شبکه آبیاری اراضی پایاب سد تبارک قوچان افتتاح شد


شبکه آبیاری اراضی پایاب سد تبارک قوچان افتتاح شد

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: آب به‌عنوان دُرّ گران بهایی است که در اختیار ماست و باید تلاش شود هرچه بیشتر به‌ درستی مورد بهره‌ برداری قرار گیرد.

محمود حجتی افزود:‌ طی سال‌ های اخیر رهبر معظم انقلاب اجازه دادند از منابع صندوق توسعه برای افزایش راندمان آبیاری یا افزایش بهره‌ وری آب منابعی در اختیار قرار گیرد , دولت نیز موافقت کلی خود را اعلام و مجلس و نمایندگان هم حمایت کردند که بتوانیم با استفاده هر چه‌ بهتر از آب در خدمت کشور و تولیدکنندگان باشیم.

وی اظهار داشت: شرایط سختی را پشت سر می‌ گذاریم اما امیدواریم با کمک خداوند بتوانیم مشکلات خود را در بخش آب‌ و خاک و کشاورزی برطرف کنیم و در ایجاد ارزش‌ افزوده هر چه بیشتر برای کشاورزان و امنیت غذایی کشور خدمت کنیم.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: امروز ۲ هزار میلیارد ریال طرح و پروژه‌ هایی که مطالعات فنی آنها به اتمام رسیده و در حوزه وزارت جمع‌ بندی شده است تقدیم شده که باید به قسمت‌ های مربوطه معرفی شوند .

هادی شوشتری افزود: بر اساس سند توسعه, بخش کشاورزی و دامپروری قوچان مهم‌ ترین موضوع محسوب می‌ شود که در این زمینه‌ ها برنامه‌ ۲ ساله تنظیم‌ شده تا پیگیری‌ ها برای عملیاتی شدن برنامه‌ ها انجام شود.

وی اظهار داشت: این برنامه‌ ها در بخش‌ های آب‌ و خاک، تولید کشاورزی، باغی و دامی، شیلات، عشایری و منابع طبیعی و آبخیزداری است که باید ظرف ۲ سال از محل اعتبارات تملک دارایی ها، تسهیلات، منابع داخلی جهاد و سایر منابع عملیاتی شوند.

فرماندار قوچان نیز در این مراسم با بیان اینکه این شهرستان یکی از مبادی تولید فراورده های کشاورزی و دامپروری است گفت: در این شهرستان سالانه ۵ هزار و ۸۸۰ تن گوشت تولید می‌ شود که ۳ هزار و ۷۹۲ تن تولید مازاد بر نیاز شهرستان است.

هادی رجایی نیا افزود: تنها یک مجتمع دامپروری قوچان که در روستای شفیع قرار دارد حدود یک‌ پنجم این تولید را انجام داده و در مجتمع بهار خبوشان نیز یک هزار و ۳۵۰ تن گوشت تولید می‌ شود.

وی قوچان را به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی خاص، قطب کشاورزی و دامپروری استان دانست و اظهار داشت: سالانه ۱۶ هزار و ۶۸۰ تن تخم‌ مرغ در این شهرستان تولید می‌ شود که ۱۴ هزار و ۷۶۶ تن آن مازاد بر نیاز شهرستان بوده و به سایر مناطق کشور صادر می‌ شود.

وی گفت: ۱۰ واحد فراوری شیر با برندهای ملی در این شهرستان فعالیت دارند و از ۶۰ هزار و ۴۲۵ تن شیر تولیدی در قوچان ۴۴ هزار و ۴۱۷ تن فرآوری می‌ شود.

فرماندار قوچان افزود: اراضی پایاب سد تبارک یکی از نمادها و نمونه‌ های مناطق کشاورزی و دامی قوچان است که شبکه یک و دو این اراضی توسط وزارت نیرو و شبکه سه و چهار آن توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در این شهرستان به دلیل داشتن شرایط دامپروری و کشاورزی مناسب توجه بیشتری به این حوزه می‌ شود اظهار داشت: از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی و سرمایه‌ ای شهرستان ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی اختصاص‌ یافته است.

وی گفت: سال گذشته اعتبارات توسعه روستایی و عشایری ۴۵ درصد بود که قوچان بیش از ۸۵ درصد اعتبارات را به خود اختصاص داد ، همچنین از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار حوزه دام و عشایر کشور نیز ۱۱۰ میلیارد ریال سهم قوچان بود.

رجایی نیا با بیان اینکه در حوزه توسعه روستایی و عشایری در بخش اشتغال رتبه اول و در بخش پرداخت تسهیلات رتبه چهارم استان را کسب کرده‌ ایم افزود: در این حوزه سال گذشته یک هزار و ۲۸۰ نفر به‌ صورت مستقیم تسهیلات دریافت کردند.

به گزارش ایرنا، سد تبارک قوچان دارای مخزن ۶۰ میلیون مترمکعبی است که در سالجاری ۱۶.۵ میلیون مترمکعب ذخیره سازی داشته است.

مساحت کل اراضی آب خور این منطقه ۲ هزار هکتار بوده که یک هزار و ۸۰۰ هکتار در هشت روستا با بیش از یک هزار بهره‌ بردار از سیستم‌ های آبیاری نوین و مزایای طرح بهره‌ مند می‌ شوند. هزینه این طرح ۷۵ میلیارد ریال است.

شهرستان قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

۷۵۰۱/۶۰۵۳

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش