تاجیک: به جای آن که منابع سازمان تامین اجتماعی صرف بهبود امور بازنشستگان شود، هرجا لازم شود از آن هزینه می‌کنند


تهران (پانا) - عضو کمیته مزد شورای عالی کار با اشاره به مشکلات ساختاری که در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد از تلاش‌ها برای ارائه طرحی از سوی نمایندگان مجلس به منظور اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی خبر داد که تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

تاجیک: به جای آن که منابع سازمان تامین اجتماعی صرف بهبود امور بازنشستگان شود، هرجا لازم شود از آن هزینه می‌کنند

تهران (پانا) - عضو کمیته مزد شورای عالی کار با اشاره به مشکلات ساختاری که در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد از تلاش‌ها برای ارائه طرحی از سوی نمایندگان مجلس به منظور اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی خبر داد که تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

محمدرضا تاجیک در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ یکی از مهمترین ایرادهای ساختاری در سازمان تامین اجتماعی ترکیب هیات امنای این سازمان است که در آن تشکل‌های کارگری و کارفرمایی متناسب با سهم خود در آن عضو ندارند و از ترکیب 10 نفره کنونی هیات امنا سه نفر مربوط به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و 7 عضو دیگر دولتی هستند.

سهم ناچیز تشکل‌ها در تصمیم‌های مدیریتی

وی ادامه داد: این ترکیب به گونه‌ای است که در تصمیم‌های کنونی نقش تشکل‌ها بسیار ناچیز است و اعتقاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی این است که متناسب با سهمی که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند در ترکیب هیات مدیره نماینده داشته باشند. اکنون تشکل‌های بازنشستگی در ترکیب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی نماینده‌ای ندارند و در اصلاح ساختاری که باید در این خصوص انجام شود حتما باید نمایندگانی از تشکل‌های بازنشستگی نیز حضور داشته باشند.

تاجیک عنوان کرد: اختیار منابع این سازمان که متعلق به کارگران است اکنون در دست بخش‌های دولتی است و به جای آنکه صرف بهبود امور بازنشستگان این سازمان شود هر جا لازم باشد از منابع آن هزینه می‌کنند به طور مثال در زمان سیل یا زلزله یا هر رویداد اجتماعی دیگری می‌گویند این مبلغ از منابع سازمان برای کمک اختصاص داده شود این در حالی است که منابع این سازمان متعلق به کارگران است و بذل و بخشش بدون رضایت آنها کار درستی نیست.

وی ادامه داد: ترکیب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی از ابتدا این گونه نبوده است اما به مرور زمان و با بزرگتر شدن دولت سهم دولتی‌ها در آن غالب شده است. سه تشکل کارگری،‌ یک تشکل کارفرمایی و بازنشستگی باید متناسب با نقش مهمی که در ارتباط با مسائل کارگران دارند نماینده داشته باشند.

تاجیک با بیان اینکه پرداخت حقوق بازنشستگان با تعویق همراه می‌شود، گفت:‌ هر ماه حقوق بازنشستگان با تاخیر به آنها پرداخت می‌شود این در حالی است که بخش عمده‌ای از آنها حقوق‌های پایین دارند و به پرداخت به موقع آن نیاز دارند.

بدهی قابل توجه دولت به سازمان تامین اجتماعی

وی با اشاره به بدهی دولت به این سازمان گفت: دولت بدهکار عمده به سازمان تامین اجتماعی است و حدود 150 هزار میلیارد تومان به آن بدهکار است. وضعیت منابع در این سازمان نگران کننده است و هشدارهای لازم در این خصوص داده شده است.

عضو کمیته مزد شورای عالی کار تصریح کرد: سرنوشت و آینده 13 میلیون کارگر کشور به حیات سازمان تامین اجتماعی وابسته است. کارگرانی که طی سالها حق‌بیمه پرداخت کرده‌اند و این امید را دارند که در سن بازنشستگی بتوانند از خدماتی مناسب بهره بگیرند اما نگرانی‌های زیادی اکنون وجود دارد که بی‌توجهی به آنها آینده کارگران را با نگرانی بیشتر همراه می‌کند.

تاجیک خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مدیرانی دولتی دارند که تنها به دوره مدیریتی خود فکرمی‌کنند، عملکرد مناسبی ندارند.

وی با اشاره به پیگیری‌هایی که برای ارائه طرح اصلاح ساختار تامین اجتماعی انجام شده است، گفت:‌این تلاش‌ها تاکنون موفق به ارائه این طرح نشده است و به نظر می‌رسد مقاومت‌هایی در مقابل آن وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...