ورود «تابلوی برتر» به زودی در بورس تهران


ورود «تابلوی برتر» به زودی در بورس تهران

ایران اکونومیست- مدیر عامل شرکت بورس تهران: مقررات تابلوی برتر در هیئت مدیره بورس نهایی شده و تصمیم‌گیری با هیئت مدیره سازمان است

ورود «تابلوی برتر» به زودی در بورس تهرانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از سنا، علی صحرایی به وجود بیش از ۵۰ درصد درخواست پذیرش در این شرکت اشاره کرد و افزود: به لحاظ حساسیتی که برای اعتماد مردم در بازار سرمایه قایل هستیم، شرکت‌هایی را وارد بورس می‌کنیم که شفافیت کاملی داشته باشند و به سودآوریشان اطمینان داشته باشیم.
صحرایی اضافه کرد: شرکتی باید وارد بازار سرمایه شود که در نگاه کلان و بلندمدت هم سودآوری تضمین شده‌ای داشته و دوره‌های رکود و رونق اقتصادی تاثیر زیادی بر آن نداشته باشد.
وی در خصوص شرایط کنونی این شرکت‌ها توضیح داد: این ۵۰ شرکت شرایط متفاوتی دارند؛ برخی از آن‌ها آماده درج و حتی برخی در مرحله قیمت‌گذاری و عرضه هستند. برنامه سال جاری بر وجود عرضه اولیه به طور ماهانه و البته با توجه به شرایط بازار بوده است؛ به این معنی که تا پایان سال و به فرض مساعد بودن شرایط ۱۲ عرضه اولیه در بورس تهران خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، سایز و کیفیت عرضه‌ها را نسبت به تعداد آن‌ها مهمتر دانست و گفت: در این مدت با عرضه‌های بزرگی، چون پتروشیمی نوری مواجه بودیم که حدود هزار میلیارد تومان ارزش داشت.
وی در خصوص وضعیت «تابلوی برتر» اظهار کرد: مقررات این تابلو در هیات مدیره بورس تهران نهایی شده و در حال بررسی در سازمان بورس است. در این خصوص جلسات مشترکی هم برای اطلاع از جزییات این تابلو با شرکت بورس تهران برگزار شده و تصمیم‌گیری نهایی با هیات مدیره سازمان است.
صحرایی اضافه کرد: ابزار تبعی نخست کارکرد اطمینان بخشی یا بیمه‌ای داشت که در سال ۹۸ با تغییراتی به عنوان ابزار تامین مالی مورد استفاده قرار گرفت؛ در این مرحله با تجربه‌ای که از این ابزار وجود داشت، سازمان به بازنگری مقررات آن پرداخت و آن را به عنوان یک ابزار پیشرفته تامین مالی تلقی کرد.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین مزایای اوراق تبعی امکان تامین مالی توسط آن است. دارایی مورد پشتوانه در این ابزار، اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه (سهام) است؛ بر این اساس، سرعت انجام آن بالا بوده و مستلزم صرف زمان زیادی نیست.
مدیرعامل شرکت بورس، قابل قبول تلقی نشدن هزینه‌های تامین مالی در حوزه مالیاتی برای ناشر را نکته تاریک در رابطه با استفاده از این ابزار عنوان کرد و افزود: در این راستا شرکت بورس اوراق بهادار تهران به دنبال برطرف کردن این مشکل است تا با راهنمایی سازمان بورس و وزارت اقتصاد، این هزینه‌ها بتواند برای ناشران قابل قبول و مورد استفاده باشد.
صحرایی ادامه داد: در تامین مالی توسط بانک هزینه‌ها برای ناشران قابل قبول است، اما در بورس این اتفاق نمی‌افتد و این موضوع بر قیمت تمام شده تامین مالی تاثیر دارد؛ رفع این مساله نیز نیازمند ابزار سیاست مالی است. به این معنی که امور مالیاتی باید استدلال‌های موجود در این خصوص را بپذیرد.
وی در خصوص میزان عمق بخشی ابزار‌های موجود در بازار سرمایه عنوان کرد: به غیر از بازار بدهی، تامین مالی عمدتا از طریق اوراق اختیار فروش تبعی انجام می‌شود. اوراق اختیار خرید و نیز فروش تبعی نگرانی هر یک از سمت‌های معامله یعنی سرمایه‌گذار و ناشر را برطرف کرده است.
مدیرعامل شرکت بورس در خصوص فروش تعهدی تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدت در بازار دارند، می‌توانند با استفاده از فروش تعهدی، از تغییرات کاهشی بازار هم به نفع خودشان استفاده کنند و در واقع به شکل دو طرفه از بازار منتفع شوند.
صحرایی بیان کرد: در ابتدای ورود ابزار جدید به بازار نیاز به آموزش، فرهنگسازی و در صورت نیاز بازنگری مقررات داریم تا زیرساخت مورد نیاز برای اجرایی شدن آن فراهم شود.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار اظهار کرد: این ابزار (اوراق تبعی)، آخرین ابزاری است که در صورت ورود، ابزار‌های کلاسیک بازار ما را تکمیل می‌کند؛ اکنون نیز مقررات آن کاملا نهایی شده است و تنها اگر زیرساخت و کانکشن‌هایی که بین کارگزاران و خریداران وجود دارد نهایی شود، آماده راه‌اندازی خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس