سومین گردهمایی اعضای سوینا با نمایش فیلم اشغال های دوست داشتنی در سینما چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری موج، روز گذشته (دوشنبه 21 مرداد) سومین گردهمایی اعضای سوینا (سینما وی‍‍ژه نابینایان) با نمایش فیلم اشغال های دوست داشتنی با حضور جمعی از نابینایان و هنرمندان در سینما چارسو برگزار شد. در این مراسم فیلم «اشغال های دوست داشتنی»توسط نیما رئیسی صوتی شد.

در ابتدای این برنامه گلاره عباسی موسس سوینا با اشاره به اینکه رادیو سوینا نیز امروز رسما آغاز به کار می کندو این راه ارتباطی برای اندسته از نابینایانی است که در چنین برنامه هایی حضور ندارند و در شهرستان ها زندگی می کنند ،گفت:«خوشحالم که از طریق کانال های ارتباطی با جامعه نابینایان می توانیم همه در کنار هم از برنامه هایی که تدارک دیده می شود لذت ببریم.»

منصور ضابطیان از مهمانان این مراسم هم چند دقیقه ای را با مخاطبان این برنامه صحبت کرد و گفت:«باید ذوق زدگی خودم را از اینکه در کنار شما هستم ابراز کنم .سالها برنامه هایی در تلویزیون ساختیم که برای من به شخصه هدفی را دنبال می کرد و آن ارتباط با جامعه نابینایان بود.همیشه پخش صدا و صوتی کردن آثار برایم اهمیت ویژه ای داشته وجریانی که در تولید کتاب های صوتی انجام می شود هم اتفاق مهمی است، چرا که راه ارتباطی است تا فاصله ها را کم کند.در نهایت امیدوارم فاصله شما با جریان عادی سینما و تماشای فیلم در سالن ها و تماشای برنامه های تلویزیونی کمتر شود و همه در کنار هم از این برنامه ها به یک اندازه لذت ببریم.»

او دربخش دیگری از صحبت هایش گفت:«مجموعه ای از رمان های خوب را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه های 40،50 و 60 منتشر کرد که بسیار کتاب های ارزشمند اما مهجوری است.مدتی است جریانی ایجاد شده تا این کتاب ها خوانده شود و مجموعه ای از بازیگران مطرح در مرحله اول 13 عنوان کتاب را صوتی کردند که به زودی توزیع آنها آغاز می شود.»

او ادامه داد:«درمرحله بعد، 10 رمان ایرانی توسط 10 گوینده مطرح رادیو صوتی خواهد شد ویکی از خوشبختی های ما درصوتی کردن این کتاب ها این بود که جامعه نابینایان بهتر و بیشتر با کتاب ها ارتباط می گیرند وبا هر کتاب جهان تازه ای را تجربه می کنند.»

گلاره عباسی در ادامه درباره فعالیت های دیگر«سوینا»گفت:«تصمیم گرفتیم با همکاری سوینا و نشر چشمه جلسات نقد و بررسی کتاب های صوتی را آغاز کنیم که تا مدتی دیگر این مراسم را پیش رو خواهیم داشت و قطعا راهنمایی شما جامعه نابینایان می تواند به این مسیر کمک کند .»

امین تارخ مهمان ویژه این مراسم در ادامه گفت:«افتخار بر گلاره عباسی که مبدع چنین حرکتی بود. حرکتی که شاید دهه ها و سالیان پیش باید آغاز می شد و این خدمت رسانی در زمینه فرهنگ و هنر خاصه هنرهای تصویری سینما قطعا و حتما به وسیله برنامه ریزان فرهنگی که مسئولیت های اینچنینی دارند باید انجام شود و گاهی فراموش می شود و شاید اهمیتی که می بایست را ندارد . خوشحالم که همه متوجه شدند اگر دست به حرکت های اینچنین نزنند،عزیزانی هستند که بدون خود نمایی چنین حرکاتی را آغاز می کنند. این گلایه از برنامه ریزان و مسئولین فرهنگی نیست ، بلکه نشانه ای است که باید به برخی ،مسئولیت هایشان را یاداوری کرد. افتخار می کنم در خدمت شما عزیزان هستم. امیدوارم این حرکت ادامه پیدا کند.»

شبنم مقدمی مهمان دیگر این مراسم نیز با اشاره به اقدامات مثبت«سوینا» گفت:«همانطورکه استاد تارخ اشاره کردند،گلاره عباسی دست به اقدام مثبت فرهنگی زد که حتما لزومش احساس می شد و به او افتخار می کنم.می دانم چقدر زحمت کشید و دوندگی کرد تا این اتفاق به نتیجه برسد و امیدوارم شاهد پیشرفت «سوینا» باشیم.»

گلاره عباسی نیز پیش از رونمایی رسمی سایت«سوینا» گفت:«از اقای تارخ ممنونم که امروز کنار ما هستند.من بازیگری را از کارگاه بازیگری او آغاز کردم وبرایم سخت است در حضورشان صحبت کنم.من و شبنم مقدمی در کنار استادمان هستیم و خوشحالم که سایت با حضور آقای تارخ افتتاح می شود.همیشه تاکید می کنم شما جامعه نابینایان میزبان هستید و ما مهمان شما .»

در ادامه امیر حسین سلیمانی از جامعه نابینایان و مسئول راه اندازی سایت در کنار امین تارخ ،سایت «سوینا» را با پیام تصویری از شهاب حسینی آغاز کردند.

شهاب حسینی از طریق پیام تصویری ضمن خوشامد گویی به نابینایان گفت:«هموطنان عزیزم سلام. ارادتمند شما شهاب حسینی،انقدر از شنیدن این خبر خوشحال شدم که دلم طاقت نیاورد وخواستم با گرفتن سلفی هم که شده، به سهم خودم خوشامدی بگویم حضور جامعه محترم نابینایان کشورم در سالن های سینما .این خبر خوبی است وامیدوارم فیلم هایی که در سالن ها به شما ارائه می شود در شان حضور گل شما باشد و بتواند اوقات خوبی را برای شما رقم بزند و در زندگی شما موثر واقع شود. هر جا هستید در پناه لطف خدا خوب و خوش و سرحال و شاداب باشید.»

امین تارخ در پایان مراسم گفت:« خوشحالم که واژه روشندل و روشندلان از این جامعه حذف شد. احساس می کنم که واژه روشندلان را کسانی ابداع کردند که خودشان در عین بینا بودن، روشندل هستند. واقعیت این است که نابینایی یک واقعیتی است که جامعه نابینایان پذیرفته و لزومی ندارد ما شفاعت بکنیم و نام دیگری پیدا کنیم و به آن پناه ببریم. افتخار می کنم در خدمت شما نابینایان عزیز هستم و احساس می کنم که دانش و اندیشه و بیان زیبا ، عاطفه، احترام و ادب نزد شما است تا نزد ما.»

گرفتن جشنی به مناسبت تولد امین تارخ پایان بخش این مراسم بود و در ادامه مخاطبان«سوینا »به تماشای فیلم«اشغال های دوست داشتنی »نشستند.

امین تارخ،شبنم مقدمی،حبیب رضایی،نیمارئیسی، منصور ضابطیان ،فرشاد آذر نیا از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.