ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟


فرمول یک ایران – ماجرا درست از زمانی آغاز شد که صدای اختلافات درون تیمی در فصل 2018 از مارانلو به گوش رسید. اختلاف میان مدیر وقت فراری مائوریزیو آریوابنه و مدیر فنی تیم، متیا بینوتو. سرانجام این بینوتو بود که برنده این جدال درون تیمی شد و در نهایت به عنوان مدیر تیم فراری جایگزین مائوریزیو آریوابنه شد. ارتقا او به چنین جایگاهی با حفظ سمت او در نقش...

فرمول یک ایران – ماجرا درست از زمانی آغاز شد که صدای اختلافات درون تیمی در فصل 2018 از مارانلو به گوش رسید. اختلاف میان مدیر وقت فراری مائوریزیو آریوابنه و مدیر فنی تیم، متیا بینوتو. سرانجام این بینوتو بود که برنده این جدال درون تیمی شد و در نهایت به عنوان مدیر تیم فراری جایگزین مائوریزیو آریوابنه شد. ارتقا او به چنین جایگاهی با حفظ سمت او در نقش مدیر فنی تیم صورت گرفت.

در آن مقطع این تغییر از نظر هواداران فراری بسیار امید بخش بود اما برعکس تاکنون هیچ کدام از انتظارات طرفداران برآورده نشده است: تیم فراری تا اینجای فصل 2019 فرمول یک حتی موفق به کسب یک پیروزی در مسابقات نشده است، از کورس هر دو قهرمانی (تیمی و انفرادی) عقب مانده است، رانندگان این تیم، سباستین فتل و چارلز لکلرک با اختلاف امتیازی فاحشی نسبت به نفر اول جدول رده بندی، لوییس همیلتون در رده های چهارم و پنجم قرار دارند و اما مهم تر از همه، این تیم فقط به لطف این که تیم ردبول هم اکنون به نوعی تنها با یک راننده ی خود در حال جنگ و رقابت با تیم های دیگر است در رده ی دوم قرار دارد. اما تصور کنید که پیر گسلی نیز همانند مکس ورشتپن در مسابقات عمل می کرد، آنگاه فراری در این فصل باید با رده دوم جدول نیز خداحافظی می کرد و این موضوع می توانست یک فاجعه تلقی گردد چه بسا جایگاه کنونی نیز می تواند نوعی فاجعه نام گیرد.

ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ متیا بینوتو و مائوریزیو آریوابنه

اما دلایل این فاجعه چه می توانند باشند؟

سوال اصلی که راجع به این مورد باید پرسیده شود این است که چگونه فراری بعد از طراحی دو خودروی فوق العاده ی SF70-H و SF71-H در فصل های 2017 و 2018 که نزدیک ترین رقابت تیم فراری با مرسدس در چند فصل اخیر نیز توسط همین دو خودرو رقم خورد، خودرویی افتضاح با نام SF90 را که به قول ما ایرانی ها حتی انگشت کوچک دو خودروی بالا نمی شود را روانه ی مسابقات فرمول یک در فصل 2019 کرد؟ این سوالی است که اکثر طرفداران فراری در حال پرسیدن از خود هستند. برای پاسخ به این سوال دو مورد را می توان بیان کرد:

1) اولین آن دلیل سیاسی می باشد. پس از کش و قوس های فراوان در نهایت مدیر فقید فراری، سرجیو مارکیونه تصمیم گرفته بود تا بینوتو را جایگزین آریوابنه کند. متاسفانه با فوت مارکیونه نوعی خلأ قدرت در تیم فراری به وجود آمد و رهبر جدید تیم نیز برای اعلام تصمیمی که از قبل گرفته شده بود تعلل بسیاری کرد و همین عامل موجب شد تا آریوابنه به این باور برسد که می تواند جایگاه خود را در تیم حفظ کند و همین عامل موجب تفرقه و نوعی ستیز داخلی میان اعضای تیم فراری شد و آسیب بسیاری را به این وارد کرد، آسیبی که هنوز هم فراری در حال کاهش آثار آن می باشد.

ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ سرجیو مارکیونه

متاسفانه این تصمیم به نوعی نوشدارو پس از مرگ سهراب شد و بسیار دیر و زمانی که تیم برنامه های خود برای فصل 2019 را چیده بود وارد فاز اجرایی شد و بدین ترتیب بینوتو دیگر قادر نبود به عنوان مدیر تیم در ساختار نفرات تیم دست ببرد و در نهایت مجبور شد با همان نفرات قبلی برای فصل 2019 آماده شوند.

2) دلیل دوم نیز کاملا مشخص و بدیهی است: دلایل فنی. به نظر می رسد گروهی که تحت رهبری بینوتو مشغول کار بر روی خودرو بودند، نتوانستند درک کاملی از تغییرات قوانین فصل 2019 داشته باشند و بدین ترتیب خودروی فصل 2019 فراری از پایه و اساس در مسیر اشتباهی پیش برده شد. در خودرویی نظیر SF71-H (خودروی فصل 2018 فراری) تمرکز بیشتر روی بهره وری آیرودینامیکی خودرو گذاشته شده بود و در نهایت در آن فصل توانستیم تاثیر چنین عاملی را شاهد باشیم، اما این بار و بر خلاف فصل گذشته در خودروی SF90، فراری موفق به تولید نیروی رو به پایین کافی از عقب خودرو و دیفیوز نشد.

SF90 به دلیل ویژگی ها و خصوصیاتش در مستقیمی ها فوق العاده سریع است اما از طرف دیگر زمان بسیار زیادی را در پیچ ها از دست می دهد و عقب خودرو نیز تعادل خوبی ندارد و موتور زمانی که خودرو به سکتور آخر می رسد، به اصطلاح قادر به نفس کشیدن نمی باشد و در نتیجه دچار بیش گرمایش یا Overheating می شود.

ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ پاور یونیت خودروی SF90 فراری

در مجموع خودرو قابلیت اطمینان پایین تری نسبت به مدل های پیشن خود دارد و اگر چه تنها مزیت آن موتور قدرتمند و سریع آن می باشد اما از این ویژگی نیز تنها می توان در جلسات تعیین خط استفاده کرد چرا که در مسابقات خودرو سوخت زیادی مصرف می کند و مسئله صرفه جویی در مصرف سوخت آن را نیز باید در نظر گرفت.

فصلی نحس ….. یا پر برکت؟

تغییر فراری در این شرایط به نظر بی فایده است، چرا که این فصل تا این جای کار برای فراری یک شکست بزرگ محسوب می شود. از طرف دیگر اما می توان شرایط این تیم را منحوس نیز دانست چرا که اگر از ابتدای فصل تا این مقطع را در نظر بگیریم، آخر هفته ای نبوده که این تیم بدون دردسر آن را گذرانده باشد. در برخی مسابقات خودرو رقابتی نیست، در برخی دیگر با وجود سریع بودنشان خودرو ایراد فنی پیدا می کند و همچنین اشتباهات تیم و رانندگان را نیز باید به این موارد اضافه کنید.

فراری تا این جا فرصت هایی برای کسب پیروزی در برخی مسابقات داشته است. علی رغم عملکرد ضعیف خودرو، SF90 تا این جای فصل پتانسیل این را داشت که حداقل در چهار مسابقه ی بحرین، کانادا، اتریش و آلمان به پیروزی برسد، اما هر دفعه این فرصت ها به طریقی از دست رفتند. ابتدای فصل، مسابقه بحرین بهترین زمان برای رسیدن به پیروزی بود و لکلرک که رهبر مسابقه بود می توانست اولین پیروزی خود با فراری را بسیار زود جشن گیرد اما مشکل فنی در خودرو این فرصت را از او گرفت و اسپین سباستین فتل در هنگام نبرد با لوییس همیلتون نیز یک دوی دیگری را به مرسدس تقدیم کرد.

#gallery-4 { margin: auto; } #gallery-4 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-4 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-4 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

در کانادا اما این بار اشتباه خود فتل بود و در پیچ 3 از پیست خارج شد و دوباره در همان رده اول به مسابقه بازگشت اما داوران بازگشت او به پیست را خطرناک شمردند و در نهایت او را با پنالتی جریمه کردند و بار دیگر دستان فراری از پیروزی خالی ماند.

#gallery-5 { margin: auto; } #gallery-5 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-5 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-5 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

در اتریش نیز تیم در استراتژی برای چارلز لکلرک اشتباه کرد و در نهایت او پیروزی را در لحظات پایانی مسابقه به مکس ورشتپن واگذار کرد. سباستین فتل نیز در آن گرندپری درگیر مشکلاتی نظیر خرابی خودرو در تعیین خط و اشتباه تیم در پیت استاپ شد و مسابقه را پشت سر والتری بوتاس در رده چهارم به اتمام رساند. در مسابقه ای که مرسدس ها به دلیل مشکل خنک سازی پاوریونیت خودروی خود برای اولین بار در آن مقطع از فصل رقابتی نبودند، فراری بهترین فرصت برای کسب پیروزی را از دست داد.

#gallery-6 { margin: auto; } #gallery-6 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-6 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-6 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

نهایتا در گرندپری آلمان، هر دو راننده ی فراری در تعیین خط اسیر مشکلات فنی خودرو شدند و بدین ترتیب می توان گفت فراری مسابقه را در تعیین خط از دست داد. اما با این حال مسابقه در باران آغاز شد و از آن جایی که مسابقه در باران قابل پیش بینی نمی باشد، لکلرک توسط استراتژی تیم توانست حتی در مقطعی از مسابقه در رده دوم و پشت سر همیلتون قرار گیرد و چه بسا با فاجعه ای که برای مرسدس در مسابقه خانگی خود پیش آمد این فراری بود که می توانست پیروز این مسابقه باشد اما لکلرک با اشتباهی که داشت به دیواره ی پیست برخورد کرد و از مسابقه کنار رفت. سباستین فتل نیز که در پایان مسابقه سرعت خود را پیدا کرده بود توانست به رده دوم برسد اما کسی چه می داند. شاید اگر مسابقه چند دور دیگر ادامه پیدا می کرد این فتل و فراری بودند که پیروز گرندپری آلمان می شدند. اما حوادث دیگری نظیر اشتباه لکلرک در تعیین خط باکو، سباستین فتل در سیلورستون و اشتباه تیم در تعیین خط مسابقه موناکو را نیز نباید فراموش کنیم.

ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ سباستین فتل – آلمان 2019

حقیقت را گرچه تلخ است اما باید پذیرفت، فراری در همه ی زمینه ها دچار مشکل است و باید برای رفع این ایرادات و اشکالات زودتر اقدامی انجام دهد. البته این کار باید به گونه ای صورت گیرد که تیم دچار حادثه ای مشابه با تعویض آریوابنه با بینوتو و ماجراهای آن نشود و این بار باید به شکلی هدفمند عمل کند چرا که تغییرات ناگهانی و انقلاب های درون تیمی در فرمول یک به مرور و آهسته آهسته به یک تیم ضربه وارد می کنند.

اما از طرف دیگر اگر اندکی تأمل کنیم می توانیم به این نتیجه برسیم که این فصل فاجعه بار در حقیقت می تواند در آینده برای فراری مفید واقع شود: فکرش را بکنید اگر فراری در آن چهار مسابقه پیروز می شد. در چنین حالتی ما اکنون به جای چنین بحث هایی در حال بحث روی این موضوع بودیم که فراری باید برای قهرمانی با مرسدس بجنگد. اما همه ی ما خوب می دانیم که SF90 در همه ی پیست ها توانایی رقابت با W10 مرسدس را ندارد. در صورت وقوع چنین اتفاقی همانند دو فصل گذشته، مشکلات و خطاهای تیم پنهان باقی می ماندند و فصل های بعدی نیز به قولی همین آش و همین کاسه.

در عوض با این که همه ی ما از دیدن چنین فراری ای ناراحت هستیم، اما در چنین شرایطی مشکلات فراری بیش از پیش نمایان شدند و بینوتو نیز با موقعیتی که هم اکنون دارد می تواند برای حل و فصل آن ها مداخله کند، کاری که هم اکنون نیز در حال انجام آن است.

بینوتو در حال حاضر در حال انجام کاری است که تماشاگران و طرفداران آن را نمی بینند اما بسیار مهم و حائز اهمیت است، سازماندهی مجدد تیم. در حقیقت همه ی ما اخبار فراوانی مبنی بر رفت و آمد مهندسان و متخصصان فنی به مارانلو را شنیده ایم. پرونده این سازماندهی مجدد در نهایت در تاریخ 1 نوامبر (آبان ماه) 2019 با بازگشت سیمون رستا برای کار بر روی خودروی 2021 فراری بسته خواهد شد. بینوتو با قرار دادن افراد مناسب در جای مناسب خودشان در حقیقت نبوغ خود را نشان داد.

ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ماجراهای بینوتو و فراری؛ موفقیت یا شکست؟ سیمون رستا

اگر چه فراری باید این فصل و حتی فصل 2020 را فدا کند اما باید صبر کرد چرا که مدتی طول خواهد کشید اما تاثیر این تغییرات را مطمئنا چند سال آینده شاهد خواهیم بود. در مارانلو همه برای رسیدن به چنین زمانی تلاش می کنند. در حقیقت خودروی SF90 به یک موش آزمایشگاهی برای آزمایش و جمع آوری اطلاعات بدل شده است.

ماجراهای بینوتو و فراری به شکل بسیار بدی شروع شد اما کسی چه می داند، شاید این شروع بد سرآغاز عصری فوق العاده همانند عصر مایکل شوماخر در فراری باشد.

در شبکه های اجتماعی ممکن است شاهد هشتگ BinottoOut# بوده باشیم و بسیاری دیگر نیز کمپین هایی برای استعفای بینوتو راه اندازی کرده اند اما ذکر این نکته ضروری است که فرمول یک همانند فوتبال نیست که سیر باخت های یک تیم با تعویض سرمربی به برد بدل شود. از این نظر موتور اسپورت بسیار پیچیده تر از ورزشی همانند فوتبال می باشد. خروج بینوتو در زمان حاضر بدترین اتفاقی است که می تواند برای فراری بیفتد چرا که بینوتو در حال حاضر مشغول سازماندهی تیم می باشد و تعویض آن به معنای اتلاف وقت و فرصت های بیشتر برای قرار گرفتن در مسیر پیروزی می باشد. هر مدیری نیازمند زمان برای پیدا کردن بهترین ستاپ برای تیمش می باشد. حتی ژان تاد نیز در اوایل کارش در فراری با مشکلات بسیار زیادی روبرو شد. بنابراین شاید در حال حاضر اعتماد به بینوتو بهترین کار باشد چرا که او بیشتر از همه به دنبال موفقیت فراری می باشد و این موضوع را می توان از مصاحبه و علاقه اش به فراری زمانی که باقی تیم ها به دنبال او بودند متوجه شد:

بله این واقعیت دارد (در پاسخ به این که آیا تیم های دیگر به او پیشنهاد همکاری داده اند؟). تیم های دیگر با من در ارتباط بوده اند چراکه تجربه من در فرمول یک بسیار با ارزش است.من از بچگی طرفدار فراری بوده ام. هیچوقت به هیچ تیمی جز فراری فکر نخواهم کرد.

بنابراین فقط زمان تاثیر چنین مواردی را مشخص می کند و باید ببینیم که در نهایت اقدامات بینوتو فراری را به کدام مسیر می کشاند: مسیر شکست یا مسیر موفقیت و پیروزی.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی