مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی بوشهر


مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ 5 آذر 1379 با شمارهٔ ثبت 2878 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی و فرزندش شیخ خزعل هم اکنون کنار گنبد امامزاده عبدالمیهمن، واقع درکوی امامزاده از توابع شهر […] نوشته مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی بوشهر اولین بار در جامع ترین...

مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی و فرزندش شیخ خزعل هم اکنون کنار گنبد امامزاده عبدالمیهمن، واقع درکوی امامزاده از توابع شهر بوشهر قرار دارد.شیخ حسین خان فرزند شیخ احمد، متولد ۱۲۷۳ قمری (۱۲۳۵ خورشیدی) در چاه‌کوتاه حومه شهرستان بوشهر از خاندان دموخ بود که در تحولات محلی نقش داشتند. پدر بزرگ وی شیخ حسین دموخی در ماجرای نبرد قلعه ریشهر در برابر تهاجم انگلیسی‌ها در سال ۱۲۷۳ (قمری) شرکت داشت. پدرش حاکم نواحی چاهکوتاه و احمدی بود و پس از او شیخ حسین خان جای پدر را گرفت.

شیخ حسین چاه‌کوتاهی، معروف به شیخ حسین خان، ملقب به «سالار اسلام» از فعالان جنبش جنوب ایران و فرماندهان نیروهای تنگستان در برابر هجوم بریتانیا در جنگ جهانی اول و از همرزمان نزدیک رئیسعلی دلواری بود.
شیخ حسین خان چاه کوتاهی ازجمله خوانین جنوب است که با تجاوز انگلیسی ها به خاک ایران در میانه جنگ جهانی اول مبارزه در برابر دشمنی کینه توزی که در سراسر ایران از نفوذ و قدرت فراوان بر خوردار بود را بر زندگی آرام و بی خیالی بودن را ترجیع داد و در کنار سایر مبارزان جنوب از جمله رئیس علی دلواری، خالو حسین بردخونی، زایر خضر خان اهرمی وغضنفر السلطنه برازجانی و… برای بیرون راندن انگلیسی های متجاوز از هیچ کوشش جانی ومالی دریغ نکرد.

مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی بوشهر

ملک‌الشعرای بهار در یکی از شعرهایش به نام «خون خیابانی» اشاره‌ای مختصر به شیخ حسین چاه‌کوتاهی داشته‌است و در پاورقی آن شعر از وی با عنوان «مجاهد ملی معروف جنوب» یاد کرده‌است:
“خون خیابانی”
در دست کسانی است نگهبانی ایران
کاصرار نمودند بویرانی ایران
آن قوم، سرانند که زیر سر آنهاست
سرگشتگی و بی‌سر و سامانی ایران
الحق که خطا کرده و تقصیر نمودند
این سلسله در سلسله جنبانی ایران
در سلطنت مطلقه چندی پدرانشان
بردند منافع ز پریشانی ایران
نعم‌الخلفان نیز درین دورۀ فترت
ذیروح شدند از جسد فانی ایران
پا‌مال نمودند و زدودند و ستردند
آزادی ایران و مسلمانی ایران
کشتند بزرگانرا و ابقا ننمودند
بر شیخ حسین(۱) و به خیابانی ایران
در پاورقی این شعر از دیوان ملک الشعرا بهار آمده است :
(۱) شیخ حسین معروف به چاه کوتاهی از مجاهدین خطه جنوب بر علیه استعمارگران انگلیسی بود.
از شیخ حسین‌خان هشت فرزند به جا ماند که دوتای آنها بنام عبدالحسین و شیخ خزعل در جنگ با نیروهای انگلیسی کشته شدند. دیگر فرزندان وی شیخ عبدالرسول خان، محمد خان، منصور خان، صالح، ناصر و دختری بنام خیرالنساء می‌باشد. حسین و سیروس چاهکوتاهی (دو فرزند عبدالرسول خان) از نوه‌های سرشناس او می‌باشند.
کتاب‌هایی که در آن به شیخ حسین چاه‌کوتاهی اشاره شده:
شیخ حسین خان چاه کوتاهی: احمد فرامرزی به کوشش سید قاسم یاحسینی.
کتاب دلیران تنگستان: محمدحسین رکن زاده آدمیت.
کتاب فارس و جنگ بین الملل جلد دوم: محمدحسین رکن زاده آدمیت.
منابع:شبکه اطلاع رسانی دانا-ویکیپدیا

مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی بوشهر
مقبره ی شیخ حسین خان چاهکوتاهی بوشهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس