ارتباط دانشگاه و صنعت مبنای اشتغالزایی دانش‌آموختگان


ارتباط دانشگاه و صنعت مبنای اشتغالزایی دانش‌آموختگان

سمنان- ایرنا- مشاور رئیس دانشگاه سمنان با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی این استان، گفت: ارتباط مراکز آموزش عالی با واحدهای صنعتی به منظور اشتغالزایی دانش‌آموختگان، توسعه اقتصادی و ارائه پژوهش‌های کاربردی باید افزایش یابد.

مصطفی افضلی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته خبرنگار در سالن میثاق دانشگاه سمنان افزود: رسانه‌ها با اطلاع رسانی سازنده یکی از بخش‌های موثر در ارتقاء ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع هستند.

وی با اشاره به ایجاد اتاق حل مساله در دانشگاه سمنان، تصریح کرد: این دانشگاه برای رفع ضعف‌های موجود در ارتباط موثر صنعت و بخش دانشگاهی اقدام به راه‌اندازی این اتاق ها با هدف بحث و بررسی مشکلات صنعتی استان سمنان کرده است.
مشاور رئیس دانشگاه سمنان، در زمینه آموزش زبان سمنانی، یادآور شد: پیشرفت و توسعه هر جامعه ای در گرو درک اصالت‌ها و تداوم آن‌ها است از این‌رو، زبان سمنانی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس این استان به صورت واحد درسی در این دانشگاه ارائه می‎‌شود.

** دوره‌های مهارتی در دانشگاه‌ها کوتاه مدت است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان نیز در این جلسه گفت: قشر کثیری از دانشجویان این دانشگاه به علت همجواری با پایتخت از تهران جذب می شوند.
فرشاد ورامینیان خاطرنشان کرد: از ۲۱۹ رشته تحصیلی این دانشگاه، ۵۲ رشته کارشناسی، یک رشته کاردانی و بقیه رشته ها مربوط به تحصیلات تکمیلی است.
وی بیان کرد: ۱۰۹ رشته از ۱۶۹ رشته تحصیلات تکمیلی مربوط به کارشناسی ارشد، ۵۹ رشته مربوط به دکتراگی و یک رشته نیز دکترای عمومی است.
وی تاکید کرد: ۷۶ درصد رشته های این دانشگاه را کارشناسی ارشد و دکترا تشکیل می دهند و این نشان دهنده از رویکرد با محوریت تحصیلات تکمیلی دارد.
ورامینیان، جمعیت دانشجویی دانشگاه سمنان را ۱۱ هزار و ۱۹۰ دانشجو عنوان و اضافه کرد: سهم دختران و پسران از جمعیت دانشجویی این دانشگاه هر کدام ۵۰ درصد است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان ادامه داد: دانشجویان دوره کارشناسی این دانشگاه موظف به گذران سالانه یک مهارت و دانشجویان کارشناسی ارشد نیز موظف به فراگیری حداقل یک مهارت در طول تحصیل هستند.
ورامینیان با بیان اینکه دوره‌های مهارتی کوتاه و دارای ضعف‌های است، ابرازداشت: این دوره‌ها چندان سبب مهارت‌آموزی نمی‌شود و اینکه دانشجویان به طور الزامی دوره‌های مرتبط با رشته تحصیلی را طی نمی‌کنند.

** ضرورت ورود خیران در ساخت خوابگاه
معاون دانشجویی دانشگاه سمنان با بیان اینکه ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه غیربومی هستند، گفت: ظرفیت خوابگاه‌های این دانشگاه چهار هزار نفر است و در حال حاضر همه دانشجویان روزانه تا یک سال می‌توانند از خوابگاه‌های این دانشگاه استفاده کنند.
بهروز گل‌محمدی افزود: دانشگاه سمنان در تلاش است با ساخت خوابگاه‌های جدید این ظرفیت را افزایش دهد تا دانشجویان روزانه بتوانند تا ۲ سال از آن بهره‌مند شوند.
وی به احداث خوابگاه ۲۶۰ نفری در دانشگاه سمنان اشاره و بیان کرد: این بلوک خوابگاهی با پیشرفت ۷۰ درصدی تا مهر ۹۹ در دانشگاه سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون دانشجویی دانشگاه سمنان، به ضرورت اطلاع‌رسانی به منظور ورود هرچه بیشتر خیران در مشارکت ساخت خوابگاه تاکید و اضافه کرد: با استفاده از کمک‌های خیران، ۶ سوئیت با ظرفیت ۵۰ نفر برای دانشجویان متاهل در دانشگاه سمنان در حال احداث است.

** نقشه‌ جامع پژوهشی در دانشگاه سمنان

مدیر امور پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان نیز در این نشست گفت: الزام دانشگاه ها به تدوین نقشه‌ جامع پژوهشی مرتبط با برنامه راهبردی است.
محمدحسین احسانی افزود: مقالات چاپ شده در نشریات معتبر داخلی و خارجی در سال ۹۷ و ۹۶ به ترتیب یک هزار و ۲۵ و یک هزار و ۱۵۳ مقاله بود.

وی بیان کرد: با توجه به تعداد اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تعداد مقالات چاپ شده در نشریات باید بیش از پیش افزایش یابد.
مدیر امور پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان ادامه داد: تعداد مجلات معتبر دانشگاه تا خرداد سال ۹۸ ، ۱۲ عنوان مجله است.
وی تصریح کرد: برنامه بخش پژوهش و فناوری ایجاد و راه اندازی چهار عنوان مجله دیگر است که در دستور کار قرار گرفت.
احسانی با اشاره به برنامه‌ریزی لازم برای ارتقای جایگاه دانشگاه سمنان در رتبه بندی های مهم دنیا، خاطرنشان کرد: تثبیت و ارتقای شاخص‌ها با توسعه همکاری‌های علمی- بین المللی به ویژه استفاده از توان علمی استادان ایرانی مقیم خارج تاکید شده است.

مدیر امور پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان یادآور شد: ۲۶ عنوان کتاب در سال ۹۷ توسط انتشارات دانشگاه چاپ شد و ۲۴ طرح پژوهشی درون دانشگاهی نیز به اتمام رسید.
دانشگاه سمنان دارای ۶ پردیس، ۱۷ دانشکده، ۷۳ گروه آموزشی و ۲۱۹ رشته تحصیلی است. ۲۳ درصد از رشته های این دانشگاه مربوط به دوره کارشناسی، ۴۹ درصد کارشناسی ارشد و ۲۷ درصد دکتری است.
۷۳ درصد دانشجویان در دوره روزانه، ۲۵ درصد در دوره شبانه و ۲ درصد نیز در پردیس دانشگاه سمنان در حال تحصیل هستند، هدف گذاری این دانشگاه جذب ۱۶ هزار دانشجو در افق ۱۴۰۴ است.
تشکیل کارگروه همکاری های بین المللی در موضوع چاپ کتاب، مجلات و نشریات، تشکیل کارگروه همکاری‌های بین‌المللی در موضوع جذب دانشجویان خارجی و کارگروه همکاری‌های بین المللی در جذب طرح‌های پژوهشی و پیمان‌های مشترک با خارج از کشور از راهکارهای ارتقاء رتبه بین المللی دانشگاه سمنان است.
۹۸۹۱/۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی