پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای Navi 23 و Navi 21 تا 2020 عرضه خواهند شد


پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای Navi 23 و Navi 21 تا 2020 عرضه خواهند شد

شایعات حاکی از عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای Navi با معماری ارتقایافته‌ی RDNA تا سال 2020 توسط AMD است.

یک ماه از زمان معرفی پردازنده‌های گرافیکی ناوی مبتنی بر معماری RDNA گذشته است اکنون شایعاتی در مورد ظهور نسل دوم این معماری به گوش می‌رسد. گفته می‌شود که AMD قصد دارد پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای خود را از سری Radeon RX در سال آینده‌ی میلادی به این فناوری مجهز سازد.

آخرین شایعات در مورد پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای آینده ناوی برگرفته از وب‌سایت RedGamingTech حاکی از آن است که AMD حداقل در حال کار روی دو پردازنده‌ی گرافیکی جدید ناوی است. این دو پردازنده‌ی گرافیکی جدید Navi 21 و Navi 23 نام‌گذاری شده است. البته این منبع تصریح می‌کند که تاکنون اطلاعات ناچیزی از این دو تراشه‌ی گرافیکی از منابع خود به دست آورده است.

بایستی خاطرنشان کرد که این اطلاعات به فاصله‌ی چند روز پس از آن منتشر شد که مدیرعامل AMD در خلال گردهمایی سرمایه‌گذاران این شرکت خبر از کار روی پردازنده‌های گرافیکی رده بالای Radeon RX مبتنی بر معماری Navi داد. پردازنده‌های گرافیکی جدید این شرکت قرار است در اواسط سال میلادی ۲۰۲۰ معرفی گردد. بدین ترتیب معرفی این محصولات با رونمایی از نسل دوم معماری RDNA که مبتنی بر فناوری ساخت +7nm است، تقارن زمانی دارد. دو پردازنده‌ی گرافیکی Navi 21 و Navi 23 به احتمال فراوان مبتنی بر معماری جدید RDNA خواهد بود. در معماری جدید، طراحی پردازنده‌ی گرافیکی که در کارت‌های سری RX 5700 از آن استفاده شد، بهبود و ارتقا خواهد یافت.

پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای Navi 23 و Navi 21 تا 2020 عرضه خواهند شد

در این میان پردازنده‌ی گرافیکی Navi 23 که عامل اصلی تقویت کارت‌های گرافیک حرفه‌ای و رده‌بالای آینده‌ی Radeon RX است، بیشتر نگاه‌ها را به خود دوخته است. این منبع گزارش می‌کند که Navi 23 در داخل مجموعه‌ی AMD معروف به «قاتل انویدیا» است. تلاش‌های قبلی AMD برای ساخت کارتی که به خوبی با کارت‌های رده بالای انویدیا یا حتی با کارت‌هایی در یک رده‌ی قیمتی رقابت کند، همگی محکوم به شکست بوده است. هرچند این گزارش تصریح دارد که AMD این بار با پردازنده‌های گرافیکی رده بالا مبتنی بر معماری ناوی اطمینان بیشتری برای رسیدن به هدف خود دارد و این شرکت قصد دارد با کارت‌های پرچم‌دار جدید خود با معماری قدرتمند RDNA به مصاف انویدیا برود. دیدن نتایج رقابت این دو شرکت و آنچه AMD برای غلبه بر پرچم‌دار کنونی GeForce RTX 2080 TI یا هر آنچه انویدیا برای عرضه در سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته، مهیا کرده است، همچون گذشته جذاب خواهد بود.

پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای Navi 23 و Navi 21 تا 2020 عرضه خواهند شد

نکته‌ی دیگری که در مورد کارت‌های جدید ناوی که در این گزارش به آن اشاره شده، پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو است که قطعاً AMD در حال کار روی آن است. AMD قصد دارد هم‌زمان با عرضه‌ی معماری نسل بعد RDNA منابع سخت‌افزاری لازم برای پشتیبانی از رهگیری پرتو در بازی‌ها را به پردازند‌ه‌های گرافیکی آینده‌ی خود بیافزاید و بدین ترتیب بر نقطه ضعف کارت‌های گرافیک جدید خود در مقایسه با کارت‌های سری Geforce RTX 20 انویدیا غلبه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس