تغییر و تحولات جشنواره قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی/ رویکرد غیرحضوری در دستور کار


تغییر و تحولات جشنواره قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی/ رویکرد غیرحضوری در دستور کار

گروه مسابقات ــ مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با اشاره به شیوه جدید برگزاری جشنواره قرآنی این دانشگاه، از غیرحضوری شدن مسابقات در بخش‌های مختلف خبر داد.

تغییر و تحولات جشنواره قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی/ رویکرد غیرحضوری در دستور کار

به گزارش ایکنا؛ جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی – کاربردی امسال در حالی وارد پانزدهمین دوره خود شده که با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است؛ تغییراتی که عمده آن، حول غیرحضوری شدن مسابقات بوده است. در این دوره مسابقات حتی در بخش آوایی (قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل و حفظ قرآن کریم) که عمدتاً مبتنی بر حضور متسابق و داوران است نیز به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود تا به این ترتیب شیوه جدیدی از برگزاری مسابقات را شاهد باشیم.

برای اطلاع از جزئیات این تغییرات و نیز زمانبندی برگزاری‌ آن گفت‌وگویی با مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام گرفته است.

جواد محمدزاده، مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی – کاربردی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه پانزدهمین جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه در شش بخش برگزار می‌شود، گفت: بر اساس تصمیمی که اتخاذ شده، امسال بخش‌های آوایی، پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری به صورت غیرحضوری و تنها بخش کتبی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار برای بخش‌های غیرحضوری تا پایان تیرماه در نظر گرفته شده بود، افزود: این آثار در دبیرخانه جمع‌آوری شده و در حال حاضر فرایند داوری آن نیز آغاز شده است.

مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی - کاربردی با تأکید بر اینکه در دوره‌های گذشته بخش آوایی و بخش کتبی به صورت حضوری برگزار می‌شد، بیان کرد:‌ با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و همچنین توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌ها، تا جایی که امکان دارد مقرر شد تا ابتدا داوری آثار به صورت غیرحضوری صورت بگیرد و اگر در ادامه نیاز به حضور شرکت‌کنندگان بود، بخش حضوری آن‌ها نیز برگزار شود، اما اگر داوران تشخیص بدهند با همین فرایند نفرات برتر مشخص می‌شود، دیگر شاهد مرحله حضوری نخواهیم بود و همین افراد به جشنواره ملی معرفی خواهند شد.

محمدزاده در ادامه زمان اعلام نتایج بخش‌های مختلف را اواخر شهریورماه اعلام کرد و افزود: در ادامه نیز مراسم اختتامیه هفته اول مهرماه در شهر قم برگزار و از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که با این روش عملاً بخش رقابت حضوری از مسابقات حذف شده و دیگر شاهد حال و هوای مسابقه‌ای در این جشنواره نخواهیم بود، به برگزاری رقابت در دو بخش اشاره و اظهار کرد: یکی از این بخش‌ها مربوط به رشته‌های حفظ است که با حضور نزدیک به 140 نفر برگزار می‌شود. بر اساس توافقنامه‌ای که با سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته، مقرر شده تا با حضور دو نفر از داوران کشوری با شرکت‌کنندگان تماس گرفته شود و به صورت تلفنی سؤالاتی در رابطه با حفظ آیات قرآن پرسیده شود، بنابراین مسابقه در این رشته برگزار می‌شود اما شکل آن به صورت غیرحضوری است.

محمدزاده افزود: مسابقات بخش کتبی نیز که مرحله اول آن 15 تیرماه به صورت مجازی برگزار شده، به صورت حضوری بود و مرحله دوم نیز روز پنجم شهریورماه با نظارت واحدهای استانی در استان‌ها برگزار خواهد شد، افرادی که در رشته‌های 9‌گانه این بخش برگزیده شوند، به عنوان نفرات برتر معرفی خواهند شد.

مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی - کاربردی تصریح کرد: با توجه به اینکه گستره این دانشگاه کشوری بوده و گاه در یک واحد استانی شاید سختی‌هایی برای حضور در جشنواره به وجود بیاید، بنا بر این گذاشته شده تا مسابقات کشوری نیز به صورت غیرحضوری برگزار شود. در مرحله نهایی افرادی که برگزیده شوند،‌ در مراسم اختتامیه تجلیل خواهند شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که با توجه به غیرحضوری شدن این مسابقات آیا می‌توان عنوان جشنواره را به این مسابقات اطلاق کرد یا خیر؟ گفت: قبل از هر چیز ما باید این موضوع را مشخص کنیم که از جشنواره چه چیزی می‌خواهیم. زمانی از جشنواره بحث ترویجی را مطالبه می‌کنیم و زمان دیگر تنها برای شناسایی نفرات برتر است، قاعدتاً در دانشگاه‌هایی که متمرکز هستند، برگزاری مسابقات به صورت حضوری جنبه ترویجی زیادی خواهد داشت، اما با توجه به اینکه ساختمان واحدهای استانی ما اداری هستند و ارتباط زیادی با دانشجو ندارند، این امکان کمتر فراهم است.

محمدزاده با اشاره به فعالیت حدود 700 مرکز دانشگاه علمی ـ کاربردی در سراسر کشور، بیان کرد: اگر ما مسابقات را مرکز به مرکز برگزار کنیم، با توجه به گستره کشوری دانشگاه، این امکان فراهم نیست. از سوی دیگر سال‌های گذشته شیوه‌های دیگر را نیز آزمایش کرده‌ایم، قاعدتاً آن نتیجه‌ای را که می‌خواستیم دریافت نکردیم. ضمن اینکه از داوران مسابقات نیز که از اساتید کشوری هستند، مشاوره گرفتیم و همه آن‌ها تأکید داشتند که برگزاری به صورت غیرحضوری نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد.

مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی - کاربردی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه وقتی برگزاری مسابقات به این شیوه خروجی‌های مورد انتظار ما را دارد، چرا باید به شیوه دیگر برگزار کنیم و از امکانات موجود استفاده نکنیم؟ گفت: با وجود این اگر در مرحله آخر مثلاً 10 نفر امتیاز مساوی داشته باشند، آن‌ها را برای برگزاری آزمون حضوری دعوت خواهیم کرد. مراسم اختتامیه نیز در اردوگاه یاوران حضرت مهدی(عج) شهر قم برگزار می‌شود.

محمدزاده در ادامه در مورد تعداد شرکت‌کنندگان در پانزدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی - کاربردی نیز اظهار کرد: در این دوره بیش از 11 هزار نفر ثبت‌نام داشته‌اند. بخش عظیمی از این تعداد که حدود شش تا هفت هزار نفر است در بخش کتبی حضور داشته و مابقی نفرات نیز در بخش‌های دیگر حضور یافته‌اند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر تنوع‌بخشی برنامه‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی - کاربردی تأکید کرد و گفت: تلاش شده است تا از محل صرفه‌جویی در بودجه جشنواره به فعالیت‌ها و برنامه‌های دیگر نیز پرداخته شده و تنوع داده شود. برای مثال در حال حاضر بحث تولیدات رسانه‌ای قرآنی را در اصفهان در دست اجرا داریم. با توجه به اینکه شعار دانشگاه علمی ـ کاربردی مهارت و اشتغال‌آفرینی است، ‌در این حوزه دانشجویان را به سمت فعالیت‌های رسانه‌ای قرآنی سوق می‌دهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)