بتُن تولیدی از سیمان دچار سرطان بی‌دوامی است


بتُن تولیدی از سیمان دچار سرطان بی‌دوامی است

مهاباد- ایرنا- هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و عضو فدراسیون بین‌المللی بتُن با اشاره به اهمیت خاک در تولید سیمان، گفت: بتن تولیدی از سیمان در جهان دچار یک نوع سرطان و بی‌دوامی شده است.

پروفسور علی‌اکبر رمضانیان‌پور در دومین سمینار تخصصی «سیمان کامپوزیت در بتن» که در شرکت سیمان کاوان بوکان برگزار شد، اظهار داشت: ما باید این سرطان را از بین ببریم؛ سرطانی که به دلیل توجه نکردن به دوام بتن ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در صنعت سیمان ماده اصلی خاک است، باید از خاک‌هایی استفاده شود که سلامت جهانیان را تضمین کند و بر همین اساس پوزولان و خاک‌های پوزولانی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

وی با اشاره به اینکه بتن یک موجود زنده است و می‌تواند مورد حمله مولفه‌هایی همچون دما، باکتری‌ها، سولفات‌ها و چندین عامل دیگر تخریب‌کننده قرار گیرد، اضافه کرد: استفاده از سیمان‌های پوزولانی بهترین راهکار برای حل مشکل سرطان بتن (نبود دوام بتن) است.

این مدرس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به ترک‌خوردگی‌های بتن مورد استفاده تعدادی از پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز کشور به دلیل توجه نکردن به دوام بتن افزود: طراحی و بتن‌ریزی بر اساس مقاومت بتن غلط است و حتی در کشورهای اروپایی این روش منسوخ شده و طراحی بتن بر اساس دوام بتن، جایگزین طراحی بر مبنای مقاومت بتن شده است.

وی گفت: برای طراحی و بتن‌ریزی اصولی باید رویه غلط استفاده از سیمان‌های تیپ متوقف شود و از سیمان‌های کامپوزیت پوزولانی استفاده گردد تا سازه‌ها دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد.

رمضانیان‌پور ضمن تاکید به نقش محیط زیستی استفاده از سیمان‌های پوزولانی اظهار کرد: تولید و استفاده از سیمان‌های پوزولانی هم از لحاظ تولید دی‌اکسید کربن کمتر و هم از لحاظ دوام بیشتر نسبت به سیمان‌های تیپ‌های یک و ۲ بسیار بهتر است.

۲۰ درصد از مصرف سیمان کشور سیمان پوزولانی است

دبیر کمیته متناظر سیمان ایران در سازمان جهانی استاندارد ایزو نیز با مقایسه میزان مصرف انواع سیمان‌ها در کشور اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد از مصرف انواع سیمان کشور مربوط به سیمان پوزولانی است و ۸۰ درصد دیگر مربوط به تیپ‌های دیگر سیمان است؛ در حالی که این تناسب در کشورهای اروپایی به دلایلی همچون صرفه اقتصادی سیمان‌های پوزولانی برعکس است و تنها ۲۰ درصد مصرف آنها از نوع تیپ‌های دیگر است.

حمیدرضا تاجیک با اشاره به نقش سیمان‌های پوزولانی در کاهش گازهای گلخانه‌ای بخصوص دی‌اکسید کربن گفت: این نوع از سیمان‌ها با توجه به اینکه نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه‌ای دارد باید استفاده از آن افزایش پیدا کند.

این کارشناس صنعت سیمان افزود: بحث مقاومت سیمان و بتن در کشورهای اروپایی چندان مهم نیست و مقوله بسیار مهمتر، مساله دوام و عمر بتن است.

دبیر کمیته متناظر سیمان ایران در سازمان جهانی استاندارد ایزو بهترین انتخاب برای خلاص شدن از مشکلات مربوط به عدم دوام بتن را استفاده بیشتر از سیمان پوزولانی در تولید بتن عنوان و اضافه کرد: باید تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف سیمان پوزولانی را بسیار جدی بگیریم.

سرطان بتن واکنش بسیار مخربی است که باعث انبساط‌های شدید در سطح بتن می‌شود؛ این واکنش در بتن‌هایی که در معرض شرایط محیطی مرطوب قرار داشته و سنگدانه‌هایی که حاوی میزان معینی «کانی اپال»، «تری دسییت»، «کریستو بالیت»، «ریولیت»، «آندزیت»، «کلسدونی» یا «داسیتها» باشد با مقدار قلیایی سیمان که مجموع Na۲O و K۲O آن از ۰٫۶ درصد تجاوز کند، صورت می‌گیرد که باعث انبساط‌های شدیدی در سطح بتن می‌گردد.

این واکنش به مرور زمان و بسیار آرام رخ می‌دهد به همین دلیل به این فعل و انفعالات سرطان بتن می‌گویند.

در این مراسم که مدت یک روز در کارخانه سیمان کاوان بوکان برگزار شد، مسوولان این کارخانه نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرهای خود در زمینه تولید سیمان پرداختند.

این کارخانه سالانه ۲ میلیون تن سیمان تولید می‌کند که بخش اعظم آن را به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟