راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید


دلایل سفر به بورسا بی شمارند. قدمت چند هزارساله، آثار تاریخی بی شمار، مراکز خرید، بازارهای متنوع، پیست های اسکی و صدها جاذبه دیگر، از دلایلی هستند که گردشگران بورسا را برای سفر برمی گزینند. در این مطلب، در مورد موقعیت جغرافیایی بورسا، تاریخچه آن، فاصله بورسا تا استانبول، بهترین زمان سفر به بورسا و همه آنچه باید پیش از سفر به بورسا بدانید خواهید...

دلایل سفر به بورسا بی‌شمارند. قدمت چند هزارساله، آثار تاریخی بی‌شمار، مراکز خرید، بازارهای متنوع، پیست‌های اسکی و صدها جاذبه دیگر، از دلایلی هستند که گردشگران بورسا را برای سفر برمی‌گزینند. در این مطلب، در مورد موقعیت جغرافیایی بورسا، تاریخچه آن، فاصله بورسا تا استانبول، بهترین زمان سفر به بورسا و همه آنچه باید پیش از سفر به بورسا بدانید خواهید خواند.

شهر بورسا (bursa) کجاست؟

بورسا یا بورسه یکی از شهرهای مهم و پرجمعیت ترکیه که در آناتولی ترکیه است. بورسا در استانی به همین نام قرار گرفته و چهارمین شهر بزرگ ترکیه خوانده می‌شود. شهر بورسا چنان سرسبز است که آن را شهر سبز هم می‌گویند. این شهر که در میان کوه‌های اولوداغ محصور شده جذابیت‌های بی‌شماری دارد. بورسا فاصله چندانی از استانبول ندارد؛ چیزی حدود 230 کیلومتر و 4 ساعت.

قدری در مورد تاریخچه بورسا بدانید

بورسا با قدمتی 4 هزارساله وقایع و حکومت‌های متعددی در خود دیده. اولین پایتخت امپراطوری عثمانی و قسمتی از امپراطوری روم، جنگ‌های بی‌شماری به چشم دید؛ اما هنوز با گذر زمان زنده و پرطرفدار است. بورسا یکی از مراکز تجاری ابریشم بود و از این نظر هم اهمیت ویژه‌ای داشت. همین دلایل کافیست تا بورسا و روستای جوکالی کیزینک در سال 2014 به ثبت یونسکو برسد.

راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

اطلاعات کاربردی شهر بورسا

در بورسا مانند دیگر شهرهای ترکیه واحد پول، لیر ترکیه و زبان رسمی، ترکی استانبولی است. از تلفن‌های ضروری بورسا نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلیس: ۱۵۵

آمبولانس: ۱۱۲

آتش‌نشانی: ۱۱۰

پلیس گردشگری: ۵۲۷۴۵۰۳

فستیوال و رویدادهای مهم بورسا

ماه‌های تیر و مرداد فرصت مناسبی برای شرکت در جشنواره موسیقی بورسا است. این فستیوال شامل موسیقی پاپ، راک، جَز و فستیوال رقص است. می‌توانید زمان سفر به بورسا را هم‌زمان با این فستیوال برنامه‌ریزی کنید. جشنواره بین‌المللی نمایش سایه هاکیوات و کاراگوز نیز از قدمتی 50 ساله در این شهر برخوردار است. شرکت در این جشنواره را از دست ندهید.

درویش های چرخان در بورسا

علاوه بر استانبول، قونیه و دیگر شهرهای ترکیه، در بورسا نیز می‌توانید مراسم رقص سماع را به تماشا بنشینید.

راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

بهترین زمان سفر به بورسا چه زمانی است؟

اگر دمای هوای معتدل را می‌پسندید، بهترین زمان سفر به بورسا، ماه‌های اردیبهشت تا مهر است. البته بورسا یخبندان‌های شدید یا آفتاب خیلی سوزان ندارد. در همه فصول می‌توان در بورسا خوش گذراند. درست است که تابستان‌های بورسا گرم می‌شود اما بهترین زمان برای تفریحات ساحلی است. هم‌چنین در این فصل می‎توانید شرکت در جشنواره‌هایی که به آن اشاره کردیم بروید. در فصل زمستان نیز الوداغ زمان مناسبی برای علاقه‌مندان به اسکی است.

چگونه به بورسا برویم؟

برای رسیدن به بورسا راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر در استانبول هستید، با کشتی می‌توانید راهی بورسا شوید. این کشتی‌ها در روز 7 بار حرکت دارند و هزینه آن در حال حاضر حدود 36 لیر است. راه‌های زمینی و هوایی گزینه‌های دیگری هستند که برای رسیدن به بورسا می‌توانید انتخاب کنید. فرودگاه نزدیک بورسا، ینی‌شهیر نام دارد؛ که فعلا پروازهای داخلی آن مشغول فعالیت هستند. از آنکارا، ترابزون، موش، ارزروم به این مقصد پرواز وجود دارد.

رسیدن به بورسا با قطار: ایستگاه راه آهن در خود بورسا وجود ندارد اما می‌توانید از آنکارا به سمت پیست اسکی بروید و از آنجا با اتوبوس راهی بورسا شوید. کل سفر شما از آنکارا به بورسا از طریق راه زمینی 4 ساعت خواهد بود.

حمل و نقل در بورسا چگونه است؟

برای حمل و نقل در بورسا، لازم نیست حتما از تاکسی استفاده کنید. با وجود دو خط مترو و تراموا در این شهر، امکان جابجایی آسان و ارزان وجود دارد. اتوبوس نیز می‌تواند گزینه دیگرتان برای رفت و آمد در این منطقه باشد.

در سفر به بورسا کجا اقامت داشته باشم؟

چه اهل سفرهای لوکس باشید و چه بخواهید سفرتان ارزان تمام شود، در بورسا می‌توانید هتل مناسب‌تان را پیدا کنید. هتل‌های پنج ستاره لوکس تا هتل‌های ارزان قیمت‎تر در بورسا وجود دارند. هتل هالیدی این (Holiday inn) هتل سه ستاره بورسا و هتل‌های چهار ستاره formback thermal و montania special جای مناسبی برای اقامت هستند.

در بورسا چه می‌بینیم؟

از آنجا که به بورسا شهر سبز هم می‌گویند فضای فوق‌العاده‌ای در این شهر خواهید دید. از طرفی این شهر با توجه به اینکه زمانی پایتخت نخستین عثمانی بوده، جاذبه‌های تاریخی متعددی در آن قابل مشاهده است.

مسجد جامع بورسا

درست است که این مسجد به دوران عثمانی برمی‌گردد، اما در معماری آن آثاری از عناصر معماری سلجوقی دیده می‌شود. گنبدهای بی‌شمار، حوض و فواره، مناره‌های این مسجد همه جذاب هستند. دلیل بیست گنبدی بودن این مسجد نیز جالب است. سلطان بایزید ایلدرم عهد بسته بود که اگر در صورت پیروزی در جنگ صلیبی بیست مسجد احداث کند. در نهایت بعد از پیروزی در جنگ، مسجدی با بیست گنبد ساخت.

راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

مسجد و مجموعه سبز بورسا

این مسجد به همراه فضای سبز، حمام و عمارت به یادگار مانده از دوران سلطان محمد بسیار تماشایی است. معماری دروان عثمانی در اوج شکوهش در این مجموعه خودنمایی می‌کند. برای بازدید از این مجموعه باید به مرکز شهر بورسا بروید.

توپخانه بورسا

در سفر به بورسا حتما بازید از توپخانه بورسا را در برنامه‌تان قرار دهید این توپخانه به ثبت یونسکو رسیده و جذابیت‌های زیادی در خود و اطرافش دارد. آرامگاه بنیانگذار عثمانی و پسرش در این قلعه قرار دارد. هم‌چنین در نزدیکی این توپ‌خانه پارکی است که در بام بورسا قرار دارد و از آنجا کل شهر بورسا قابل مشاهده است. برج ساعت و ساختمان‌های رنگارنگ این مجموعه از جاذبه‌های دیگر این منطقه به شمار می‌رود.

راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

اولوداغ

اولوداغ قدری از بورسا فاصله دارد اما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به بورسا سری هم به اولوداغ بزنید. مسیر رسیدن به اولوداغ جنگلی و چشم‎نواز است. البته مهم‌ترن دلیلی که گردشگران راهی الوداغ می‌شوند اسکی است. در میان راه اولوداغ چنار 600 ساله‌ای را خواهید دید که عظمت طبیعت را به تصویر کشیده است.

راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

روستای جومالی کیزیک Cumalikizik

روستای جومالی کیزیک، روستایی تماشایی در شرق بورسا و در دامنه شمالی کوه اولوداغ است. این روستا بازنمودی از فرهنگ، آداب و رسوم و هنر عثمانی است. آنچه بیشتر از هرچیز این روستا را منحصر به فرد کرده کوچه‎های باریک و سنگ فرش شده آن است. قدم زدن در کوچه‌ها روستای جومالی کیزینک، عطر خوش غذا، مشاهده مساجد و حمام‌های قدیمی این روستا از خاطرتان نخواهد رفت.

راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

از سفر به بورسا چه سوغاتی‌ای به همراه ببریم؟

از آنجا که بورسا زمانی بر سر راه ابریشم بود، صنایع‌دستی و پارچه‌های ابریشم متعددی در این شهر معامله می‌شد. امروزه نیز هنوز پارچه‌های ابریشمی بورسا مشهورند و گردشگران از سفر به این شهر از این پارچه‎‌ها با خود به سوغات می‌برند. اگر می‌خواهید سوغاتی اعلا به همراه ببرید پارچه ابریشم خود بورسا را پیدا کنید. شال، روسری، روتختی، رومیزی‌های ابریشمی بورسا می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. ظروف سرامیکی نیز از جمله موارد دیگری است که می‌توانید به سوغات ببرید.

در سفر به بورسا چی بخوریم؟

اگر بخواهید نام غذای اصیل و سنتی بورسا بدانید، اسکندر کباب است. نخستین بار اسکندر افندی این غذا را برای مغازه داران بورسا تهیه کرد. مواد اصلی این کباب گوجه و گوشت بره هستند

راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

بهترین رستوران‌های بورسا کدامند؟

صرف اسکندر کباب در رستوران Pidecioğlu و رستوران Haci Dayi

اگر قصد خوردن اسکندر کباب دارید، بهتر است به این رستوران‌ها بروید. این رستوران‌ها کیفیت و قیمت مناسبی دارند.

رستوران دریایی Sakarya Caddesi

طعم غذاهای دریایی در این روستا چیز دیگری است. کافیست از منطقه Ulu Camii قدری پیاده‌روی کنید تا به یکی از باکیفیت‌ترین و شلوغ‌ترین رستوران‌های دریایی ترکیه برسید.

مراکز خرید بورسا کدامند؟

بورسا هم مانند دیگر شهرهای ترکیه مکان مناسبی برای خرید است. از بازارهای قدیمی تا بازارهای مدرن‌تر در مکانی فوق‌العاده برای خرید هستند. هم‌چنین ایکیا در بورسا شعبه‌ای دارد که می‌توانید از آن خرید کنید.

بازار قدیمی بورسا

بازار قدیمی بورسا به متعلق به دوران عثمانی است و به ثبت یونسکو رسیده. لباس، جواهرات، میوه و سبزیجات، همه چیز، در بازار قدیمی بورسا دیده می‌شود.

مراکز خرید مدرن در بورسا

مرکز خرید ظفر پلازا Zafer Plaza AVM، مرکز خرید کنت میدانی Kent Meydanı AVM ، Carrefour AVM و Korupark AVM از مراکز خرید دیگری است که در سفر به بورسا می‌توانید از آن بازدید کنید.

اگر برای‌تان جالب شد که از بورسا بازدید کنید می‌توانید در گشت‌های پیست اسکی اولوداغ و بورسا و روستای جومالی‌کیزیک ثبت‌نام کنید.



1398/05/20 | کد مطلب: 4592
راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید
راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید سیما رفیعی
راهنمای کامل سفر به بورسا پیش از سفر به بورسا بخوانید

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده ! / از ایرانی ها بهتر می رقصه !