به گزارش افکارنیوز،

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت ترزا می ، نخست‌وزیر پیشین انگلیس ، پیشنهاد واشنگتن برای پیوستن لندن به ائتلاف دریایی در خلیج‌ فارس را رد کرده بود.

اخبار بین الملل- روزنامه سان انگلیس به نقل از بولتون نوشت: «خوشحالیم که دولت نخست‌وزیر تازه انگلیس موافقت کرده است در عملیات دیده‌بان (ائتلاف دریایی) مشارکت کند، که این یک تغییر بزرگ نسبت به دولت پیشین (ترزا می) است. انگلیس پیش از جانسون ترجیح می‌داد در نوعی عملیات اروپایی در خلیج فارس مشارکت کند».

این اظهارات بولتون چند روز پس از آن مطرح شد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پیوستن لندن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را یک «پیروزی» برای نیروی دریایی انگلیس دانست.

پیش از این، آمریکا پیشنهاد پیوستن به ائتلاف دریایی خود را به آلمان ارائه داده بود که برلین با رد این پیشنهاد آن را «بسیار غیرقابل باور» خواند. آمریکا درخواست‌های مشابهی به کشور‌های فرانسه، استرالیا، ژاپن، نروژ، بلژیک و کره جنوبی ارسال کرد که مقامات برخی از این کشور‌ها از دادن پاسخ به آن تا این لحظه سرباز زده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به این اقدام آمریکا گفت واشنگتن در ایجاد چنین ائتلافی شکست خورده است، زیرا این کشور در جهان تنهاست. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز تاکید کرده مسئولیت ایجاد امنیت در منطقه خلیج‌فارس تنها به عهده کشور‌های حاشیه آن است و این حضور کشور‌های خارجی در این آبهاست که ریشه در تمامی تنش‌های منطقه‌ای دارد.