لایه برداری به روش شیمیایی جزو روش های درمانی زیباییست که روی پوست صورت، گردن و دستها انجام می شود. از این روش برای افزایش زیبایی ظاهری و جوانسازی پوست استفاده میکنند. طی روش لایه برداری پوست، محلول های شیمیایی خاصی روی ناحیه تحت درمان اعمال و باعث می شوند پوست به تدریج پوسته پوسته شود و در نهایت لایه برداری انجام بگیرد. لایه زیرین پوست صافتر و نرمتر است و چین و چروک و صدمات کمتری هم دارد.در این مقاله از بخش زیبایی، پوست، مو دکتر سلام می باشد به بررسی لایه برداری پوست و نحوه عمل آن می پردازیم.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

دلایل انجام لایه برداری پوست

دلایل مختلفی برای انجام لایه برداری پوست وجود دارد. اغلب افراد به خاطر وجود هر یک از موارد زیر تصمیم می گیرند که لایه برداری پوست را امتحان کنند:

چین و چروک و خطوط ریز روی پوست آسیب ها و صدمات ناشی از نور خورشید جای جوش و آکنه هایپر پیگمانتاسیون ( تجمع بیش از حد رنگدانه ها در پوست) اسکار و جای زخم ملاسما قرمزی یا ناهمواری های پوستی

انواع مختلف لایه بردارهای شیمیایی کدامند؟

از لایه بردارهای شیمیایی برای درمان انواع مشکلات پوستی استفاده می شود. بسته به نوع مشکل پوستی­تان، می توانید یکی از لایه بردارهای زیر با عمق مناسب را انتخاب کنید:

لایه برداری سطحی و کم عمق (lunchtime peel)

در این نوع لایه برداری از آلفا هیدروکسی اسید یا اسید ملایمتر و خفیف تری استفاده می شود که فقط به لایه بیرونی پوست نفوذ می کنند و لایه برداری را انجام می دهند. این روش درمانی برای بهبود ملایم رنگ پوست، نرم کردن پوست و همینطور تازه سازی پوست صورت، گردن، قفسه سینه و دستها استفاده می شود.

لایه برداری متوسط (Medium peel)

در لایه برداری متوسط از اسید گلیکولیک یا تری کلرواستیک اسید برای نفوذ در لایه های بیرونی و میانی پوست استفاده می شود تا سلول های آسیب دیده پوست را از بین ببرند. با استفاده از این روش می توان لکه های پوستی ناشی از بالا رفتن سن، چین و چروک ها و خطوط پوستی، کک و مک و تغییر رنگ متوسط پوست را درمان کرد. علاوه بر این می توان از لایه برداری متوسط برای نرم و صاف کردن پوست های خشن، درمان برخی از بیماری های پوستی پیش سرطانی و برخی از سرطان ها و یا رشد غیر طبیعی سلول های پوستی (کراتوز اکتینیک) استفاده کرد.

لایه برداری عمیق (Deep peel)

در این نوع لایه برداری از تری کلرواستیک اسید یا فنول برای نفوذ به عمق لایه میانی پوست و از بین بردن سلول های آسیب دیده پوستی استفاده می شود. لایه برداری عمیق خطوط و چین و چروک های عمیق تر، لکه های پوستی ناشی از افزایش سن، کک و مک و جای زخم کم عمق را درمان می کند. بعد از انجام این نوع لایه برداری، بهبود چشمگیری در وضعیت پوست بیمار مشاهده خواهد شد. این روش روی صورت انجام می شود و فقط یک بار قابل انجام است.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

لایه برداری پوست چگونه انجام می شود؟

معمولا لایه برداری پوست در مطب پزشک انجام می شود. ممکن است لایه برداری های عمیق در مراکز جراحی سرپایی هم انجام شوند. قبل از عمل، موهای شما را کاملا جمع می کنند و پشت سرتان می بندند. بعد صورتتان را کاملا پاکسازی می کنند و وسایل محافظت کننده چشم مثل عینک یا گاز را روی چشمهایتان قرار می دهند تا از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری شود.

علاوه بر این ممکن است پزشک ناحیه ای که قرار است روی آن لایه برداری انجام شود را با بی حسی موضعی بی حس کند؛ مخصوصا اگر لایه برداری عمیق باشد. در لایه برداری های عمیق، از بی حسی منطقه ای هم استفاده می شود که در آن قسمت های وسیع تری از پوست بی حس می شوند. از این گذشته در لایه برداری های عمیق تزریق وریدی (IV) صورت می گیرد و ضربان قلبتان نیز دائما چک می شود.

لایه برداری سبک و سطحی

برای انجام لایه برداری سطحی، از یک تکه پنبه، گاز یا برس استفاده می کنند تا محلول شیمیایی لایه بردار مثل اسید سالیسیلیک را روی محل مورد نظر اعمال کنند. بعد از این کار، پوست کم کم شروع به سفیدتر شدن می کند و ممکن است بیمار کمی احساس سوزش کند. بعد از اتمام کار هم محلول شیمیایی لایه بردار از روی پوست پاک می شود و یک محلول خنثی کننده روی پوست اعمال می شود.

لایه برداری متوسط

در لایه برداری پوست متوسط، پزشک برای قرار دادن محلول شیمیایی روی پوست از گاز، اسفنج مخصوص یا یک اپلیکاتور با نوک پنبه ای استفاده می کند. محلول شیمیایی مورد استفاده در این نوع لایه برداری اسید گلیکولیک یا تری کلرواستیک اسید است. ممکن است به محلول تری کلرواستیک اسید رنگ آبی هم اضافه کنند؛ به همین دلیل این روش به لایه برداری آبی هم معروف است. بعد از قرار دادن محلول شیمیایی، پوست شروع به سفیدتر شدن می کند و پزشک برای کاهش احساس سوزش پوست در بیمار از یک کمپرس خنک کننده استفاده می کند. معمولا پوست بیمار تا 20 دقیقه بعد از لایه برداری احساس سوزش دارد. هیچ محلول خنثی کننده ای روی پوست اعمال نمی شود و فقط ممکن است یک فن خنک کننده دستی به فرد داده شود تا احساس سوزش کاهش پیدا کند. اگر از این روش برای لایه برداری پوستتان استفاده کنید، تا چند روز بعد از لایه برداری، پوستتان آبی رنگ است و کم کم این رنگ از بین می رود.

لایه برداری عمیق

در طول انجام عمل لایه برداری عمیق، پوست به طور کاملا بی حس می شود و پزشک با استفاده از یک اپلیکاتور با نوک پنبه ای فنول را روی پوست بیمار اعمال می کند. این کار باعث می شود پوست به رنگ سفید یا خاکستری دربیاید. لایه برداری عمیق 15 دقیقه طول می کشد تا پوست بیش از حد در معرض اسید قرار نگیرد.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

هزینه لایه برداری پوست چقدر است؟

لایه برداری پوست یک پروسه زیبایی محسوب می شود و بنابراین به ندرت اتفاق می افتد که تحت پوشش بیمه قرار بگیرد؛ پس باید همه هزینه آن را از جیب خودتان بپردازید. هزینه این عمل به عواملی مثل مکان انجام عمل، تخصصی که ارائه می شود و همینطور نوع لایه برداری بستگی دارد.

چه کسانی کاندیدای خوبی برای لایه برداری پوست محسوب می شوند؟

به طور کلی افرادی که پوست های روشن و کم مویی دارند کاندیدای بهتری برای لایه برداری پوست هستند. اگر پوستتان تیره باشد بسته به نوع مشکل پوستی­تان می توانید نتیجه خوبی از لایه برداری­ بگیرید؛ اما به احتمال زیاد پوستتان ناهموار خواهد شد.

افتادگی های پوستی، برآمدگی ها و چین و چروک های خیلی عمیق با لایه برداری پوست از بین نمی روند و برای درمان آنها باید از روش های دیگر جراحی زیبایی مثل لیزر، لیفت صورت، لیفت ابرو، لیفت پلک و یا تزریق فیلر استفاده کرد. جراح پوست تشخیص می دهد که چه نوع روشی برای شما مناسب تر است.

خطرات و عوارض جانبی عمل لایه برداری پوست

لایه برداری پوست ممکن است عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. این عوارض عبارتند از:

قرمزی پوست: معمولا قرمزی پوست بعد از انجام لایه برداری سبک خیلی زود برطرف می شود اما ممکن است این قرمزی بعد از لایه برداری عمیق و متوسط تا چند ماه طول بکشد. جای زخم: به ندرت ممکن است بعد از لایه برداری جای زخم روی پوست باقی بماند؛ مخصوصا در قسمت های پایینی صورت. برای درمان این زخم ها می توان از آنتی بیوتیک ها و داروهای استروئیدی استفاده کرد. تغییر رنگ پوست: بعد از انجام لایه برداری پوست ممکن است رنگ پوست تیره تر از حالت معمول (هایپر پیگمانتاسیون) یا روشن تر از حد معمول شود ( هیپوپیگمانتاسیون). هایپرپیگمانتاسیون معمولا بعد از لایه برداری های سطحی اتفاق می افتد اما هیپوپیگمانتاسیون جزو عوارض جانبی لایه برداری های عمیق است. تغییر رنگ پوست در افرادی که پوستشان تیره تر است بیشتر اتفاق می افتد و می تواند دائمی باشد. عفونت: لایه برداری پوست ویروس هرپس که عامل ایجاد تبخال است را فعال می کند. به ندرت اتفاق می افتد که لایه برداری پوست عفونت قارچی یا باکتریایی در پی داشته باشد. آسیب قلبی، کلیوی یا کبدی: در لایه برداری های عمیق از فنول یا همان کربولیک اسید استفاده می شود. این ماده می تواند به عضله قلب آسیب بزند و باعث نامنظم شدن ضربان قلب شود. علاوه بر این فنول به کلیه ها و کبد نیز آسیب می رساند. برای اینکه بدن در طی لایه برداری پوست کمتر در معرض تماس با فنول قرار بگیرد، لایه برداری عمیق با فواصل 10 تا 20 دقیقه انجام می شود.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

لایه برداری پوست اندازه منافذ پوست را کاهش نمی دهد و زخم ها و چین و چروک های عمیق را از بین نمی برد. این روش درمانی برای همه افراد توصیه نمی شود. در صورت وجود هر یک از موارد زیر، پزشک تجویز لایه برداری پوست را با احتیاط بیشتری انجام می دهد:

اگر در 6 ماه گذشته از داروی ضد آکنه ایزوترتینوئین استفاده کرده اید. اگر پوستتان تیره است. اگر سابقه ابتلا به کلوئید ( گوشت اضافه) دارید. اگر رنگدانه های پوستتان غیر طبیعی هستند. اگر مدام دچار زخم سرد می شوید.

چطور باید برای عمل لایه برداری پوست آماده شد؟

قبل از هر چیز باید مشخص شود که آیا شما کاندیدای خوبی برای این عمل هستید یا نه. برای انجام این کار موارد زیر لازم است:

سابقه پزشکی­تان را در اختیار پزشک قرار بدهید:

قبل از انجام لایه برداری عمیق پوست باید برای پاسخگویی به هر نوع سوال در ارتباط با بیماری های فعلی و گذشته تان آماده باشید؛ مخصوصا بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی. علاوه بر این باید پزشک را در جریان تمام داروهای مصرفی تان قرار بدهید؛ به خصوص اگر این داروها حساسیت پوست نسبت به نور خورشید را افزایش می دهند. همچنین اگر قبلا عمل زیبایی خاصی انجام داده اید باید پزشک را مطلع کنید. در صورتی که از یک کرم رتینوئید مثل ترتینوئین استفاده می کنید پزشک را در جریان بگذارید چون این کرم ها می توانند نفوذ مواد لایه بردار شیمیایی به پوست را افزایش بدهند.

معاینه بدنی شوید:

قبل از انجام عمل، پزشک صورت و ناحیه ای که قرار است تحت عمل لایه برداری پوست قرار بگیرد را معاینه می کند. این کار به او کمک می کند تا نوع و جنس پوست شما و اینکه از چه نوع ماده ای باید برای لایه برداری استفاده کند را تعیین کند.

با پزشک درباره انتظاراتتان از عمل صحبت کنید:

قبل از لایه برداری پوست در مورد انگیزه ها و انتظاراتتان از عمل و بعد از آن با پزشک صحبت کنید. شما باید بدانید که دقیقا به چند جلسه درمان نیاز دارید، بهبودی­تان بعد از عمل چقدر طول می کشد و نتایج آن به چه صورت است.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

داروهای مناسب قبل از لایه برداری پوست

اگر تصمیم به انجام عمل لایه برداری پوست دارید لازم است که موارد زیر را رعایت کنید:

داروهای ضد ویروسی مصرف کنید: اگر سابقه ابتلا به تبخال دارید به احتمال زیاد پزشک قبل و بعد از لایه برداری پوست برایتان داروهای ضد ویروسی تجویز می کند تا از بروز عفونت ویروسی جلوگیری شود. از یک کرم رتینوئید استفاده کنید: اگر قرار است لایه برداری سبک یا متوسط انجام بدهید، پزشک برایتان یک کرم رتینوئید مثل ترتینوئین (رنووا، رتین-آ و غیره) تجویز می کند تا دوره درمانتان کوتاهتر شود و سریعتر بهبود پیدا کنید. از یک ماده سفید کننده استفاده کنید: قبل از انجام عمل، پزشک برای جلوگیری از تیره شدن پوست یک داروی سفید کننده مثل هیدروکینون و یک کرم رتینوئید برایتان تجویز می کند که باید آن را استفاده کنید. بدون وسایل محافظتی در معرض نور خورشید قرار نگیرید: نکته مهم این است که حداقل 4 هفته قبل از عمل لایه برداری پوست از ضد آفتاب استفاده کنید تا از بروز پیگمانتاسیون نامنظم در مناطق تحت درمان جلوگیری شود. علاوه بر این بهتر است در مورد روش های محافظت از پوست در برابر نور خورشید با پزشکتان صحبت کنید. از به کار بردن برخی روش های درمانی زیبایی و اپیلاسیون خودداری کنید: حدود یک هفته قبل از لایه برداری از اپیلاسیون و مصرف محصولات از بین برنده موهای زائد خودداری کنید. علاوه بر این یک هفته قبل از عمل باید ماساژ، اسکراب و محصولات سفید کننده پوست را کنار بگذارید. بعد از عمل رانندگی نکنید: طی عمل لایه برداری متوسط و عمیق به شما مسکن و آرامبخش داده می شود؛ بنابراین بهتر است برای رفتن به خانه از دیگران کمک بگیرید و خودتان رانندگی نکنید.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

لایه برداری پوست چطور انجام می شود؟

قبل از عمل لایه برداری پوست

معمولا لایه برداری پوست در مطب پزشک یا مراکز جراحی سرپایی انجام می شود. قبل از عمل پزشک صورتتان را کاملا تمیز می کند و چشمهایتان را با گاز، نوار یا عینک می پوشاند. احتمالا موهای سرتان هم کاملا جمع و از پشت بسته می شوند. لایه برداری پوست سبک معمولا نیازی به مصرف مسکن ندارد اما اگر لایه برداری متوسط یا عمیق انجام شود به شما مسکن داده می شود. در لایه برداری عمیق، پزشک ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی بی حس می کند و به شما آرامبخش می دهد. در طول عمل لایه برداری پوست سبک: پزشک برای لایه برداری از یک محلول شیمیایی که معمولا حاوی اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک است استفاده می کند و آن را با پنبه، گاز یا اسفنج روی پوست اعمال می کند. ممکن است وقتی محلول روی پوستتان مالیده می شود پوستتان کمی احساس سوزش کند. بعد از اتمام کار نیز از یک محلول خنثی کننده برای شستشوی پوست استفاده می کند. در طول عمل لایه برداری پوست متوسط: پزشک با استفاده از اپلیکاتور یا گاز، محلول شیمیایی حاوی اسید تری کلرواستیک که گاهی اوقات هم با اسید گلیکولیک ترکیب شده است را روی پوست اعمال می کند و بعد پوست کم کم شروع به سفید شدن می کند. بعد از چند دقیقه پزشک از کمپرس خنک کننده برای تسکین پوست استفاده می کند یا یک فن دستی در اختیارتان می گذارد تا پوست را خنک کند. در این روش از هیچ ماده خنثی کننده ای استفاده نمی شود. بعد از انجام عمل لایه برداری متوسط ممکن است تا 20 دقیقه احساس سوزش داشته باشید. در طول عمل لایه برداری پوست عمیق: از طریق تزریق وریدی (IV) مایعات وارد بدنتان می شود و ضربان قلبتان هم از نزدیک بررسی می شود. پزشک از اپلیکاتوری که نوک پنبه ای دارد برای اعمال اسید کربولیک (فنول) روی پوستتان استفاده می کند. بعد از این کار پوست کم کم شروع به سفید یا خاکستری شدن می کند. برای اینکه بدن کمتر در تماس با فنول قرار بگیرد پزشک لایه برداری عمیق را با فواصل 15 دقیقه ای انجام می دهد. ممکن است یک عمل کامل حدود 90 دقیقه طول بکشد.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

بعد از عمل

پس از لایه برداری پوست با هر عمقی باید دستورالعمل های پزشک در ارتباط با پاکسازی، مرطوب کردن و استفاده از پمادهای محافظ برای محافظت از پوست را دنبال کنید.

بعد از عمل لایه برداری پوست سبک:

پوست درمان شده قرمز، خشک و کمی تحریک شده است. برای تسکین ناحیه درمان شده پزشک ممکن از پمادهای محافظتی مثل وازلین استفاده کند.

حدود 1 تا 7 روز طول می کشد تا مناطق درمان شده بعد از لایه برداری سبک بهبود پیدا کند. ممکن است پوست جدید بعد از درمان تیره تر یا روشن تر از قبل باشد.

بعد از عمل لایه برداری پوست متوسط:

پوست درمان شده قرمز، به هم فشرده و متورم خواهد بود و احساس سوزش می کنید. پزشک برای تسکین ناحیه درمان شده از پمادهای محافظتی مثل وازلین استفاده کند. علاوه بر این برای کاهش احساس سوزش کمپرس سرد یا فن های دستی استفاده می شود. مصرف داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن و ناپروکسن هم در کاهش درد و ناراحتی موثر است.

با کاهش تورم، پوست ناحیه درمان شده شروع به پوسته پوسته شدن می کند و ممکن است روی آن لکه های قهو­ه­ای یا تیره رنگی به وجود بیاید. معمولا 7 تا 14 روز طول می کشد تا پوست لایه برداری شده بهبود پیدا کند اما ممکن است قرمزی آن بعد از چند ماه برطرف شود.

بعد از عمل لایه برداری پوست عمیق:

بعد از انجام این عمل قرمزی و تورم شدیدی را تجربه خواهید کرد. همچنین پوستتان به شدت میسوزد و ممکن است پلکهایتان هم متورم شوند. پزشک بعد از عمل لایه برداری پوست، صورتتان را با پانسمان ضد آب کاملا می پوشاند و برایتان مسکن تجویز می کند.

طی دو هفته بعد از لایه برداری پوست عمیق، پوست جدیدی در نواحی تحت درمان ایجاد می شود اما ممکن است کیست یا لکه های سفیدی هم روی صورت پیدا شوند که معمولا بعد از چند هفته برطرف می شوند اما قرمزی پوست برای ماه ها ادامه دارد. پوست درمان شده به این روش ممکن است تیره تر یا روشن تر از حالت قبل شود و یا توانایی برنزه شدن را از دست بدهد.

بهتر است بعد از لایه برداری عمیق تا زمان بهبودی کامل پوست در خانه بمانید. بعد از گذشت دو هفته و وقتی پوست جدید کاملا تشکیل شد می توانید با استفاده از لوازم آرایشی قرمزی پوست را بپوشانید.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

نتایج لایه برداری پوست

لایه برداری پوست سبک باعث بهبود بافت و رنگ پوست و همچنین کاهش چین و چروک های ریز و ظریف می شود. در ابتدا نتایج عمل خیلی چشمگیر نیستند اما با تکرار لایه برداری سبک به نتایج بهتری هم دست پیدا می کنید. بعد از لایه برداری پوست سبک نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا پوست ناحیه درمان شده کاملا بازسازی شود.

اگر تحت عمل لایه برداری پوست متوسط قرار بگیرید، پوست صورت بعد از عمل به طور قابل ملاحظه ای نرم و صاف خواهد شد. بعد از انجام این عمل پزشک از شما می خواهد که تا چند ماه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

بعد از لایه برداری پوست عمیق، تغییر بسیار چشمگیری در وضعیت پوست ناحیه درمان شده مشاهده خواهید کرد. نکته مهم این است که برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست باید دائما از پوستتان در برابر نور خورشید محافظت کنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است نتایج لایه برداری عمیق دائمی نباشند. با بالا رفتن سن، خط خنده و چین و چروک های صورت هم بیشتر می شوند. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم می تواند به پوست صدمه بزند و رنگ آن را تغییر بدهد.

لایه برداری پوست در خانه

برای لایه برداری پوست چه نوع ماده شیمیایی باید بخریم؟

از لحاظ مواد تشکیل دهنده مناسب برای لایه برداری گزینه های زیادی وجود دارد. برای راحتی کار شما، ما اینجا لیستی از ضعیف ترین و قوی ترین مواد مناسب برای لایه برداری پوست را در اختیارتان می گذاریم و درباره هر کدامشان هم توضیح مختصری می دهیم:

لایه بردار آنزیمی

این روش یکی از سبک ترین و طبیعی ترین روش ها برای لایه برداری پوست است که در آن از محصولات لایه بردار مشتق شده از آنزیم های میوه ها استفاده می شود. برای کسانی که پوست حساسی دارند یا به مواد اسیدی حساسیت دارند این روش بسیار مناسب است.

نکته مهم این است که لایه بردارهای آنزیمی برخلاف آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسید (BHA) گردش سلولی را در پوست افزایش نمی دهند اما در عوض، پوست مرده را از بین می برند و منافذ پوستتان هم بعد از انجام لایه برداری آنزیمی نسبت به نور خورشید حساس نمی شوند.

محصولات لایه بردار آنزیمی

لایه بردار آنزیمی کدو حلوایی لایه بردار آنزیمی آرایشی کدو حلوایی

اسید ماندلیک

اسید ماندلیک باعث بهبود بافت صورت و از بین رفتن خطوط ریز و چین و چروک ها می شود. استفاده از این اسید در درمان جوش و آکنه موثر است و برخلاف اسید گلیکولیک که باعث تحریک و قرمزی پوست نمی شود. ترکیب اسید ماندلیک با اسید سالیسیلیک برای لایه برداری پوست موثرتر از اسید گلیکولیک است.

محصولات حاوی اسید ماندلیک

لایه بردار 25% اسید ماندلیک اسید ماندلیک 25% با فناوری سلول های بنیادی

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

اسید لاکتیک

اسید لاکتیک هم جزو لایه بردارهای خوب و موثر به حساب می آید چون هم بسیار سبک است و هم ملایم. استفاده از این لایه بردار باعث صاف شدن و درخشندگی پوست می شود به رفع چین و چروک های ریز کمک می کند. علاوه بر این اسید لاکتیک نسبت به اسید گلیکولیک آبرسان تر است.

محصولات حاوی اسید لاکتیک

لایه بردار آرایشی اسید لاکتیک 40% ژل لایه بردار اسید لاکتیک 50%

اسید سالیسیلیک

این اسید یکی از بهترین لایه بردارهای پوستی برای درمان آکنه است. اسید سالیسیلیک محلول در روغن است و به طور موثری می تواند وارد منافذ پوست شود و هر نوع گرفتگی در سلول های پوستی را برطرف کند.

برخلاف اسید گلیکولیک و بقیه AHA ها، سالیسیلیک اسید باعث افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید نمی شود و علاوه بر این در درمان آکنه هم بسیار موثر است. اسید سالیسیلیک برای درمان موارد زیر بسیار مناسب است:

آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید هایپرپیگمانتاسیون ملاسما لکه های آفتابی کک و مک زگیل یا تجمع بافت مرده مالاسزیا یا آکنه قارچی

محصولات حاوی اسید سالیسیلیک

ژل لایه بردار اسید سالیسیلیک 20% اسید سالیسیلیک 20% بورلی هیلز لایه بردار و درخشان کننده پوست اسید سالیسیلیک 20%

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

اسید گلیکولیک

این ماده نسبت به مواد دیگر کمی غلیظ تر است و نسبت به غلظتش می توان آن را در دسته لایه بردارهای متوسط قرار داد. اسید گلیکولیک تولید کلاژن را افزایش می دهد و با پالایش پوست باعث براق تر و با طراوت شدن آن می شود. علاوه بر این اسید گلیکولیک چین و چروک های پوست را هم از بین می برد و درمان موثری برای برطرف کردن جای جوش و آکنه محسوب می شود. منظور از جای جوش همان تورفتگی های ناشی از آکنه ها و جوش های قدیمیست.

اسید گلیکولیک هم مثل سایر لایه بردارهایی که به آنها اشاره شد هایپرپیگمانتاسیون و آکنه را درمان می کند هر چند تاثیر آن کمتر از اسید سالیسیلیک است.

محصولات حاوی اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک 30% مخصوص جوانان ژل لایه بردار اسید گلیکولیک 30%

لایه بردار جسنر

این لایه بردار از سه ماده اولیه اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و رزورسینول تشکیل شده است و قدرت متوسطی دارد. لایه بردار جسنر درمانی عالی برای هایپرپیگمانتاسیون و آکنه در پوست های چرب به حساب می آید اما برای پوست های خشک گزینه مناسبی نیست چون باعث خشکی بیش از حد پوست می شود. بعد از مصرف لایه بردار جسنر، پوست شروع به پوسته پوسته شدن می کند و قسمت های تحت درمان سفید می شوند. این روند ممکن است چند روز تا چند هفته ادامه پیدا کند.

محصولات لایه بردار جسنر

لایه بردار شیمیایی قوی جسنر لایه بردار پوست 14% جسنر

تری کلرواستیک اسید (TCA)

TCA در دسته لایه بردارهای متوسط قرار می گیرد و قدرت لایه برداری آن بیشتر از تمام موارد گفته شده است. لایه برداری با تری کلرواستیک اسید شوخی نیست و باید کاملا آن را جدی بگیرید.

تری کلرواستیک اسید برای درمان صدمات و آسیب های ناشی از آفتاب، هایپرپیگمانتاسیون، خطوط و چین و چروک های پوستی و جای جوش بسیار مفید است.

محصولات حاوی TCA

لایه بردار TCA 15% ژل لایه بردار TCA 10%

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

چطور لایه برداری پوست را در خانه انجام بدهیم؟

قبل از شروع لایه برداری حتما به این نکته توجه داشته باشید که این کار با عوارض جانبی همراه است. همه این مواد بسیار قوی هستند و نباید به صورت روزانه یا بیشتر از یک بار در هفته از آنها استفاده شود.

مثل همیشه بهترین کار این است که قبل از تصمیم گیری در مورد لایه برداری پوست ابتدا با متخصص پوست صحبت کنید. اطلاعاتی که ما در این مطلب در اختیارتان می گذاریم جنبه آموزشی دارد تا اگر تصمیم به انجام این کار گرفتید دانش و آگاهی تان در این زمینه کافی باشد.

پوستتان از هر نوعی که باشد قبل از شروع کار باید از خودتان تست پچ (تست آلرژی) بگیرید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مقداری از ماده لایه بردار را روی مچ دست یا قسمت داخلی بازویتان بمالید. 48 ساعت اجازه بدهید لایه بردار به همین شکل روی پوست بماند تا اگر پوستتان به این ماده حساسیت داشت واکنش نشان بدهد. تا 96 ساعت بعد مدام پوستتان را از نظر وجود واکنش های آلرژیک بررسی کنید.

بعد از اطمینان از بی خطر بودن لایه بردار، به آرامی و به تدریج آن را در برنامه لایه برداری تان بگنجانید. صبر و حوصله به خرج بدهید و یادتان باشد هیچ چیز مهمتر از ایمنی و سلامت شما نیست. حالا اگر هنوز هم قصد دارید لایه برداری پوست را در خانه انجام بدهید مراحل زیر را دنبال کنید:

مقدار بسیار کمی از لایه بردار را روی پوستتان بمالید و بعد از 30 ثانیه آن را پاک کنید. یادتان باشد که کم کم باید پوستتان را به لایه بردار عادت بدهید. به عنوان مثال اگر از اسید ماندلیک 15% استفاده می کنید، هفته اول فقط 30 ثانیه آن را روی پوست قرار بدهید، هفته بعد یک دقیقه، یک هفته بعد یک دقیقه و سی ثانیه و همینطور ادامه بدهید تا زمانی که به 5 دقیقه برسید.

اگر بعد از 5 دقیقه باز هم احساس کردید لایه بردار به خوبی عمل نمی کند باید درصد آن را افزایش بدهید. مثلا به جای اسید ماندلیک 15% از اسید ماندلیک 25% استفاده کنید و همین فرایند را دوباره تکرار کنید و سی ثانیه به سی ثانیه جلو بروید.

حداقل زمانی که لایه بردار باید روی پوست شما بماند 30 ثانیه و حداکثر آن 5 دقیقه است. بعد از این کار می توان گفت که شما با موفقیت لایه برداری پوست را در خانه انجام داده اید.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

مراقبت های پوستی بعد از لایه برداری پوست

حداقل تا 24 ساعت بعد از انجام لایه برداری پوست از محصولاتی که مثل ترتینوئین (رتین-A) و یا هر محصولی که حاوی هر نوع اسید مثل گلیکولیک اسید یا اسید سالیسیلیک هستند استفاده نکنید. همچنین تا 24 ساعت از مصرف محصولات زیر خودداری کنید:

کرم های ترتینوئین AHA ها BHA سرم های ویتامین C حاوی اسید اسکوربیک سرم های پوستی با Ph پایین رتینوئیدها هر نوع لایه بردار دیگری

به محض اینکه لایه بردار را روی پوستتان اعمال کردید زمان را محاسبه کنید تا بیشتر از زمان لازم لایه بردار روی پوست باقی نماند. بعد از اتمام کار باید روند مراقبت از پوست را دنبال کنید. تحقیقات نشان داده اند که استفاده از اسید هیالورونیک در بهبود زخم ها موثر است؛ بنابراین بهتر است بعد از لایه برداری از آن استفاده کنید.

علاوه بر این حتما باید برای حفظ رطوبت و تقویت پوست از مرطوب کننده مناسبی هم استفاده کنید. CeraVe PM یکی از مرطوب کننده های بسیار مناسب است که:

رنگ پوست را روشن تر می کند باعث افزایش تولید کلاژن می شود ضد چین و چروک و پیری پوست است

با این حال این کرم مرطوب کننده بیشتر مناسب پوست های خشک است.

یکی دیگر از محصولات خوب و ارزان قیمت برای استفاده بعد از لایه برداری پوست وازلین است. وازلین منافذ بزرگ پوست را می بندد و رطوبت پوست را حفظ می کند. می توان گفت که بهترین و موثرترین ماده برای حفظ رطوبت پوست روی کره زمین وازلین است!

آخرین نکته اما نه کم اهمیت ترین نکته این است که حتما بعد از لایه برداری پوست باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید چون پوست بعد از لایه برداری بسیار حساس می شود و نور خورشید می تواند صدمات جبران ناپذیری به آن وارد کند.

لایه برداری پوست پروسه ای جدی و مهم است که نیاز به دقت و احتیاط زیادی دارد. عدم احتیاط ممکن است حتی شما را راهی اورژانس کند. یادتان باشد که حتما محصولات شیمیایی مخصوص لایه برداری پوست را از مراکز معتبر تهیه کنید تا بعد از انجام لایه برداری، پوستی صاف و تمیز برایتان به ارمغان بیاورند.

10 عدد از بهترین ماسک های صورت برای روشن شدن و لایه برداری پوست

مجموعه وسیعی از بسته های آرایشی وجود دارد که با مشکلات خاصی مثل ماسک پوست برای روشن شدن و لایه برداری پوست، سفید کننده پوست و ماسک صورت، ماسک صورت آکنه و ماسک صورت برای برداشتن برنزه، سر و کار دارد. در اینجا ما ۱۰ عدد از بهترین ماسک های پوستی را برای پوست شما از مارک های هندی و همچنین برخی از درمان های خانگی که هرگز به شما اجازه نمی دهند که نگران پوست خود باشید را، لیست کرده ایم.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

1- ماسک صورت پودر شیر برای روشن شدن و لایه برداری پوست:

برای ماسک صورت شیر، شما به یک قاشق غذاخوری پودر شیر و یک قاشق غذاخوری آب پرتقال (طبیعی)و یک قاشق غذاخوری سوپ خوری بلغور آرد دوجوسر نیاز خواهید داشت. حالا تمام مواد را در یک کاسه بریزید و خمیر ضخیمی درست کنید. صورت خود را با آب ولرم بشویید و ماساژ دهید. یک بار این کار را انجام دهید، ماسک را به طور مساوی بر روی صورت خود بمالید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید. آن را با آب سرد بشویید. این فرآیند را یک بار یا دو بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

2- ماسک صورت گل VLCC:

اگر زمان کافی برای درست کردن ماسک صورت و استفاده از آن پیدا نمی کنید، به سراغ ماسک گل VLCC بروید. آن به پاکسازی چهره کمک می کند و تا جایی که ممکن است کثیفی را پاک می کند. از آن برای محکم کردن پوست خود استفاده بکنید چون زرد چوبه و روغن نعناع دارد که دو جز ضروری برای روشن شدن چهره هستند. آن را به طور مساوی روی پوست خود بمالید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید و با آب سرد بشوئید.

3- برگ نعناع برای روشن کردن پوست:

نعناع یک عامل بسیار خوب پوستی است و استفاده از روغن نعناع به طور طبیعی در صورت شما می تواند به شما نتایج مشهودی ارائه دهد. برای اینکه یک ماسک با برگ های نعناع بسازید، به تعداد انگشت شماری از برگ های نعناع و آب و یا گلاب (اختیاری)نیاز خواهید داشت. نهایتا ۵ دقیقه طول می کشد و نه بیشتر از آن. همه برگ های نعناع را تمیز کنید و یک خمیر کلفت و نه خیلی ضخیم و نه خیلی آبکی درست کنید. حالا آن را به طور مساوی به صورت تمیز خود بمالید و آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب سرد بشویید.

4- Biotique Bio Fruit سفیدکننده و از بین برنده لک های پوستی:

چه چیزی بهتر از درمان چهره شما با آب میوه، گوجه فرنگی، لیمو و آناناس است؟ تصورش را بکنید که چقدر تجملاتی خواهد بود! Biotique Bio Fruit یک ماسک صورت بزرگ برای روشن شدن و لایه برداری پوست است. این گروه تحت پوشش ماسک صورت مقرون به صرفه از مارک های هندی قرار می گیرد. یک لایه ضخیم از این ماسک را بر روی صورت از قبل تمیز شده خود بمالید و تا زمانی که کاملا خشک شود، آن را بر روی صورت باقی بگذارید. پس از انجام این کار، با آب سرد آن را آبکشی کنید و با پوست صاف و براق مواجه شوید.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

5- ماسک کشک برای سفید شدن پوست:

کشک یک ماده بسیار خوب است که به ایجاد نرم و لطیف کردن پوست شما کمک می کند. برای اینکه از این ماسک استفاده کنید، به یک قاشق غذاخوری سوپ خوری کشک به همراه یک قاشق غذاخوری عصاره گوجه فرنگی نیاز خواهید داشت و یک جز مهم دیگر یک قاشق غذاخوری از بلغور جو دو سر است. همه آن ها را با هم مخلوط کنید تا خمیر نرم و لطیفی ایجاد کنید. حالا مخلوط را به طور مساوی روی صورت خود بمالید و ۲۰ دقیقه بعد آن را بردارید و با آب ولرم بشویید. این کار را سه بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه را مشاهده کنید.

6- Khadi Gold Thermo Herb ماسکی برای روشن شدن و لایه برداری پوست:

اگر به دنبال یک ماسک صورت خوب هستید که برای همه انواع پوست مناسب باشد، سپس به دنبال هیچ چیز دیگری به جز Khadi Thermo Herb نگردید. این ماسک با درخشش، خاک لکه دار، سویا بیژ، آسوآنگاندا، سودا گایریکا و برخی ترکیبات گیاهی دیگر به وجود می آید که به ایجاد بی عیب و نقص کردن پوست شما کمک می کنند تا زیبا و جذاب به نظر برسید. این ماسک را بمالید و سپس آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی صورت خود نگه دارید و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید و درخشش آنی به شما خواهد داد.

7- ماسک پودر آرام (Besan) برای روشن شدن و لایه برداری پوست:

همه ما می دانیم که آرد besan و یا آرد گرم چقدر برای پوست ما مفید است. فقط تصور کنید که چقدر ماسک آرد گرم برای صورت چه خوب است! برای این که این ماسک را درست کنید به دو قاشق غذاخوری آرد نیاز دارید و دو قاشق غذاخوری شیر اضافه کنید و سپس آن را به خمیر نرم تبدیل کنید. حالا آن را روی صورت و گردن خود بمالید و ۳۰ دقیقه بگذارید و یا تا زمانی که کاملا خشک شود، آن را بر روی صورت خود نگه دارید. آن را در یک حرکت دایره ای بکشید تا پوست مرده را تراش دهید و یک پوست صاف و شفاف داشته باشید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه موثری داشته باشید.

8- ماسک پرتقال برای روشن شدن و لایه برداری پوست:

برای اینکه ماسک پرتقال درست کنید، به دو قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال، ۱ قاشق سوپ خوری فلفل ۱ قاشق سوپ خوری پودر ساندالوود و دو قاشق غذاخوری آب نیاز خواهید داشت. حالا همه مواد را به خوبی مخلوط کنید تا این که یک خمیر نرم ساخته شود. خمیر را به صورت تمیز خود با انگشتان خود بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و با آب سرد بشویید. این ماسک قدرتمند صورت به طور خاص برای افرادی که دارای انواع پوست چربی و جوش هستند، ساخته شده است. همچنین به کشیدن ناخالصی ها از روی پوست شما کمک می کند در حالی که حتی به تغییر رنگ پوست شما نیز کمک می کند.

لایه برداری پوست با روش های خانگی و شیمیایی

9- ماسک سیب زمینی برای روشن شدن و لایه برداری پوست:

عصاره سیب زمینی، اگر به درستی استفاده شود، یک عامل روشن کننده پوست است. برای اینکه یک ماسک سیب زمینی درست کنید، به یک سیب زمینی تازه نیاز خواهید داشت و همین. حالا سیب زمینی را بشویید و پوست آن را بکنید و سپس آن را به تکه های نیم اینچ ببرید. از تکه های سیب زمینی استفاده کنید و به آرامی بر روی صورت تمیز خود به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. آب باقی مانده از سیب زمینی را به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. با آب سرد بشویید. شما می توانید این فرآیند را برای دو بار در هفته تکرار کنید.

10- ماسک Aroma Magic Glow

Aroma Magic Glow برای مبارزه با نشانه هایی از پیری مثل چین و چروک، تجمع رنگ و خطوط ظریف عالی است. می تواند به راحتی یک لایه از پوست شما را بردارد و یک درخشش به آن بدهد. با این حال، این ماسک برای زنان بالای ۳۵ سال ایده آل است. آب پوست بدن شما را تامین می کنو، چربی ها مضر پوست را تصفیه می کند و منفذهای پوست را صاف می کند و پوست را به پوستی نرم و زیبا تبدیل می سازد.

نتیجه:

ماسک های صورت بخش مهمی از رژیم مراقبت از پوست شما هستند و به همه توصیه می شود که آن ها را با توجه به نگرانی های مورد نظر خود استفاده کنند. اینها ۱۰ برند برتر هستند که به روشن شدن و لایه برداری پوست شما کمک می کنند و آن را بی عیب و نقص می سازند.