هفته سوم مردادماه؛ حاشیه‌های صدور گواهینامه موتور و خودرو برای زنان و خالکوبی‌داران


تهران (پانا) - کاهش آمار ازدواج در سال 97، اجرای گام دوم طرح نذر آب برای خشکسالی، فرار سعید ملک‌پور متهم محکوم به حبس ابد از کشور، رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری برای الزام پلیس راهور به تشکیل پرونده صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای یک زن، انتقال هادی رضوی به زندان و اعلام نتایج کنکور سراسری سال 98 گزیده‌ای از اخبار اجتماعی است در هفته‌ای...

هفته سوم مردادماه؛ حاشیه‌های صدور گواهینامه موتور و خودرو برای زنان و خالکوبی‌داران

تهران (پانا) - کاهش آمار ازدواج در سال 97، اجرای گام دوم طرح نذر آب برای خشکسالی، فرار سعید ملک‌پور متهم محکوم به حبس ابد از کشور، رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری برای الزام پلیس راهور به تشکیل پرونده صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای یک زن، انتقال هادی رضوی به زندان و اعلام نتایج کنکور سراسری سال 98 گزیده‌ای از اخبار اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

شروع هفته‌ای که سپری شد، همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) مصادف بود که به همین مناسبت این روز، روز ملی ازدواج است. طبق اعلام محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان قرار است برای مشارکت در امر ازدواج جوانان، مجمع ملی خیرین ازدواج برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شود. این مجمع قرار است در حوزه‌های مختلف ازدواج همچون ساخت مسکن ارزان، تأمین جهیزیه و تأمین کالاهای اقساطی و اقدامات مربوط به ازدواج فعالیت ‌کند.

کاهش آمار ازدواج در سال 97

ازدواج در کشور روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. در سال ۹۷ در کل کشور تعداد ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج ثبت شده است که از این میزان ۴۸۶ هزار و ۶۶۱ مورد آن در جامعه شهری و ۶۳ هزار و ۹۰۴ مورد در جامعه روستایی است در حالی که طی سال ۹۶ در کل کشور تعداد ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد ازدواج ثبت شده است و ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ مورد نیز طلاق به ثبت رسیده است. این مطلب را معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تأیید کرده و گفته است که در سال 97 آمار ازدواج نسبت به سال 96 کاهش یافته و نشان می‌دهد افزایش وام کمک چندانی به آمار ازدواج نکرده است.

نذر برای خشکسالی

از جمله استان‌های بزرگی که طی دو دهه اخیر با بحران آب مواجه شده است، استان پهناور سیستان و بلوچستان است که در بیشتر مناطق به ویژه بخش‌های مرکزی با کمبود شدید آب رو به روست، شرایط نگران کننده‌ای که برخی نهاد‌های مسئول به آن ورود کرده‌اند. یکی از اقداماتی که برای خروج از این بحران با محوریت جمعیت هلال احمر برای رهایی این استان از بحران آب در دستور کار قرار گرفته است پروژه «نذر آب» است و قرار است این طرح امسال از نیمه مردادماه با اعزام کاروان‌های سلامت ۱۷ استان به ۱۷ شهر دچار خشکسالی کشور آغاز ‌شود و تا ۲۰ شهریور ماه اجرا خواهد شد.

حواشی فرار سعید ملک‌پور

سعید ملک‌پور، متولد سال ۱۳۵۴ در تهران، در سال ۱۳۸۶ دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و حکمش با یک درجه تخفیف در شهریور ۱۳۹۲ به حبس ابد تغیر یافت. او در دهه هشتاد شمسی، طراحی و مدیریت شماری از سایت‌های مستهجن فارسی را بر عهده داشت که پس از تحمل ۱۱ سال زندان، به مرخصی چنده روزه رفت و به زندان بازنگشت و اخیرا خبر از فرار وی به کشور کانادا، رسانه‌ای شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع سعید ملک‌پور گفت که فرد مورد اشاره بیش از 11سال ازمحکومیت خود را سپری کرده بود و برابر ضوابط و مقررات مشارالیه 22 تیر 98 برابر با مقررات مربوطه و اخذ وثیقه به مرخصی سه روزه رفت که در پایان مهلت مرخصی به زندان مراجعه نکرد. به مراجع امنیتی و اطلاعاتی اعلام کرده بودیم به فرد مورد اشاره مرخصی اعطا می‌شود، مراقبت‌های لازم را داشته باشید. وی از مبادی غیر رسمی از مرز خارج شده است. سخنگوی دستگاه قضا همچنین تاکید کرد که به کسانی که حبس ابد هم دارند مرخصی داده می‌شود.

ماجرای گواهینامه موتورسیکلت برای زنان

مسئله موتور سواری زنان در کشور به موضوعی پیچیده تبدیل شده که هر از چندگاهی تیتر رسانه‌ها می‌شود و پس از مدتی فراموش می‌شود. اخیرا یک زن مقیم اصفهان نسبت به نیروی انتظامی، دعوایی به خواسته الزام به صدور گواهی‌نامه رانندگی موتورسیکلت به دیوان عدالت اداری مطرح کرده بود. نامبرده در شرح دادخواست خود قید کرده بود که دارای کلیه شرایط لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت است اما راهور ناجا از صدور گواهی نامه امتناع می‌کند. در پی شکایت این فرد، شعبه بدوی دیوان عدالت اداری، پلیس راهنمایی و رانندگی را به تشکیل پرونده صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای یک زن ملزم کرده است. به دنبال انتشار این خبر معاونت اجتماعی پلیس راهور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به استناد تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. رای بدوی شعبه31 دیوان عدالت اداری صرفا برای شاکی محترم صادر شده و طبق ماده 60 قانون دیوان عدالت اداری قابل تسرّی به عموم نیست و به عبارتی دیگر رای صادره جنبه فردی دارد. این موضوع البته با واکنش برخی فعالان حقوق زنان مواجه شد به طوری که زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباره صدور حکم شعبه سی و یکم دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام پلیس راهور به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان، گفت این اقدام خوب و مثبتی است و امیدواریم پلیس و دستگاه‌های انتظامی شرایط لازم را فراهم و همکاری کنند.

آخرین وضع طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

کلیات طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن» روز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و برای بررسی و تایید در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت که این شورا نیز به طرح مذکور ایراداتی وارد کرد. به گفته فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن» در کمیسیون حقوقی و قضایی برطرف شده است، گفت این طرح برای بررسی نهایی در نوبت صحن علنی مجلس قرار دارد.

خالکوبی مانع دریافت گواهینامه رانندگی می‌شود؟

ظاهرا این روزها موضوع گواهینامه برای افرادی که دارای خالکوبی و تتو هستند به سوژه‌ای داغ تبدیل شده است. انواع خالکوبی و تتو‌های مشهود و برخی زخم‌های مشکوک روی بدن حالا برای برخی افراد که می‌خواهند برای نخستین بار گواهینامه رانندگی دریافت کنند یا کسانی که متقاضی تمدید گواهینامه رانندگی‌شان هستند، مشکل ساز شده است. بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ چنانچه فردی خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف و خودزنی بر تن داشته باشد، باید از نظر احتمال به برخی اختلالات روانی تاثیرگذار در رانندگی، مورد بررسی و ارزیابی روانشناسان قرار گیرد. پس از بررسی و ارزیابی روانشناسان، چنانچه فرد متقاضی صدور گواهینامه موفق به گذراندن صحیح ارزیابی‌ها و بررسی‌ها شد، می‌تواند گواهینامه خود را با تایید روانشناسان دریافت کند.

انتقال هادی رضوی به زندان

جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. سخنگوی قوه قضاییه نیز 8 مردادماه در اعلام حکم متهمان این پرونده از صدور حکم ۲۰ سال حبس برای سید محمدهادی رضوی متهم بانک سرمایه خبر داد و گفت که رضوی همچنین به ردمال، ٧٤ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است و همدست او احسان دلاویز نیز به ١٠ سال حبس محکوم شده است. اکنون رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران در پرونده بانک سرمایه از اجرای حکم هادی رضوی و انتقال او به زندان خبر داد.

تهرانی‌ها در صدر پذیرفته‌شدگان کنکور 98

هفته‌ای که سپری شد، اسامی نفرات برتر داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۸ در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی منتشر شد. براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۸ برای رقابت در ۵ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد ۶۳۷ هزار و ۴۷۵ داوطلب در گروه علوم تجربی، ۲۸۲ هزار و ۵۴۲ نفر در گروه علوم انسانی، ۲۵ هزار و ۷۲ داوطلب در گروه آزمایشی هنر و ۱۰ هزار و ۵۲ نفر نیز در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی شرکت کردند. بیش از ۸۲۸ داوطلب در کنکور ۹۸ مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد حدود ۷۶۷ هزار نفر بدون در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی برای دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرش می‌شوند.

پزشکانی با 3 ترم مشروطی!

اخیرا حمید اکبری، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، خبری عجیب عنوان کرد.« 60 درصد دانشجویان پزشکی سهمیه‌ای هستند». خبری که نه تنها تنش‌زاست، بلکه به خودی خود چالش و بی اعتمادی را در جامعه درخصوص پزشکان بیشتر می‌کند. همین عدد باعث شد بسیاری منتقد آن شوند که چه زمانی و چگونه این همه سهمیه برای دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شده است. حتی برخی‌ها عنوان کردند افزایش خطای پزشکی در سال‌های اخیر شاید به‌ دلیل ورود همین دانشجویانی باشد که به خاطر نداشتن سواد کافی و تبعیض با دانشجویان با استعداد و توانمند به دانشگاه راه یافته‌اند. محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی درباره علت این میزان سهمیه و امکان کاهش آن و بازگرداندن اعتماد بیشتر مردم به جامعه پزشکی سهمیه 60 درصدی دانشجویان پزشکی باعث می‌شود امکان حضور دانشجویانی که از مسیر رقابتی و علمی بالاتر امکان حضور در دانشگاه را دارند، بسته شود. این موضوع برای آینده جامعه پزشکی کشور و سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار مضر است. نکته دیگری که رئیس سازمان نظام پزشکی بر آن تاکید می کند درخصوص نحوه درس خواندن عمده دانشجویان سهمیه‌ای است. بسیاری از این افراد به لحاظ سنگینی حرفه پزشکی چه در تئوری و چه در دروس تخصصی و عملی با سه چهار ترم مشروطی ریزش پیدا می‌کنند، اگر ریزش پیدا نکنند با نمرات حداقلی قبول می‌شوند. در صورت ریزش ادامه نمی‌دهند و یا به‌تدریج و به‌سختی بالا می‌آیند تا دوره‌ها را بگذرانند و بالاخره پزشک شوند. تصور اینکه چنین فردی که به زحمت وبا چند ترم مشروطی قرار است پزشک معالج مردم شود، هولناک است که چه چیزی در چنته دارد، چه‌قدر سواد دارد و جای آن باسوادی که می‌توانسته پزشک با مهارتی شود را نیز گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی