طرز تهیه کیک عید قربان (کیک عروسکی ویژه عید قربان)


طرز تهیه کیک عید قربان (کیک عروسکی ویژه عید قربان)

کیک عید قربان کیکی است که مخصوص جشن عید قربان و به شکل گوسفند تهیه میشود. برای تهیه کیک عید قربان به کیک اسفنجی، خامه و ژله بریلو نیاز دارید.

ستاره |‌ سرویس آشپزی - روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامی‌ترین اعیاد مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود. بسیاری از جوانان، روز یا شب این عید بزرگ را برای برگزاری جشن ازدواج خود انتخاب می‌کنند تا علاوه بر برپایی جشن عروسی، عید قربان را نیز گرامی بدارند.
به جز قربانی‌کردن گوسفند، نذری‌دادن و انجام اعمال ویژه عید قربان، بسیاری از افراد با برپایی سفره‌های دعا و جشن‌های خانگی نیز اقدام به گرامی‌داشت این عید فرخنده می‌نمایند و با تزییناتی خاص، این عید را جشن می‌گیرند. یکی از این تزیینات خاص، پخت کیک عید قربان یا کیک عروسکی به شکل گوسفند برای جشن عید قربان می‌باشد که کاری جالب توجه و منحصر بفرد است.
در اینجا ما قصد داریم طرز تهیه کیک عید قربان را به روشی خاص و بسیار ساده به شما آموزش دهیم و امیدواریم بتوانید از ایده پخت این کیک و تزیین آن استفاده کرده و امسال حتما آن را امتحان کنید. برای این کار شما به دو عدد کیک اسفنجی گرد نیاز دارید که می‌توانید با هر دستوری که دوست دارید آن‌ها را تهیه کرده و ادامه کار را از اینجا دنبال کنید. در غیر این صورت کیک اسفنجی را به روش زیر تهیه کنید:

طرز تهیه کیک عید قربان (کیک عروسکی ویژه عید قربان)

مواد لازم برای تهیه کیک عید قربان (کیک اسفنجی ساده 6 تخم‌ مرغی):

تخم مرغ 6 عدد
آرد 150 گرم
شکر 150 گرم
آب جوش 1/4 پیمانه
کرم تارتار 1/4 ق چای‌خوری
وانیل 1/4 ق چای‌خوری
بیکینگ پودر 1/2 ق چای‌خوری

طرز تهیه کیک عید قربان (کیک اسفنجی ساده 6 تخم‌ مرغی):

برای تهیه کیک عید قربان به روال همیشگی پخت انواع کیک باید قبل از هرکاری، فر را روشن کرده و دمای آن را روی 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم نمایید. دو قالب گرد 22 سانتی انتخاب کرده و کف آن‌ها کاغذ روغنی بیندازید. حالا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. زرده تخم‌مرغ، آب‌جوش و نیمی از شکر را با هم‌زن خوب بزنید تا کاملا سفید و کش‌دار شود. سفیده تخم‌مرغ، مابقی شکر و کرم تارتار را با همزن بزنید تا جایی که از کاسه برنگردد. مواد خشک را با یکدیگر الک کنید. در این مرحله مقداری از سفیده فرم گرفته و آرد را به ظرف زرده اضافه کنید و به کمک لیسک به صورت دورانی مخلوط نمایید. مابقی مواد را هم در چند مرحله متناوب ا اضافه کنید و به صورت دورانی از زیر به رو مخلوط کنید. مواد را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و هریک را در یکی از قالب‌هایی که آماده کرده‌اید بریزید. قالب‌ها را به مدت 30 تا 45 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی‌گراد در فر بپزید. وقتی کیک‌ها پخته شدند، اجازه دهید کمی خنک شوند و بعد به سراغ ادامه کار بروید.

نکاتی درباره تهیه کیک اسفنجی:

الک کردن آرد باعث هوادهی به آن شده و با کیفیت کیک ارتباط مستقیم دارد در نتیجه بهتر آن است که آرد را 3 مرتبه الک کنید. به ازای هر تخم مرغ 60 گرمی برای کیک‌های حجیم 30 گرم آرد و 25 گرم شکر می‌ریزیم. بهترین ظرف برای خنک شدن کیک همان قالبی است که کیک در آن پخت شده است. در صورتی که کرم تارتار در دسترس نبود می‌توانید آب‌‌ لیموی تازه را جایگزین آن کنید. در صورت تمایل می‌توانید با اضافه کردن 1 تا 2 قاشق سوپ‌خوری پودر‌کاکائو به آرد، کیک اسفنجی شکلاتی داشته باشید البته در نظر داشته باشید که به ازای هر قاشق پودر‌کاکائو از مقدار آرد سفید خود کم کنید.
حالا به سراغ تزیین کیک عید قربان می‌رویم:

طرز تهیه کیک عید قربان (کیک عروسکی ویژه عید قربان)

مواد لازم برای تزیین کیک عید قربان:

خامه فرم‌گرفته 250 گرم
مارشمالو بزرگ 15 عدد
ژله بریلو برای تزیین

آموزش تزیین کیک عید قربان:

هر دو کیک را بعد از خنک‌شدن از قالب‌ها خارج کرده و یکی از آن‌ها را روی سطح کار قرار دهید. مقداری از خامه فرم گرفته را با لیسک روی آن بمالید و کامل سطح کیک را با خامه بپوشانید. کیک دوم را روی کیک اول قرار داده و تمام سطح هر دو کیک را خامه‌کشی کنید. وقتی خامه‌کشی تمام شد، 15 عدد مارشمالو سفید را ابتدا از عرض نصف کرده و مطابق تصویر دور کیک قرار دهید. دو عدد از مارشمالو‌ها را داخل شکر صورتی زده و کمی با دست فشار دهید. این دو عدد مارشمالوی صورتی را در نقطه‌ای قرار دهید که شبیه به گوش گوسفند بشود. وسط کیک را با قیف و مقدار خیلی کمیژله بریلو قهوه‌ای یا مشکی دهان و چشم بکشید. با ژله بریلو صورتی نیز، یک بینی کوچک برای گوسفندتان بگذارید و تمام.

این مدل تزیین کیک عید قربان بسیار ساده و در عین حال بامزه است. می‌توانید از این مدل برای تزیین کیک تولد نیز ایده بگیرید.
تهیه و ترجمه: گروه آشپزی ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیک و شیرینی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه