خواص چای لیمو: 13 فایده شگفت انگیز چای لیمو برای سلامتی


... نوشته خواص چای لیمو: 13 فایده شگفت انگیز چای لیمو برای سلامتی اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

آیا شما به طور مرتب چای لیمو مصرف می‌کنید؟ در این صورت احتمالا یکی از خوشبخت‌ترین آدم‌های دنیا هستید – چرا که خواص چای لیمو برای سلامتی بسیار زیاد است! این نوشیدنی به دلیل تاثیری که روی پاکسازی بدن شما به طور عمقی دارد شناخته‌شده است. این چای همچنین تازگی و طراوت به شما می‌دهد و انرژی‌تان را بیش‌تر می‌کند. آیا دوست دارید در مورد چای لیمو اطلاعات بیش‌تری کسب کنید؟ در این صورت با ما در نوشتار حاضر همراه باشید!

خواص چای لیمو: 13 فایده شگفت انگیز چای لیمو برای سلامتی

خلاصه‌ای بر چای لیمو

چای لیمو چیزی نیست جز شکلی از چای سیاه یا چای سبز که آب لیمو برای ایجاد طعم و مزه‌ای منحصر به فرد به آن اضافه شده‌است. چای لیمو خیلی ساده چای داغ همراه با آب لیمو و شکر است. چای ماسالا لیمو هم فقط چای داغ است همراه با پودر زیره‌ی بوداده، آب لیمو، نمک سیاه و شکر و طعم تند و تیز دارد. اضافه کردن آب لیمو نه تنها رنگ چای را زیباتر می‌کند بلکه طعم آن را هم بهبود می‌بخشد. برای تجربه‌ی طعمی عالی و بی‌نظیر، باید مقدار مناسبی از آب لیمو به چای اضافه کنید.

۱۳ بهترین خواص چای لیمو برای سلامتی

مزایای ترکیبی آب لیمو و عسل سبب می‌شوند که چای لیمو یک جایگزین سالم برای انواع نوشیدنی‌های گازدار و قهوه باشد. مزایای مختلف چای لیمو به شرح زیر است.

۱. بدن را به خوبی سم‌زدایی و پاکسازی می‌کند

اکثر خواصی که چای لیمو برای سلامتی دارد با این واقعیت مرتبط است که سیستم بدن‌تان را پاکسازی می‌کند و سموم را از بین می‌برد. این سموم انواع مختلفی از بیماری‌ها و عفونت را به بدن‌ شما دعوت می‌کنند. چای لیمو به عنوان یک سم‌زدای عالی، به جلوگیری از بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند.

۲. درمانی برای سرماخوردگی و آنفولانزا است

چای لیمو برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، می‌توانید مقداری زنجبیل هم به چای اضافه کنید و آن را ۳ تا ۴ بار در روز بنوشید. این دمنوش نه تنها به تسکین گلودرد کمک می‌کند، بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در زمستان شما را گرم نگه می‌دارد. پس از نوشیدن این ترکیب مخاط موجود در گلو‌ی‌تان شل می‌شود. مایعات گرم مانند آب گوشت یا مرغ، چای یا آب لیمو و عسل در آب گرم، می‌توانند گلو را تسکین دهند.

۳. چای لیمو دارای مزایای روانشناختی است

چای لیمو سموم را از خون حذف می‌کند و از این رو به بدن شما انرژی می‌دهد، ذهن شما را تازه و پرطراو‌ت می‌کند و وضوح ذهنی را بهبود می‌بخشد. استرس یکی از عوامل موثر برای تولید سموم در خون است که موجب مسائل مختلف سلامت روان می‌شود. چای لیمو یک درمان عالی برای سردرد، ضعف، پایین بودن سطح طراوت و سرزندگی، خستگی و رخوت است. این چای با پاکسازی خون‌تان شما را فعال و سالم نگه می‌دارد.

۴. برای سلامت قلب و عروق مفید است

طبق تحقیقات تغذیه مولکولی و مواد غذایی، چای از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی حمایت می‌کند. چای لیمو حاوی فلاونوئیدها است که باعث کاهش چربی‌ها و التهاب و جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در شریان‌ها می‌شوند. بنابراین، نوشیدن چای لیمو یک راه عالی برای مبارزه با بیماری‌های قلبی است.

۵. چای لیمو نوعی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است

چنان‌چه همه‌ی ما می‌دانیم، لیمو نوعی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است. چای لیمو دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است و بنابراین مصرف منظم آن به درمان و از بین بردن عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند.

۶. سلامت گوارش را بهبود می‌دهد

چای لیمو از طریق اثر آرام‌بخشی که دارد هضم را آسان می‌کند. این چای سموم و مواد زائد موجود در بدن را از بین می‌برد و بدن شما را قادر می‌سازد تا از خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید بیش‌تر مواد مغذی را جذب کند. اسید سیتریک موجود در لیمو به فرآیند هضم کمک می‌کند و روی حل کردن سنگ‌های کلیه تاثیر مثبت دارد در حالی که اسید اسکوربیک نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی است که مانع از بروز بیماری اسکوربوت می‌شود.

۷. تورم ناشی از جراحی را درمان می‌کند

تورم ناشی از جراحی یا ادم یک بیماری شایع پس از عمل است و به دلیل تزریق، سلول‌های مرده‌ی چربی و خون جمع‌شده ایجاد می‌شود. مایعات بین بافت‌های بدن انباشته می‌شوند، و درد و ناراحتی ایجاد می‌کنند. چای لیمو اغلب برای کاهش تورم و ادم توسط پزشکان توصیه می‌شود. علاوه بر این، چای لیمو اثرات سمی بیهوشی را از بین می‌برد و حتی درد را در دوران قاعدگی زنان کاهش می‌دهد.

۸. فعالیت انسولین را بهبود می‌دهد

بدن ما برای تبدیل گلوکز یا قند به انرژی نیاز به انسولین دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط “ژورنال شیمی کشاورزی و مواد غذایی” ثابت شده که چای فعالیت انسولین را بهبود می‌دهد و چای لیمو هم همین خواص را برای بدن دارد.

۹. جذب آهن را تسهیل می‌کند

چای، به طور کلی، می‌تواند در جذب آهن غیرهم تداخل ایجاد کند. با این حال، در مورد چای لیمو، ویتامین C می‌تواند جذب آهن غیر هم را افزایش دهد. بنابراین، اضافه کردن آب لیمو به چای می‌تواند این اثر نامطلوب چای را خنثی کند.

۱۰. برای پوست فایده دارد

همه‌ی ما از مزایایی که ویتامین C برای پوست دارد، مطلع هستیم. لیمو حاوی خواص قابض است که به کاهش آکنه و سایر بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. بنابراین، مصرف چای لیمو می‌تواند به مبارزه با آکنه و درمان اختلالات پوستی مختلف کمک کند.

۱۱. خواص ضد سرطان دارد

هم چای و هم لیمو دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمند هستند. این خاصیت را می‌توان به حضور پلی‌فنول‌ها در چای و مقدار فراوان ویتامین C در لیمو که نوعی آنتی‌اکسیدان است، نسبت داد. آنتی‌اکسیدان‌ها نه تنها از وارد شدن آسیب به سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند، بلکه باعث مرگ سلول‌های ناسالم و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی هم می‌شوند. خواص ضد سرطانی چای لیمو باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست می‌شود. علاوه بر این، لیمو حاوی ترکیباتی به نام لیمونویید است که به مبارزه با سرطان دهان، ریه، سینه و همین‌طور سرطان‌های معده و روده کمک می‌کند.

۱۲. مزایای چای سبز همراه با لیمو

چای سبز، هنگامی که با آب لیمو مصرف می‌شود، می‌تواند طیف وسیعی از مزایا را برای سلامتی فراهم کند. آب لیمو اثر و جذب آنتی‌اکسیدان های چای سبز را افزایش می‌دهد. هنگامی که روده‌ی کوچک و بزرگ ما قلیایی می‌شود، در طی جذب مواد مغذی، کاتچین‌ها در معده ما از بین می‌روند. آب لیمو می‌تواند مقدار زیادی از کاتچین‌های جذب شده از چای سبز توسط بدن را افزایش دهد.

۱۳. مزایای دیگر

مزایای لیمو به راحتی در چای لیمو هم موجود است. آب لیمو که خود یک دیورتیک طبیعی است، باعث افزایش تولید ادرار می‌شود. در عین حال این ماده یک درمان عالی برای التهاب لثه است. روغن‌های معطر موجود در لیمو حاوی خواص ضد میکروبی هستند.

چگونه چای لیمو آماده کنیم؟

آماده کردن چای لیمو کار بسیار آسانی است اگر مواد لازم را در مقدار مناسب به ترکیب اضافه کنید. روش ساده‌ی تهیه‌ی چای لیمو به قرار زیر است:

مواد لازم:

– ۱ فنجان آب

– آب لیموی تازه گرفته شده

– یک قاشق چایخوری برگ چای

– شکر یا عسل بنا به میل خودتان

روش تهیه:

– یک فنجان آب را گرم کنید.

– وقتی آب جوشید، شعله را خاموش کنید.

– بسته به این‌که آیا می‌خواهید چای‌تان قوی باشد یا کم‌رنگ، نصف قاشق چایخوری یا ۴/۳ قاشق چایخوری از برگ چای را اضافه کنید.

– در صورت تمایل می‌توانید به جای چای سیاه، چای سبز را به همان اندازه استفاده کنید.

– اجازه بدهید به مدت حدود ۲ تا ۳ دقیقه دم بکشد.

– حالا آب یک چهارم لیمو را به چای اضافه کنید.

– می‌توانید شکر یا عسل هم برای بهبود طعم و مزه‌ی چای اضافه کنید. چای لیموی‌تان آماده است.

شما می‌توانید با اضافه کردن زنجبیل تازه، به این چای طعم متفاوت و تندتری بدهید، یا می‌توانید مقداری نعناع را برای افزایش خواص سلامتی و ظاهر چای‌تان اضافه کنید. در صورتی که دوست دارید چای‌تان طعم هیجان‌انگیزتری داشته باشد، می‌توانید مقدار کمی سنگ نمک به آن اضافه کنید. علف لیمو یا لمون گراس نیز یک افزودنی مناسب برای چای لیمو است.

خوب این هم از خواص شگفت‌انگیز چای لیمو و طرز تهیه‌ی آسان آن! گاه گاهی این چای را آماده کنید و از مز‌ه‌ی خوب و خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید! اما همه‌ی مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها با تمام خواص و مزایایی که دارند، دارای برخی اشکالات و محدودیت‌ها هم هستند که بهتر است نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشیم. نکات احتیاطی مرتبط با چای لیمو را در بخش بعدی می‌بینید.

نکات احتیاطی مرتبط بابا چای لیمو

چای لیمو علی‌رغم مزایای مختلفی که دارد، برای برخی از افراد مناسب نیست. برای مصرف چای لیمو باید برخی نکات را مد نظر داشته باشید.

– چای لیمو به طور کلی برای بچه‌ها مناسب نیست.

– چای لیمو بهتر است در دوران بارداری و شیردهی اجتناب شود.

– کسانی که فشار خون بالا دارند باید از مصرف منظم چای لیمو خودداری کنند.

– چای لیمو در صورت ابتلا به اسهال یا سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر نباید مصرف شود. در این صورت می‌توانید چای سیاه ساده مصرف کنید.

– در صورتی که برای درمان اختلال یا بیماری داروی خاصی مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود قبل از مصرف چای لیمو با پزشک‌تان مشورت کنید.

به این ترتیب، اگر می‌خواهید ترکیبی از مزایای بهداشتی و طعم و مزه‌ای طراوت‌بخش را تجربه کنید، چای لیمو گزینه‌ی مناسبی است. با شروع تابستان، می‌توانید چای لیموی همراه با یخ را به راحتی جایگزین سودا و نوشیدنی‌های گازدار کنید!

خوب نظرتان در مورد این پست با موضوع خواص چای لیمو برای سلامتی چیست؟ در صورتی که تجربه یا ایده‌ای در مورد چای لیمو دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: استایل کریزی

خواص چای لیمو: ۱۳ فایده شگفت انگیز چای لیمو برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!