18 نکته مهم درباره رابطه پا و سلامتی بدن که باید بدانید


... نوشته 18 نکته مهم درباره رابطه پا و سلامتی بدن که باید بدانید اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

حتما بارها این جمله را شنیده اید که پا قلب دوم انسان است. در این مقاله به شما میگوییم که نه تنها پا به اندازه قلب مهم است بلکه بسیاری از مشکلات و بیماری های تمام قسمتهای بدن تان ناشی از وضعیت ناراحتی پاهایتان است. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۸ نکته مهم درباره رابطه پا و سلامتی بدن را بدانید.

18 نکته مهم درباره رابطه پا و سلامتی بدن که باید بدانید

رابطه پا و سلامتی بدن

۱. احساس سردی پا

اگر همیشه انگشتان پای‌تان سرد هستند، یک دلیل می‌تواند گردش خون ضعیف باشد – گاهی مشکل جریان خون به سیگار کشیدن، فشار خون بالا، یا بیماری قلبی مربوط می‌شود. آسیب عصبی ناشی از دیابت کنترل نشده نیز می‌تواند باعث احساس سردی پا شود. سایر علل محتمل شامل پرکاری تیروئید و کم خونی می‌شوند. یک پزشک می‌تواند پی ببرد آیا مشکلی نهفته و عامل وجود دارد – یا اینکه مشکل شما فقط سردی پا است.

۲. درد پا

وقتی بعد از یک روز طولانی پاها درد می‌گیرند، ممکن است فقط به خاطر کفش‌های‌تان باشد. بالاخره، از هر ۱۰ زن هشت نفر کفش‌های‌شان آن‌ها را اذیت می‌کند. اما دردی که به خاطر پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند نباشد ممکن است از یک موترک در استخوان حاصل شده باشد. یک دلیل محتمل دیگر: ورزشی که خیلی سنگین باشد، به ویژه در ورزش‌های پر فشاری مانند بسکتبال و دو طولانی مدت. همچنین ضعف استخوان ناشی از پوکی استخوان نیز خطر را افزایش می‌دهد.

۳. انگشتان پای قرمز، سفید و آبی

بیماری رینود می‌تواند باعث سفید، سپس آبی، و نهایت قرمز شدن دوباره و بازگشت انگشتان به رنگ طبیعی بشود. علت آن تنگ شدن ناگهانی شریان‌ها است که واسواسپاسم نامیده می‌شود. استرس یا تغییرات دما می‌تواند باعث واسواسپاسم بشود، که معمولا به سایر مشکلات سلامتی منجر نمی‌شود. رینود ممکن است با آرتریت روماتوئید، بیماری شوگرن، یا مشکلات تیروئید مرتبط باشد.

۴. درد پاشنه

رایج‌ترین علت درد پاشنه «خارپاشنه» است، التهاب در جایی که این رباط طویل به استخوان پاشنه وصل می‌شود. این درد ممکن است وقتی برای اولین بار از خواب بر می‌خیزید و روی پاها می‌ایستید و فشار می‌آورید شدیدترین حالت را داشته باشد. آرتروز، ورزش شدید، و کفش‌های تنگ نیز ممکن است عامل درد پاشنه باشند، همین طور تاندونیت. علل کمتر رایج آن شامل خارپاشنه در انتهای پاشنه، عفونت استخوانی، تومور، با شکستگی می‌شوند.

۵. کشیدن پا روی زمین

گاهی اولین نشانه‌ی یک مشکل تغییر در روش راه رفتن است – گشاد گشاد راه رفتن یا کشیدن پا روی زمین. علت ممکن است از دست دادن آرام آرام احساس در پا باشد، که به خاطر آسیب عصبی محیطی به وجود آمده است. حدود ۳۰٪ از این موارد به دیابت مربوط می‌شوند. آئیب سلولی همچنین می‌تواند به خاطر عفونت، کمبود ویتامین، و اعتیاد به الکل باشد. در بسیاری موارد، هیچ کس نمی داند آسیب عصبی به چه خاطر به وجود آمده است. سایر علل محتمل کشیدن پا روی زمین شامل مشکلات مغزی، نخاعی و عضلانی می‌شوند.

۶. چماقی شدن ناخن پا

در چماقی شدن، شکل انگشتان پا (و اغلب انگشتان دست) تغییر می‌کند. ناخن‌ها در قسمت انتهایی گرد می‌شوند و رو به پایین انحنا پیدا می‌کنند. بیماری ریه رایج‌ترین علت آن است، اما این مشکل می‌تواند به خاطر بیماری قلبی، اختلالات کبدی و گوارشی، یا عفونت‌های خاص نیز به وجود بیاید. گاهی چماقی شدن در خانواده‌هایی که هیچ سابقه‌ی بیماری خاصی ندارند رایج است.

رابطه پا و سلامتی بدن ۷: ورم پا

این معمولا یک ناراحتی موقت ناشی از ایستادن طولانی مدت یا طی کردن پروازی طولانی است – به ویژه اگر باردار باشید. در مقابل، پاهایی که ورم کرده باقی می‌مانند می‌توانند نشانه‌ی یک ناراحتی پزشکی جدی باشند. علت آن ممکن است گردش خون ضعیف باشد، مشکل سیستم لنفاوی، یا لخته‌ی خون. اختلال کلیه یا کم کاری تیروئید نیز می‌تواند علت ورم باشد. اگر مدام پاهای‌تان ورم دارند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۸. سوزش پا

احساس سوزش در پا در بین بیماران دیابتی که آسیب عصبی محیطی دیده‌اند شایع است. این مشکل می‌تواند به خاطر کمبود ویتامین B، پای ورزشکاران، مشکل مزمن کلیه، گردش خون ضعیف در پاها، یا پرکاری تیروئید به وجود بیاید.

۹. زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند

زخم‌های پا که التیام نمی‌یابند علامت هشدار دهنده‌ی جدی دیابت هستند. دیابت می‌تواند احساس، جریان خون، و الیتام زخم عادی پا را دچار اختلال کند، پس حتی وجود یک تاول در پا نیز می‌تواند به زخمی مشکل‌ساز تبدیل شود. چنین زخم‌هایی مستعد عفونت نیز هستند. دیابتی‌ها باید پاهای‌شان را بشویند و خشک کنند و هر روز وجود زخم‌های جدید را چک کنند. زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند نیز می‌توانند نشانه‌ی جریان خون ضعیف ناشی از بیماری‌هایی مانند بیماری شریان محیطی باشد.

۱۰. درد انگشت بزرگ پا

نقرس علت درد ناگهانی در مفصل انگشت بزرگ پا است، و همچنین علت قرمزی و ورم. آرتروز مقصر دیگری است که باعث درد و ورم می‌شود. اگر مفصل سفت بشود، ممکن است هالوکس ریجیدوس (شست خشکی) باشد، ناراحتی آرتروزی که استخوان اضافه در آن قسمت از پا شکل می‌گیرد. نهایتا، «شست چمن‌بازی» بیماری ورزشکاران است، به ویژه کسانی که روی زمین‌های سفت بازی می‌کنند. این بیماری به خاطر آسیب به رباط‌های اطراف مفصل اتفاق می‌افتد.

۱۱. درد در انگشتان کوچک پا

اگر احساس می‌کنید روی سنگریزه راه می‌روید، یا اگر درد در پاشنه‌ی پای‌تان ایجاد سوزش می‌کند و به سمت انگشتان پا کشیده می‌شود، ممکن است به مورتون نوروما دچار شده باشید، ضخیم شدن بافت اطراف عصب، معمولا بین انگشتان سوم و چهارم. این بیماری در زنان نسبت به مردان هشت تا ۱۰ برابر بیشتر است. به خاطر فشار بیش از حد بر انگشتان پا ایجاد می‌شود.

رابطه پا و سلامتی بدن ۱۲: خارش پا

پوست خارشی و پوسته پوسته ممکن است نشانه‌ی پای ورزشکاران باشد، یعنی یک نوع عفونت قارچی رایج. واکنش به مواد شیمیایی یا محصولات مراقبت پوست – که دراماتیت تماسی نامیده می‌شود – نیز می‌تواند باعث خارش شود که با قرمز شدن و لکه‌های خشک پوست همراه است. اگر پوست پای دچار خارش ضخیم و شبیه کورک باشد، ممکن است پسوریازیس باشد، واکنش شدید سیستم ایمنی بدن. کرم‌های درمانی می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند.

۱۳. اسپاسم‌های پا

یک درد ناگهانی و شدید در پا نشانه‌ی اسپاسم یا گرفتگی عضلانی است، که ممکن است دقایق زیادی طول بکشد. کار بیش از حد و خستگی مفرط عضلات دلایل رایج آن هستند. سایر علل شامل گردش خون ضعیف، بی آب شدن بدن، یا بی‌تعادلی در سطح پتاسیم، منیزیم، کلسیم، یا ویتامین D بدن می شوند. سطح متغیر هورمون‌ها در دوران بارداری یا به خاطر اختلالات تیروئید ممکن است نقش داشته باشد. اگر اسپاسم‌ها مکرر یا شدید هستند، به پزشک مراجعه کنید. ورزش‌های تقویتی می‌توانند به رفع خستگی عضلات کمک کنند.

۱۴. لکه‌های سیاه روی پا

می‌گوییم نور خورشید با سرطان پوست مرتبط است، پس خیلی محتمل نیست که پاهای‌مان را به دنبال پیدا کردن لکه‌های غیر عادی چک کنیم. اما، ملانوم، خطرناک ترین سرطان پوست، می‌تواند در نواحی به وجود بیاید که همیشه هم در معرض آفتاب نیستند. ملانوم می‌تواند حتی زیر ناخن به وجود بیاید، که ممکن است شبیه‌ لکه‌ای سیاه به نظر برسد.

۱۵. زردی ناخن

ناخن‌های پا اطلاعات فراوانی درباره‌ی سلامتی کلی‌تان به دست می‌دهند. عفونت قارچی اغلب باعث ضخیم شدن ناخن‌های زرد می‌شود. ناخن‌های ضخیم، زرد نیز می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری پنهان باشند، مانند لنفیدما (ورم مربوط به سیستم لنفاوی)، مشکلات ریه، پسوریازیس، یا آرتریت روماتوئید.

۱۶. ناخن قاشقی

گاهی آسیب به ناخن یا تماس طولانی مدت با حلال‌های نفتی می‌تواند باعث ایجاد ناخن‌های تاب برداشته و قاشقی شکل بشود. اما، کمبود آهن نیز می‌تواند علت این شکل عجیب و غریب باشد.

۱۷. سفیدی ناخن

آسیب به ناخن یا بیماری در هر جای بدن می‌تواند باعث به وجود آمدن نواحی سفید رنگ در ناخن‌ها شود. اگر بخشی یا همه‌ی ناهن از جایگاهش جدا شود، سفید رنگ می‌شود – و ممکن است به خاطر جراحت، عفونت ناخن، یا پسوریازیس باشد. اگر ناخن ثابت باشد و بیشتر آن سفید شده باشد، گاهی می‌تواند نشانه‌ی ناراحتی‌ جدی‌تری مانند بیماری کبدی، مشکل قلبی، یا بیماری کلیوی باشد. درباره‌ی هر یک از این‌ها و نگرانی‌های‌تان با پزشک صحبت کنید.

۱۸. حفره‌ی ناخن

حفره‌ای شدن، یا ایجاد شدن شیارهای ترک مانند در سطح ناخن، به خاطر اختلال در رشد ناخن در بستر ناخن است. این ناراحتی بیش از نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس را درگیر خود می‌کند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: webmd

۱۸ نکته مهم درباره رابطه پا و سلامتی بدن که باید بدانید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن