خراسان رضوی پیشتاز در طرح ذبح بهداشتی دامهای قربانی


خراسان رضوی پیشتاز در طرح ذبح بهداشتی دامهای قربانی

مشهد- ایرنا- ذبح بهداشتی دام و هدایت دامهای قربانی به کشتارگاهها همزمان با عید قربان یکی از اقدامات در راستای کاهش بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب کریمه کنگو به شمار می رود که استان خراسان رضوی در اجرای این طرح پیشتاز در سطح کشور بوده است.

به گزارش ایرنا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که برای نخستین بار در جهان در کریمه اوکراین گزارش شد یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق ذبح غیر بهداشتی دام ها، مصرف گوشت و آلاینده های آلوده و کنه عامل انتقال بیماری به انسان منتتقل می شود.
طرح ترویجی - بهداشتی هدایت کشتار دام های قربانی به کشتارگاههای مجاز از سال ۱۳۸۵ در استان خراسان رضوی آغاز شد که به گفته مسئولان دامپزشکی استان با اجرای این طرح اکنون کشتار غیر مجاز دام در خیریه ها به میزان ۹۰ درصد و در سایر مکان ها و معابر شهری به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته رییس دامپزشکی کشور هم اینک ۷۰ درصد دامها در سطح کشور تحت نظارت کشتارگاه ها ذبح می شوند اما همچنان یک سوم کشتارها در خارج از کشتارگاه ها صورت می گیرد.

دکتر علیرضا رفیعی پور موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در سطح کشور طی سال جاری را بیش از ۵۰ نفر عنوان کرد که پنج نفر بدین طریق جان خود را از دست داده اند.

خطر انتقال بیماریهای مشترک در عید قربان افزایش می یابد

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی معتقد است: ذبح دام در منازل و معابر عمومی علاوه بر ایجاد آلودگیهای زیست محیطی خطر انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را به دنبال دارد.
دکتر احمد شریعتی افزود: در عید سعید قربان که مردم سنت حسنه قربانی را به جا می آورند خطر انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام از طریق ذبح غیر مجاز در معابر و خیابان ها افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: در قالب طرح ذبح بهداشتی دام ها که از ۱۴ سال گذشته با هدف پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام همزمان با عید قربان در خراسان رضوی در حال اجراست امسال ۱۹۰ گروه دامپزشکی به طور سیار و ثابت در این استان به طور رایگان بر عرصه و ذبح بهداشتی دامهای قربانی نظارت دارند که ۴۰ گروه از این تعداد در شهر مشهد استقرار دارند.
وی ادامه داد: این طرح از ساعت شش صبح روز عید قربان با همکاری ۱۰۰ دامپزشک و ۴۰ ناظر ذبح شرعی در خراسان رضوی آغاز می شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه این استان در ذبح بهداشتی دامها در سطح کشور پیشقدم بوده گفت: هم اکنون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از دامهای کشتار شده در عید قربان در کشتارگاههای استان انجام می شود و در سال های آینده به دنبال آن هستیم که ذبح تمام دام ها در کشتارگاه ها انجام شود.
شریعتی با بیان اینکه ۴۵ درصد از کشتار دام های خراسان رضوی در مشهد انجام می شود افزود: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ راس دام در مشهد کشتار شده است که این میزان در نخستین سال اجرای طرح ترویج ذبح بهداشتی دام تنها ۴۰۰ مورد بوده است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۷۸۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مشهد ذبح شده است که بدین طریق ۳۷ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است.
تب کریمه در خراسان رضوی تلفات انسانی نداشت
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در پی اقدامات انجام شده در خصوص ذبح بهداشتی دام ها شاهد کاهش ابتلای انسانی به تب کریمه کنگو و مرگ و میر ناشی از این بیماری طی سال های گذشته در استان خراسان رضوی بوده ایم.
شریعتی افزود: طبق گزارش مراکز بهداشتی و درمانی شش مورد ابتلا به این بیماری از ابتدای سال جاری تاکنون در خراسان رضوی به ثبت رسیده اما خوشبختانه مرگ و میر نداشته ایم و همه مبتلایان درمان شده اند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تمامی کشتارگاه های دام استان خراسان رضوی که برخی از آنها صنعتی و برخی به صورت سنتی فعالند مجهز به اتاق پیش سرد هستند.
او ادامه داد: مصرف گوشت تازه و آلایش های آن مانند جگر و کله پاچه نقش مهمی در انتقال بیماری تب کنگو از دام به انسان دارد از این رو لاشه دام پس از کشتار باید به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش سرد در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود.
ابتلا به تب کریمه کنگو در خراسان رضوی رو به کاهش است
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: تب کریمه کنگو بیماری حاد خونریزی دهنده مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان، خطر خونریزی و مرگ و میر را به دنبال دارد و از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می ‌شود.
دکتر محمد جعفر صادقی افزود: بیماری تب کریمه کنگو در پی اقدامات پیشگیرانه و با همکاری نهادهای مربوطه هم اکنون در خراسان رضوی تحت کنترل است و موارد ابتلای بیماری در استان رو به کاهش است.
وی ادامه داد: امسال تنها یک مورد ابتلای به تب خونریزی دهنده کنگو در یکی از شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی گزارش شده است که تحت درمان قرار گرفت و چند مورد دیگر نیز مربوط به سایر دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در استان گزارش شده است.
او اضافه کرد: ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو در طول سال وجود دارد اما انتقال این بیماری از طریق کنه آلوده بیشتر در فصل بهار و زمان تکثیر پشه ها گزارش می شود.

مراکز عرضه و کشتار دام های قربانی در مشهد
مدیر روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی نیز گفت: همزمان با عید سعید قربان هفت مرکز عرضه و کشتار مجاز دام زنده در مشهد دایر شده است.
دکتر هادی زارعی افزود: دامپزشکی خراسان رضوی با هدف کاهش بیماریهای مشترک بین دام و انسان در سطح شهر مشهد، مراکز و محل هایی جهت عرضه دام زنده سالم و بهداشتی به شهروندان پیش بینی کرده است و در دیگر شهرستان های تابعه استان نیز با پیگیری های شبکه های دامپزشکی، شهرداری ها و سایر نهادهای مرتبط، تدابیر مشابهی اتخاذ شده است.
وی مراکز عرضه و ذبح مجاز دام زنده در شهر مشهد را شامل میدان دام موسسه صنعتی گوشت مشهد، بازار دام در محل پل قائم، بازار دام عسگریه واقع در جاده قدیم قوچان، بازار دام مهد توس در جاده بهشت رضا(ع)، بازار دام سنگین مهر واقع در منطقه کنه بیست و کشتارگاه های دام واقع در طرقبه و شاندیز عنوان کرد.
او اضافه کرد: شهروندان مشهدی می توانند در صورت هرگونه سوال و ابهام پیرامون ذبح بهداشتی دام و گزارش تخلفات پیرامون کشتار غیر مجاز با سامانه ۱۵۱۲ تماس حاصل کنند.
هم اکنون جمعیت دامی استان خراسان رضوی بیش از هشت میلیون راس دام سبک و سنگین است.
۳۰۲۷/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...