صندوق بین المللی پول ادعای آمریکا را درباره چین رد کرد


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/)؛ برخلاف ادعاهای دولت ترامپ، کارشناسان می گویند گزارش اخیر صندوق بین المللی پول نشان...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ برخلاف ادعاهای دولت ترامپ، کارشناسان می گویند گزارش اخیر صندوق بین المللی پول نشان می دهد چینی ها اقدامی در دستکاری ارزش واحد پولی خود صورت نداده اند.
به گزارش رویترز؛ بر اساس گزارشی که صندوق بین المللی پول در بررسی سالیانه بند چهارم مشاوره ای خود برای بازنگری در اقتصاد چین منتشر کرده است, نرخ ارز موثر واقعی چین (REER) در سال دو هزار و هجده همان میزانی تخمین زده می شود که سیاست های مورد نظر و اصول تضمینی قرار داشت.
این گزارش می افزاید میزان مازاد حساب جاری چین حدود یک درصد تا چهار دهم درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در دو هزار و هجده است و همین میزان در پنج دهم درصد تولید ناخالص داخلی در سال دو هزار و نوزده باقی مانده است.
به گفته هی ژیانشونگ (He Jianxiong), مدیر سابق صندوق بین المللی پول در چین، از نظر قضاوت روی اصول، نرخ ارز چین اصولا در همان سطح مبانی اقتصادی این کشور باقی مانده است و گمان می رود مبنای اصلی این گزارش همان رد اتهام زنی آمریکا علیه چین در دستکاری در ارزش پول این کشور باشد.
هوآنگ ییپینگ (Huang Yiping) مدیر بخش اقتصاد دانشگاه ملی پکینگ نیز معتقد است: توازن در حساب های جاری زمانی باید مد نظر باشد که گمان می رود واحد پول یک کشور با دستکاری, ارزشی کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی خود را داشته باشد و میزان تجارت و حساب های جاری چین نزدیک به صفر است که بدین معناست که اصولا در این موضوع توازن وجود دارد.
گزارش صندوق بین المللی پول نشان می دهد هر چند که یوآن چین در برابر دلار آمریکا تضعیف شده است، در سبد واحد های پولی ثابت مانده و انواع مختلف ارزهای خارجی را به عنوان ذخیره دارد؛ از آخرین مشاوره در سال گذشته بر اساس بند چهارم، نرخ ارز موثر واقعی چین با حدود دو و نیم درصد کاهش ارزش روبرو بوده است.
به گفته ییپینگ، صندوق بین المللی پول عمده ترین نهاد دارای اختیار و چندجانبه گرا برای هماهنگ کردن سیاست های مرتبط با نرخ ارزش جهانی است. در خصوص دستکاری کردن ارزش واحد پولی، این صندوق نیز تعریف های سخت گیرانه خود را دارد. کسانی که می خواهند اقدام به دستکاری در ارزش پول خود بکنند، باید چندین اقدام صورت دهند و انگیزه ای روشن برای این کار نیز داشته باشند. اتهام زنی آمریکا به چین در این خصوص هیچ مبنا و سندی ندارد و با تعریف های ارائه شده همخوان نیست.
لی یانگ، معاون کمیته کارشناسان امور چین در انجمن بین المللی تجارت نیز معتقد است گزارش صندوق بین المللی پول همه حقایق را روشن می کند. هیچ سندی که نشان دهد چین اقدام به دستکاری در نرخ ارز خود کرده باشد، موجود نیست. این گزارش با اتکا به ابزارها و اسناد، حقایق را به جهانیان نشان می دهد.
در پی کاهش ارزش واحد پول چین به بیش از هفت درصد در برابر دلار، آمریکا روز دوشنبه چین را در فهرست کشورهایی قرار داده است که اقدام به دستکاری در ارزش پول خود کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!