روایتی از درگذشت شهرام رضایی؛ هنرمند اردبیلی


روایتی از درگذشت شهرام رضایی؛ هنرمند اردبیلی

هنرمند اردبیلی درگذشت. هنرمندان بسیاری در استان اردبیل بدون اینکه دیده و شنیده شوند زبان گویای فرهنگ استان بودند و پیش از اینکه میان مردم […] نوشته روایتی از درگذشت شهرام رضایی؛ هنرمند اردبیلی اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

هنرمند اردبیلی درگذشت.

هنرمندان بسیاری در استان اردبیل بدون اینکه دیده و شنیده شوند زبان گویای فرهنگ استان بودند و پیش از اینکه میان مردم خود شناخته شوند در مجامع جهانی درخشیده‌اند و تلخ‌تر آن که گمنامی چنین چهره‌هایی همچنان ادامه دارد.

روایتی از درگذشت هنرمند اردبیلی که به‌زبان بین‌المللی با دنیا سخن گفت

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جامعه فرهنگی اردبیل هنوز داغدار یوسف جاوید بازیگر مردمی و محمد باقر منصوری مداح اهل‌بیت(ع) بود که ضایعه دیگری چشم شهروندان را گریان ساخت.

شهرام رضایی نخبه هنری که توانسته بود در سال ۹۶، اسکار جهانی کاریکاتور را از آن خود سازد، در سانحه تصادف رانندگی در جاده اردبیل ــ مشکین‌شهر و در اوج غفلت مسئولان به دیار باقی شتافت.

در گمنامی این هنرمند همین بس که با وجود اینکه بارها مقابل خبرنگاران از معضلات هنر و کاریکاتور در اردبیل گفت اما این رشته هنری همچنان با مشکلات متعددی به‌ویژه در حمایت و معرفی هنرمندان خود مواجه است.

۱۹ سال فعالیت با وجود معضلات

رضایی متولد ۱۳۵۷ بود، جوانی خوش‌برخورد و به‌تعبیر دوستانش آرام و کم‌حرف. یکی از هنرمندانی که صدای بلندش را کسی نشنیده بود اما مقابل کاریکاتورهایش فریاد طرف انتقاد را بلند می‌کرد.

این هنرمند که معلم دانش‌آموزان نیز بود با کوله‌باری از ۱۹ سال فعالیت هنری به دیار باقی شتافت و مرگ دلخراشش در یکی از جاده‌های خطرآفرین اردبیل نیز غمی به غم‌ها افزود.

زمانی که در دبیرستان تحصیل می‌کرد با اولین طرح‌های خود استعدادش را به اثبات رساند و تا لحظه‌ای که جان در بدن داشت نزدیک به ۱۹۰ جایزه ملی و بین‌المللی را کسب کرده بود.

کارشناس ارشد هنر، طراح، نقاش، کارتونیست و مدرس دانشگاه بود که بیش از ۱۸۰ جایزه ملی و بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان را در کارنامه خود داشت.

مقام نخست مسابقه بین‌المللی «فکس برای صلح» ایتالیا، رتبه نخست مسابقه بین‌المللی قبرس در سال ۲۰۰۳، مقام نخست رقابت بین‌المللی سال ۲۰۰۶ سوریه، مقام نخست مسابقه بین‌المللی کشور آذربایجان در سال ۲۰۰۸، جایزه نخست و دریافت تندیس طلا از دست رئیس جمهور قبرس در سال ۲۰۰۹، جایگاه نخست مسابقه بین‌المللی ایران در سال۲۰۱۰، رتبه نخست مسابقه بین‌المللی دوسالانه پایداری ایران در سال ۲۰۱۱، جایزه ۵۰۰۰دلاری مسابقه جهانی ایران در سال ۲۰۰۶، رتبه دوم مسابقه بین‌المللی نصرالدین (هوجا ۲۰۱۰) و جایگاه دوم مسابقه بین‌المللی اسکوپیه (مقدونیه ۲۰۰۲) تعدادی از عناوین کسب‌شده توسط این هنرمند اردبیلی است.

هنرمندی که از مسئولان تجلیل ندید

شهرام رضایی به‌واسطه درخشش‌های متعدد بارها در سفر به کشورهای اروپایی رفتار مسئولان با هنرمندان را دیده بود. سال‌ها قبل در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته بود که تجلیلی درخور از مسئولان ندیده است و بسیاری از مدیران از کارکرد هنری و آموزشی کاریکاتور غافل هستند.

رضایی که کاریکاتور را زبان بین‌المللی می‌دانست معتقد بود آنجایی که نوشتار قادر به طرح مشکل و تأثیرگذاری نیست باید از کاریکاتور بهره گرفت و با مردم حرف زد.

این اظهارات با از دست دادن رضایی به‌مانند زخمی ریشه‌دار در فرهنگ این خطه به‌یادگار خواهد ماند. جالب آنکه خود مسئولان معتقدند اردبیل حامی هنرمندان است و تا حد امکان فضای فعالیت تسهیل شده است.

به‌طوری که رئیس حوزه هنری استان اردبیل پیش از این گفته بود اردبیل قطب کاریکاتور کشور است و هنرمندان این خطه در مجامع جهانی می‌درخشند.

امیر رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: حجم تولیدات کاریکاتور در این استان قابل توجه بوده و بیش از ۵۰ هنرمند فعالیت تخصصی و حرفه‌ای در این خصوص دارند.

وی با تأکید به اینکه اغلب این هنرمندان در رقابت‌های جهانی و ملی حائز رتبه شده‌اند، افزود: این مهم موجب شده تا کاریکاتور اردبیل در سطح جهانی شناخته شده و هنرمندان این استان شهرت ملی و جهانی داشته باشند.

مطالبات روی‌زمین‌مانده هنرمندان

سؤال اینجا است که؛ خواسته هنرمندان از نهادهای اجرایی چیست و چرا سؤالات هنرمندانی مانند شهرام رضایی بی‌جواب مانده است؟

یکی از مهمترین خواسته‌ها افزایش فضاهای فرهنگی سطح شهر است که بتواند در قالب سالن نمایش، سالن همایش و گردهمایی و گالری بتواند فرصتی جهت معرفی تولیدات هنرمندان فراهم سازد.

در پاسخ مدیرکل ارشاد اسلامی استان جهت تکمیل تالار شهر مشاهده شد که این پروژه همچنان در انتظار اعتبار است.

سید ناصر اسحاقی با بیان اینکه این پروژه ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: تکمیل آن نیازمند تأمین مالی است.

مطالبه دیگر فرهنگ‌سازی و معرفی هنرمندان است که به‌واسطه رویدادهای مختلف می‌تواند عملیاتی شود اما از میزان ارتباط مردم با هنرمندان می‌توان بعینه مشاهده کرد که رویدادهای فرهنگی با حضور خود هنرمندان و اهالی فرهنگ برگزار می‌شود و هنوز فاصله بین هنرمند و مردم قابل توجه است.

از سویی ایجاد فرصت جهت فروش تولیدات هنری سال‌ها است تأکید شده و راه به جایی نبرده است، به‌طوری که بسیاری از تولیدات هنرمندان با ارقام قابل توجهی در خارج از کشور به‌فروش می‌رسد اما در خود استان و یا رویدادهای ملی در حد مقبول معرفی نشده و خریداری نمی‌شود.

شهرام رضایی به‌تعبیر دوستان خود معلم کاریکاتور و یکی از نخبگان هنری اردبیل بود، هنرمندی که دردهای بشری را به‌زبان کارتون و کاریکاتور به‌تصویر کشید و هرچند در زمان حیاتش قدردان او نبودیم اما آثار وی در تاریخ فرهنگ این استان ماندگار خواهد بود.

گزارش از ونوس بهنود

فیلم تشییع پیکر شهرام رضایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403