نیاز دانش‌آموزان به 150میلیون دفتر مشق


 نیاز دانش‌آموزان به 150میلیون دفتر مشق

درحالیکه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، از آماده توزیع بودن 15 میلیون دفترچه دانش‌آموزی با ارز دولتی خبر داده است، رئیس اتحادیه صحافان، نیاز دانش‌آموزان به دفاتر مشق را رقمی معادل 140 تا 150 میلیون دفترچه اعلام می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، به دنبال نابسامانی‌های یکسال گذشته در بازار کاغذ و همزمان با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان، تامین دفاتر مشق است؛ موضوعی که باعث شده تا قیمت دفترهای مورد نیاز دانش‌آموزان به شدت افزایش یابد و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

در این میان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت در خبری اعلام کرده است که حدود 15 میلیون دفترچه دانش‌آموزی با ارز 4200 تومانی تولید شده و آماده عرضه در شبکه‌های منتخب است.

اما جلیل غفاری رئیس اتحادیه صحافان در واکنش به اعلام خبر تهیه 15 میلیون دفتر دانش‌آموزی دولتی می‌گوید: در حال حاضر در کشور حدود 14 میلیون دانش آموز وجود دارد و با در نظر گرفتن نیاز هر دانش‌آموز به حدود 10 دفتر مشق برای یکسال تحصیلی، بین 140 تا 150 میلیون دفتر مشق در کشور نیاز است.

رئیس اتحادیه صحافان اضافه کرد: تاکنون خبر رسمی مبنی بر تولید 15 میلیون دفتر مشق با ارز دولتی به ما نرسیده ولی این 15 میلیون دفتر مشق، رقم قابل توجهی در مقابل 140 میلیون دفتر مشق مورد نیاز دانش‌آموزان کشور نیست؛ لذا به نظر می‌رسد با توجه به پایین‌تر بودن قدرت خرید در روستاها و شهرستان‌های کوچک، این دفاتر مشق در این مناطق توزیع شود.

به گفته غفاری گرچه در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین دفاتر مشق وجود ندارد ولی با توجه به اینکه تاکنون حتی معادل یک دلار هم کاغذ دولتی به اعضای این اتحادیه به منظور تولید دفاتر مشق داده نشده، مشکل اصلی، گرانی دفاتر مشق در بازار است.

او می‌گوید: هم اکنون همکاران ما کاغذ مورد نیاز تولید دفاتر مشق را با قیمت حدود 500 هزار تومان برای هر بند کاغذ از بازار آزاد تهیه کرده‌اند و با توجه به قیمت آزاد کاغذ، هر دفتر مشق 40 برگ حدود 2500 تا 2600 تومان توسط تولید کنندگان در بازار عرضه شود و پس از آن با در نظر گرفتن سود توزیع کنندگان در بازار و همچنین سود عرضه کنندگان دفاتر و لوازم التحریر در واحدهای صنفی شهرستان‌ها، قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده حدود 4000 تومان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در