تکرار ایراد امنیتی شورای نگهبان به لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی


تکرار ایراد امنیتی شورای نگهبان به لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

فارس نوشت: شورای نگهبان باز هم ایراد امنیتی به لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی گرفت.

در بررسی آخرین وضعیت لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی؛ امروز سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر اعلام کرد که لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی مشکل امنیتی دارد.

عباسعلی کدخدایی گفته است: لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابیعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مورد بررسی قرار گرفته و در نوبت قبلی ایراد امنیتی به آن گرفته شده و با وجود انجام اصلاحات در مجلس، همچنان این ایراد پا برجاست.

در ایرادات مدنظر شورای نگهبان آمده بود که اطلاق اعطای تابعیت در مواردی که ممکن است باعث بروز مشکلات و مسائل امنیتی شود امکان پذیر نیست و خلاف موازین شرعی و بند ۵ اصل ۳ قانون است.
همچنین دادن پروانه اقامت به پدر، نسبت به همین موارد امنیتی مشکل ساز خواهد بود و با موازین شرعی و قانونی مغایر است.

این درحالی است که لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی در مجلس به تصویب رسیده اما شورای نگهبان به آن ایرادات امنیتی وارد کرده است.

متن این مصوبه که در مجلس به تصویب رسید: فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام به‌درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به‌تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران درمی‌آیند.

فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به‌تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت ۳ ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به‌تشخیص وزارت اطلاعات) اقدام کند.

۲۳۵۲۳۷

کد خبر 1288326

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...