با ستم و جفا خوشیم...


با ستم و جفا خوشیم...

سنندج - ایرنا - حال امروز اهالی رسانه زیاد تعریفی ندارد ولی با این وجود تمام سختی‌ها را به جان می‌خِرند تا بتوانند صدای مردم و مطالبات آنها را به گوش مسئولان برسانند و گامی موثر در راستای بهبود وضعیت جامعه و توسعه آن بردارند.

فعالیت در حوزه رسانه هم مستثنی از دیگر حوزه‌ها نیست و بی شک وضعیت اقتصادی هم بر نحوه کارکرد آن تاثیر گذاشته است ولی جدا از مسائل و مشکلات اقتصادی حال امروز خبرنگار و روزنامه‌نگار از لحاظ کاری رضایت بخش نیست و به قول مولانا با ستم و جفا خوشم گرچه درون آتشم.

هر چقدر تاریخ را ورق می‌زنیم از وضع امروز رسانه بیشتر متاسف می‌شویم، در زمانی که اکثریت جامعه بی‌سواد بودند همین افراد از باسوادان درخواست خواندن اخبار را از نشریات مکتوب آن دوره می‌کردند.

آن زمان در کردستان وقتی نشریه‌ای توقیف می‌شد مردم مقابل فرمانداری تجمع می‌کردند و خواستار فعالیت مجدد آن می‌شدند حال امروز اگر بیشتر رسانه‌ها هم ممنوع فعالیت شوند آیا واکنشی را از سوی مخاطبان شاهد خواهیم بود؟

اتفاقات زیادی دست بدست هم داده تا مقبولیت و محبوبیت رسانه‌ها در بین آحاد مردم کم شود و از جمله آنها می‌توان به کاهش تخصص و مهارت اهالی رسانه و کم توجهی به ذائقه مخاطبان و نبود ساماندهی و آشفتگی در حوزه رسانه اشاره کرد.

امروزه هیچ کسی جرات ندارد پیشوند پزشک یا مهندس را بدون اینکه مدرک تحصیلی و تخصص این رشته‌ها را داشته باشد، کنار اسم خود بیاورد ولی براحتی فعالان حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت و غیره تنها به واسطه نگارش مطالبی در حیطه تخصص خود در نشریه‌ای عنوان روزنامه‌نگار را بر خود می‌گذارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز سنندج در آستانه فرا رسیدن روز خبرنگار به وضعیت حال امروز خبرنگار و رسانه و آینده پیش روی آن و همچنین یادآوری تعریف خبرنگار، میزگردی را با حضور رئیس خانه مطبوعات کردستان، مدیر مسئول هفته نامه ده‌نگی کردستان و خبرنگاران خبرگزاری کردپرس و مهر برگزار کرد.

شبکه‌های اجتماعی تعداد خبرنگاران مدعی را زیاد کرده است

با ستم و جفا خوشیم...

رئیس خانه مطبوعات کردستان اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز جامعه ما به وجود شبکه های اجتماعی برمی‌گردد که با تسهیل دسترسی مخاطبان هر فردی با نگارش مطلبی در صفحه شخصی خود توهم نویسنده، روزنامه‌نگار، خبرنگار و صاحب فکر و اندیشه بودن را پیدا کرده است.

کاظم ایمان زاده اضافه کرد: این مساله فقط مربوط به حوزه خبرنگاری و روزنامه نگاری نیست، این فضا تعداد افراد مدعی حوزه شعر، نویسندگی و موسیقی را هم زیاد کرده و باعث شده در مقطع کوتاهی این اشخاص مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند.

رئیس خانه مطبوعات کردستان افزود: به نظرم آنچه در تعریف خبرنگار و روزنامه‌نگار بسیار حائز اهمیت است، دید آنها نسبت به مسائل جامعه است.

ایمان زاده با اشاره به اینکه افراد آماتور دیدی نسبت به مسائل جامعه و پیرامون خود ندارند، یادآور شد: گاهی مواقع شاهد انتشار اخبار سطحی از سوی افراد تازه‌کار و کسانی که تنها توهم خبرنگار بودن را دارند، هستیم که این از نداشتن دید صحیح نشات گرفته است.

ضرورت آشنایی خبرنگاران با قانون مطبوعات

با ستم و جفا خوشیم...

مدیر مسئول هفته نامه ده نگی کردستان نیز اظهار داشت: رسانه را با فرم می شناسیم به این معنا که کسی صرفا با انتشار یک مطلب در رسانه‌ای نمی‌تواند نام خبرنگار یا روزنامه‌نگار را برخود بگذارد چرا که این مهم نیاز به اصول و تکنیک ویژه‌ای دارد.

هوشیار بابایی با اشاره به اینکه نگاه ساختارگرایانه و فرم گرا نسبت به این حوزه دارم، اضافه کرد: برای رعایت فُرم در تولید یک خبر نیاز به تکنیک است تا پیام را به مخاطبان انتقال داد.

وی با اشاره به اینکه افرادی در شبکه‌های اجتماعی روزانه پیام‌های مختلفی را منتشر می‌کنند، افزود: در کشور و به تبع استان ما چون ساماندهی در حوزه رسانه و فعالان آن وجود ندارد هر فردی که مطلبش حتی خارج از محتوای خبر باشد و منتشر شود احساس خبرنگار بودن می‌کند.

بابایی با بیان این سوال که آیا تمام اعضای خانه مطبوعات را خبرنگاران و روزنامه نگاران تشکیل دادند، گفت: صفت بخشیدن بخش اشتباهی از فرهنگ مردم کشور ما شده وصفت‌هایی را برای خود برمی‌گزینند و احساس می‌کنند به آنها هویت می‌بخشد.

وی یادآور شد: انتخاب این صفت‌ها نه تنها در حوزه رسانه بلکه در حیطه عمومی جامعه ایرانی وجود دارد، به عنوان نمونه فردی فعال اجتماعی است و عنوان روزنامه نگار را هم برای خود تعیین می‌کند.

بابایی با اشاره به اینکه هر فردی برای دریافت گواهینامه و اجازه رانندگی کردن ابتدا قوانین و مقررات مربوط به آن را باید یادبگیرد، یادآور شد: کمتر خبرنگاری را می توان یافت که با قانون مطبوعات آشنایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اهالی حوزه رسانه نیاز به دوره‌های آموزشی کاربردی دارند، گفت: تاکنون چندین مرتبه پیشنهاد برگزاری دوره آموزشی حقوق رسانه را دادم ولی تاکنون این اتفاق نیافته است.

مدیر مسئول هفته نامه ده نگی کردستان با بیان این سوال که چه تعداد ازفارغ التحصیلان حوزه رسانه وقتی به این عرصه وارد می‌شوند موفق عمل می‌کنند، افزود: در کردستان که فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط حوزه رسانه زیاد موفق نبودند.

بابایی اظهار داشت: انتظار می‌رود فارغ التحصیلان حوزه رسانه به مطبوعات استان ورود پیدا کنند و به تحلیل گفتمان و محتوای آنها بپردازند.

وی اضافه کرد: در حوزه مطبوعات کُردی افراد تحصیل کرده دانشگاهی که به موضوع تسلط کامل داشته باشند، نداریم.

بابایی افزود: نمونه نشریاتی که در دوره های گذشته در کردستان موفق بودند هم چون آبیدر و آشتی، توسط افرادی منتشر می‌شد که تحصیل کرده دانشگاهی حوزه رسانه نبودند ولی از دانش و تجربه کافی برخوردار بودند.

وی گفت: یکی از آسیب های جدی در حوزه رسانه این است که خبرنگاران معطوف به ساختار قدرت شدند و معتقدم ادارات رسانه ها را گروگان گرفتند.

این فعال حوزه رسانه اضافه کرد: تعدادی از نشریات ما توان و تخصص نقد کردن را ندارند و تعدادی هم به دلیل اینکه مبادا منبع مالی آنها از بین رود جرات نقد کردن را ندارند.

خبرنگاری عشق، علاقه و جسارت می‌خواهد

مجید سلیمانی رئیس خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج نیز اظهار داشت: تجربه، تخصص و آموزش اصول کاری هر کسی است که در هر حرفه و رشته‌ای بخواهد فعالیت کند.

وی اضافه کرد: شغل خبرنگاری فقط نیازمند به تحصیلات آکادمیک یا فقط تجربه نیست بلکه عشق و علاقه است و فعالیت د ر این حرفه شجاعت و جسارت نیز می خواهد.

سلیمانی با اشاره به اینکه خبرنگار خوب باید تمام آیتم‌های مورد نیاز این شغل را در کنار هم داشته باشد، افزود: نمی توانیم بگوییم فردی مانند استاد فریدون صدیقی چون از طریق تجربه به این جایگاه رسیده همه خبرنگاران دیگر هم می‌توانند روال تجربی را در پیش بگیرند و موفق شوند.

وی با بیان اینکه آدم‌ها دارای استعدادهای متفاوتی هستند، گفت: اگر در کنار آموزش تخصصی و تئوری، تجربه هم آمیخته شود فرد صاحب دانشی شده که می‌تواند در هر رشته‌ای از آن برای بهتر بودن استفاده کند.

رئیس خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج یادآور شد: چه تعداد از فعالان عرصه رسانه ای در استان کردستان با علاقه نه از روی ناچاری وارد این عرصه شده اند و یا چه میزان از اهالی رسانه دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط توانسته اند موفق عمل کنند؟

سلیمانی اضافه کرد: بی شک رسانه‌ها دنبال خبرنویس نیستند چرا که این کار براحتی از یک دستگاه ضبط صوت بر می‌آید ما باید درصدد تربیت خبرنگار به معنای واقعی آن باشیم.

وی اظهار داشت: نحوه تنظیم خبر و داده‌های آماری موجود در آن به اندازه عکس خبر برای برخی مدیران اهمیت ندارد و این از دیگر آسیب‌های حوزه رسانه است.

خبرنگاری علاوه بر شغل، علم و تخصص است

با ستم و جفا خوشیم...

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس هم در این میزگرد اظهار داشت: سال‌ها شنیدیم و بارها هم بیان شده که خبرنگار شخصی است که به طور تمام وقت در رسانه‌ای رسمی کار می‌کند و محل درآمد او از کار خبرنگاری و روزنامه‌نگاری است.

منصور اولی افزود: آفت اساسی در کشور و به تبع استان ما این است که تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران درآمد معیشتی آنها وابسته به صنف خودشان نیست و این با تعریف خبرنگار منافات دارد.

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس یادآور شد: البته رسانه‌های استان ما از لحاظ بنیه مالی ضعیف هستند و درآمد کافی ندارند و به همین دلیل هم قادر به جذب خبرنگار نیستند.

اولی اظهار داشت: در ایران صاحب امتیاز نشریات می‌تواند روزنامه نگار نباشد ولی رئیس یا عضو حزب و یا کارمند اداره و سازمانی باشد که این روال در دیگر کشورها مرسوم نیست.

وی اضافه کرد: تاکنون چندین مقاله و یادداشت از دکتر ظریف در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده ولی در آن قید نشده وزیر امور خارجه ایران و روزنامه‌نگار.

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس یادآور شد: عباس عبدی در دوره‌ای معاون سردبیر روزنامه سلام بود و اکنون که مقاله می‌نویسد چون در روزنامه کار نمی‌کند و محل تامین درآمد او جای دیگری است در کنار اسمش عنوان روزنامه نگار را قید نمی‌کند بلکه تحلیل گر سیاسی درج می‌شود.

اولی با بیان اینکه خبرنگاری و روزنامه نگاری علاوه براینکه شغل است علم و تخصص نیز هست، گفت: زمانی رسانه می‌تواند ادعای داشتن خبرنگار کُند که افراد دارای علم و تخصص را جذب کرده باشد.

وی تاکید کرد: برخی رسانه‌های وابسته به سازمان‌هایی هنوز خود در تعریف خبر و خبرنگار و انجام کار اصولی و مطابق استانداردهای تعیین شده مانده‌اند ولی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و اعطای گواهی می‌کنند که بازخورد و نتیجه مطلوبی تاکنون نداشته است.

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات حوزه رسانه استان این است که تولیدات آنها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: اگر رسانه برای خبرنگار، تولید اخبار و مخاطبانش ارزش قائل باشد ارزیابی فعالیت خود را در دستور کار قرار می‌دهد.

اولی تاکید کرد: بی گمان کار در حوزه رسانه نیازمند کسب تخصص است که در ایران راه کسب تخصص یا از طریق دانشگاه یا کارآموزی امکان پذیر است.

وی افزود: شاید در گذشته‌ پزشکی و دندانپزشکی هم کاری تجربی بود ولی از دوره‌ای دیگر مانع فعالیت افرادی به طور تجربی در این حوزه شدند و کار در این عرصه منوط به ورود به دانشگاه و کسب دانش تئوری و عملی شده است.

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس اضافه کرد: جای بسی تاسف است که هر کسی بخواهد بدون اینکه تحصیلات مرتبط یا تخصص کافی داشته باشد، قلم بدست می‌گیرد و می‌نویسد و بعد خود را هم خبرنگار معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه نظام رسانه ای ما در حال فروپاشی است، گفت: مسئولان ما هنوز رسانه را نمی‌شناسند و به مطالب منتشر شده توسط یک کانال تلگرامی بی هویت واکنش نشان می‌دهند و جوابیه ارسال می‌کنند.

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس افزود: رسانه‌های جریان اصلی در دیگر کشورها هم وابسته و در خدمت نظام سلطه جهانی هستند ولی درست و حرفه‌ای عمل می‌کنند.

خبرنگار اصلی‌ترین مُهره در ساختار تحریریه است

با ستم و جفا خوشیم...

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان گفت: در این بین اصلی‌ترین مُهره در ساختار تحریریه، خبرنگار است که در رسانه های خارجی هم چون نیویورک تایمز خبرنگار را ریشه رسانه می‌دانند.

امیدی‌فر افزود: هرسال سالروز تولد پولیتزر مقاله‌هایی در رسانه‌های خارجی در ارتباط با خبرنگار و اینکه ریشه رسانه است چراکه خوراک مورد نیاز رسانه را تامین می‌کند، منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: رشد هر رسانه‌ای در گرو حمایت از خبرنگاران آن رسانه است هم چون درختی که هرچقدر ریشه آن قوی‌تر باشد محصول بهتری خواهد داشت.

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان گفت: وقتی خبرنگار مورد حمایت قرار نگیرد نباید انتظار تامین خوراک رسانه و کسب رضایت مخاطبان را داشت.

امیدی‌فر با اشاره به اینکه صدور مجوز نشریات در کشورما به هر فردی فارغ از تخصص و توان و سابقه کار اعطا می‌شود، افزود: از دیگر مشکلات این حوزه پرداخت یارانه به رسانه‌ها و نشریاتی است که اصلا منتشر نشدند.

وی یادآور شد: وابستگی برخی از رسانه‌ها باعث شده خبرنگار نتواند کارش را بدرستی انجام دهد و عملکرد رسانه هم رو به ضعف رفته است.

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان با بیان اینکه قانون مطبوعات خلاهایی دارد و در حمایت از خبرنگار نیست، گفت:در فصل ششم این قانون آمده هیچ ارگان، نهاد و مسئولی حق ایجاد فشار بر رسانه‌ها را ندارند ولی این اجرا نمی‌شود.

امیدی‌فر اضافه کرد: بر اساس تحقیقی که انجام دادم از دیگر ضعف‌های موجود عدم اطلاع و شناخت وکلا و قضات از این قانون است واگر خبرنگاری بخواهد با این قانون از خود دفاع کند بدلیل عدم اطلاع قضات و وکلا با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی را با خبرنگاری نباید یکی دانست گفت: مخالف انتخاب خبرنگار به عنوان روابط عمومی ادارات و سازمان‌ها هستم چراکه این فرد دیگر قادر نخواهد بود هر نوع خبر و گزارشی را منتشر کند.

تخصص و تجربه نیاز اصلی خبرنگار

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان افزود: افرادی هم هستند خود را خبرنگار می‌دانند ولی هنوز شناختی از رسالت و استانداردهای نگارش خبر را نمی‌دانند و این هم ضعف بزرگی است.

امیدی‌فر اظهار داشت: استاد فریدون صدیقی همیشه می‌گوید یک خبرنگار ابتدا باید کتاب بخواند و بعد کارها و آثار دیگران را مطالعه کند و سپس آثار خود را چندین مرتبه بازخوانی کند.

وی اضافه کرد: کدامیک ازخبرنگاران به توصیه‌ها و سفارش‌ها و تجربه‌های بازگو شده بزرگان حوزه رسانه توجه می‌کنند.

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان گفت: افراد متخصص و توانمند حوزه رسانه سکوت کردند و اجازه دادند افراد ناکارآمد وارد این عرصه شوند.

امیدی‌فر با بیان اینکه امروز خبرنگاران برایشان مهم نیست با کدام رسانه کار می‌کنند، اظهار داشت: در دوره‌ای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای کار در هر رسانه‌ای ابتدا تحقیق می‌کردند و سپس مشغول بکار می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران به تخصص و تجربه نیاز دارند، گفت: تجربه باید با آموزش اصولی همراه باشد تا نتیجه‌بخش و تاثیرگذار باشد.

خلاء نبود انجمن صنفی در حوزه رسانه

رئیس خانه مطبوعات کردستان با اشاره به اینکه حوزه رسانه فاقد انجمن صنفی است، گفت: نهادی به نام خانه مطبوعات داریم که کاملا دولتی است و تمامی کارهای مربوطه هم چون طراحی سایت، عضویت اعضا و غیره توسط ادارت کل ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

وی افزود: حتی نام خانه مطبوعات هم اشتباه است و می‌بایست خانه رسانه بود علاوه براین، خانه کارکرد انجمن صنفی واقعی را هم ندارد و این ایرادات باید حل شود.

ایمانزاده با اشاره به اینکه حوزه رسانه نیاز به داشتن انجمن صنفی آزاد و مستقلی که مدافع حقوق اعضای خود باشد، است، اضافه کرد: هم اکنون هیچ اشل و مقیاسی برای جذب و عضویت در خانه نداریم و هر فردی که از طرف رسانه‌ای معرفی شود به عضویت این نهاد در می‌آید.

وی با بیان اینکه پارامتر صحیحی هم برای سنجش افرادی که عضو خانه مطبوعات می‌شوند، وجود ندارد، اظهار داشت: در طول چند سال اخیر اداره کل ارشاد استان مجوز صدور رسانه‌های زیادی را صادر کرده است.

رئیس خانه مطبوعات کردستان یادآور شد: معتقدم محدودیتی برای حضور رسانه‌ها نباید وجود داشته باشد چراکه مخاطبان تعیین کننده ادامه فعالیت آنها هستند.

ایمانزاده تاکید کرد:هر حزبی نیاز به تریبونی دارد تا در جامعه آرمان‌ها و اهداف خود را بیان کند و بی‌شک رسانه بهترین تریبون محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر نظام حزبی به طور واقعی نه جریان انتخاباتی در کشور ما ایجاد می‌شد تعداد رسانه‌های حرفه‌ای هم افزایش پیدا می‌کرد.

رئیس خانه مطبوعات کردستان گفت: قرار نیست خبرنگاران حرفه ای در هر حادثه ای حاضر شوند و در این زمان‌ها شهروند خبرنگاران وارد عرصه شده و سپس حرفه‌ای‌ها تحلیل‌های لازم را ارائه می‌کنند.

ایمانزاده از دیگر مشکلات حوزه رسانه در استان را نبود خبرنگار تخصصی خواند و اظهار داشت: در حوزه‌هایی هم چون قضایی نیاز به خبرنگار تخصصی داریم تا ارتباط بیشتری با دستگاه قضا برقرار کنند.

وی اضافه کرد: نیاز به برگزاری دوره‌های آموزشی در این رابطه وجود دارد که از طرف خانه مطبوعات پیگیری انجام شد ولی مجوز آنرا ندادند.

رئیس خانه مطبوعات کردستان افزود: مخالف افرادی هستم که معتقدند فعالیت در حوزه رسانه مستلزم تحصیلات دانشگاهی است چرا که این عرصه همانند هنرهایی از جمله نقاشی و موسیقی برگرفته از ذوق و استعداد افراد است نه مدرک تحصیلی.

ایمانزاده یادآور شد: موزیسین‌ها، نقاشان و مجسمه‌سازان و روزنامه‌نگاران برجسته زیادی در کشور داریم که تحصیلات دانشگاهی ندارند ولی در عرصه فعالیت خود سرآمد هستند.

خبرنگاران امروز بدون آزمون و سپری کردن کارآموزی وارد رسانه می‌شوند

با ستم و جفا خوشیم...

رئیس خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج گفت: اوایل دهه هفتاد کسی که وارد حوزه رسانه می‌شد در ابتدا با فرد با تجربه‌ای برای تهیه خبر در جلسات و برنامه‌های خبری شرکت می‌کرد و شاید چندین ماه طول می‌کشید تا خبری از او منتشر می‌شد.

سلیمانی اضافه کرد: همه هم دوره‌ای‌های من شاهد سختگیری‌های زیادی از سوی سردبیران خود بوده و بارها برگه‌های اخبار و گزارش‌هایمان توسط آنها پاره و به سلطل آشغال انداخته می‌شد.

وی با اشاره به اینکه امروز از کسی آزمونی گرفته نمی شود و هر فردی براحتی جذب رسانه می شود، افزود: رسانه‌های استان به ویژه نشریات مکتوب به دلیل وضعیت اقتصادی نامطلوبی که دارند به دنبال تربیت و جذب خبرنگار نیستند بلکه افرادی را می‌خواهند که توانایی گرفتن آگهی و تبلیغات داشته باشد.

سلیمانی اظهار داشت: البته همچنان معتقدم هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها نیاز به خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی دارند که گزارش نویس و تحلیلگر و یادداشت نویس ماهری باشند.

رئیس خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج یادآور شد: حوزه رسانه کردستان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و یکی از آنها عدم شناخت کامل رسانه توسط برخی مسئولان است که هنوز هم هستند افرادی که رسانه را فقط با صداوسیما می‌شناسند.

سلیمانی ضعف آموزش را از دیگر مشکلات این حوزه خواند و تاکید کرد: وقتی خبرنگاران آموزش دیده باشند می‌توانند اصولی اقدام به تحلیل مسائل اجتماعی پیرامون خود کنند.

رسانه‌های کردستان ساختار تحریریه دقیقی ندارند

امیدی‌فرخبرنگار خبرگزاری مهر کردستان با اشاره به اینکه مشکلات خبرنگاران در سه بعد خلاصه می‌شود، اظهار داشت: این سه بعد شامل رسانه، قانون و خلاء آن و خود خبرنگار است.

وی اضافه کرد: مارشال مک لوهان رسانه را یک پیام رسان تعریف کرده است که جدای از این، وظایفی شامل آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی در قالب هیات تحریریه دارد که کدامیک از رسانه‌ها آنرا اجرا می‌کنند؟.

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان گفت: رسانه فرم نیست بلکه سازمان و نهادی است که در قالب یه فرم شکل می‌گیرد و پیام را به مخاطب می‌رساند.

امیدی‌فر با اشاره به اینکه ساختار تحریریه متشکل از صاحب امتیاز، مدیرمسئول، سردبیر، معاون سردبیر، دبیر سرویس است، یادآور شد: در بسیاری از نشریات استان ما تمامی این وظایف توسط یک نفر انجام می‌شود و آنگاه انتظار عملکرد مطلوب هم از چنین رسانه‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه اکثر رسانه‌های ما فاقد ساختار تحریریه دقیقی هستند، افزود: موفقیت هر رسانه‌ای مستلزم داشتن ساختار تحریریه اصولی است که در کردستان شاهد آن نیستیم و فردی هم سردبیر، هم دبیر و هم خبرنگار نشریه است.

خلاء افراد توانمند و ماهر در رسانه‌ها

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس گفت: کار خود را در یکی از روزنامه‌های پایتخت آغاز کردم و پنج سال طول کشید تا نخستین گزارشم به اسم خودم منتشر شد.

اولی اضافه کرد: می‌توانستم در روزنامه دیگری مشغول بکار شوم و نهایتا بعد از یکی، دو سال مطلبم در آن منتشر شود ولی عرق به رسانه‌ای که داشتم مانع از این کار شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزکار در کدام رسانه برای خبرنگاران حائز اهمیت نیست، افزود: یکی از آسیب‌های جدی امروز رسانه انتشار سریع مطالب خبرنگارانی که هنوز در مرحله کارآموزی هستند، است.

سردبیربخش فارسی خبرگزاری کردپرس گفت: اگر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران منحل نمی‌شد امروز شاهد تحول عطیمی در حوزه رسانه کشور بودیم.

اولی اظهار داشت: خلا امروز رسانه ما نبود نهاد صنفی، افراد ماهر وتوانمند است.

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان هم اظهار داشت: تعدادی از خبرنگارانی که دهه ۷۰ مشغول بکار بودند کنار کشیدند برای اینکه دوست دارند در هر رسانه ای کار کنند.

امیدی‌فر با تاکید براینکه هر کسی باید برای شغل خود احترام قائل شود، افزود: امروز فردی همین که برچسب خبرنگار بر او زده شود راضی است و دیگر برایش مهم نیست در کدام رسانه کار کند.

مجوز نشریات بدون نظرخواهی از فعالان رسانه صادر می‌شود

مدیرمسئول هفته نامه ده نگی کردستان گفت: بهترین فیدبک و بازخورد عملکرد رسانه‌ها اعم از مکتوب و دیجیتال از مردم گرفته می‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه اداره کل ارشاد باید تنها به عنوان نهاد نظارتی وارد عمل شود، اظهار داشت: ارشاد در حوزه ساماندهی مجوز نشریات، توزیع آگهی دچار نابسامانی است و حتی در حوزه تعیین کارشناس رسانه هم هنوز به تثبیت نرسیده و مدام در حال تغییر آن است.

وی یادآور شد: برای ایجاد یک سوپرمارکت از صنف مربوطه نظرخواهی می‌شود ولی برای صدور مجوز نشریات هیچ مشورتی با فعالان این عرصه نمی‌شود.

مدیرمسئول هفته نامه ده نگی کردستان با اشاره به اینکه تمامی رسانه‌ها به دنبال اثرگذاری و اثر بخشی در جامعه هستند، افزود: نظریه اقتدارگرا که در آن دولت اجازه استقلال به رسانه را نمی‌دهد و حقیقت و قدرت دو روی سکه هستند مصداق وضعیت کنونی ما است.

بابایی اظهار داشت: آنچه ما را رنج می‌دهد نظریه مطبوعات آزاد است که در این حوزه هم وضعیت مطلوبی نداریم.

وی یادآور شد: نیاز است با توجه به وضعیت کردستان رسانه‌های استان ما در راستای رسانه توسعه بخش حرکت کنند.

رئیس خانه مطبوعات کردستان اظهار داشت: یکی از آسیب‌های رسانه‌های ما این است که بسیاری از آنها هنوز خط فکری مشخصی ندارند و همین باعث می‌شود سطح مطالب و اخبار آنها کاهش یابد.

ایمان زاده افزود: علاوه براین مسائل اقتصادی شرایطی را به وجود آورده که اگر فکری هم بر رسانه‌ای حاکم باشد خبرنگار به دلیل کسب درآمد مجبور می‌شود علی‌رغم قبول نداشتن چارچوب فکری رسانه در آن کار کند و این پارادوکس هم به فرد و هم به خروجی مطالب آسیب وارد می‌کند.

وی به رسمیت شناختن کانال‌های تلگرامی از سوی برخی مدیران را از دیگر مشکلات حوزه رسانه خواند و گفت: البته رسانه‌های غیررسمی هم چون کانال‌های تلگرامی از غفلت رسانه‌های رسمی استفاده کردند و سلیقه و ذائقه مردم را تغییر دادند.

رئیس خانه مطبوعات کردستان گفت: مردم نسبت به گذشته تنبل‌تر شدند و دیگر حوصله خواندن تحلیل و خبر را ندارند.

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان گفت: رسانه با برنامه ریزی و سنجش تمام جوانب آن باید ایجاد شود تا صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن بتواند افکارش را پیاده کند.

امیدی‌فر معتقد است که آزادی در رسانه‌ها وجود دارد ولی خبرنگاران از جسارت لازم برخوردار نیستند.

وی اضافه کرد: افرادی به عنوان خبرنگار معرفی شدند که مهارت کافی ندارند و همین باعث شده خبرنگاران توانمند از کار کناره‌گیری کنند.

سردبیربخش فارسی خبرگزاری کردپرس اظهار داشت: برای کسب مجوز احداث واحد تولیدی نیاز به آورده شخصی و طرح توجیهی است ولی برای صدور مجوز نشریه هیچ گونه توجیه اقتصادی، فنی و فرهنگی طلب نمی‌شود.

حال و آینده رسانه و خبرنگار

با ستم و جفا خوشیم...

مدیرخبرگزاری ایرنا مرکز سنندج افزود: در حوزه رسانه امیدواریم روند به گونه ای پیش رود که روزهای بهتری را شاهد باشیم و بی شک نیاز داریم توسعه یافته تر و آگاه‌تر شویم و آگاهی و اطلاعات بیشتری به مردم ارائه کنیم.

وی افزود: خبرنگارانی تربیت کنیم که دغدغه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشند و تنها به منفعت مالی نیاندیشند.

سردبیر بخش فارسی خبرگزاری کردپرس گفت: پیشنهاد می‌کنم به جای کارت هدیه روز خبرنگار برای اهالی این حوزه کتاب در حسرت فهم درست محسنیان راد تهیه شود.

اولی اظهار داشت: برخی از کار نسل جدید ناامید هستند ولی معتقدم بعد از مشکلات امروز وضعیت آینده رسانه روشن است و اتفاقات خوبی می‌افتد و شرایط این گونه نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در موج فضای مجازی و آشفتگی قرار گرفتیم که تمام می شود و تنها رسانه‌های رسمی می‌مانند، گفت: این حرکت سینوسی همیشه در کشور ما بوده است زمانی نشریات ما یک میلیون تیراژ داشتند و مردم برای خرید روزنامه صف می‌بستند.

رئیس خانه مطبوعات کردستان گفت: این شرایط سخت اقتصادی که حاکم شده روی رسانه هم تاثیرگذاشته است وبه نظرم هرچقدر حمایت ارشاد کم‌تر شود وضعیت بهتر خواهد شد.

ایمان زاده افزود: بحث یارانه مضر است چراکه منجر به تولید نشریات بی محتوا و زرد می‌شود و اولین گام باید حذف یا هدفمند کردن آن با مشارکت فعالان رسانه باشد.

وی اضافه کرد: این اقدام باعث می شود رسانه‌های غیرواقعی که فقط دنبال بحث اتقصادی هستند، حذف شوند و افرادی هم که از بیکاری نه عشق و علاقه وارد این عرصه شدند سراغ شغل دیگری روند.

رئیس خانه مطبوعات کردستان یادآور شد: تب فضای مجازی نسبت به قبل کم شده و الان گروه تلگرامی دیگر مثل قبل فعالیت ندارندو به مرورگرایش به رسانه‌های که کار حرفه‌ای می‌کنند بیشتر می‌شود.

مدیر مسئول هفته‌نامه ده‌نگی کردستان ضمن تشکر از اینکه هم چون سال‌های گذشته خبرگزاری ایرنا بستر ایجاد چنین میزگردی را فراهم کرده است، گفت: دغدغه آینده رسانه و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران وجود دارد.

بابایی افزود:در شرایط کنونی ایراد ساختاری داریم و رسانه در جنبه‌های اجتماعی و سیاسی معیوب است و مادامی که این ساختار سامان یابد شاهد بهبود فضای کار در این عرصه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: رسانه در وضعیت رکودی که هست دیگر نمی ماند و امیدوارم روز به روز خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان به سمت حرفه‌ای‌تر شدن حرکت کنند.

خبرنگار خبرگزاری مهر کردستان گفت: برخلاف دوستان و همکاران حاضر در این میزگرد نسبت به آینده رسانه وخبرنگار خوش بین نیسیتم چر اکه سیستم ما بجای پیشرفت روز به روز بدتر می‌شود.

امیدی‌فر افزود: تا زمانی که وضعیت این سه بعد شامل رسانه، قانون و خبرنگار اصلاح نشود وضعیت نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه بدتر هم می‌شود.

نسل گذشته خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ما برای ورود به حوزه رسانه سختی‌های زیادی کشیدند و دوره کارآموزی را با مشقت‌های فراوان پشت سرگذاشتند ولی امروز ورود به این عرصه براحتی نوشیدن یک لیوان آب است و هر کسی با هر سطح سواد و تحصیلاتی می‌تواند در رسانه‌ای کار خود را بدون طی دوره کارآموزی آغاز کند و در کمترین زمان ممکن هم اثری از او منتشر شود.

فاصله بین غوره بودن تا مویز شدن در این عرصه آنقدر کاهش یافته که بر روی خروجی رسانه‌ها تاثیر خود را گذاشته و این روزها اگر چه کمیت‌ها از لحاظ تعداد رسانه و اخبار منتشر شده افزایش یافته ولی کیفیت آثار روند نزولی پیدا کرده است.

ساماندهی وضعیت رسانه‌ها به ویژه از لحاظ نیروهای شاغل در آن، ایجاد انجمن صنفی، بها ندادن مدیران و مسئولان به رسانه‌های غیررسمی و بی‌هویت، تربیت نیروهای متخصص و کارآمد و هدایت این افراد از جمله دغدغه‌های اهالی رسانه در کردستان است.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا