موافق کار دولت در حذف 4 صفر از پول ملی در شرایط کنونی نیستیم


تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر ما فوریت برای موضوع حذف 4 صفر از پول ملی خیلی ضرورتی ندارد، گفت: ما در شرایط کنونی، موافق رفتار دولت در موضوع حذف 4 صفر نیستیم.

موافق کار دولت در حذف 4 صفر از پول ملی در شرایط کنونی نیستیم

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر ما فوریت برای موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی خیلی ضرورتی ندارد، گفت: ما در شرایط کنونی، موافق رفتار دولت در موضوع حذف ۴ صفر نیستیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی، درباره مصوبه هیات‌دولت مبنی بر حذف ۴صفر از پول ملی اظهار کرد: موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی، اولویت اقتصاد کشور نیست و ما اولویت های بسیار مهمی داریم که دولت و مجلس باید روی آنها وقت بگذارند.

او بیان کرد: این موضوع اگر با اولویت بعدی در دستور کار قرار بگیرد، هزینه ای بر کشور وارد نمی کند و انتظار ما از دولت این است که موضوعات مربوط به مباحث اقتصادی کشور را با اولویت ها در دستور کار قرار دهد.

پورابراهیمی تصریح کرد: اولویت اصلی امروز کشور حل مشکلات و معضلات اقتصادی است که در راس آن مسئله اشتغال قرار دارد و این حل نمی شود مگر اینکه برنامه جامعی برای بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی و خدماتی داشته باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار این است که دولت اولویت هایش را تشخیص دهد و این اولویت ها با طرح موضوعات فرعی تحت تاثیر قرار نگیرد و وقت دولت و مجلس صرف آنها نشود.

پورابراهیمی اضافه کرد: در حال حاضر تحول ساختار بودجه کشور مطرح است و دولت کار را آغاز کرده اما متفاوت از ارائه برنامه ای است که براساس آن هم دولت تکلیف خود را بداند که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت چه برنامه هایی در اصلاح ساختار بودجه دارد و هم مجلس امکان نظارت بر برنامه پیشنهادی دولت را داشته باشد.

او همچنین اظهار کرد: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و توافقات انجام شده و تعهدات صورت گرفته توسط دولت، ماه پنجم سال نیز دارد به اتمام می رسد، هیچ خبری از برنامه عملیاتی دولت در ارتباط با اصلاح ساختار بودجه به دست ما نرسیده و در حال حاضر هیچ اولویتی مهم تر از مطالبه مقام معظم رهبری درباره برنامه جامع اصلاح ساختار بودجه کشور وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به جز بحث اولویت ها، از نظر ما فوریت برای موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی خیلی ضرورتی ندارد، گفت: به دلیل نوسانات شوک های ارزی و آثار تورمی به واسطه این شوک ها و بعضا رفتار دولت ها در ارتباط با شوک ارزی، امروز به جایی رسیده ایم که دولت به جای اینکه پاسخگوی این شرایط باشد، برای خود مزیت ایجاد کرده است بنابراین ما در شرایط کنونی، موافق رفتار دولت در موضوع حذف ۴ صفر نیستیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: بحث این است که اگر سیاست های مالی و پولی موجب کاهش ارزش پول ملی شده، باید دولت تنبیه شود و اولین وظیفه بانک مرکزی در دنیا این است که ارزش پول ملی خود را حفظ کند در حالی که وابستگی بانک مرکزی به دولت در کشور ما کامل است اما در کشورهای دیگر اینگونه نیست. در قانون جدیدی که در کمیسیون اقتصادی دو سال و نیم روی آن کار کردیم، این است که بانک مرکزی از دولت جدا می شود و این قانون برای بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آماده است.

او ادامه داد: رفتار دولت ها در سال های اخیر نشان داده که از شوک های ارزی تا حدی استقبال هم کرده اند و با این شرایط صحبت از حذف ۴ صفر که بتوانیم آثار تورمی را به حداقل برسانیم به نظر خیلی منطقی نیست.

پورابراهیمی در ادامه تصریح کرد: در مجموع نفس کار حذف ۴ صفر چند مزیت از جمله کمک به ساده سازی حساب ها، کاهش هزینه نشر اسکناس در کشور، ایجاد فضای روانی به جهت برابری واحد پول ملی ما در برابر ارزهای دیگر را به دنبال دارد. ضمن اینکه مردم اکنون یک صفر را خود به خود حذف کرده اند و واحد تجاری ما تومان شده و فی نفسه حذف ۴ صفر خوب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها