روستاهای پرجمعیت استان اردبیل کتابخانه‌دار می‌شوند


روستاهای پرجمعیت استان اردبیل کتابخانه‌دار می‌شوند

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: اهالی روستاهای با جمعیت بیش از چهار هزار نفر در این استان از امکانات کتاب و مطالعه بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایرنا ،پروانه رضاقلی‌زاده روز سه‌شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خلخال و کوثر افزود: احداث و راه‌اندازی کتابخانه عمومی در تمام روستاهای پرجمعیت استان در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته و این امکانات بتدریج در اختیار اهالی روستاهای با جمعیت بیش از چهار هزار نفر قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در حال حاضر ۵۹ هزار نفر از جمعیت استان که پنج درصد از کل جمعیت را شامل می‌شوند، عضو کتابخانه‌های عمومی در ۷۹ کتابخانه هستند که ۶ هزار نفر از این تعداد در سال گذشته به جمع اعضای فعال اضافه شدند.

او از افزایش منابع کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و افزود: پیش از این مجموع منابع کتاب در کتابخانه‌های عمومی ۹۳۰ هزار جلد بود که در سال‌های اخیر با پنج هزار جلد افزایش به ۹۸۰ جلد ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه آمار مراجعه به کتابخانه‌های عمومی حاکی از موفق بودن کتابخانه‌های روستایی نسبت به شهری و استقبال شایسته نوجوانان و جوانان ساکن در روستا از مطالعه کتاب است، اظهار داشت: ۱۶ باب کتابخانه عمومی روستایی در روستاهای پرجمعیت استان راه‌اندازی شده ، یک باب کتابخانه آماده برای بهره‌برداری در هفته دولت امسال بوده و سه پروژه احداث کتابخانه عمومی نیز در حال اجراست.

رضاقلی‌زاده گفت: برای افزایش سرانه مطالعه کتاب و حضور اقشار مختلف مردم در کتابخانه‌های عمومی تنها ارتقای سطح فضای فیزیکی ،منابع کتاب و یا افزایش اعتبارات سالانه کتابخانه‌های عمومی از سوی دولت کارساز نیست و برای ترویج فرهنگ مطالعه به معنای واقعی کلمه و آشتی مردم با کتاب نیازمند همت همگانی با توسعه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح کلان جامعه هستیم.

او اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف انتظار از اعضای حقیقی و حقوقی کتابخانه‌های عمومی در مناطق مختلف استان ارائه برنامه‌های مدون سالانه در جهت تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه فرهنگی و اجتماعی همراه با ترویج و توسعه فرهنگ کتاب در بین آحاد مختلف جامعه است.

او همچنین با تبریک روز خبرنگار گفت: انتظار از خبرنگاران و اصحاب رسانه همراهی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای دستیابی به اهداف ترویج فرهنگ کتاب با استفاده از حداکثر ظرفیت خبرسازی و معرفی اصحاب کتاب است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل افزود: با چالش بزرگ کاهش آمار کتابخوان ،افزایش سطح بی‌رغبتی به مطالعه کتاب ،استفاده از فضای مجازی و رسانه‌های جمعی به جای مطالعه کتاب و کاهش آمار سرانه مطالعه مواجه بوده و در این زمینه ضمن پذیرش انتقادهای سازنده از هرگونه فکر و نظر و ارائه راهکارهای عملی برای افزایش سرانه مطالعه کتاب و آشتی مردم با کتابخانه‌ها استقبال می‌کنیم.

وی با قدردانی از تلاش مسئولان کتابخانه‌های عمومی جنوب استان در شهرستان‌های خلخال و کوثر گفت: با توجه به صبغه فرهنگی و ادبی این منطقه جایگاه سرانه مطالعه و آمار اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان‌ها در مقایسه با سایر مناطق استان جایگاه مناسبی است.

سرانه مطالعه کتاب در کشور روزانه حدود ۷۹ دقیقه و این میزان در استان اردبیل زیر ۱۰ دقیقه است.
وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب است ولی پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود و به گفته مسئولان فرهنگی دلیل اصلی آن نیز مربوط به گسترش رسانه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها می‌باشد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس