کارگاه آشنایی کودکان و نوجوانان با افسانه های بومی ایران برگزار شد


کارگاه آشنایی کودکان و نوجوانان با افسانه های بومی ایران برگزار شد

پریسا شجاعی کارشناس دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه، با اعلام این خبر گفت: در این کارگاه ذهن کودکان با اجرای افسانه کردی و بومی شاماران در رابطه با آشنایی با فرهنگ ایرانی به چالش کشیده شد. او با بیان اینکه شاماران یک افسانه کردیست که در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است افزود: در ادامه این کارگاه به منظور احیای خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم بومی...

کارگاه آشنایی کودکان و نوجوانان با افسانه های بومی ایران به منظور شناخت بیشتر فرهنگ ایرانی برگزار شد.

پریسا شجاعی کارشناس دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه، با اعلام این خبر گفت: در این کارگاه ذهن کودکان با اجرای افسانه کردی و بومی شاماران در رابطه با آشنایی با فرهنگ ایرانی به چالش کشیده شد.

او با بیان اینکه شاماران یک افسانه کردیست که در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است افزود: در ادامه این کارگاه به منظور احیای خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم بومی مانند پخت آش شاماران و خواص گیاهان مطالبی مطرح شد.

شجاعی با اشاره به اینکه در افسانه شاه ماران به دانش گیاهان، علم طب و شناخت گیاهان دارویی اشاره شده افزود: در صنایع دستی مناطق مختلف کردنشین از کردهای کرمانشاه، کردستان و کرمانج طرح شاماران (شاهماران: زنی زیبا با بدن مار) وجود داشته و امروزه هنرمندان ترکیه در طراحی زیورآلات و کاشیها و رونق صنعت گردشگری کشورشان از این طرح و نقشها استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: احیای عروسک شامارون در سال 1397 توسط گروه هنرمند باجی صورت گرفت و در موزه عروسک و فرهنگ ایران رونمایی شد.

در ادامه این کارگاه که در فرهنگسرای استاد شهریار شهرستان شهریار با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، با معرفی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، نحوه استفاده از این فرهنگ نامه و آشنایی با آن برای شرکت کنندگان بازگو شد و بنا بر موضوع کارگاه، مدخل اسطوره از جلد دوم فرهنگنامه مورد بررسی قرار گرفت.

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان؛ تنها کتاب مرجع تالیفی در این حوزه و شامل ۲۶ جلد است که تاکنون 18 جلد از آن برای سنین 10 تا 12 سال تالیف شده و مرجعی عمومی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد