در مورد فریز دهانه رحم چه می دانید؟ چرا بعضی از زنان نیاز به فریز دهانه رحم پیدا می کنند؟ آیا فریز دهانه رحم عوارضی دارد؟ در این مقاله از بخش بیماری ها و سلامت زنان دکتر سلام به بررسی فریز دهانه رحم و کاربرد آن در سرطان دهانه رحم می پردازیم. همچنین کاربرد سرمانی درمانی یا کرایوسرجری در فریز دهانه رحم را مورد تحلیل قرار می دهیم. در این مقاله از بخش سلامت زنان و پزشکی دکتر سلام به بررسی فریز دهانه رحم می پردازیم.

سرطان دهانه رحم چیست و فریز دهانه رحم چه کاربردی در آن دارد؟

این نوع سرطان در واقع رشد غیر طبیعی سلول ها در سرویکس یا همان رحم است. دهانه رحم قسمت پایینی و باریک رحم است که اگر به آن نگاه کنید متوجه می شوید که شبیه یک دونات است. معمولا سالها طول می کشد تا سرطان دهانه رحم در بدن گسترش پیدا کند. در این مدت سلول های دهانه رحم تغییر و به سرعت رشد می کنند. به تغییرات اولیه ای که قبل از ابتلا به مرحله سرطان اتفاق می افتند ( مرحله پیش سرطانی)، دیسپلازی یا نئوپلازی داخل دهانه رحم گفته می شود. در صورت پیدا کردن و درمان این تغییرات می توان از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، سرطان دهانه رحم به سایر قسمت های بدن می رسد و کشنده می شود.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

سرطان دهانه رحم چقدر شایع است؟

هر ساله حدود 13000 نفر در آمریکا به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند که حدود 4000 نفر از آنها جانشان را از دست می دهند.

چه عواملی باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شود؟

این نوع سرطان در اثر ابتلا به انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) که شایعترین عامل ایجاد کننده بیماری های عفونی مقاربتی (STD) ایجاد می شود.

بیش از 200 نوع HPV وجود دارد که اکثر آنها بی خطرند و خود به خود از بین می روند. اما این میان، دست کم 12 نوع HPV وجود دارد که زنده می مانند و می توانند باعث بروز سرطان رحم شوند. در اکثر موارد، ابتلا به دو مورد خاص از این ویروس ها که به نوع 16 و 18 معروفند می تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود. به این نوع HPV ها، اچ پی وی های پر خطر گفته می شود.

از آنجا که HPV عفونت شایعیست و معمولا خود به خود از بین می رود اکثر افراد هیچ وقت متوجه نمی شوند که به این ویروس آلوده شده اند. اگر متوجه شدید که به یکی از انواع پر خطر HPV مبتلا شده اید نترسید؛ ابتلا به این ویروس به معنی سرطان گرفتن نیست، بلکه به این معنیست که شما به نوعی از HPV پر خطر مبتلا شده اید که در آینده می تواند باعث بروز سرطان شود. به همین دلیل است که تشخیص و درمان زودهنگام بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند؟

بزرگترین عامل خطرساز سرطان دهانه رحم ابتلا به یکی از انواع اچ پی وی پر خطر است. مشخص نیست که چرا افراد آلوده به این ویروس در طولانی مدت دچار تغییرات سلولهای رحمی می شوند. اما چیزی که مشخص است این است که ویروس HPV به راحتی از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا به این ویروس منتقل میشود.

ویروس اچ پی وی از طریق تماس پوستی با دستگاه تناسلی و همینطور رابطه جنسی واژنی، مقعدی و دهانی منتقل می شود. حتی اگر هیچ یک از طرفین ارضا نشوند و یا آلت تناسلی وارد مقعد، واژن یا دهان نشود باز هم احتمال انتقال ویروس از فرد آلوده به طرف مقابل وجود دارد.

HPV شایعترین علت بروز بیماری های عفونی مقاربتیست که معمولا مساله بزرگی هم نیست و خود به خود از بین می رود. برای همین اکثر افراد حتی متوجه ابتلا به این ویروس هم نمی شوند. در واقع بیشتر افرادی که رابطه جنسی دارند در دوره هایی از زندگی شان ابتلا به HPV را تجربه می کنند.

علاوه بر ویروس اچ پی وی، عوامل دیگری هم خطر بروز سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند که عبارتند از:

سابقه ابتلا به دیسپلازی واژن یا دهانه رحم سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دهانه رحم سیگار کشیدن سایر عفونت ها مثل کلامیدیا مشکلات سیستم ایمنی مثل ایدز یا HIV که مبارزه با ویروس HPV را سخت می کند. متولد شدن از مادری که در دوران بارداری دارویی به نام دی اتیل استیل بسترول (DES) مصرف می کرده است.

سن نیز یکی از عوامل خطر ساز برای سرطان دهانه رحم به شمار می رود. میانگین سنی مبتلایان به سرطان دهانه رحم تشخیص داده شده 48 سال است. به ندرت اتفاق می افتد که افراد کمتر از 20 سال به این بیماری دچار شوند.

با توجه به موارد گفته شده می توان گفت همه خانم ها در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند؛ بنابراین مهم نیست با چه کسی تماس جنسی داشته باشید یا هویت جنسی شما چه باشد، مهمترین نکته این است که از سلامت رحم خودتان محافظت کنید.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

آیا سرطان دهانه رحم روی قدرت باروی تاثیر می گذارد؟

سرطان دهانه رحم قابل درمان است. در صورتی که بیماری زود تشخیص داده شود و فرد تحت درمان قرار بگیرد کاملا بهبود پیدا می کند و هیچ مشکلی از لحاظ باروری نخواهد داشت. اما برخی از روش های درمان سرطان دهانه رحم می توانند روی توانایی باروری بیمار تاثیر بگذارند. در صورت ابتلا به سرطان دهانه رحم، پزشک با شما درباره روش های مختلف درمان این بیماری، خطرات و عوارض جانبی هر یک از این روش ها و اینکه آیا در آینده می توانید باردار شوید یا نه صحبت می کند.

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم چه باید کرد؟

به 4 روش می توانید از سلامت رحم­تان مطمئن شوید:

به طور منظم چکاپ انجام بدهید. آزمایش پاپ اسمیر و HPV، تغییرات غیر طبیعی رحم را نشان می دهند؛ بنابراین می توانید قبل از بروز سرطان آن را درمان کنید. اولین تست پاپ اسمیر باید در 21 سالگی انجام شود و بعد از آن هر 3 تا 5 سال یکبار تست HPV و پاپ اسمیر بدهید. پزشک به شما می گوید که هر چند وقت و چند بار باید این آزمایشات را تکرار کنید. خودتان را در برابر HPV واکسینه کنید و از شریک زندگی تان هم بخواهید این کار را انجام بدهد. 3 مارک برای واکسن HPV وجود دارد که همگی شان از شما در برابر اچ پی وی های نوع 16 و 18 که عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم هستند، محافظت می کنند. هنگام برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی از کاندوم یا سدهای دندانی (dental dams) استفاده کنید. این کار به کاهش احتمال انتقال ویروس HPV در طول رابطه کمک می کند. اگر سیگار می کشید آن را کنار بگذارید. اگر مبتلا به نوع پر خطر ویروس HPV هستید و همچنان سیگار می کشید، به احتمال خیلی زیاد به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوید.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

درمان سرطان دهانه رحم

روش های مختلفی برای درمان سرطان دهانه رحم وجود دارد. برخی از این روش ها استاندارد هستند، مثل روش های درمانی حال حاضر؛ اما برخی دیگر از روش های درمان سرطان دهانه رحم هنوز در مرحله آزمایشات بالینی قرار دارند. این آزمایشات تحقیقاتی هستند که در جهت کمک به بهبود درمان های فعلی یا کسب اطلاعات برای دستیابی به روش های درمانی جدید برای درمان بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم انجام می شوند. وقتی آزمایشات بالینی مشخص کنند که یک درمان جدید بهتر از درمان های استاندارد عمل می کند، روش درمانی جدید جایگزین یک روش استاندارد می شود.

5 نوع روش درمانی استاندارد برای مقابله با سرطان دهانه رحم وجود دارد:

عمل جراحی سرطان رحم

گاهی اوقات برای از بین بردن تومورهای سرطانی دهانه رحم، بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد. روش های جراحی مورد استفاده عبارتند از:

کونیزیشن (Conization): در این روش قسمتی از بافت مخروطی شکل کانال دهانه رحم و گردنه رحم برداشته می شود. سپس برای بررسی و جستجوی سلول های سرطانی، این بافت مورد آزمایش قرار می گیرد. از روش کونیزیشن برای تشخیص یا درمان بیماری های دهانه رحم استفاده می شود که به آن بیوپسی مخروطی گفته می شود. کونیزیشن به روش های زیر انجام می شود:

کونیزیشن با چاقوی سرد: طی این عمل جراحی از یک چاقوی تیز وکوچک جراحی برای از بین بردن بافت غیر طبیعی یا سرطانی استفاده می کنند.

جراحی برداشتن با حلقه الکتریکی (LEEP): در این روش از یک حلقه سیم نازک که به جریان الکتریکی متصل است برای از بین بردن بافت غیر طبیعی یا سرطانی استفاده می شود.

جراحی با لیزر: در این نوع جراحی از پرتوهای لیزر به عنوان چاقو برای ایجادی بریدگی بدون خونریزی در بافت یا از بین بردن ضایعه سطحی مثل تومور استفاده می شود.

توتال هیسترکتومی (Total hysterectomy): از این جراحی برای برداشتن بافت رحم از جمله دهانه رحم استفاده می شود. اگر رحم و دهانه رحم طی جراحی از طریق واژن خارج شوند به آن عمل هیسترکتومی واژینال گفته می شود. اما اگر این قسمت ها با یک برش بزرگ از راه شکم خارج شوند هیسترکتومی شکمی گفته می شود. در صورتی که رحم و دهانه رحم از طریق برش کوچک در شکم و با استفاده لاپاراسکوپ خارج شود این عمل برداشتن رحم با لاپاراسکوپی یا هیسترکتومی لاپاروسکوپیک نامیده می شود.

هیسترکتومی رادیکال: در این روش رحم، دهانه رحم، بخشی از مهبل و قسمت وسیعی از بافت ها و رباط های اطراف این اندام ها برداشته می شوند. ممکن است تخمدان ها، لوله های فالوپ و یا غدد لنفاوی مجاور نیز طی عمل جراحی برداشته شوند.

هیسترکتومی رادیکال اصلاح شده: از این روش برای برداشتن رحم، دهانه رحم، قسمت فوقانی واژن و رباط ها و بافت هایی که این ارگان ها را به هم متصل می کند استفاده می شود. ممکن است غدد لنفاوی اطراف نیز همراه با این بخش ها خارج شوند. در این نوع جراحی بر خلاف جراحی هیسترکتومی رادیکال، بافت ها و ارگان های زیادی برداشته نمی شوند.

تراکلکتومی رادیکال: در این روش دهانه رحم، بافت مجاور، غدد لنفاوی رحم و قسمت فوقانی واژن خارج می شوند اما رحم و تخمدان ها برداشته نمی شوند.

سالپنگو اوفورکتومی دو طرفه: این جراحی برای برداشتن هر دو تخمدان و هر دو لوله فالوپ انجام می شود.

اکسنتریشن لگنی: این روش نوعی جراحی برای برداشتن قسمت پایینی روده بزرگ، رکتوم و مثانه استفاده می شود. دهانه رحم، مهبل، تخمدان ها و غدد لنفاوی مجاور نیز در جریان این جراحی برداشته می شوند. بعد از انجام عمل، از دهانه های مصنوعی (استوما) ساخته شده برای بیمار استفاده می شود تا مشکلی در دفع ادرار و مدفوع نداشته باشد. احتمالا لازم است که بیمار تحت عمل جراحی دیگری برای قرار دادن واژن مصنوعی در بدنش نیز قرار بگیرد.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

پرتو درمانی

پرتو درمانی یکی از روش های مورد استفاده برای درمان سرطان است که در آن از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می شود. دو نوع پرتو درمانی وجو دارد:

پرتو درمانی خارجی که در آن از دستگاهی در خارج از بدن استفاده می شود تا اشعه را به سمت سلول های سرطانی بفرستد. با استفاده از روش های خاصی می توان از برخورد اشعه با بافت های سالم اطراف جلوگیری کرد. پرتو درمانی خارجی که در آن نوعی ماده رادیواکتیو از طریق سوزن یا سیم های مخصوصی مستقیما در داخل یا نزدیکی تومور سرطانی قرار میگیرد.

انتخاب روش پرتو درمانی بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد. از پرتو درمانی خارجی و داخلی برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می شود. همچنین ممکن است از پرتو درمانی برای تسکین علائم و بهبود کیفیت زندگی بیمار استفاده شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی روشیست که در آن برای متوقف کردن رشد سلول های سرطانی یا از بین بردن آنها و یا جلوگیری از تقسیمشان از داروهای شیمیایی استفاده می شود. شیمی درمانی ممکن است به صورت تزریقی و یا با داروهای خوراکی انجام شود. بعد از دریافت داروی شیمی درمانی، مواد شیمیایی موجود در دارو از طریق خون به سلول های سرطانی سراسر بدن می رسند که به آن شیمی درمانی سیستماتیک گفته می شود. در صورتی که داروی شیمی درمانی مستقیما وارد مایع مغزی نخاعی یا یک عضو یا یک حفره بدن مثل شکم شود، مواد شیمیایی موجود در دارو به طور عمده روی سلول های سرطانی همان منطقه اثر می گذارد که به آن شیمی درمانی منطقه ای می گویند. روش شیمی درمانی مورد استفاده برای بیمار، بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد.

درمان هدفمند

درمان هدفمند نوعی درمان است که در آن از داروها یا مواد دیگر برای شناسایی و حمله به سلول های سرطانی خاص بدون آسیب رساندن به سلول های طبیعی و سالم استفاده می شود.

یکی از روش های استفاده شده در درمان هدفمند استفاده از آنتی بادی مونوکلونال است که از یک نوع سیستم ایمنی بدن در آزمایشگاه ساخته می شود. این آنتی بادی می تواند سلول های سرطانی را شناسایی و رشد آنها را متوقف کند. آنتی بادی های مونوکلونال به صورت تزریقی استفاده می شوند و ممکن است به تنهایی و یا در کنار سایر داروها و روش های درمان سرطان تجویز شوند.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی درمانیست که در آن از سیستم ایمنی بدن بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می شود. در این روش موادی که توسط بدن یا در آزمایشگاه ساخته می شوند، برای تقویت، هدایت و یا بازگرداندن قدرت دفاعی طبیعی بدن در برابر سرطان استفاده می شود. به این نوع درمان بیوتراپی یا درمان بیولوژیک نیز گفته می شود.

فریز دهانه رحم

فریز دهانه رحم با کرایوتراپی یا سرما درمانی نوعی روش درمانیست که برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم استفاده می شود. در این روش، پزشک از یک ماده شیمیایی برای منجمد کردن سلول های غیر طبیعی دهانه رحم استفاده می کند؛ بنابراین سلول های طبیعی می توانند به رشدشان ادامه بدهند.

فریز دهانه رحم با سرما درمانی چطور عمل می کند؟

کرایوتراپی سلول های غیر طبیعی دهانه رحم را از بین می برد. علاوه بر این از سرما درمانی برای از بین بردن زگیل و سایر زائده های بدن نیز استفاده می شود. در این روش یک ماده شیمیایی بسیار سرد روی سلول ها گذاشته می شود تا آنها را منجمد کند و از بین ببرد.

برای این کار، بیمار درست مثل وقتی که تست پاپ اسمیر می دهد روی تخت دراز می کشد. بعد پزشک یک اسپکولوم را در واژن او قرار می دهد و آن را باز می کند. با این کار دیواره های واژن از هم جدا می شوند تا دهانه رحم کاملا دیده شود. سپس ابزاری به نام کرایو پروب به آرامی وارد رحم می شود و چند دقیقه در همان محل باقی می ماند. کرایو پروب خیلی سریع سلول های سرطانی را منجمد می کند. معمولا این کار دو بار و با فاصله چند دقیقه انجام می شود، اما کل مراحل کار فقط 5 دقیقه طول می کشد.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

کرایوسرجری یا سرما درمانی چیست؟

کرایوسرجری که به سرما درمانی هم معروف است، در واقع استفاده از نیتروژن مایع یا گاز آرگون برای تولید سرمای شدید است که به وسیله آن می توان بافت های غیر طبیعی در بدن را از بین برد. علاوه بر این از سرما درمانی برای درمان تومورهای خارجی یا زائده های پوستی نیز استفاده می شود. برای از بین بردن تومورهای پوستی، نیتروژن مایع را به طور مستقیم با استفاده از پنبه و یا با اسپری کردن روی سلول های سرطانی اعمال می کنند.

از این روش برای درمان تومورهایی که در اندامهای داخلی بدن وجود دارند ( تومورهای داخلی و استخوانی) نیز استفاده می شود. برای درمان تومورهای داخلی، نیتروژن مایع یا گاز آرگون را با ابزاری به نام کرایو پروب (cryoprobe) وارد بدن می کنند تا در تماس با تومور قرار بگیرد. در این شرایط، پزشک از طریق سونوگرافی یا MRI روی مسیر کرایو پروب و یخ زدن سلول های سرطانی نظارت می کند تا از آسیب دیدن بافت های سالم اطراف تومور جلوگیری کند. به این ترتیب اطراف پروب کریستال های یخ تشکیل می شود و سلول های آن منطقه را منجمد می کند.

برخی اوقات برای انتقال نیتروژن مایع به قسمت های مختلف تومور از دو یا چند پروب استفاده می شود. این پروب ها در طول عمل جراحی یا از راه پوست وارد تومور می شوند. بعد از عمل کرایوسرجری، بافت منجمد از بین می رود یا به طور طبیعی جذب بدن می شود ( برای تومورهای داخلی) و یا اینکه به شکل زخم تبدیل می شود ( برای تومورهای خارجی).

از سرما درمانی برای درمان چه سرطان هایی می توان استفاده کرد؟

سرما درمانی برای درمان چندین نوع سرطان و همچنین برخی بیماری های پیش سرطانی یا غیر سرطانی به کار گرفته می شود. علاوه بر درمان تومورهای پروستات و کبد، از این روش می توان به عنوان درمان موثر موارد زیر نیز استفاده کرد:

رتینوبلاستوما که نوعی سرطان شبکیه چشم در کودکان است. پزشکان دریافته اند که در صورت کوچک بودن تومور شبکیه چشم و فقط در قسمت های خاصی از شبکیه می توان از سرما درمانی به طور موثری استفاده کرد. مراحل اولیه سرطان پوست ( هم سلول های پایه و هم سلول های سنگفرشی) تومورهای پیش سرطانی پوستی که کراتوز اکتینیک نام دارند. بیماری های پیش سرطانی دهانه رحم که به نئوپلازی داخل دهانه رحم ( تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم که می تواند منجر به سرطان رحم شود) معروفند.

علاوه بر موارد گفته شده، از سرما درمانی برای درمان انواع تومورهای سرطانی و غیر سرطانی استخوان نیز استفاده می شود. این نوع روش درمانی در مقایسه با جراحی های باز، خطر آسیب دیدگی مفاصل را از بین می برد و نیاز به قطع عضو را نیز کاهش می دهد. همچنین از سرما درمانی برای درمان سارکوم کاپوسی ( نوعی سرطان سلول های عروقی) مرتبط با ایدز و تا زمانی که ضایعات پوستی هنوز کوچک و موضعی هستند استفاده می شود.

محققان از سرما درمانی به عنوان یک روش درمانی موثر در بهبود سرطان های دیگری مثل سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و کلیه نیز استفاده می کنند. علاوه بر این، دانشمندان در حال تحقیق و بررسی روی استفاده از سرما درمانی در کنار سایر روش های درمان سرطان مثل هورمون درمانی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و یا جراحی هستند.

نحوه آماده شدن برای انجام فریز دهانه رحم با سرما درمانی

آماده سازی بیمار برای انجام کرایوسرجری به نوع سرما درمانی مورد استفاده برای او بستگی دارد. اصلی ترین دلیل استفاده از سرما درمانی، درمان سرطان پوست است که به آمادگی زیادی نیاز ندارد.

اگر قرار است از سرما درمانی برای از بین بردن تومورهای داخلی و فریز دهانه رحم استفاده شود، بیمار همان دستورالعمل های مربوط به جراحی های عادی را انجام می دهد. در این حالت از بیمار خواسته می شود تا 12 ساعت قبل از جراحی چیزی نخورد و بعد از عمل هم با ماشین به خانه برود.

قبل از انجام فریز دهانه رحم با سرما درمانی پزشک باید مطمئن شود که شما به داروهای بیهوشی حساسیت دارید یا نه. علاوه بر این باید او را در جریان همه داروهای مصرفی با نسخه و بدون نسخه و همینطور مکمل های غذایی مصرفی تان قرار بدهید. پزشک برای انجام این عمل از تجهیزات تصویربرداری مثل سونوگرافی به عنوان راهنما استفاده می کند.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

آیا فریز دهانه رحم با سرما درمانی با عوارض جانبی همراه است؟

بله، این نوع روش درمانی هم با عوارضی همراه است اما این عوارض خفیف تر از عوارض جانبی پرتو درمانی هستند. اثرات استفاده از سرما درمانی به محل تومور بستگی دارد. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از سرما درمانی برای درمان نئوپلازی داخل دهانه رحم روی قدرت باروی زنان تاثیری نمی گذارد اما ممکن است باعث گرفتگی، درد و یا خونریزی شود. از طرف دیگر، استفاده از این روش برای درمان سرطان پوست ( مثل سارکوم کاپوزی) می تواند منجر به بروز زخم یا تورم شود. اگر در جریان سرما درمانی عصب آسیب ببیند، بی حس رخ می دهد و در برخی موارد نادر هم سرما درمانی با ریزش مو و از بین رفتن رنگدانه های ناحیه تحت درمان همراه است.

در مواردی که از کرایو سرجری برای درمان تومورهای استخوانی استفاده می شود، ممکن است این عمل منجر به از بین رفتن بافت های استخوانی اطراف و در نتیجه شکستگی استخوان شود؛ اما ممکن است این اثرات تا مدتی بعد از درمان اولیه دیده نشوند و یا به دلیل معالجات دیگر به تاخیر بیفتند. در موارد نادری هم ممکن است سرما درمانی با انواع خاصی از شیمی درمانی تداخل داشته باشد. اگر چه عوارض جانبی سرما درمانی کمتر از جراحی های معمولی یا استفاده از پرتو درمانیست؛ اما برای تعیین اثرات طولانی مدت این روش تحقیق و بررسی بیشتری نیاز است.

مزایای استفاده از فریز دهانه رحم با سرما درمانی چیست؟

سرما درمانی در مقایسه با سایر روش های درمان سرطان مزیت هایی دارد. به عنوان مثال، این روش جزو روش های درمانی کم تهاجم محسوب می شود که فقط به یک برش کوچک یا قرار دادن کرایو پروب در پوست نیاز دارد. در نتیجه درد، خونریزی و سایر عوارض معمول جراحی به حداقل می رسد. از طرف دیگر، کرایوسرجری نسبت به سایر روش های درمان سرطان ارزان تر و دوره بهبودی آن نیز کوتاهتر است. بعد از انجام سرما درمانی بیمار یا فقط مدت کوتاهی در بیمارستان می ماند و یا اصلا نیاز به بستری شدن ندارد.

گاهی اوقات سرما درمانی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و نیازی به بیهوش کردن بیمار نیست. همچنین از آنجایی که پزشکان در این روش روی یک منطقه محدود تمرکز می کنند، می توانند جلوی تخریب بافت های سالم مجاور را بگیرند.

این روش درمانی را می توان با خیال راحت چندین بار تکرار کرد و یا در کنار سایر درمان های استاندارد مثل جراحی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی و پرتودرمانی از آن بهره برد. از این گذشته، سرما درمانی می تواند گزینه موثری برای درمان سرطان های غیر قابل جراحی و همینطور سرطان هایی باشد که به درمان های استاندارد پاسخ نمی دهند. در مواردی که بیمار به خاطر شرایط سنی یا سایر شرایط پزشکی خاص کاندید مناسبی برای عمل جراحی محسوب نمی شود هم می توان از روش سرما درمانی استفاده کرد.

مضرات استفاده از فریز دهانه رحم چیست؟

مهمترین نقطه ضعف این روش عدم اطمینان درباره اثرات طولانی مدت آن است. با اینکه در کرایوسرجری پزشک می تواند با استفاده از تست های تصویر برداری که از اندام های داخلی بدن عکس برداری می کنند تومور را معالجه کند، اما ممکن است در این روش بافت های سرطانی میکروسکوپی از چشم پزشک دور بمانند. علاوه براین از آنجایی که اثر بخشی این روش هنوز در مرحله تحقیق و ارزیابی است، ممکن است مسائل مربوط به تحت پوشش بیمه بودن یا نبودن این روش درمانی برای بیمار مطرح شود.

در حال حاضر فریز دهانه رحم با سرما درمانی کجا انجام می شود؟

کرایو سرجری برای درمان نئوپلازی رحم به طور گسترده ای در مطب متخصص زنان انجام می شود. در حال حاضر تعداد محدودی از بیمارستان ها و مراکز سرطان در کشور هم این عمل را انجام می دهند. سرما درمانی توسط پزشکان ماهر در زمینه سرطان و بیماری های پیش سرطانی و با استفاده از فناوری های لازم صورت می گیرد. برای اطلاع بیشتر، بیمار می تواند با بیمارستان ها یا مراکز درمان سرطان در شهر خود تماس بگیرد و در این خصوص اطلاعات لازم را کسب کند.

سرطان دهانه رحم یکی از انواع سرطان هاست که بر اثر عفونت مقاربتی ناشی از ویروس HPV ایجاد می شود. با دریافت واکسن HPV، تشخیص زود هنگام و درمان این عفونت می توان از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد. در ادامه بیشتر به بررسی این نوع سرطان می پردازیم.

فریز دهانه رحم با سرما درمانی چقدر موثر است؟

کرایوتراپی را می توان بعد از تشخیص وجود سلول های غیر طبیعی در آزمایش پاپ اسمیر، کولیوسکوپی و بیوپسی انجام داد. در اکثر موارد یعنی حدود 85 تا 90 درصد، سرما درمانی جلوی رشد سلول های غیر طبیعی را می گیرد تا مشکل دوباره عود نکند.

اگر همه سلول های سرطانی با این روش از بین نروند، احتمالا کرایوتراپی مجددا باید انجام شود یا ممکن است پزشک از درمان دیگری مثل LEEP یا روش های دیگر استفاده می کند. به همین دلیل انجام آزمایش پاپ اسمیر بعد از کرایوتراپی بسیار مهم است چون مشخص می کند که آیا سرما درمانی به خوبی عمل کرده است یا نه.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

آیا فریز دهانه رحم با سرما درمانی به بدن آسیب می زند؟

اکثر افراد هنگام سرما درمانی فشار و گرفتگی خفیفی احساس می کنند. علاوه بر این ممکن است بیمار سرما را در واژن حس کند. برای برخی ها هم هیچ نوع ناراحتی ایجاد نمی شود.

فریز دهانه رحم با سرما درمانی کجا انجام می شود؟

این عمل را می توان در مطب پزشک و یا برخی از کلینیک های بهداشتی انجام داد.

مراقبتهای بعد از فریز رحم با سرما درمانی

معمولا بعد از انجام کرایوتراپی بیمار از چند روز تا چند هفته ترشحات آبکی خواهد داشت. ممکن است این ترشحات کمی غلیظ باشند یا کمی خون در آنها وجود داشته باشد. نکته مهم این است که برای جبران آب از دست رفته بدن حتما بیمار باید به اندازه کافی مایعات بنوشد.

احتمالا پزشک توصیه می کند که تا چند هفته بعد از سرما درمانی از تامپون استفاده نکنید. همچنین احتمالا توصیه می کند که تا چند وقت رابطه جنسی واژینال نداشته باشید. این کار باعث می شود دهانه رحم بهبود پیدا کند و احتمال عفونت هم کم شود.

آیا فریز دهانه رحم با سرما درمانی بی خطر است؟

سرما درمانی برای بیشتر افراد عارضه جانبی خاصی به همراه نمی آورد؛ اما ممکن است به ندرت باعث بروز مشکلاتی شوند. این مشکلات عبارتند از:

غش کردن عود عفونت لگنی موجود خونریزی شدید سوختگی واژن با یخ

در صورت بروز هر کی از موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

خونریزی شدید درد شدید شکم تب و لرز ترشحات بدبوی واژن

سرما درمانی روی قدرت باروری بیمار تاثیری نمی گذارد مگر اینکه عارضه نادری رخ بدهد. به ندرت اتفاق می افتد که بعد از سرما درمانی همه سلول های غیر طبیعی از بین نمی روند. اگر این سلول ها در دهانه در دهانه رحم باشند احتمال اینکه از بین نروند بیشتر می شود. اگر این اتفاق بیفتد، کرایوتراپی باید مجددا انجام شود یا از درمان های متفاوتی استفاده کرد.

فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

فریز دهانه رحم با سرما درمانی در دوران بارداری

معمولا پزشکان برای درمان سلول های غیر طبیعی دهانه رحم صبر می کنند. تاخیر در درمان معمولا بی خطر است چون به طور کلی کمی طول می کشد تا سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم سرطانی شوند.