نفوذ و ارتباط با دیگران، کتابی ارایه دهنده روش های موثر ارتباطی


نفوذ و ارتباط با دیگران، کتابی ارایه دهنده روش های موثر ارتباطی

مجموعه ای که در ۶ بخش مجزا تنظیم و منتشر شده و در پشت جلد آن آمده است: مباحث این کتاب ریشه در تکنیک ها و متُدهای آموزشی عرفایی مانند «مولانا» دارد و به صورت گسترده در کشورهای صنعتی جهان آموزش داده می شود.

نفوذ و ارتباط با دیگران که در کتاب از آن با عنوان زبان اصلی اِنیه گرام (ENNAGRAM) یاد شده در بخش اول به بررسی کلی و تصویری ۹ تیپ شخصیتی می پردازد که اولین آن عالی یا کمال طلب و آخرین آن آشتی دهنده یا صلح طلب است.

در توضیح کلمه خارجی انیه گرام نیز در مقدمه قید شده که اِنیه به معنای «عدد ۹» و گرام به معنی جرم، ماهیت و شخصیت است. درباره تاریخچه این پدیده نیز نوشته شده ریشه آن به حدود سال های ۵۰۰ هجری خورشیدی و دوره زندگی عارفانی مانند مولانا می رسد که برای رسیدن به کمال برای خود و آموزش شاگردان از این روش بهره می برده اند.

تیپ شخصیتی شماره ۴ که مولفان آنها را افرادی هنرطلب یا هنری با ویژگی افسرده بودن و هنرمند می دانند و نماد مربوطه به آن را کبوتر عنوان کرده، به طور عمده مربوط به ۳ کشور ایران، ایتالیا و فرانسه است.

افرادی همچون لئوناردو داوینچی، پروفسور محمود حسابی در این تیپ شخصیتی جای دارند.

یکی از تیپ های جالب شخصیتی عنوان شده در کتاب، تیپ شماره ۸ یعنی افراد سلطه جو و قدرت طلب هستند که با نماد کرگدن و دو کشور روسیه و اسراییل شناخته می شوند. شخصیت های معروف و جنگنده ای همچون فرانکلین روزولت، فیدل کاستور، آدولف هیتلر و گورباچوف در این بخش جای گرفته اند.

دومین و سومین بخش کتاب به توضیحات جامع و جمع بندی ویژگی های درباره تیپ های ۹ گانه پرداخته است.

توصیه ای که در این بخش به نوع رفتار با دیگران شده جالب به نظر می رسد. هر تیپ شخصیتی تحت تاثیر مستقیم دست کم ۴ تیپ دیگر قرار دارد و این در حالی است که تیپ اصلی او همان مورد قالب شخصیتی است.

ممکن است با مطالعه بخش اول بلافاصله دریابید که در کدام گروه رفتاری قرار دارید اما کمی که جلو رفتید متوجه تشابه برخی ویژگی های خود و دیگران در سایر تیپ ها نیز می شوید.

شغل های مناسب هر گروه شخصیتی نیز در همین بخش سوم عنوان شده که برای نمونه در اینجا تیپ شخصیتی شماره ۹ شامل افراد «صلح طلب و آشتی دهنده» با ویژگی محوری تنبلی و میانجی، نماد حیوان گاو، کشور مرتبط هندوستان و افرادی مانند والت دیسنی، ملکه الیزابت دوم و آبراهام لینکن را بررسی می کنیم.

افراد این گروه باید همه چیز شغلشان از قبل مشخص باشد و بتوانند با حوصله و سر فرصت کار انجام دهند. آنان تمایل دارند بیش از فعالیت علمی حرف بزنند. مشاغلی مانند بنگاه معاملات املاک یا مشاوره. در واقع کارهای پرتنش که نیاز به دیگری و فعالیت زیاد جشمی و روحی دارد را دوست ندارند.

حالا اگر موضوع شغل و ارتباط به تیپ شخصیتی را در کنار شرایط اجتماعی، مالی یا تحصیلی و اجبار به انتخاب شغل های نامرتبط با تیپ های شخصیتی هر فرد قرار دهیم متوجه نتایج جالبی خواهیم شد. برای نمونه برای افراد تیپ ۹ یعنی همان جنگ و قدرت طلب ها اگر این قدرت طلبی با چاشنی مهربانی و عطوفت همراه شود، رهبری و مدیریت سازمانی این تیپ افراد بی نظیر خواهد شد.

در صفحه ۷۲ کتاب، نویسندگان طنازانه اقدام به آوردن فرضیه ای کرده اند که خواندن واکنش هر تیپ شخصیتی به آن خالی از لطف نیست.

فرض کنید فردی در خیابان تصادف کرده و ۹ نفر از هر ۹ تیپ مختلف در زمان سانحه در محل حضور دارند.

واکنش تیپ ۴ یعنی شاخصه مردم سه کشور ایران، فرانسه و ایتالیا از این قرار است که؛ آنان از دیدن خون غش می کنند و پس از چند روز شعر و سروده ای در وصف چشمان ترسان کودکی که از دور به منظره نگاهم کرده می سرایند! این غم را سال ها با خود همراه دارند و دلیل آن را ناعادلانه بودن جهان می دانند.

این در حالی است که تیپ شماره ۱ که نماد مشهور آن «گاندی» است مسئولیت پذیر است و خودش مصدوم یا مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می کند، اما تیپ شماره ۶ با ویژگی های اصلی ترسویی و شکاک بودن، نماد خرگوش، کشورهای رومانی، چک و اسلواکی و افرادی مانند وودی آلن و مل گیبسون بی درنگ و همچون شخصیت معروف کارتون گالیور می گوید: من می دونستم امروز اتفاق بدی می افته!

بخش چهارم اِنیه گرام اشاره به چگونگی حرکت هر تیپ شخصیتی به سوی لایه سالم خود دارد.

بد نیست و بهتر است برای مثال این مورد نیز تیپ ۴ که در شمول ما ایرانی ها بیان شده را عنوان کنیم.

افراد این گروه باید بدانند همان طور که در جهان مسایل آزاردهنده زیاد به چشم می خورد، موارد شادی آور و لذت بخش هم وجود دارد و بخشی از این مسایل طبیعی است. آنها نباید غرق در احساسات منفی و بزرگ کردن مشکلات شوند. این تیپ افراد در ارتباط با گروه شخصیتی ۱ و ۲ هستند یعنی باید مانند یک فرد تیپ یک(کمال طلب) اندکی در چارچوب قوانین قرار بگیرند یا مانند تیپ ۲(امدادرسان) از حالت خود متشکر بودن خارج شده و بر روی نکته های مثبت دیگران تمرکز کنند.

در بخش ۵ کتاب، اصول برقراری ارتباط به شکل موثر با گروه های شخصیتی ۹ گانه پرداخته شده و نوشته اند: ما اغلب به صورتی که دوست داریم با ما برخورد شود با دیگران برخورد می کنیم در صورتی که هر تیپ شخصیتی نیازهای مخصوص به خود را دارد و ما نیز باید با او همان گونه ای که می پسندد رفتار کنیم.

علاوه بر دانستن مهارت هایی مانند مدیریت خشم، افزایش اعتماد به نفس و مهارت نه گفتن باید دانست نحوره گفتار و زبان بدن نیز در تاثیرگذاری کلامی بر دیگران موثر است.

آزمون تیپ های ۹ گانه در قالب ۱۴۴ سوال بخش آخر کتاب را شامل می شود.

جلد کتاب جوان پسند و جذاب و کل آن در ۱۲۵ صفحه از سوی دو نشر کیان پارس و نقره فام منتشر شده و ۵هزار نسخه تنها در چاپ نهم آن وارد بازار کتاب شده است.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید