چرخش محبوبیت در ایتالیا


چرخش محبوبیت در ایتالیا

تنش‌های سلسله‌وار میان دو حزب پوپولیست دولت ائتلافی ایتالیا بالاخره به بحران سیاسی در این کشور انجامید و پس از 14 ماه طاقت رهبر حزب دست‌راستی لیگ ایتالیا طاق شد و برای خلاص‌شدن از شر جنبش پنج ستاره درخواست کرد انتخاباتی زودهنگام در این کشور برگزار شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، متئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا و رهبر حزب دست‌راستی لیگ که در انتخابات گذشته بیشترین آرا را از آن خود کرد، از نخست‌وزیر این کشور خواست که در اولین فرصت پارلمان ایتالیا را برای رأی‌گیری و تأیید توقف کار دولت ائتلافی فرابخواند.

حرکت روز پنجشنبه سالوینی پس از ماه‌ها جدل میان حزب لیگ و شریک ائتلافی‌اش، جنبش پنج‌ستاره درگرفت؛ جدل‌هایی که روز چهارشنبه و در پارلمان به اوج رسید. روز چهارشنبه جنبش پنج‌ستاره طرحی در پارلمان ارائه کرد که در مخالفت با پروژه قطار تندرویی بود که قرار است ایتالیا و فرانسه را به هم متصل کند. اگرچه پیشنهاد جنبش پنج‌ستاره از سوی حزب لیگ و دیگر احزاب مخالف در پارلمان رد شد ولی افزایش تنش‌ها میان دو حزب دولت ائتلافی ایتالیا را به دنبال داشت.

سالوینی روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت با توجه به نزاع‌های کنونی تداوم دولت بی‌معنی است. به‌ گفته سالوینی تنها راه ممکن برگزاری انتخابات زودهنگام است. سالوینی از جوزپه کانته، نخست‌وزیر ایتالیا که به هیچ‌کدام از احزاب دولت ائتلافی تعلق ندارد، خواسته که فورا پارلمان را فراخواند تا «تصدیق کند همان‌طور که با رأی‌گیری روز چهارشنبه مشهود بود، دیگر اکثریتی وجود ندارد».

کانته که با تعمیق بحران به‌صورت مجزا با سالوینی و سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری این کشور، گفت‌وگو کرده بود، در بیانیه‌ای گفت وزیر کشور پارلمان را فرانمی‌خواند و اینکه «وظیفه او نیست که گام‌های حل‌وفصل بحران سیاسی را دیکته کند». کانته همچنین سالوینی را به بهره‌برداری از فضای سیاسی کنونی متهم کرده و از او خواسته که به مردم کشور توضیح دهد و رأی‌دهندگان را توجیه کند که به چه دلایلی ناگهان در فعالیت‌های دولت وقفه ایجاد کرده است. کانته روز دوشنبه در کنفرانسی خبری از دو حزب ائتلافی خواسته بود اختلافات خود را کنار بگذارند و برنامه اصلاحاتی‌شان را تسریع کنند. به گزارش رسانه‌های ایتالیایی، سالوینی پیش‌تر در گفت‌و‌گو با کانته، شروطی را برای ماندن در دولت ائتلافی تعیین کرده بود که ازجمله آنها استعفای وزرای حمل‌ونقل، دفاع و اقتصاد بود؛ وزرایی که به ‌گفته سالوینی در مقابل سیاست‌ها و پروژه‌های او مقاومت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها هر دو شاخه پارلمان ایتالیا تا ماه سپتامبر در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند و از‌همین‌رو مشخص نیست که انتخابات زودهنگام چه زمانی برگزار خواهد شد. خبرگزاری رسمی ایتالیا روز پنجشنبه اعلام کرد مجلس سنای این کشور می‌تواند تا 20 آگوست فراخوانده شود و پایان کار دولت را اعلام کند و انحلال پارلمان هم چند روز بعد از آن ممکن می‌شود. طبق قانون اساسی ایتالیا، انتخابات جدید هم 50 تا 70 روز بعد برگزار خواهد شد.

احزاب مخالف خواستار برکناری دولت شده‌اند ولی سرجیو ماتارلا که منحصرا اختیار انحلال پارلمان را برعهده دارد، می‌گوید برای نهایی‌کردن بودجه به دولت نیاز دارند؛ بودجه‌ای که پیش‌نویس آن باید تا آخر سپتامبر به دست مقامات اتحادیه اروپا برسد. بحران سیاسی اخیر ایتالیا با دوران شکننده‌ای در اقتصاد این کشور همراه شده است. این کشور به‌تازگی از رکود کوتاه‌مدتی خلاص شده که سومین رکود این کشور در یک دهه اخیر به‌شمار می‌رود.

حزب راست‌گرای لیگ و جنبش عوام‌گرای پنج‌ستاره در ژوئن سال 2018 در حالی دولتی ائتلافی را تشکیل دادند که حزب لگا، حزب کوچک این ائتلاف بود ولی رفته‌رفته نقش سالوینی در دولت برجسته‌تر شد. دولت ائتلاف در بیشتر مواقع شکننده بوده است و سالوینی هم با توجه به اقبال عمومی به حزبش در نظرسنجی‌ها بارها ساز برهم‌زدن ائتلاف را کوک کرده است. در نظرسنجی‌های اخیر آرای حزب لیگ به 39 درصد رسیده است ولی جنبش پنج‌ستاره بیش از نیمی از اقبال عمومی خود را از دست داده و در یک سال اخیر آرای آن به حدود 15 درصد رسیده است. نتیجه این نظرسنجی‌ها از وارونه‌شدن محبوبیت احزاب ائتلافی حکایت دارد که در ژوئن 2018 و پس از انتخاباتی به قدرت رسیدند که 32 درصد آرا را از آن جنبش پنج‌ستاره و 17 درصد آرا را از آن حزب لیگ کرد.

حزب لیگ در انتخابات پارلمان اروپا هم شکوفایی چشمگیری داشت و توانست 244 درصد آرا را کسب کند. این در حالی است که جنبش پنج‌ستاره 17 درصد آرا را از آن خود کرد و پس از حزب دموکراتیک چپ میانه، در جایگاه سوم قرار گرفت. در چنین شرایطی انتخابات زودهنگام احتمالا به نفع سالوینی و حزب لیگ خواهد بود و شرایط را برای ائتلاف این حزب با یک حزب راست‌گرای کوچک‌تر فراهم می‌کند. با توجه به موفقیت‌های سالوینی و حزبش، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سالوینی ساکن بعدی کاخ نخست‌وزیری ایتالیا خواهد بود. با این‌همه هنوز موانعی پیش‌روی تحقق این رؤیای سالوینی قرار دارد؛ ازجمله اینکه تنها فردی که اختیار برگزاری انتخابات زودهنگام را دارد، رئیس‌جمهوری ایتالیا خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...