به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این مطلب از سایت قاصدک 24 با عنوان چگونه ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟راهکارهایی به شما ارائه می شود تا بتوانید مخارج سفر خود از خرید بلیط هواپیما یا حتی بلیط قطار گرفته تا خورد و خوراک و رزرو هتل را آنگونه که می خواهید، مدیریت کنید.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

هانس کریستین اندرسون، خالق داستان معروف جوجه اردک زشت معتقد است: "سفر کردن برای زندگی کردن است". شکی نیست که ما سفر می کنیم تا انرژی بیشتری برای ادامه زندگی به دست بیاوریم. پس هر چه بیشتر سفر کنیم، روحیه بهتری هم خواهیم داشت، اما سفر خرج دارد و برای اینکه بتوانیم بیشتر سفر کنیم باید کمتر هزینه کنیم. تعجب نکنید اما به اندازه موهای سرتان راه برای سفر ارزان وجود دارد. فقط کافیست کمی حوصله به خرج دهید و به این توصیه های قاصدک 24 گوش کنید.

کجا بریم سفر؟

قدم اول در یک برنامه سفر تعیین مقصد است؛ اینکه کجا برویم می تواند روی هزینه های سفرمان تأثیر زیادی داشته باشد. البته قبل از هر توصیه ای باید از شما بخواهیم که انعطاف پذیر باشید. خوب حالا می رویم سر اصل مطلب. برای داشتن یک سفر ارزان لازم نیست حتما هزاران کیلومتر از خانه تان فاصله بگیرید. رفتن به مکان های نزدیکی که تا حالا تجربه نکرده اید، می تواند برایتان ارزان تر تمام شود. مثل شهری در همسایگی که تا به حال دستتان به مناطق بکرش نرسیده یا اطلاعات کاملی در مورد آن نداشته اید.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

دیگر اینکه طبیعت می تواند به کمک شما بیاید. به عبارت دیگر سفر به مناطقی که سرشار از جاذبه های طبیعی مانند دریاچه، جنگل، ساحل، آبشار و غیره هستند، مثل موزه ها یا مکان های تاریخی نیازمند هزینه بلیط نیست. زدن به دل طبیعت اگر رایگان نباشد، ارزان است. ضمن اینکه انرزی مضاعفی هم به شما خواهد بخشید. اما اگر عزم خود را جزم کرده اید که پا را از مرز فراتر بگذارید، توصیه ما این است که در مورد ارزان ترین کشورها برای مسافرت تحقیق کنید. بدون شک سفر به کشورهای همسایه مثل استانبول یا تفلیس هزینه بسیار کمتری روی دوش شما خواهد گذاشت تا سفر به اروپا یا کانادا!

با چی بریم سفر؟

یکی از بحث های مهم سفر این است که چطوری و با چه وسیله ای مسافرت کنیم که فشار زیادی به جیبمان وارد نشود. این موضوع بستگی به مقصد شما هم دارد، مثلا اگر پایتان را در یک کفش کرده اید که به سفر خارجی بروید؛ نمی توانید از ماشین شخصی یا اتوبوس استفاده کنید. البته حتی در انتخاب وسیله برای سفر خارجی هم می توان هزینه ها را کاهش داد. اول می رویم سراغ مقصدهای داخلی. مثلا اگر می خواهید تنها به طبیعت گردی بروید و به اندازه کافی هم جسارت دارید، هیچهایکینگ را امتحان کنید. به این صورت که کنار جاده بایستید، دست تکان دهید تا یک نفر از مردم عادی یا محلی ها شما را به مقصدتان برساند. خوبی این روش این است که از همان ابتدا باب آشنایی با مردم محلی را هم باز می کنید. فراموش نکنید که قبل از اینکار، توصیه هایی برای یک هیچهایک مطمئن را هم بخوانید.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

اگر اهل هیچهایک نیستید، بلیط اتوبوس یا بلیط قطار گزینه خوبی به نظر می رسند؛ آن هم در مقایسه با اتوموبیل شخصی، زمانی که تنها هستید و مسافت زیادی را باید بپیمایید. خرید بلیط اتوبوس و قطار به صورت اینترنتی هم به کاهش هزینه هایتان کمک می کند. اما در صورتی که با خانواده و دوستان خود عازم سفر هستید، استفاده از یک خودروی مشترک مانند وَن عاقلانه تر به نظر می رسد. مزیت های این روش هم کم نیستند؛ از تقسیم شدن و کاهش هزینه ها گرفته تا یک سفر خانوادگی و گروهی و صرفه جویی در مصرف سوخت.

راه آخر آن هم در مسیرهای دورتر، خرید اینترنتی بلیط هواپیما است. تأکید می کنم: خرید اینترنتی! هر چند که نمی توانید مانند اتوبوس یا قطار از زیبایی های مسیر لذت ببرید و باید بیشتر هزینه کنید، اما اگر خوب به ترفندهای خرید بلیط ارزان هواپیما واقف باشید، پیدا کردن آن کار چندان سختی نیست. بلیط های چارتر و لحظه آخری به طور معمول و نه همیشه ارزان تر هستند و رزرو بلیط هواپیما در زمان های تخفیف هم شکار خوبی است. این نکته را هم باید اضافه کرد که زمان خرید بلیط قطار یا هواپیما تأثیر زیادی روی هزینه های شما دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

بدون شک مسئله حمل و نقل فقط به وسیله ای که با آن عازم سفر می شویم، محدود نمی شود. به هر حال وقتی به مقصد رسیدید هم قرار است، در شهر یا روستا تردد کنید؛ درست است؟ آنهایی که ماشین شخصی خود یا حتی ون را انتخاب کرده اند، مشکلی نخواهند داشت. می رویم سراغ گروهی که یکی از راه های هیچهایکینگ، اتوبوس، قطار یا هواپیما را امتحان کرده اند. صادقانه بگوییم که ارزان ترین راه رفت و آمد در مقصد به غیر از پیاده روی، پناه بردن به وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو است که حتی در مورد سفرهای داخلی هم صدق می کند. اگر میانه خوبی با وسایل نقلیه عمومی ندارید، تاکسی های خطی زرد رنگ یا گذری را به شما پیشنهاد می کنیم. یادتان باشد که تاکسی های زرد رنگ شیک که تقریبا اطراف بیشتر مکان های توریستی یا رستوران ها انتظار شما را می کشند؛ چندان با جیبتان مهربان نیستند!

کی بریم سفر؟

اولین نکته ای که باید به شما بگوییم این است که روزهای سال فقط به بهار و تابستان خلاصه نمی شوند. درست است که در این روزها، تعطیلات بهانه و فرصت خوبی برای سفر است، اما قیمت همه چیز در بالاترین حالت خود قرار دارد. پس کمی ریسک کنید و فصل های دیگر سال را هم مد نظر قرار دهید. مثلا پاییز بسیاری از نقاط ایران دیدنی و جذاب است و هزینه سفر به آنها ارزان تر.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

نتیجه اینکه اگر در های سیزن یا همان اوج شلوغی با سفر داخلی یا خارجی بروید، مجبور خواهید شد بیشتر هزینه کنید. این مازاد هزینه هم شامل بلیط قطار، هواپیما یا اتوبوس شما می شود و هم رزرو هتل، خورد و خوراک، بلیط مکان های دیدنی و غیره. اما فصل های بی حاشیه سال مانند پاییز یا حتی تابستان امکان یک سفر بی دردسر و آرام را هم فراهم می کنند؛ نه از ترافیک ماشین ها خبری هست و نه از ترافیک انسانی.

در مورد رزرو بلیط هواپیما یا قطار هم به زمان توجه ویژه ای داشته باشید و همه چیز را به دقیقه نود موکول نکنید. همانطور که میدانید یک ماه مانده به تعطیلات قیمت بلیط ها به مراتب بالاتر میرود. بنابراین برای داشتن سفر ارزان در زمانهای غیر تعطیل سفر کنید، در غیراینصورت دستکم یک ماه روز زودتر پرواز خود را رزرو کنید. فراموش نکنید که در هنگام رزرو بلیط ها حتما آنها را با هم مقایسه کنید و به ساعت پرواز توجه ویژه ای داشته باشید.

یک نکته جالب اینکه یک سفر ارزان گاهی نیازمند آن است که از خدمات لحظه آخری نهایت استفاده را بکنید. اتاق خالی هتل که امشب خالی است یا صندلی هواپیمایی که امشب پرواز دارد، برای روز بعد قابل استفاده نیست، به همین دلیل در لحظات آخر معمولا قیمت رزرو آن ها کاهش پیدا می کند. به ویژه اگر سرو کار شما با آژانس های مسافرتی، تورهای تفریحاتی و هتل ها است.

تو سفر کجا بمونیم؟

به یکی از مهم ترین بخش های سفر می رسیم. اینکه شب قرار است کجا بخوابیم با مقصد و شیوه سفر ارتباط زیادی دارد. هیچهایکرها شب را در چادر سپری می کنند که ارزان ترین راه اقامت است، اما روش خوبی برای سفر با خانواده نیست. اگر می خواهید به کشور دیکری سفر کنید، می توانید یک روش ارزان، مدرن و مهیج را انتخاب کنید: مراجعه به سایت کوچ سرفینگ(coach surfing)، پیدا کردن یک دوست یا آشنا در مقصد و تأمین هزینه های اقامت و حتی غذای شما از جانب وی. برای استفاده از خدمات این سایت هم باید در آن ثبت نام کرده، فرد مورد نظر را پیدا کرده و با وی ارتباط برقرار کنید.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

روش هایی که در بالا گفتیم، به کار آنهایی که با خانواده سفر می کنند یا ریسک اینگونه اقامت را به جان نمی خرند، نمی آید. ارزان ترین جای اقامت برای این دسته، خانه های محلی و روستایی، خانه های معلم، مسافرخانه ها و حتی اقامتگاه های بومگردی است که تجربه منحصر به فرد آشنایی با فرهنگ محلی مقصد را نصیب آنها می کند. وقتی قرار است تمام روز را به گشت و گذار اختصاص دهید و فقط شب آن هم برای خواب در هتل بمانید، دیگر وجود جکوزی یا سونا چندان محلی از اِعراب ندارد.

با این وجود گروهی از مسافران هم هستند که به هر چیزی غیر از هتل نه می گویند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، باید بگوییم هزینه اقامت شما در مقایسه با موارد بالا گران تر خواهد شد؛ اما می شود رزرو هتل را هم ارزان انجام داد. نکته اول رزرو آنلاین هتل است که دیگر به شیوه ای مقبول و کم هزینه برای انتخاب اقامتگاه تبدیل شده و تخفیف های خوبی هم به کاربران ارائه می دهد. تا اینجا شما قدم اول را برداشته اید. قدم بعدی انتخاب نوع هتل است. چند ستاره بودن، فاصله با جاذبه های دیدنی و محل قرار گرفتن هتل از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت هتل هستند.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

بدون تردید اقامت در یک هتل دو یا سه ستاره که امکانات خوبی دارد و به مکان های مورد نظر شما نزدیک است، هزینه کمتری را به شما تحمیل می کند تا ماندن در هتلی که تعداد ستاره هایش قابل شمارش نیست! بنابراین امکانات، قیمت اتاق و فاصله تا مکان های مهم یا وسایل نقلیه عمومی را نسبت به یکدیگر سنجیده و بعد انتخاب کنید. نکته مهم دیگر زمان رزرو هتل است؛ یعنی با نزدیک شدن به اوج سفرها قیمت هتل ها هم بیشتر می شود. پس اگر چاره ای جز سفر در این روزها ندارید، دست کم زودتر برای ررزو هتل اقدام کنید.

شاید بد نباشد بدانید که گاهی برای پیدا کردن یک هتل ارزان باید تیزبین و دقیق باشید. مثلا اگر برای رزرو اقامتگاه یا هتلی به سایت مراجعه می کنید، دنبال کلماتی مانند" اجاره دو شب + یک شب رایگان"، خدمات آب گرم رایگان، صبحانه رایگان و غیره بگردید.

تو سفر چی بخوریم؟

حالا می رویم سراغ خوشمزه ترین بخش سفر یعنی خورد و خوراک. بی شک همه ما با دیدن رستوران های شیک، غذاها و شیرینی های محلی یا حتی فست فودهای رنگارنگ وسوسه می شویم تا حسابی از خجالت شکم مان در آییم. در اینصورت ممکن است وقتی به خودمان بیایم که نصف هزینه سفر را خرج شکم کرده ایم. پس بهتر است کمی خویشتن دار بوده و تمام پول خود را در رستوران های شیک و گران هدر ندهید.

در قدم اول می توانید هنگام انتخاب هتل یا هتل آپارتمان، سراغ آنهایی بروید که آشپزخانه دارند. بنابراین خود هزینه های خورد و خوراک تان را مدیریت کرده و از پرخوری هم به دور خواهید ماند. اما هستند کسانی که از آشپزی فراری هستند. برای این دسته چشیدن طعم غذاهای خیابانی هم به کاهش هزینه کمک می کند و هم به آشنایی با فرهنگ غذایی مقصد.

قدم بعدی این است که پیش از سفر آمار رستوران های ارزانِ مقصد را درآورید و ترجیحا در آنها غذاهای محلی را امتحان کنید. چندان هم گول ظاهر رستوران های لوکس را نخورید، بدون پرداخت قیمت های نجومی هم می توان غذای با کیفیت خورد. به علاوه فست فود و غذاهای ایرانی همیشه هستند، کمی هم طعم بریانی یا کلم پلو را امتحان کنید.

نکته ای که در سفرهای خارجی هم کاربرد زیادی دارد این است که سعی کنید وعده ناهار خود را تمام و کمال بخورید تا نیازی به صرف وعده شام نداشته باشید یا حداقل شام سبک و کم خرج تری بطلبید. در پایان باید این را هم بگوییم که مکان های توریستی و شلوغ جای چندان مناسبی برای پیدا کردن رستوران نیستند. رستوران های این نواحی به طور معمول گران تر از سایرین بوده و اگر چند متری از آنها دور شوید، متوجه تفاوت فاحش قیمت ها خواهید شد.

تو سفر چطوری خرج کنیم؟

اگر یادتان باشد همان ابتدا به شما گفتیم که جاذبه های طبیعی اگر رایگان نباشند، بسیار ارزان هستند. این یعنی طبیعت سخاوتمندانه آغوش خود را به روی ما باز می کند. اما نمی توانیم خودمان را از دیدن بناهای تاریخی یا سفر به جاذبه های غیر طبیعی محروم کنیم. بهتر است قبل از سفر در مورد هزینه بازدید از آثار تاریخی یا مراکز تفریحی مثل شهربازی یا دیگر مکان های تفریحی اطلاعات کافی به دست آوریم. گاهی به مناسبت های مختلف تخفیف هایی بر این بلیط ها اعمال می شود و این بهترین فرصت است.

در سفر حواستان به خدمات رایگان بعضی موسسات تفریحی در روزهای خاصی از ماه یا سال باشد. به طور نمونه ورود به مکان هایی همچون موزه یا باغ وحش ها گاهی به دلایل مختلف و در روزهای خاصی رایگان است(مثلا 6 مهر روز جهانی گردشگری). هر چند که در این روزها شاهد جمعیت زیادی خواهید بود و توصیه می کنیم که اول یا آخر وقت سری به آنها بزنید. بخش دیگری از هزینه های سفر را خریدهای غیر ضروری تشکیل می دهند. این هزینه ها اجتناب ناپذیر هستند، اما می توان آنها را مدیریت کرد. برای مثال اگر علاقه مند به بازارگردی و خرید هستید، پیشتر بازارها و مجتمع های تجاری ارزان را جستجو کرده و به سراغ آنها بروید.

اگر به دنبال خرید سوغات برای خود یا آشنایانتان هستید، لازم نیست تمام شهر را با خود همراه ببرید. چند قلم وسیله زینتی کوچک یا خوراکی مخصوص آن منطقه برای سوغات کفایت می کند. یادتان باشد که خرید سوغات از فروشگاه های بزرگ و لوکس در مناطق پر رفت و آمد برابر است با پرداخت هزینه های چند برابری. از این رو بازارهای اصلی و محلی را برای خرید انتخاب کنید. در صورت لزوم با گشت و گذار در محلههای شهر و پرس و جو از مردم محلی میتوانید به منبع تولید سوغات رسیده و آنها را با قیمت بسیار پایین تری تهیه کنید. لازم به ذکر است که فرودگاه ها هم گزینه چندان خوبی برای تهیه سوغات در یک سفر خارجی به شمار نمی آیند.

تو سفر چی ببریم؟

هر چند که در سفر همواره توصیه به سبکبال بودن می شود، اما این به معنای آن نیست که از بردن وسایل ضروری خودداری کنیم؛ چرا که این کار می تواند هزینه های اضافی برای ما بتراشد. اگر قرار است با هواپیما سفر کنید، داشتن چمدان بیشتر یعنی پرداخت هزینه بار بیشتر و دردسر مضاعف از خانه تا فرودگاه. از سوی دیگر نبردن وسایل لازم هم می تواند سفر ارزان شما را دچار مشکل کند. چون در این صورت مجبور خواهید شد آنها را در میانه راه و با قیمت بیشتر خریداری کنید. تا آن جا که امکان دارد لوازم ضروری از جمله چادر مسافرتی، پتو و زیرانداز، داروهای ضروری، اقلام مرتبط با خورد و خوراک مانند لیوان، فلاسک چای، نان و غیره را همراه داشته باشید تا نیازی به خریدهای اضطراری در فروشگاه های بین راهی نداشته باشید.

چطور ارزان و کم هزینه سفر کنیم؟

علاوه بر نکات مهمی که در بالا برایتان شرح دادیم، مواردی هم وجود دارند که به هر چه ارزان تر شدن سفر شما کمک می کنند. برای نمونه می توان به گروهی سفر کردن، برنامه دقیق و تعیین بودجه برای سفر، استفاده از اپلیکیشن های کاربردی در خصوص راهنمای سفر، نقشه ها و بهترین مسیرهای ممکن اشاره کرد.