تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده


تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده

تخم مرغ سرشاز از پروتئین، اسیدآمینه، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، بنابراین جهت بهره مندی از خواص سفیده و زرده تخم مرغ، باید تخم مرغ سالم و تازه را مورد مصرف قرار گیرد. برای تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد می توانید، با این مطلب از آرگا همراه شوید. تشخیص تخم مرغ سالم و تازه شناسایی تخم مرغ تازه و سالم به هنگام خرید تخم...

تخم مرغ سرشاز از پروتئین، اسیدآمینه، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، بنابراین جهت بهره مندی از خواص سفیده و زرده تخم مرغ، باید تخم مرغ سالم و تازه را مورد مصرف قرار گیرد. برای تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد می توانید، با این مطلب از آرگا همراه شوید.

تشخیص تخم مرغ سالم و تازه

شناسایی تخم مرغ تازه و سالم به هنگام خرید تخم مرغ شاید سخت به نظر آید، اما با در نظر گرفتن برخی موارد می توان تا حدودی از تازه بودن تخم مرغ اطمینان حاصل کرد. سفت بودن پوسته تخم مرغ و نداشتن هیچ گونه لکی بر روی تخم مرغ می تواند، یکی از راه های تشخیص تخم مرغ سالم باشد. همچنین از خرید تخم مرغ های که دارای شکستگی، سوراخ و یا خراش کوچک هستند، خودداری نمایید. زیرا پوسته تخم مرغ مانع از نفوذ میکروب ها و باکتری ها به داخل تخم مرغ می شود و چنانچه این سد محافظ آسیب بببیند، احتمال فاسد شدن تخم مرغ بسیار زیاد می باشد. علاوه بر آن، با آسیب تخم مرغ و با ورود برخی از میکروب ها به زرده تخم مرغ، ممکن است لکه های بر روی پوست تخم مرغ ایجاد گردد.

تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده
تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده

تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده

با توجه به تغییر رنگ و بوی تخم مرغ و همچنین تغییرات ذره و سفیده آن می توان به تازگی و سالم بودن تخم مرغ پی برد، که در ادامه با هر یک از این موارد بیشتر آشنا خواهید شد.

زرده تخم مرغ:

ذره تخم مرغ توسط لکه یا ماده ای به نام چالازا که سفید رنگ، منعطف و چسبنده است، احاطه می شود. این ماده موجب می شود تا زرده در مرکز تخم مرغ و در داخل سفیده قرار بگیرد. در نتیجه به هنگام شکستن تخم مرغ تازه و سالم، به راحتی می توان چالازا را در اطراف زرده تخم مرغ مشاهده کرد و چنانچه حجم این ماده زیاد باشد، تخم مرغ خریداری شده تازه است.

علاوه بر این موارد، زرده تخم مرغ بیش از حد نباید شل باشد. همچنین زمانی که ظرف حاوی تخم مرغ را تکان می دهید، در صورتی که به راحتی سفیده و زرده با هم مخلوط گردند، مشخص می شود که تخم مرغ تازه نیست.

علاوه بر آن، چنانچه ناهنجاری در زرده یا سفیده دیده شد، احتمال فاسد بودن و آلاینده بودن تخم مرغ وجود دارد، بنابراین باید از مصرف آن اجتناب شود.

تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده

سفیده تخم مرغ:

تخم مرغی سالم و تازه می باشد، که سفیده آن به راحتی قابل جدا شدن نباشد و چنانچه تخم مرغ فاسد و یا کهنه باشد، سفیده همچون آب روان می باشد و در صورتی که آن را داخل بشقاب بریزید، سریع پخش می گردد.

تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده

بوی تخم مرغ:

در صورتی که تخم مرغ بوی نامطبوع و ناخوشایندی داشته باشد، حتی پیش از آن که تخم مرغ را بشکنید، به احتمال زیاد آن تخم مرغ فاسد شده است و باید آن را دور انداخت.

آزمایش تخم مرغ

با استفاده از یک آزمایش به راحتی می توان از تازه بودن تخم مرغ اطمینان پیدا کرد. برای انجام این آزمایش باید درون لیوانی آب بریزید و به آهستگی تخم مرغ را داخل لیوان حاوی آب بگذارید. در این صورت ۳ حالت اتفاق خواهد افتاد، که به شرح زیر می باشد.

۱- تخم مرغ روی آب می ماند، در این حالت تخم مرغ فاسد می باش دو باید از مصرف آن خودداری شود.

۲- تخم مرغ داخل آب فرو می رود و به حالت مایل می ایستد، در این حالت تخم مرغ تازه است و مدت تولید آن کمتر از یک هفته می باشد.

۳- تخم مرغ به شکل عمودی و به سمت باریک تخم مرغ در ته لیوان قرار می گیرد، که در این حالت از تاریخ تولید تخم مرغ حدودا ۳ هفته گذشته است.

تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده

نکته:

مقدار ارتفاع آب درون لیوان باید ۲ برابر طول(ارتفاع) تخم مرغ باشد و این که پیش از انجام آزمایش باید، دمای تخم مرغ هم دما با دمای محیط شده باشد.

تشخیص تخم مرغ سالم و شناسایی تخم مرغ های فاسد شده

در این مطلب با روش تشخیص تخم مرغ سالم که تنها بخشی از فوت و فن خانه داری می باشد، آشنا شدید، برای مطالعه مطالب خواندنی و مفید در این زمینه می توانید، بر روی لینک آن کلیک نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو