خبرنگار می تواند ابزار اصلی تعمیق دموکراسی باشد


خبرنگار می تواند ابزار اصلی تعمیق دموکراسی باشد

تهران-ایرنا- حزب ندای ایرانیان در بیانیه ای به مناسبت روز خبرنگار ضمن تاکید بر رفع موانع شغلی اصحاب رسانه تاکید کرد: با رفع این موانع خبرنگار می‌تواند یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی باشد که با فساد ستیزی، تعمیق دموکراسی و بسط جامعه‌ای آزاد و آگاه، اهداف تبیین شده در «بیانیه گام دوم انقلاب» رهبر معظم انقلاب را برآورده می‌کند.

به گزارش روز پنجشنبه حزب ندای ایرانیان، در بیانیه این حزب آمده است: تبریک روز خبرنگار، مثل بسیاری از کار های دیگر تبدیل به عادتی شده که هرساله در 17 مردادماه تکرار می‌شود؛ امّا بیاییم امسال از این عادتِ مستعمل دست بکشیم و به این جماعت زحمت‌کش، به این عزیزانی که بنیاد رکن چهارم دموکراسی هستند تبریک نگوییم. شاید این راهی باشد برای یادآوری کمبودها و کاستی‌هایی که در این حوزه وجود دارد و عادت ما به این‌گونه مناسک‌ها – بزرگداشت‌های تکراری هرساله – مانع از دیدن آن‌ها شده است.

در ادامه بیانیه می خوانیم: تبریک هایی که بهانه‌ای می‌شود برای تغافل و غفلت نسبت به وضعیت ناگواری که در این حوزه وجود دارد. برای نمونه، این دیگر ضرب‌المثلی رایج شده است که دموکراسی بدون مطبوعات آزاد و آگاه امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان با فساد (در انواع مختلف آن) مبارزه کرد، مگر به کمک خبرنگاران و به مددِ اهالی مطبوعات.

حزب ندای ایرانیان درباره واقعیت های شغل خبرنگاری آورده است: وقتی واقعیت موجود را نگاه می‌کنیم وضعیتی را می‌بینیم که یک‌سوی آن انفعال فعالان حوزۀ خبر و روزنامه‌نگاری است و یک‌سوی آن معدود افرادی که با «قلم فروشی» جذب گروه‌ها و جریان­ها شده‌اند و می‌شوند و حقیقت را به پای مصلحت‌های فردی و گروهی سلاخی می‌کنند. در این میان نبایستی از این نکته نیز گذشت که این قشر شریف و زحمت‌کش، عموماً نه از نظر معیشتی تأمین‌اند و نه امنیت شغلی دارند؛ شرایطی که با سرریز شدن موج‌های تورمی به بازار آشفتۀ کاغذ و به شمارش افتادن نفس مطبوعات و عدم حمایت لازم از سوی متولیان امر به شدت بغرنج شده و می‌رود تا در کنار عواملی دیگر – همچون یکه‌تازی فضای مجازی و بی‌رغبتی جامعه به خواندن و مطالعه – عملاً به مرگ مطبوعات و روزنامه‌نگاری و به مخاطره و مضیقه افتادن زندگی و معیشت روزنامه‌نگاران، منتهی شود. و بدتر از این‌ها، این‌که هیچ نظام حمایتی قانونی جامع و وحدت رویۀ قضایی در چگونگی تعامل با آنان وجود ندارد؛ به‌نحوی‌که تنها کافی است سهوالقلمی از ایشان سر بزند تا به راحتی دچار درگیری‌های قضایی و سیاسی و اجتماعی متعددی شوند.

در ادامه بیانیه حزب ندای ایرانیان، ضمن بزرگداشت این روز، پیشنهاد داده است: برای این‌که اهالی شریف این رکنِ حیاتی دموکراسی جایگاه واقعی خودشان را بازیابند و تبدیل به چشم بیدار ملت شوند تا با آزادیِ بیانِ تضمین‌شدۀ قانونی و حقوقی و با جسارت و شهامت به خبررسانی، شفاف‌سازی، افشای مفاسد و بیان حقایق مشغول شوند، مصرانه از دستگاه‌های متولی، به ویژه مجلس شورای اسلامی و ریاست جدید قوه قضاییه خواهشمند است تا به کمک اهل‌فن و کارشناسان خبره به رفع موانع مختلف و متعدد ظهور مطبوعات و خبرگزاری‌های آزاد و متعهد و ضد فساد بپردازند و در این راه از هیچ کوششی کوتاهی نکنند. بی‌تردید چنین کاری می‌تواند یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی باشد که با فساد ستیزی، تعمیق دموکراسی و بسط جامعه‌ای آزاد و آگاه، مقاصد ترسیم‌شده در قانون اساسی ج.ا.ا، آرمان‌های انقلاب 57 و همچنین اهداف تبیین شده در «بیانیه گام دوم انقلاب» رهبر معظم انقلاب را برآورده می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی