پیش‌بینی دلار ، طلا و بورس در هفته جاری / درخشش طلا و کم‌رقمی دلار / بورس شاید جان بگیرد


پیش‌بینی دلار ، طلا و بورس در هفته جاری / درخشش طلا و کم‌رقمی دلار / بورس شاید جان بگیرد

بازارها در هفته گذشته طبق انتظار عمل کردند. قیمت در بازار طلا همچنان روند صعودی دارد، بورس روند مثبت با دامنه محدود قابل پیش‌بینی را پشت سر گذاشت و در بازار ارز نیز روند کمی نزولی شد. نوشته پیش‌بینی دلار ، طلا و بورس در هفته جاری / درخشش طلا و کم‌رقمی دلار / بورس شاید جان بگیرد اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قبل از آنکه هفته اخیر شروع شود، بازارها در آخرین کارنامه هفتگی خود چنین وضعیتی را ثبت کرده بودند؛ شاخص بورس مثبت ۰٫۶۲ درصد، طلای ۱۸ عیار مثبت ۱٫۵ درصد، سکه امامی مثبت ۰٫۵ درصد و دلار منفی ۰٫۴ درصد.

با چنین وضعیتی و با توجه به اتفاقات و پیش‌نشانگرها به نظر می‌رسید در این هفته هم دامنه نوسانات بازارها چندان زیاد نباشد و همزمان با روند مثبت طلا و بورس، بازار ارز یک روند محدود نزولی را طی کند. تجارت‌نیوز در این مورد نوشته بود: در هفته پیش‌رو هرچند روزهای نخست هفته متاثر از اخبار سیاسی بازار ارز و سهام واکنشی از خود نشان دهند اما احتمالا در این هفته نیز دامنه نوسانات بازارها چندان گسترده نباشد. متاثر از بازار ارز و روند صعودی قیمت جهانی طلا بعید است که در بازار طلا هم روند مثبت گذشته تغییر کند.

در نهایت در هفته گذشته طلا بازدهی ۳٫۴ درصدی مثبت، سکه بازدهی ۲٫۱ درصدی مثبت، بورس بازدهی ۰٫۲۸ درصدی مثبت و دلار بازدهی ۰٫۴ درصدی منفی داشت.

پیش‌بینی دلار ، طلا و بورس در هفته جاری / درخشش طلا و کم‌رقمی دلار / بورس شاید جان بگیردپیش‌بینی دلار ، طلا و بورس در هفته جاری / درخشش طلا و کم‌رقمی دلار / بورس شاید جان بگیرددر هفته گذشته تنها بازار ارز روند نزولی داشت.

در چنین شرایطی که طلا و بورس همچنان روند مثبتی دارند و دلار یک روند نزولی را ثبت کرده، به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو این بازارها چه رفتاری از خود نشان دهند؟

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

در روزهای اخیر نیز به مانند چند وقت اخیر اخبار سیاسی متعددی منتشر شده است. رئیس جمهور آمریکا با انتشار دو توییت ضمن انتقاد از رئیس‌جمهوری فرانسه نوشت که ایران به شدت به دنبال گفتگو با آمریکا است، اما پیام‌های متناقض دریافت می‌کند.

از سوی دیگر اداره دریانوردی آمریکا در بیانیه‌ای که ۱۶ مرداد ماه منتشر کرده با ادعای اینکه تهدیدهایی از سوی ایران متوجه شناورهای تجاری در خلیج فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان، دریای عرب و دریای سرخ است، در مورد ایجاد اختلال در جی‌پی‌اس کشتی‌ها هشدار داده‌ است.

همزمان با این، وزیر دفاع آمریکا از دولت کره‌جنوبی درخواست کرده تا به ائتلاف دریایی واشنگتن در خلیج فارس ملحق شود.

اما اتفاق‌های مربوط به چالش تنگه هرمز واکنش‌هایی از سوی ایران به همراه داشته است. سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار کرد: اعلام حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در ائتلاف خودخوانده نظامی در خلیج فارس، تهدیدی آشکار علیه امنیت ملی ایران است و حق مقابله با این تهدید در چارچوب سیاست دفاعی کشور، حق ایران است و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.

علاوه بر این مقام مسوول ایرانی، وزیر اطلاعات هم اعلام کرده است: آقای ترامپ با نقض عهد، به آخرین شانس‌های خود برای مذاکره با ایران، تیر خلاص زد و آرزوی مذاکره با ایران را با خود به گور خواهد برد.

با وجود چنین نااطمینانی‌ای، ایسنا از عزم چین و فرانسه برای کاهش تنش‌های ایجاد شده پیرامون ایران خبر داده و نوشته است: وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه بر لزوم کاهش تنش‌ها پیرامون مسئله هسته‌ای ایران تاکید کرد.

در همین حال یک مقام وزارت خارجه ژاپن نیز گفته است: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، خواهان دیدار دوباره با رئیس‌جمهور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است و دولت ژاپن نمی‌خواهد با گرفتن تصمیمی در خصوص پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا، این دیدار و نشست با رییس جمهوری ایران تحت تاثیر قرار گیرد.

با این روند به نظر می‌رسد همچنان چالش‌های سیاسی نااطمینانی‌هایی برای بازارها به حساب می‌آیند.

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

در شرایطی که بازارها احتمالا تحت فشار خبر سیاسی مورد اشاره باشند در بخش اقتصادی نیز اخبار موثری قابل اشاره هستند.

یکی از مهمترین اخبار اقتصادی به تعویق افتادن راه‌اندازی بازار متشکل ارزی است که قرار بود در روزهای اخیر راه‌اندازی شود. از سوی دیگر سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی درباره برگشت ارز نیز نگران‌کننده به نظر می‌رسد که وی گفته است: در صادرات ریالی به‌جای بازگرداندن ارز به کشور، خیلی‌ها در کانادا ویلا خریدند!

با این حال او از حساب‌کشی ارزی صحبت کرده تا نشان دهد این مساله چقدر جدی به نظر می‌رسد. اما در عین حال گفته است: بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی مستقیما ارز تخصیص می‌دهد و ارز مورد نیاز را از صادرکنندگان نمی‌گیرد.

اما همین اختصاص ارز مورد اشاره رئیس کل بانک مرکزی احتمالا باید از منابعی مثل فروش نفت ایران باشد که ارزانی قیمت نفت این چشم‌انداز را هم کمی پرچالش جلوه می‌دهد. روز جمعه قیمت هر بشکه نفت برنت با ۱۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به ۵۷ دلار و ۲۰ سنت رسید.

با این روند به نظر می‌رسد وضعیت بازار ارز کمی نگران‌کننده است اما در همین شرایط بازار طلا هم چشم‌انداز رو به مثبتی را پیش‌رو دارد. علاوه بر فشار ناشی از رشد احتمالی قیمت دلار، اعیاد قربان و غدیر نیز ممکن است کمی تقاضا برای خرید طلا در بازار داخلی را افزایش دهد. این در حالیست که طبق نوشته تسنیم، در بازار جهانی نیز روند طلا صعودی است. روز جمعه قیمت هر اونس طلا با ۰٫۵ درصد افزایش به ۱۵۰۷ دلار و ۲۰ سنت رسید.

همزمان با روند صعودی قابل پیش‌بینی برای بازار ارز و طلا به نظر می‌رسد در بازار سهام نیز نااطمینانی‌های سیاسی بتوانند تاثیر بگذارند

علاوه بر این، آن طور که ایسنا روایت کرده، تحلیلگران بانک گلدمن ساکس بر این باورند که صعود هر اونس طلا به بالای مرز ۱۵۰۰ دلار تازه شروع روند افزایشی این فلز ارزشمند است و تحلیلگران در این بانک پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا که اکنون به بالاترین حد خود در شش سال گذشته رسیده، تا شش ماه آینده با تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید دارایی‌های امن به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس صعود می‌کند.

همزمان با این اتفاقات دیپلمات سابق آلمانی که برای تصدی ریاست ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» نامزد شده بود از پذیرش این سمت منصرف شد و المانیتور گزارش داده که ۱۲ شرکت فرانسوی و آلمانی در اینستکس ثبت نام کرده‌اند. اتفاقی که شاید کمی در بازار ارز بتواند تاثیر بگذارد.

اما همزمان با روند صعودی قابل پیش‌بینی برای بازار ارز و طلا به نظر می‌رسد در بازار سهام نیز نااطمینانی‌های سیاسی بتوانند تاثیر بگذارند که با توجه به عرضه اولیه هجرت در اولین روز هفته جاری، احتمالا این نگرانی‌های سیاسی در روزهای اواسط هفته در بورس خود را نشان دهد و کمی بر روند بازار تاثیر منفی بگذارد. با این حال بعید است که این دامنه اثرگذاری در بورس به اندازه بازار ارز باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک