همزیستی مسالمت آمیز؛ حسین زاده: کشورهای دنیا از پدیده چند فرهنگی برای توسعه در همه ابعاد استفاده می‌‌کنند/ همزیستی مسالمت آمیز مردم بیشتر از ما مدیران است


همزیستی مسالمت آمیز؛ حسین زاده: کشورهای دنیا از پدیده چند فرهنگی برای توسعه در همه ابعاد استفاده می‌‌کنند/ همزیستی مسالمت آمیز مردم بیشتر از ما مدیران است

شفقنا_ رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با اشاره به اهمیت همزبستی مسالمت آمیز و با انتقاد از به کار بردن عنوان اقلیت در کشور گفت: به نظر من همزیستی مسالمت آمیز مردم بیشتر از ما مدیران است و برای حل مشکلات موجود در این زمینه باید همزمان در همه ابعاد حرکت شود اما قطعا نگاه مدیریتی و اجرایی کشور عامل […]

همزیستی مسالمت آمیز؛ حسین زاده: کشورهای دنیا از پدیده چند فرهنگی برای توسعه در همه ابعاد استفاده می‌‌کنند/ همزیستی مسالمت آمیز مردم بیشتر از ما مدیران است

شفقنا_ رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با اشاره به اهمیت همزبستی مسالمت آمیز و با انتقاد از به کار بردن عنوان اقلیت در کشور گفت: به نظر من همزیستی مسالمت آمیز مردم بیشتر از ما مدیران است و برای حل مشکلات موجود در این زمینه باید همزمان در همه ابعاد حرکت شود اما قطعا نگاه مدیریتی و اجرایی کشور عامل مهمتر و تعیین کننده‌تری است.

کشورهای دنیا از پدیده چند فرهنگی برای توسعه در همه ابعاد استفاده می‌‌کنند

عبدالکریم حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با همزیستی مسالمت آمیز گفت: کشور ایران به لحاظ تاریخی چند فرهنگی است درحالی که بسیاری از کشورهای دنیا مثل کانادا و آمریکا بعد از مهاجرت‌های شدید چند فرهنگی شدند. اساسا چند فرهنگ‌گرایی تبدیل به دانش شده و همه کشورهایی که با چنین پدیده هایی روبرو هستند برای اینکه از روند توسعه در همه ابعاد به خوبی برخوردار شوند این دانش را در ابعاد مختلف آموزشی، سیستم حاکمیتی و حتی در میان جامعه و ملت مورد توجه قرار دادند.

چند فرهنگ‌گرایی در ایران هنوز به عنوان دانش پذیرفته نشده است

او ادامه داد: قاعدتا جوامعی که چنین ویژگی هایی دارند باید نسبت به پدیده های اجتماعی اینچنینی حساسیت داشته باشند و با شناخت دقیق نسبت به آموزش و برنامه ریزی اقدام کنند. اما من فکر می کنم در جامعه ما چندفرهنگ گرایی هنوز به عنوان یک دانش پذیرفته نشده است چون در این زمینه کاری نکردیم. سیستم های آموزش ما دانش و آموزش کافی را در این خصوص ندارند. مثلا معلمین ما تا چه میزان به این دانش آگاه هستند که با جامعه چند فرهنگی در کلاس روبه رو هستند و بایستی همه حساسیت های نسبت به این جامعه را درک ‌کنند؟

حسین زاده در ادامه به لزوم توجه به مساله حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: شهروندان ما نباید احساس این را داشته باشند که شهروند درجه ۲ هستند. همیشه بخشی از جامعه به دنبال این است که رواداری نسبت به آنها انجام بگیرد. وقتی جامعه را دسته‌بندی غیر شهروندی کرده و به گروه‌هایی مثل ارامنه، مسلمان، ترک، لر، بلوچ و اذری تقسیم می کنیم در نقاط مختلف جغرافیایی به نسبت اکثریت و اقلیت جامعه حس رواداری کردن و رواداری شدن به وجود می آید که به نظر من فاقد اعتبار است.

به کار بردن واژه اقلیت کار درستی نیست/ حق نداریم خودمان را از دیگران ایرانی تر بدانیم

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به نظر من تنها راه نجات جامعه این است که تمامی کسانی که در ایران زندگی می‌کنند به عنوان ملت ایران، احساس تبعیض و نادیده گرفته شدن را نداشته باشند. حتی به کار بردن عنوان اقلیت نسبت به هموطنان زرتشتی، آشوری و ارمنی کار درستی نیست چراکه آنها هم ایرانی هستند و ما حق نداریم خودمان را ایرانی تر از آنها بدانیم.

عده‌‌ای در داخل کشور برای به دست آوردن قدرت و ثروت از گسل‌های اجتماعی موجود استفاده می‌کنند

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس گفت: بایستی برای حل مشکلات موجود هموطنان دیگر ادیان در کشور برنامه‌هایی اتخاذ شود تا هیچ شکافی در میان مردم به وجود نیاید. بسیاری از کشورها بر روی گسل های اجتماعی موجود در ایران سرمایه گذاری می کنند و در داخل کشور هم کسانی هستند که برای به دست آوردن قدرت و ثروت از این شکاف های اجتماعی استفاده می کنند و با ایجاد فضای تخاصم و دوری بین مردم به دنبال ایجاد فرصت هستند.

این نماینده اهل سنت در مجلس در ادامه افزود: برای اینکه فرصت‌ها را از دست این افراد و کشورها بگیریم باید سطح گسل‌ها را به عنوان یک تفاوت درونی جامعه بپذیریم نه به عنوان اختلاف و دادن صفت تفصیلی” ترین” به هر یک از آنها.

همزیستی مسالمت آمیز مردم بیشتر از مدیران است

حسین زاده در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من این موضوع چند سویه است و بایستی به عنوان پروژه کلان کشور با فرصت زمانی مشخص به مشکلات موجود خاتمه دهیم. کشور بایستی برنامه مشخص میان مدت و کوتاه مدت داشته باشد و در شوون مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و مردمی به این مساله ورود کند. به نظر من همزیستی مسالمت آمیز مردم بیشتر از ما مدیران است. بنابراین برای حل مشکلات موجود باید همزمان در همه ابعاد حرکت شود اما قطعا نگاه مدیریتی و اجرایی کشور عامل مهمتر و تعیین کننده‌تری است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس