دوام شغل در 13 میلیون کارگر ایرانی، کمتر از 10 سال


دوام شغل در 13 میلیون کارگر ایرانی، کمتر از 10 سال
نتایج آخرین بررسی های میدانی در کشور در سال ۹۷ نشان می دهد، از ۲۳.۸ میلیون نفر شاغل در کشور، طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای بالغ بر ۱۲.۹ میلیون نفر از شاغلان کشور (حدود ۵۴.۲ درصد)، کمتر از ۱۰ سال (دهه اول اشتغال) می باشد.

به گزارش تسنیم، نتایج آخرین بررسی های میدانی در کشور در سال ۹۷ نشان می دهد از ۲۳.۸ میلیون نفر شاغل در کشور، طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای حدود ۶میلیون نفر از شاغلان کشور (۲۵.۳درصد) بین ۲۰-۱۰ سال (دهه دوم اشتغال) می باشد. طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای حدود ۳.۱ میلیون نفر از شاغلان کشور (۱۳.۲ درصد)، بین ۳۰-۲۰ سال (دهه سوم اشتغال) می باشد. طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای حدود ۱.۷ میلیون نفر (۷.۳درصد)بیش از ۳۰ سال می باشد.

حدود ۶۹.۵ درصد نیروی کار کشور طول مدت اشتغال شان کمتر از ۱۵ سال است. بر این اساس میانگین طول مدت اشتغال در کشور بیشتر از ۱۱سال و ۱۱ماه، برآورد می شود که این شاخص برای زنان حدود ۱۰سال و ۵ماه و برای مردان حدود ۱۲سال و ۴ماه می باشد.

میانگین طول مدت اشتغال در سال۹۷ به نسبت سال ۹۶ کاهش داشته است و از ۱۲سال و ۱ماه به ۱۱سال و ۱۱ماه رسیده است. این مقدار برای مردان در ۱۲سال و ۴ماه ثابت بوده و برای زنان از ۱۰سال و حدود ۹ماه به ۱۰سال و ۵ماه رسیده است. بررسی ها نشان می دهد که در سال ۹۷ به طور مطلق حدود ۴۳۴ هزار نفر به تعداد شاغلان کشور نسبت به سال ۹۶ افزوده شده است که ازاین تعداد حدود ۳۴.۶ درصد مربوط به زنان می باشد.

لازم به ذکر است که این مدت اشتغال برای مردانگی و زنان کمی متفاوت است. همانگونه که مشاهده می گردد هر چه طول مدت اشتغال افزایش می باید نقش زنان در اشتغال کمرنگ تر می شود. به عبارت دیگر زنان با اشتیاق بیشتری وارد عرضه فعالیت اقتصادی می شوند ولی بسیار زودتر از مردان از نیروی کار کشور خارج می شوند که دلیل آن را می توان به عوامل اجتماعی از قبیل ازدواج، داشتن فرزند و... مرتبط دانست. به عبارت دیگر با افزایش اشتغال زنان، تمایل به حضورشان در بازار کار کمرنگ ترمی شود . بر اساس این بررسی، بیش از ۱.۷ میلیون نفر از شاغلان(۷.۳ درصد)بیش از ۳۰سالگی در شغل اصلی خود فعالیت دارند. البته بخشی از نیروی کار کشور عمدتاً در بخش خصوصی به فعالیت اشتغال دارند و غالب آنان کارکنان مستقل،کارکنان فامیلی بدون مزد و کارفرماها می باشند که در مقوله اشتغال رسمی و قوانین بازنشستگی نمی گنجند.

طول مدت اشتغال به تفکیک بخش های عمده اقتصادی

آخرین بررسی های میدانی در کشور درسال ۹۷ نشان می دهد که از ۲۳.۸ میلیون نفر شاغل ۱۰ساله و بیشتر حدود ۴.۲میلیون نفر در بخش کشاوری، ۷.۶ میلیون نفر در بخش صنعت،۱۱.۹ میلیون نفر در بخش خدمات و بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در فعالیت های نامشخص مشغول به فعالیت می باشند.

کشاورزی:

از حدود ۴.۲ میلیون نفر شاغل در بخش کشاورزی، طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای تعداد بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر(۳۷.۹ درصد) کمتر از ۱۰سال (دهه اول اشتغال)،حدود ۹۵۶ هزار نفر(۲۲.۷درصد) بین ۲۰-۱۰ سال(دهه دوم اشتغال)،حدود۷۱۱ هزار نفر(۱۶.۹درصد ) بین ۳۰-۲۰ سال (دهه سوم اشتغال) و حدود ۹۴۷ هزار نفر(۲۲.۵درصد)بیش از ۳۰سال می باشد.

بنابربیشترین و کمترین سهم مدت اشتغال این بخش در شغل اصلی به ترتیب با ۳۷.۹ درصد مربوط به دهه اول اشتغال و با ۱۶.۹ درصد مربوط به دهه سوم اشتغال (۲۰تا۳۰سال) می باشد. این موضوع برای زنان و مردان شاغل نیز برقرار است.

همچنین با بررسی ساختار طول مدت اشتغال مشاهده می گردد که نیروی کار کشور از نظر طول مدت اشتغال در بخش کشاورزی، با حدود ۲.۱ میلیون نفر(۵۰.۵درصد) طول مدت اشتغال شان کمتر از ۱۵سال می باشد. میانگین طول مدت اشتغال در این بخش حدود ۱۸سال برآورد می شود.

صنعت:

از حدود ۷.۶ میلیون نفر شاغل در بخش صنعت،طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای تعداد بالغ بر ۴.۲ میلیون نفر(۵۵.۵ درصد) کمتر از ۱۰سال (دهه اول اشتغال) حدود۲.۱ میلیون نفر(۲۷.۷درصد)بین ۲۰-۱۰ سال (دهه دوم اشتغال)، حدود ۸۹۶هزار نفر(۱۱.۸درصد)بین۳۰-۲۰سال (دهه سوم اشتغال) و حدود ۳۹۱ هزار نفر(۵.۱درصد) بیش از ۳۰سال می باشد.

بنابر این بیشترین و کمترین سهم مدت اشتغال این بخش در شغل اصلی،به ترتیب به ۵۵.۴ درصد مربوط به دهه ول اشتغال و با ۵.۱ درصد مربوط به دهه چهارم اشتغال (۳۰سال و بیشتر) می باشد. این موضوع برای زنان و مردان شاغل نیز برقراراست.

همچنین با بررسی ساختار طول مدت اشتغال مشاهده می گردد که نیروی کار کشور از نظر طول مدت اشتغال در بخش صنعت نیز بسیار جوان بوده و بیش از ۵.۵ میلیون نفر(۷۲.۴درصد) طول مدت اشتغال شان کمتر از ۱۵سال می باشد. میانگین طول مدت اشتغال در این بخش حدود ۱۱سال و ۱ماه برآورد می شود.

خدمات:

از حدود ۱۱.۹ میلیون نفر شاغل در بخش خدمات،طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای تعداد بالغ بر ۷میلیون نفر(۵۹.۲ درصد) کمتر از ۱۰سال (دهه اول اشتغال) ،حدود ۲.۹ میلیون نفر(۲۴.۶درصد) بین ۲۰-۱۰ سال(دهه دوم اشتغال)،حدود ۱.۵میلیون نفر(۱۲.۸درصد)بین ۳۰-۲۰ (دهه سوم اشتغال) و حدود ۴۰۵ هزار نفر(۳.۴درصد)بیش از ۳۰سال می باشد. بنابراین بیشترین و کمترین سهم مدت اشتغال این بخش در شغل اصلی،به ترتیب با ۵۹.۲درصد مربوط به دهه اول اشتغال و با ۳.۴ درصد مربوط به دهه چهارم اشتغال (۳۰سال وبیشتر)می باشد. این موضوع برای زنان و مردان شاغل نیز برقراراست.

همچنین با بررسی ساختار طول مدت اشتغال مشاهده می گردد که نیروی کار کشور از نظر طول مدت اشتغال در بخش خدمات نیز بسیار جوان بوده و بیش از ۸.۸ میلیون نفر (۷۴.۳درصد)طول مدت اشتغال شان کمتر از ۱۵سال می باشد. میانگین طول مدت اشتغال در این بخش حدود ۱۰سال و ۴ ماه برآورد می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش