نظر یک روانشناس اجتماعی درباره محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی


تهران (پانا) - یک روانشناس اجتماعی با اشاره به محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی گفت رفتار بسیاری از افرادی که دارای خالکوبی هستند، ناشی از اختلالات روانی نیست و چیزی هم که پلیس راهور اعلام کرده است ناشی از احتمال اختلال است و به صورت قطعی این را نگفته است.

نظر یک روانشناس اجتماعی درباره محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی

تهران (پانا) - یک روانشناس اجتماعی با اشاره به محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی گفت رفتار بسیاری از افرادی که دارای خالکوبی هستند، ناشی از اختلالات روانی نیست و چیزی هم که پلیس راهور اعلام کرده است ناشی از احتمال اختلال است و به صورت قطعی این را نگفته است.

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با پانا درباره محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی اظهار کرد: «اینکه بگوییم فردی که خالکوبی می‌کند دچار اختلالات روانی، مشکلات روحی و روانی و کمبودهای عاطفی است یکی از گمانه‌‌ها درباره این رفتار است اما ریشه تمایل به خالکوبی منحصرا این موارد نیست البته نگاهی که قوانین، عرف و موضعی که اکنون پلیس در این زمینه دارند در جای خود باید بررسی شود.»

این روانشناس اجتماعی گفت: «امروز با یک پدیده خاص و ویژه در کشور روبه‌رو هستیم که می‌توان گفت الگوبرداری‌های صرف رفتاری است و در این راستاست که جذابیت‌های بصری ایجاد شود و افراد خود را در جامعه نشان دهند. این الگوبرداری در کشور ما باب شده است، همه ما را از خود واقعی‌مان جدا کرده و مسائل را دچار پیچیدگی‌های زیادی کرده است. اینکه برخی افراد خالکوبی‌هایی انجام می‌دهند فقط صرفا ناشی از مشکلات و اختلالات روانی نیست بلکه برخی از آنها به الگوهای رفتاری برمی‌گردد که دوست دارند از آن استفاده کنند و به چشم بیایند.»

وی افزود: «نوع واکنشی که امروز در جامعه وجود دارد به جای اینکه تقبیح کند و بگوید این عمل شایسته نیست، برعکس عمل کرده و دچار پذیرش اجتماعی بالا و دارای جذابیت شده است و مورد تحسین قرار می‌گیرد. وقتی رفتاری غیرعرفی تبدیل به عرف می‌شود یا یک ناهنجاری به یک هنجار تبدیل شود، اصطلاحا تبدیل به بی‌هنجاری شده است.»

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: «برای نمونه اکنون استفاده از حیوانات خانگی به شدت وارد زندگی خانواده‌ها شده است. وقتی از این افراد پرسیده می‌شود که مخاطرات نگهداری حیوانات چیست و به چه دلیلی نگهداری می‌کنند؟ عنوان می‌کنند که جذاب است و دلیل خاصی بیان نمی‌شود. بر همین منوال شاهدیم در جامعه اتفاقاتی افتاده که دلایل پذیرفته‌شده‌ای برای الگوهای رفتاری وجود ندارد و صرفاً به خاطر اینکه در جامعه یک تفاوت و تمایز ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و متاسفانه رو به افزایش است.»

ایمانی تصریح کرد: «رفتار بسیاری از افرادی که دارای خالکوبی هستند، ناشی از اختلالات روانی نیست و چیزی هم که پلیس راهور اعلام کرده است ناشی از احتمال اختلال است و به صورت قطعی این را نگفته است. نباید فراموش کرد که در هر جای دنیا، بخشی از جامعه مسئول صیانت از کلیت جامعه، فرهنگ و هویت جامعه است. در کشور ما هم پلیس به لحاظ قانونی مسئولیتی دارد که مسئولیت بسیار حائز اهمیتی است و نباید هر مسئله‌ای که پیش می‌آید را منفی یا محدود کننده در نظر گرفت.»

این روانشناس اجتماعی تأکید کرد: «حفظ شاکله فرهنگی اجتماعی و حفظ باورها و هنجارهای جامعه یکی از موضوعات جدی است که اگر پلیس به آن وارد شده است به دلیل صیانت از خانواده، فرزندان و فرهنگ و تمدن ایران است. خیلی از الگوهای که امروز در جامعه وارد می‌شود و به صورت افراطی مورد استفاده قرار می‌گیرد در هیچ جای دنیا به این شدت دیده نمی‌شود.»

وی گفت: «در ایالات متحده و سراسر اروپا وقتی افراد مشخصاتی برای خود در نوع پوشش، نوع رفتار و ظاهرشان ایجاد می‌کنند، پی به این برده می‌شود که این افراد از نظر روحی و روانی طبقه‌ای مجزا از جامعه هستند. این افراد شناسایی می‌شوند و مردم خودشان را تطبیق می‌دهند اما وقتی همان‌ها وارد فرهنگ ما می‌شود ما نمی‌توانیم تمیز بدهیم که آیا این افراد دارای مشکل هستند یا نه و این کار را برای ما سخت می‌کند.»

اخیرا سرهنگ موسوی پناه، رئیس دایره آموزش همگانی پلیس راهور فاتب درباره صدور گواهینامه برای افراد دارای خالکوبی توضیحاتی داده و گفته است که چنانچه فردی خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف داشته باشد، مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی همانند دیگران می‌شود و او ابتدا باید از نظر روحی و روانی معاینه شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟