شهرستان باشت در مسیر توسعه پایدار


شهرستان باشت در مسیر توسعه پایدار

گچساران - ایرنا - شهرستان باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد با وجود اجرای طرح های بزرگ اقتصادی و زیرساختی در سال های اخیر و برنامه ریزی برای اجرای پروژه های جدید در حال پیمودن راه پرشتاب توسعه پایدار است.

به گزارش ایرنا، پیش بینی چند طرح بزرگ اقتصادی،حوزه راهسازی،آب روستایی،صنعتی و کشاورزی چشم انداز امیدبخشی برای توسعه شهرستان باشت ترسیم کرده است.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۲ رودخانه پرآب زهره و شاه بهرام،قرار داشتن در مسیر جاده ترانزیتی گچساران به شیراز و طبیعت بکر،ظرفیت های مناسبی برای توسعه در حوزه های گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد.

براساس آمار موجود ۴۸ درصد جمعیت این شهرستان روستایی است و با توجه به جنعیت ۴۴درصدی روستائیان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان باشت دارای جمعیت روستایی بیشتری نسبت به بقیه نقاط استان است.

وجود جمعیت روستایی اگرچه یک ظرفیت محسوب می شود اما به دلیل نیاز به ایجاد امکانات در مناطق دور دست نیاز به توجه ویژه ای است.

دیدگاه های مردم

یک شهروند باشتی با اشاره به عقب ماندگی شهرستان باشت به ویژه در زیرساخت های اولیه تا چند سال پیش گفت: احداث چندین پروژه ورزشی و راهسازی از مهمترین خدمات دولت در سال های اخیر بوده که باعث رفاه مردم این شهرستان شده است.

ابراهیم کریمی با اشاره به اهمیت توسعه راه های ارتباطی و زیرساخت های ورزشی در توسعه پایدار از تلاش مسئولان برای کمک به رفاه مردم باشت قدردانی کرد.

وی با یادآوری احداث بیمارستان باشت و افتتاح اولیه آن از مسئولان خواست تا با تکمیل امکانات مورد نیاز این بیمارستان زمینه رضایتمندی بیشتر مردم را فراهم کنند.

یک کشاورز باشتی گفت: تبدیل زمین های دیم به آبی بهترین خدمت مسئولان به مردم باشت در سال های گذشته بوده که باعث افزایش درآمد مردم و بازگشت تعدادی از شهرنشینان به روستاها شده است.

کرم حسینی افزود: توجه به روستاها مهمترین نیاز توسعه باشت است .وی از مسئولان خواست تا با فراهم کردن زیرساخت های اینترنت و ارتباطات به رونق زندگی روستایی کمک کنند.

یک کارشناس امور روستایی می گوید: اجرای طرح های هادی،توسعه زیرساخت های شهری،زمین چمن مصنوعی توسعه باشت را برای مردم امیدبخش کرده است.
علی فاضلی افزود: تکمیل برق رسانی به چند روستایی باقی مانده و گازرسانی و نوسازی شبکه فرسوده آب آشامیدنی نیازهای مهم روستاهای باشت است.

وی ادامه داد: تکمیل زیرساخت های ارتباط تلفنی و بازگشایی معابر روستاها از دیگر نیازهای توسعه روستاهای باشت است.

چشم انداز طرح های اقتصادی

فرماندار باشت گفت: ۶۲ طرح اقتصادی برای شهرستان باشت با اعتباری بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

سید مسعود حسینی افزود: این طرح ها در حوزه های کشاورزی، دامپروری و گردشگری در باشت پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه با حمایت های دولت ساخت کارخانه بیواتانول باشت شتاب می گیرد گفت: این کارخانه برای تولید بنزین گیاهی طراحی شده است.

سوخت اتانول (Ethanol fuel)، سوختی است از جنس اتانول که بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین بکار می‌رود.

زیست‌ اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود و می‌تواند از مواد خام کشاورزی بدست آید. زیست‌اتانول می‌تواند از فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی، مانیوک و ذرت بدست آید.

هاشم موسوی اظهار داشت: این کارخانه که چهار ماه پیش کلنگ زنی شد هم اکنون در مرحله تسطیح زمین است و پیشرفت فیزیکی آن در پایان سال جاری به ۳۵درصد می رسد .

وی بیان کرد: کارخانه بیواتانول این شهرستان در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد احداث می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح با سرمایه گذاری پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اجرا می شود.

موسوی ابراز داشت: تکمیل این طرح باعث تولید روزانه ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت در روز خواهد شد. تعداد اشتغال مستقیم پیش بینی شده در این طرح ۳۰۰ مورد اعلام شده است.

وضعیت روستاها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد شهرستان باشت در بیشتر زیرساخت های روستایی مقام نخست استان را دارند.

حسین کلانتری اظهار داشت: شهرستان باشت براساس آمار موجود به همراه گچساران در زمینه های انتقال آب کشاورزی، گازرسانی،برق رسانی و آب آشامیدنی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را دارند.

حوزه راهسازی

رئیس اداره راه و شهرسازی باشت گفت: ۱۶۰ میلیارد ریال امسال به طرح های راه و شهرسازی این شهرستان در زمینه بهسازی، آسفالت و احداث خانه پزشکان اختصاص یافت.

سعید گندمکار اظهار داشت: این میزان اعتبار برای آسفالت راه ارتباطی ده بزرگ به پیچاب مرکزی، کوه دهک،تلخ آب بیدک،حزیم و میانه، سرآستانه، تکمیل ارتباطی روستای نیمدور، ساخت دارالقرآن، تکمیل مجتمع ادارات و ساخت خانه پزشکان باشت در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی پروژه مجتمع خانه پزشکان باشت با اعتباری بیش از ۸۸ میلیارد ریال امسال آغاز شده است.

گندمکار مجتمع ادارات باشت را یکی از طرح های در دست اجرا در این شهرستان اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار امسال به این طرح اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: ساخت راه ارتباطی منطقه سخت گذر پیچاب به شهر باشت به طول ۱۵ کیلومتر در دست اجراست.

گندمکار اظهار داشت: تاکنون پنج کیلومتر از این راه روستایی به بهره برداری رسیده و زیرسازی پنج کیلومتر دیگر انجام شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون این طرح بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار امسال به این طرح ملی اختصاص داده شده است.

گندمکار ابراز کرد: با اجرای این طرح جاده ارتباطی باشت به روستای پیچاب از ۱۳۰ کیلومتر به ۹۰ کیلومتر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح ۲۲ روستا با جمعیت ۵۰۰ نفر از مزایای آن یعنی کاهش مسیر جاده، کاهش میزان مصرف سوخت و ایمنی جاده ای است بهره مند می شوند.

گندمکار بیان کرد: رفع نقاط حادثه خیر و ایمن سازی و روکش آسفالت این مسیر دسترسی اهالی این روستاها را به شهرستان باشت آسان تر می کند..

گندمکار تصریح کرد: امسال پل اشکفت شاه پیچاب بطول ۳۰ متر ساخته خواهد شد و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار سال ۹۸ به این طرح اختصاص یافت.

گندمکار گفت: راه روستایی منصوراباد سرابیز ، جاده کوه دهک ، سراستانه و میان کوه از مهمترین طرح های عمرانی این اداره است که در سالجاری عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

شهردار باشت گفت: با ساخت افزون بر۵۵ هزار متر مربع فضای سبز از سال گذشته تاکنون در مناطق مختلف باشت، سرانه فضای سبز در این شهر هم اکنون به ۹.۵ متر مربع رسیده است.

لطف الله موسوی افزود: سرانه فضای سبز این شهرستان ۶.۵ متر مربع بوده که با بهره برداری از طرح های پارک تپه ای، بوستان ابن سینا، میدان پرستاران و بلوار ۴۵ متری به ۹.۵ متر مربع رسید.
شهردار باشت اظهار داشت: سنگ فرش ۱۴ هزار متر از معابر شهر باشت با هشت میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات داخلی و استانی در دست اجراست.
وی افزود: تاکنون ۲۰ هزارمتر مربع از معابر شهر باشت سنگ فرش شده است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی روکش و آسفالت ۲۰۰ هزار متر مربع از معابر و خیابان های این شهر در سال گذشته اجرا شد گفت: برای این حجم کار ، ۷۰۰ تن قیر استفاده شده است.
وی ارزش ریالی این میزان قیر را ۹ میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال ذکر کرد و گفت: این میزان آسفالت، روکش و لکه‌گیری در مناطق مختلف این شهر انجام گرفته است.

فرماندار باشت با اشاره به ایجاد چندین مجتمع آبرسانی در روستاهای باشت در دولت تدبیر و امید ، گفت: با وجود این خدمات اما در برخی مناطق کمبود آب آشامیدنی وجود دارد که امید می رود با تکمیل طرح تصفیه آب رودخانه شاه بهرام بخش مهمی از این مشکلات برطرف شود.

سید مسعود حسینی افزود: در حوزه تخصیص و انتقال آب کشاورزی خدمات چشمگیری در سال های اخیر در این شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۵ درصد از تسهیلات روستایی عشایر در شهرستان جذب شده گفت: پرداخت این میزان تسهیلات رونق خوبی در تولید و اشتغال شهرستان در ایجاد اشتغال شده است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال ۲۳۲ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال اعتبار از محل درآمدهای نفت، بودجه متوازن و استانی برای تکمیل طرح‌های عمرانی این شهرستان بین دستگاه‌های اجرایی توزیع شد.

غلام رضا تاجگردون اظهار داشت: از این میزان اعتبارات ۱۷۷ میلیارد ریال از محل متوازن، ۴۰ میلیارد ریال از محل استانی و ۱۵ میلیارد ریال از محل نفت تأمین شده است.
وی بیان کرد: این میزان اعتبار عمرانی در قالب ۲۸ برنامه بین ۲۳ اجرایی این شهرستان توزیع شد.

تاجگردون تصریح کرد: این اعتبار در ۱۷ فصل برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در اختیار دستگاه‌های اجرایی این شهرستان قرار می‌گیرد. این میزان اعتبارات برای اجرای ۶۳ طرح عمرانی در مناطق مختلف این شهرستان در نظر گرفته شده است.

تاجگردون افزود: ۲۷ میلیارد ریال اعتبار امسال از محل ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده به ورزش این شهرستان اختصاص یافته است.

وی ابراز کرد: اولویت اصلی در توزیع اعتبارات امسال تکمیل پروژه‌های شاخص و اجرای طرح در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته این شهرستان است.

تاجگردون اظهار داشت: اعتبار اختصاص یافته به مراتب در طول سال از محل‌های مختلف افزایش خواهد یافت.

تاجگردون گفت: ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای طرح‌های این شهرستان پیشنهاد شده که از این میزان ۳۰ میلیارد ریال برای ساماندهی رودخانه باشت و ۶۰ میلیارد ریال به اجرای طرح فاضلاب باشت در نظر گرفته شده است.

شهرستان باشت دارای ۱۲۲ روستا و ۱۶ هزار و ۹۴۳ خانوار جمعیت روستایی است و با جمعیت ۲۲هزار نفری یکهزار و ۶۰ کیلومتر مساحت و دارای ۱۱۵ روستا است .

باشت دارای۲۷ روستای دارای دهیاری و ۳۶روستای دارای شورای اسلامی است و چهار دهستان با بیش از ۱۰هزار نفر جمعیت روستایی دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق