مدارک تحصیلی قدیمی کارایی ندارند/ جامعه نیازمند فرهنگ مهارت‌آموزی مداوم


مدارک تحصیلی قدیمی کارایی ندارند/ جامعه نیازمند فرهنگ مهارت‌آموزی مداوم

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار با تأکید بر لزوم ارتقای مداوم مهارت کارگران و کارفرمایان، گفت: دیگر مدارک تحصیلی چند سال پیش واقعاً کارایی ندارد و باید همه به فکر ارتقای مهارت باشند.

مدارک تحصیلی قدیمی کارایی ندارند/ جامعه نیازمند فرهنگ مهارت‌آموزی مداوم

ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح برنامه‌های فرهنگی و دینی وزارت کار پرداخت و با اشاره به اینکه تلاش این معاونت در راستای تربیت و نگهداشت انسان سالم و کارگر سالم در محیط کار است، گفت: همه برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود برای رسیدن به همین نقطه مطلوب و آرمانی است.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار زیادی باید برای یک فرد رخ دهد تا به یک انسان فرهیخته و سالم تبدیل شود، گفت: در معاونت فرهنگی اجتماعی طیف گسترده‌ای از مباحث مانند آسیب‌های اجتماعی، نشاط کار و کارگر، سلامت جسم و روان، تربیت بدن و ارتباط انسان با ابزار (ارگونومی و ساختار قامت) و مباحث فرهنگی که نقشه راه و تعیین کننده مسیر برای رسیدن به بحث‌های اجتماعی است، مورد توجه قرار دارد و برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ‌در حوزه‌های فرهنگی نیز طیفی از عملکردها و برنامه‌ها در حال انجام است که با سلائق و ذائقه کارگر مسلمان ایرانی هم آوا است. برنامه‌های قرآنی، تواشیح و ... نیز به صورت گسترده در کل کشور و در قالب مسابقات و دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه به تمام نیازهای کارگران در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی توجه می‌شود، گفت: شعر، آوا، نغمه و موسیقی کار، منزلت کارگر، رمان‌های حوزه کار و ... را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اخیراً نیز طرحی برای بررسی و توجه به فیلم‌هایی که در حوزه کار و کارگر ساخته شده در حال اجرا است. یعنی برای کل حوزه فرهنگی مورد نیاز کارگران برنامه‌ریزی داریم؛ چرا که اگر قسمتی از این مباحث مورد توجه قرار نگیرد، از بخشی از جامعه کارگری غفلت خواهد شد.

صادقی‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا قبول دارید جایگاه کنونی کار و کارگر در ایران منطبق با جایگاه والای آن در اسلام نیست؟ گفت: حوزه فرهنگ متأسفانه آخرین بخشی است که به آن توجه می‌شود. یک خانواده را تصور کنید آخرین چیزی که بر اساس درآمدش در سبد خانواده در نظر می‌گیرد، نیازهای فرهنگی است. در سازمان‌ها هم همینطور است و کارهای فرهنگی در اولویت نیستند در حالی که اگر دقیق نگاه کنیم بستر همه حوزه‌هایی که به رشد و توسعه منجر می‌شود فرهنگی است و این فرهنگ است که می‌تواند اجتماع را تحت تأثیر قرار داده و انسجام اجتماعی ایجاد کند تا این انسجام منجر به رشد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در جامعه‌ای که مشکل بی‌کاری وجود دارد چطور می‌توان فرهنگ کار را ترویج کرد؟ گفت: فرهنگ کار یک مسئله عام و بزرگ است و ذیل آن مباحث مختلفی از جمله فرهنگ مهارت‌آموزی مطرح است که در سال‌های گذشته جدی گرفته نشده است در واقع مدرک گرایی بخشی از دلایل عدم توجه به فرهنگ مهارت است.

مدرک چند سال پیش دیگر کارایی و اهمیت ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مثالی گفت: کارمندی را در نظر بگیرید که با مدرکی که 20 سال پیش گرفته توقع دارد شغل خود را حفظ و حتی ارتقای شغلی پیدا کند در حالی که اکنون دنیا بر محور مهارت می‌چرخد و مدرکی که چند سال پیش گرفته شده دیگر کارایی و اهمیت ندارد و فقط از بین کارمندان کسانی که مهارت خود را به روز کرده و مدام ارتقا می‌‌دهند موفق‌تر هستند؛ یک جامعه هم به همین صورت است. پس برای ترویج فرهنگ کار باید مقدمات کار از جمله مهارت‌آموزش را فرهنگ‌سازی کرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه مسئله عدم ارتقای مهارت منحصر به کارگران و کارمندان نیست و کارفرمایان را نیز در برگرفته است، گفت: کارفرمایان ما نیز متأسفانه از جامعه و فضای تجارت بین‌المللی و مهارت ارتباط بین‌المللی عقب مانده‌اند و می‌توان گفت بخش اعظم بی‌کاری در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه به مهارت ‌آموزی و ارتقای مدام مهارت در جامعه بوده است. نه فقط کارگران و افراد بی‌کار بلکه کارفرمایان ما نیز در توسعه و اجرای فصل‌های جدیدی از کار موفق نبوده‌اند و نبود مهارت تولید، مصرف، نیروی کار و ... زنجیره‌هایی بوده که معضل بی‌کاری کنونی جامعه را ایجاد کرده است.

صادقی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون که متوجه این مشکل شده‌ایم، در حال حرکت به سمت ارتقای مهارت‌آموزی در جامعه هستیم؟ گفت: در طول سال‌های گذشته همواره مسئولان به مسئله مهارت توجه داشته‌اند اما توجه صرف مسئولان کافی نیست و باید عموم جامعه متوجه این نیاز شوند. یعنی نیروی کار باید به این درک برسد که باید مهارتش را افزایش دهد. مثلاً مدرک کامپیوتری که سه سال پیش گرفته شده واقعاً دیگر فایده‌ای ندارد و باید مدام استفاده از نرم‌افزارهای جدید آموخته شود.

وی در پایان گفت: علاقه به مهارت افزایی باید در تک تک اعضای جامعه بیشتر شود و البته دولت هم باید به عنوان یک بسترساز، سیاست‌گذار و تسهیل‌گر خوب عمل کند وگرنه صرف صدور بخشنامه و دستورات از بالا به پایین نتیجه نخواهدداد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان