عملکرد غلط رگولاتوری امنیت شبکه‌ رایانه‌ای کشور را به خطر انداخته است


عملکرد غلط رگولاتوری امنیت شبکه‌ رایانه‌ای کشور را به خطر انداخته است

مجله آنلاین موبنا – متاسفانه حدود 90 درصد تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری و به طور کلی تجهیزات یارانه ای نسخه بومی ندارند و همین باعث شده است برای تکمیل بسیاری از پروژه‌های زیر ساختی خرد و کلان به ویژه پروژه‌های ملی، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به این تجهیزات نیاز مبرم داشته باشیم. با بررسی میزان دریافت ارز واردات متوجه می شویم که صنایع آی تی و...

مجله آنلاین موبنا – متاسفانه حدود 90 درصد تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری و به طور کلی تجهیزات یارانه ای نسخه بومی ندارند و همین باعث شده است برای تکمیل بسیاری از پروژه‌های زیر ساختی خرد و کلان به ویژه پروژه‌های ملی، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به این تجهیزات نیاز مبرم داشته باشیم. با بررسی میزان دریافت ارز واردات متوجه می شویم که صنایع آی تی و مخابراتی پاشنه آشیل کشور در زمینه وابستگی به خارج هستند و عمدتا هم این تجهیزات و علی الخصوص تجهیزات شبکه ای برای طرح های ضروری و زیرساختی مثل اپراتورها و شرکتهای اینترنتی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

تصمیمات اشتباه در این زمینه در زمان تحریم می تواند به ناگهان کشور را دچار آسیب در زمینه های ارتباطاتی و سایبری و پیشرفت تکنولوژی در داخل کشور قرار دهد. بنابراین علی رغم توجه مستمر به شرکتهای دانش بنیان برای داخلی سازی و کم کردن وابستگی به خارج لازم است تا حد ممکن نیازهای داخلی و تامین تجهیزات ضروی شبکه ای به کشور به سهولت و بدون مشکل انجام شود.

تجهیزات کامپیوتری و معضل قوانین پیچیده

سیدعلی آذرتاش دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در همین باره به خبرگزاری تسنیم گفت: ما در حوزه آی تی به خاطر تغییرات و تنوع روزانه اش به شدت نیازمند بازنگری در قوانین و مقررات زدایی داریم وی افزود: انقدر قوانین پیچیده است که ما خواستار آن هستیم شدیم کلیه نهادهای مرتبط با آی تی بروکراسی و پچیدگی قوانین را کاهش بدهند. وی ادامه داد: ما درآی تی به طور کلی در حوزه های اعطای مجوزها و تایید نمونه آزمایشگاه ها و تعرفه گذاری دستوری و… دچار مشکل هستیم.

عمده مشکلات فراکنسی مربوط به تجهیزات قاچاقی بوده است

احسان زرین دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در ادامه درباره مشکلات صنفی خود در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم بیان کرد: بخش تجهیزاتی که وارد کشور می شود در گمرک برای آزمایش و انجام سیر بروکراسی طویل رگولاتوری، به مدت طولانی متوقف می شود و برای شرکتهای وارد کننده هزینه های زیاد انبار و راکدی سرمایه تحمیل می شود و این هزینه های زیاد علت عمده افزایش قاچاق شده است. وی ادامه داد: خود مسئولان رگولاتوری اقرار کرده اند که عمدتا وقتی اختلالات فراکنسی کشور را آمایش و کشف می کنند در نهایت به همین کالای قاچاق بی کیفیت می رسند .خب سوال اینجاست چرا رگولاتوری شرایط ترخیص کالا را تسهیل نمی کند تا دیگر شاهد کالای بی کیفیت قاچاق نباشیم؟

نظارت بر تجهیزات شبکه ای باید همانند ریجیستری موبایل شود؛ دولت عمده مصرف کننده تجهیزات

احسان زرین بخش با بیان اینکه راه حل ما برای جلوگیری از تجهیزات شبکه ای معیوب به کشور این است که به جای نظارت پیشینی همانند طرح رجیستری نظارت پسینی داشته باشند گفت: با این الگو با این کار هم قاچاق کاهش می یابد و کیفیت کالا افزایش پیدا می کند و عوارض گمرکی بیشتر پرداخت می شود و هم اینکه تجهیزات شبکه ای که عمدتا مصرف کننده اش در کشور دولت هست راحتر توزیع می شود. وی افزود: معمولا این بروکراسی ورود به کشور به 2ماه به طول می انجامد بنابراین باعث می شود که افراد زیادی به قاچاق این صنایع آی تی روی بیاورند.

وی با بیان اینکه نظر ما این است که اجازه داده شود شرکتهای شناخته شده و خوش سابقه تجهیزات را با کمترین بروکراسی وارد کشور کنند گفت: آن موقع هر جا هر تجهیزاتی که دچار خلل بود به مانند طرح رجیستری موبایل قابل شناسایی می شود و می توانند آن را شناسایی و برخورد کنند. چراکه هر تجهیزات شبکه ای شماره سریال دارد و مطابق فاکتور فروش و ثبت اطلاعات صورت گرفته، می توان شرکت خاطی را به سرعت شناسایی کرد.

رگولاتوری تفاوتی بین شرکتهای خوش و بد سابقه نمی گذارد

دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه الان در گمرک رایج است شرکتی که خوش سابقه و متعهد است به او مشوق های متنوع می دهند و مسیر ترخیص او را آسان تر می کنند گفت: متاسفانه سازمان تنطیم مقررات هر شرکتی قانون مدار است چنان سخت گیری نسبت به او می کنند که به نوعی تفاوتی بین شرکت خوش سابقه و بد سابقه قائل نمی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان کشور نیاز به واردات تجهیزات شبکه ای دارد گفت: این اعداد ارقام در دست رگولاتوری است و متاسفانه همیشه روزه سکوت در این باره گرفته است. ما از رگولاتوری تقاضا داریم که شفاف کند و گزارش بدهد در 12 سال گذشته چه میزان هزینه تست تجهیزات شده است و چه میزان قاچاق کمتر یا بیشتر شده است. متاسفانه شفافیت و وضوح قوانین سازمان تنظیم مقررات کم است چراکه هر بارها شده است که از رگولاتوری استعلام گرفته ایم اما به ما جواب نداده اند. وی ادامه داد: روندهای رگولاتوری به طور مداوم عوض میشود و حتی می توانم بگویم بعضی دستورالعمل هایشان در ذهن مسئولان رگولاتوری است و مصوبات گاها برای دو فرد یکسان به شکل متفاوت اعمال می شود.

امنیت شبکه ای

زرین بخش گفت: صنایع آی تی سرعت رشد تکنولوژی اش زیاد است به خاطر همیشه نیاز است سامانه های شبکه ای به طور دائم به روز رسانی شود. وی ادامه داد: در موقعی که تجهیزات آی تی با کندی و دردسر و به شکل قاچاقی به کشور وارد می شود به نوعی امنیت آی تی کشور به خطر افتاده است چراکه تجهیزات به‌روز و مناسب برای دفاع از تهاجمات شبکه ای و به نوعی فایروال Firewall مستحکم در برابر دشمنان خارجی در اختیار نداریم.

آزمایشگاه های رگولاتوری استاندارد نیست

دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتقاد از غیر استاندارد بودن آزمایشگاه های رگولاتوری گفت: گاهی اوقات تعداد معدودی مثلا 5 عدد تجهیزات می خواهد وارد کشور بشود جدای از زمانبر بودن آن بعضا هزینه آزمایشگاه آن برای شرکت بیشتر از هزینه خود تجهیزات می شود. وی ادامه داد: همان طور که آی تی در دنیا حال به روز شدن است تجهیزات آزمایشگاهی ما هم باید آپدیت شود و این هزینه زیادی دارد. زرین بخش افزود: یک مشکل دیگر آن است که در اینجا بعضی آزمایشگاه ها هزینه های زیادی برای خود انجام داده اند اما به علت مشکلات ارزی موجود و کاهش واردات، باعث اعتراض آزمایشگاه ها به علت کمبود مشتری شده است. اما راه حل این قضیه آن است که مراکز تحقیقاتی و علمی باید آزمایش تجهیزات را بر عهده بگیرند نه آزمایشگاه هایی که قصد درآمدزایی و فعالیت موازی دارند.

این کارشناس با بیان شرایط حال حاضر کشور اقتضا می کند در تجهیزات آی تی بیشتر حساسیت به خرج داده شود چراکه اولا، ارز گران است و سرمایه شرکتها کم شده دوما، شرکت باید چندین ماه کالای در گمرک معلق باشد و همچنین هزینه آزمایشگاه پرداخت کند.گفت: بعد از شکایت های متعدد بابت تاخیر صدور گواهی تأیید نمونه تجهیزات و قفل شدن تجهیزات شبکه ای در گمرک به علت ضعف علمکرد رگولاتوری بالاخره مسئولان سازمان تنظیم مقررات به خود آمدند و پیش نویسی در این باره ارائه دادند اما متاسفانه با بررسی آن متوجه شدیم این پیش نویس و بخش نامه به طور کلی راهگشا و رو به جلو نیست و مشکلی از ما حل نمی کند.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اینترنت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا