«هستی‌شناسی هنر مفهومی» روانه بازار شد


«هستی‌شناسی هنر مفهومی» روانه بازار شد

کتاب «هستی‌شناسی هنر مفهومی» در قالب گفت‌وگوهایی با هنرمندان معاصر در 192 صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «هستی‌شناسیِ هنر مفهومی: مجموعه مقاله‌ها و گفت‌وگوهایی با هنرمندان معاصر» با ترجمه علیرضا امیرحاجبی منتشر شد. این کتاب در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۰هزار تومان در نشر اتفاق راهی بازار شده است.

در نوشته روی جلد کتاب آمده است: نقطه عطف تحولات جهانی در حوزه هنر را می‌توان در سال‌های دهه پنجاه و سپس شصت میلادی جست‌وجو کرد؛ هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که مدرنیستم اروپایی به‌طور مبهم از گوستاو کوربه، نقاش فرانسوی، و سپس امپرسیونیسم آغاز شده است اما الگوهای ارزشی تا بعد از جنگ جهانی دوم همچنان ثابت مانده بود. تغییرات از آن زمان آغاز شد که نهادهای هنری یعنی موزه‌ها و گالری‌ها به نقطه‌هایی جهت حمله‌ گروهی از هنرمندان تبدیل شدند. از سویی دیگر کالازدگی و مصرف‌گرایی پس از جنگ که دستاوردی کاملا اقتصادی بود به حوزه هنر نیز کشیده شد و همین امر باعث شده تا هنرمندان نسبت به این وضعیت از خود واکنش نشان دهند. پرسش اصلی گروهی از هنرمندان این بود: «آیا هنر مصداق کالا است؟ آیا اثر هنری صرفا باید مانند شیء بی‌جان قابل خرید و فروش باشد و وارد بازار مصرفی شود؟» این پرسش‌های بنیادین بود که به‌طور غیرمحسوس از طرف برخی محافل فلسفی اروپا نیز به اشکال مختلف حمایت و تغذیه می‌شد. اما چه چیز می‌توانست در مقابله با شی‌ء‌وارگی اثر هنری قرار بگیرد یا بهتر بگوییم راه‌حل نهایی برای این گروه از هنرمندان چه بود؟ گروهی که به تدریج خود را به ایده‌ها نزدیک می‌کردند و از اشیاء دوری می‌جستند. راه‌حل آنان بازنگری و بازتولید ارزش‌های «زبان» در بستر هنرهای تجسمی بود.


به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «هستی‌شناسیِ هنر مفهومی: مجموعه مقاله‌ها و گفت‌وگوهایی با هنرمندان معاصر» با ترجمه علیرضا امیرحاجبی منتشر شد. این کتاب در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۰هزار تومان در نشر اتفاق راهی بازار شده است.

در نوشته روی جلد کتاب آمده است: نقطه عطف تحولات جهانی در حوزه هنر را می‌توان در سال‌های دهه پنجاه و سپس شصت میلادی جست‌وجو کرد؛ هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که مدرنیستم اروپایی به‌طور مبهم از گوستاو کوربه، نقاش فرانسوی، و سپس امپرسیونیسم آغاز شده است اما الگوهای ارزشی تا بعد از جنگ جهانی دوم همچنان ثابت مانده بود. تغییرات از آن زمان آغاز شد که نهادهای هنری یعنی موزه‌ها و گالری‌ها به نقطه‌هایی جهت حمله‌ گروهی از هنرمندان تبدیل شدند. از سویی دیگر کالازدگی و مصرف‌گرایی پس از جنگ که دستاوردی کاملا اقتصادی بود به حوزه هنر نیز کشیده شد و همین امر باعث شده تا هنرمندان نسبت به این وضعیت از خود واکنش نشان دهند. پرسش اصلی گروهی از هنرمندان این بود: «آیا هنر مصداق کالا است؟ آیا اثر هنری صرفا باید مانند شیء بی‌جان قابل خرید و فروش باشد و وارد بازار مصرفی شود؟» این پرسش‌های بنیادین بود که به‌طور غیرمحسوس از طرف برخی محافل فلسفی اروپا نیز به اشکال مختلف حمایت و تغذیه می‌شد. اما چه چیز می‌توانست در مقابله با شی‌ء‌وارگی اثر هنری قرار بگیرد یا بهتر بگوییم راه‌حل نهایی برای این گروه از هنرمندان چه بود؟ گروهی که به تدریج خود را به ایده‌ها نزدیک می‌کردند و از اشیاء دوری می‌جستند. راه‌حل آنان بازنگری و بازتولید ارزش‌های «زبان» در بستر هنرهای تجسمی بود.

کد خبر 4688015

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟