سازمان محیط زیست: غیرشرعی بودن مدارس طبیعت به فتوای مراجع تقلید


گفته می‌شود که در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود.

سازمان محیط زیست: غیرشرعی بودن مدارس طبیعت به فتوای مراجع تقلید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدارس طبیعت هیچ محمل قانونی ندارند، گفت: بر اساس فتوای مراجع تقلید فعالیت مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شده است همچنین اخیرا وزارت اطلاعات اعلام کرده که دو نفر از بنیانگذاران این مدارس جزو حزب توده بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در نشست خبری که امروز (۲۲ مرداد) در سازمان محیط زیست برگزار شد ،در پاسخ به این انتقاد که به فضای مناسب برای اظهار نظر علمی همه کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست را فراهم نمی‌کند، گفت: کارشناسان سازمان باید حرف علمی داشته باشند. در غیر اینصورت خودشان باید مسئولیت حرفشان را بر عهده بگیرند بنابراین همه کارشناسان لزوما علمی و واقعی حرف نمی‌زنند.

وی ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست کارشناسان خوبی داریم که تعدادشان محدود است. برخی کارشناسان برای حرف‌هایشان مبنای علمی ندارند بنابراین تاکید کرده‌ایم که هر کسی که نظرات غلط مطرح کند خودش باید مسئولیت آن را بپذیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا یکی از محیط بانان که به لایحه حمایت از محیط بانان انتقاد کرده بود مورد مواخذه سازمان محیط زیست قرار گرفته است، گفت: این محیط بان و خانواده‌اش یک شبکه فساد در دماوند و فیروزکوه تشکیل داده و فاجعه‌های بسیاری را در حوزه محیط زیست به بار آورده بودند. شبکه آنها به حدی قدرتمند بود که رئیس دادگاه منطقه و فرماندار منطقه نیز از آنها می‌ترسیدند.
شبکه فساد دماوند و فیروزکوه را متلاشی کردیم

کلانتری تاکید کرد: در شرایط حاضر این شبکه را متلاشی کرده‌ایم. این شبکه فضایی را برای شکار ایجاد کرده بود. برخورد با آنها مسلما کار آسانی نبود چون در همه بخش‌ها قدرت داشتند. باید سوابق اینها مورد بررسی قرار گیرد. این شبکه شامل یک خانواده هفت، هشت نفره بود که همگی با هم برادر یا برادرزاده بودند و دست به اقداماتی در حوزه دماوند و فیروزکوه می‌زدند که به محیط زیست آسیب می‌زد.

رئیس سازمان حفاظت ژ محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در دولت دوازدهم سازمان محیط زیست به شکل فله‌ای به طرح‌های توسعه‌ای مجوز داده است؟ گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه سازمان محیط زیست موظف است حداکثر طی دو ماه در مورد طرح‌های توسعه‌ای اعلام نظر کند. اگر سازمان هیچ اظهار نظری در مورد طرح ارائه شده نداشته باشد، مجری می‌تواند نسبت به شروع طرح اقدام کند و سازمان محیط زیست بعدا هیچ حقی برای اعتراض نخواهد داشت.

کلانتری تاکید کرد: سازمان محیط زیست باید طی دو ماه به طرح‌های توسعه‌ای جواب دهد و این جواب دادن به معنای مجوز دادن نیست، بلکه باید تعیین تکلیف کند.

امضاهای طلایی برای طرح‌های توسعه‌ای

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در گذشته امضاهای طلایی برای صدور مجوز طرح‌های توسعه‌ای وجود داشت، گفت: این امضاهای طلایی شائبه فساد را ایجاد می‌کرد که تا کنون ۸۰ درصد این امضاها از بین رفته است و همه تلاش‌هایمان را برای از بین رفتن آن ۲۰ درصد باقیمانده انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی مخالفت سازمان محیط زیست با ادامه کار مدارس طبیعت گفت: صدور مجوز برای فعالیت مدارس طبیعت کاملا غیر قانونی بود و هیچ مهمل قانونی برای صدور مجوز وجود نداشت. طبق قانون اگر اتفاقی برای یکی از کودکان در مدرسه بیفتد برای مثال اگر پای کسی بشکند رئیس سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد و دیه آن را پرداخت کند.

کلانتری تاکید کرد:‌ طبق فتوای مراجع عظام تقلید مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شد و رسما به سازمان محیط زیست اعلام کردند که حق صدور مجوز برای مدارس طبیعت نداریم.

وی در پاسخ به چرایی مخالفت مراجع با ادامه کار مدارس طبیعت تصریح کرد: گفته می‌شود که در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود. افزون بر اینها دو ماه پیش وزارت اطلاعات نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که در معنای عام دو نفر از بنیانگذاران مدارس طبیعت که نسبت به صدور مجوز این مدارس اقدام می‌کردند، جزو حزب توده بوده‌اند و صلاحیت کار در این حوزه را ندارند.

کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ایجاد محمل قانونی برای مدارس طبیعت بود اما یک ماه پس از شروع این پیگیری‌ها برای قانونی کردن مدارس طبیعت از طرف مراجع عظام تقلید فتوا صادر شد که فعالیت مدارس طبیعت غیر دینی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا سنگفرش جلوی در سازمان محیط زیست بعد از حضور کلانتری در این سازمان آسفالت شده است، گفت: این سنگ فرش‌ها نامتوازن و به محل جمع شدن گرد و خاک تبدیل شده بود که به‌طور مرتب گرد و خاک را وارد ساختمان می‌کرد. مستخدمان ساختمان همیشه اعتراض داشتند که هر روز مجبورند ۱۰ بار تی بکشند. همچنین به دلیل نامتوازن بودن سنگفرش این نقطه، رفت و آمد برای خانم‌ها که کفش پاشنه بلند می‌پوشند، سخت بود بنابراین سنگفرش این نقطه آسفالت شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟