چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه


چای دارای تاریخ 5 هزار ساله است. ورود چای به ترکیه با چنان قدرتی بود که قهوه و دیگر نوشیدنی ها را کنار زد و جای آنها را گرفت. این نوشیدنی خوش عطر و طعم امروز بدون هیچ سئوال و جوابی جای خود را روی شعله گاز تمام خانه های مردم ترکیه باز کرده، همین حالا که این مطلب را می خوانید میلیون ها نفر در ترکیه در حال سفارش چای در استکان های کمرباریک هستند و...

چای دارای تاریخ 5 هزار ساله است. ورود چای به ترکیه با چنان قدرتی بود که قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها را کنار زد و جای آنها را گرفت. این نوشیدنی خوش عطر و طعم امروز بدون هیچ سئوال و جوابی جای خود را روی شعله گاز تمام خانه‌های مردم ترکیه باز کرده، همین حالا که این مطلب را می‌خوانید میلیون‌ها نفر در ترکیه در حال سفارش چای در استکان‌های کمرباریک هستند و چایچی‌های ترکیه در حال دم کردن چای و سرویس دادن به مشتریانشان هستند. در ترکیه چایخانه وجود دارد و نوشیدنی چای سیاه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های اصلی در آنجا سرو می‌شود.

اصطلاحات جالب ترک‌ها درباره چای:

در فرهنگ ترکی چای جایگاه خاصی دارد و در خانه تمام ترک‌ها این نوشیدنی پرطرفدار از صبح تا شب چند باری دم می‌شود. جالب است بدانید اصطلاحاتی جالبی در بین ترک‌ها در مورد توصیف چای خوش رنگ وجود دارد؛ مثلا می‌گویند چاییش مثل خون خرگوشه (tavşan kanı). اصطلاح دیگری درباره چای بین مردم ترکیه رایج است و آن "چاییش مثل چایی پاشاست" (paşa çayı gibi) است. پاشاها در دوران قدیم در ترکیه افراد قدرتمند و ثروتمند بودند. امروزه هم هنوز گاهی به نمایندگان مجلس یا کسانی که منصبی در شهرداری دارند یا پست‌های دولتی دارند، پاشا می‌گویند. حالا داشتان چای پاشا چیست؟ امروزه به چای خوش عطر و طعمی که نه خیلی داغ باشد و نه خیلی خنک و کاملا مناسب نوشیدن باشد، چای پاشا می‌گویند یا وقتی می‌خواهند به یک نفر بگویند زمان نوشیدن چایت رسیده به او می‌گویند چایی‌ات مانند چای پاشاست.

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

چای در ترکیه چطور سرو می‌شود:

چای ترکی در استکان‌های کمر باریک ریخته می‌شود. استکان خوش هیکل و قدیمی را با نعلبکی و همراه یک قاشق چایخوری برای میهمان می‌برند. مرسوم است یکی، دو حبه قند در کنارش می‌گذارند. اگر قند نباشد یکی دو قاشق شکر در آن می‌ریزند اما معمولا چای را با دو حبه قند می‌نوشند. قندها را با حوصله داخل چای انداخته و با قاشق هم می‌زنند. این کار باعث می‌شود هم چایی خنک شود و هم شیرین و آماده نوشیدن. این روش نوشیدن چای، خودی و غیر خودی نمی‌شناسد. در میهمانی یا حتی در خانه همین روش را استفاده می‌کنند. این را هم بدانید که چای‌های ترکی معمولا خیلی تلخ هستند و کمی غلیظ‌تر از چایی که ما در ایران دم می‌کنیم بنابراین اگر آن را بدون شیرینی بنوشید احتمالا تلخیش اذیت‌تان خواهد کرد.

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

معروف‌ترین چای ترکی متعلق به کجاست؟

همانطور که در ایران چای لاهیجان معروف است و لاهیجان خطه‌ای است که چای در آن کشت می‌شود؛ در ترکیه هم کارادنیز یا شهرهای حوالی دریای سیاه مانند ریزه از جمله شهرهای معروف برای کشت چای هستند. چای کارادنیز بسیار معروف است و البته خود مردمان این ناحیه هم نوشیدنی چای را بسیار دوست دارند.

چایی دیگری هم در ترکیه دم می‌شود که نامش کمی عجیب است، چای قاچاق! کاچاک چای یا همان چای قاچاق، چایی سریلانکایی یا چایی خارجی است. از آنجایی که در زمان‌های قدیم ورود این چای به ترکیه ممنوع بوده به آن لقب قاچاق داده‌اند چون از راه قاچاق وارد می‌شده. هنوز این نام روی آن مانده و اگر دوست دارید چای خارجی میل کنید باید در کافی‌شاپ‌ها یا قهوه‌خانه‌های ترکیه سفارش کاچاک چای بدهید.

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

معرفی چند چایخانه معروف در استانبول:

در ترکیه قهوه خانه یا چایخانه با این عنوان ندارند بلکه از لفظ باهچه به جای خانه استفاده می‌کنند مثلا می‌گویند "چای باهچاسی" که به معنی چایخانه یا محل سرو جای است. البته مشخص است که غیر از چای نوشیدنی‌های دیگری هم می‌توانید سفارش دهید اما از زمان‌های قدیم این نام روی آنها باقی مانده.

تاریهی چنارآلتی(Tarihi cinar alti):

یکی از چایخانه‌هایی که اگر یکبار بروید مشتری دائمش خواهیدشد، چنارآلتی است. شعار این چایخانه این است: "بهترین چای کل مملکت را ما داریم". منظره بی‌نظیر بغاز را می‌توانید در حالی که چای نوش با سیمیت نوش جان می‌کنید تماشا کنید. اگر می‌خواهید بدانید سیمیت چیست، مطلب «همه چیز درباره نان‌های خوشمزه ترکی» را بخوانید. اینجا یکی از کافه‌های شلوغ است. علت نامگذاری آن استفاده از چناری بسیار قدیمی و مسن در خیابان است. زیر این چنار صندلی و میز چیده‌اند. رهگذران و مشتری‌ها می‌توانند از فضای مشجر و تماشایی این کافه استفاده کنند. بخش دیگری از کافه دقیقا در کنار دریاست و منظره تنگه بسفر را می‌توانید تماشا کنید.

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

شلوغ‌ترین زمان آن صبح‌های برای صرف صبحانه است و عصرها. بنابراین اگر دوست دارید از منظره تماشایی این قهوه‌خانه یا بهتر بگوییم چایخانه لذت ببرید طوری برنامه‌ریزی کنید که در زمان شلوغ نباشد.

آدرس چایخانه چنارآلتی: در محله اوسکودار، خیابان چنگل‌کوی، کوچه چنارلی جامع و پلاک 4 است.

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

چایخانه کاشی بِیاز(KAŞIBEYAZ) در بُسفر:

بیاز که در نام این چایخانه استفاده شده به معنی سفید است. وارد آنجا که شوید متوجه علت نامگذاری این کافه خواهید شد. همه جا سفید است. تراس این کافه رستوران که بیشتر برای سرو چای و نوشیدنی به آنجا می‌روند کاملا سفید است. منظره بسفر را خواهید دید و در یک محیط خانوادگی می‌توانید چای ترکی، این نوشیدنی محبوب ترکیه را سفاش دهید. لذت نوشیدن چای در استکان‌های کمرباریک در کنار تنگه بسفر چندین برابر خواهد شد.

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

آدرس چایخانه کاشی بیاز: در منطقه ساری‌یر است. به ساری‌یِر و محله یِنی‌کوی بروید سپس سراغ خیابان "کوی‌باشی" را بگیرید.

چایخانه‌های محله بی‌اُغلو:

چایخانه‌های محله بی‌اُغلو هم بسیار معروفند و چون قیمت پایینی دارند دانشجو‌‎ها و دانش آموزان خیلی به سراغ‌شان می‌روند. بهترین آنها را می‌توانید در امتداد جاده استقلال پیدا کنید. حتما سری به این چایخانه‌ها بزنید تا با فرهنگ چای و نوشیدنی‌های ترکی بیشتر آشنا شوید.



1398/05/17 | کد مطلب: 4586
برچسب‌ها: شکم‌گردیترکیه
چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه
چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه هانیه کاظمی
چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم



به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه های گردشگری جهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»