کلاس اخلاق رسانه و حضور در سینما، 2 درخواست از امام جمعه شیراز


کلاس اخلاق رسانه و حضور در سینما، 2 درخواست از امام جمعه شیراز

شیراز -ایرنا- نشست خبرنگاران رسانه‌های استان فارس با آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز امروز (چهارشنبه) به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد که این نشست با حاشیه‌هایی همراه بود.

در این نشست صمیمی که معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان و رئیس سازمان بسیج رسانه استان نیز حضور داشتند، برخی از مدیران، سردبیران و خبرنگاران استان به ارائه مسائل و مشکلات پیش روی رسانه ها و درد و دل با آیت الله دژکام پرداختند.
علی محمد پشوتن سردبیر ایسنا استان فارس و دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری در این نشست خطاب به نماینده ولی فقیه در استان گفت: انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری آمادگی دارد کلاس هایی را با موضوع اخلاق رسانه برگزار کند که در این زمینه نیاز به همکاری امام جمعه شیراز داریم.
وی افزود: یکی از نیازهای مهم امروز جامعه ما در حوزه رسانه، بحث رعایت اخلاق رسانه است که می تواند از بسیاری از تهمت ها و شایعات جلوگیری کند.
نیکنام خشنودی دبیر ایرنا استان فارس نیز در این نشست با انتقاد از کم رنگ شدن نام شهید محمود صارمی در روز خبرنگار گفت: متاسفانه از بین ۱۰ تا ۲۰ پیامی که از سوی سازمان ها به مناسبت روز خبرنگار صادر شده شاید در یکی از آن ها نام شهید صارمی آورده شده است.
وی افزود: شهید صارمی در این عرصه به شهادت رسیده است و نمی توانیم روز خبرنگار را گرامی بداریم و نامی از شهید صارمی بر زبان نیاوریم.
جعفری زاده مدیر مسئول روزنامه طلوع نیز در این نشست گفت: وزارتخانه ها و سازمان ها هر کدام در بعد خاصی فعالیت می کنند اما رسانه ها با همه وزارتخانه ها و سازمان ها ارتباط دارند و فعالیت تمام بخش ها را منعکس می کنند لذا نیاز به قدرت و قوتی دارند تا بتوانند تاثیرگذاری داشته باشند.
وی اظهارکرد: قدرت رسانه ها را در ماجرای مصاحبه های دکتر ظریف با رسانه های آمریکایی شاهد بودیم و دیدیم چه زلزله ای در کاخ سفید رخ داد؛ این قدرت رسانه ای چرا در داخل کشور وجود نداشته باشد؟
وی ادامه داد: در کشوری مثل سوئد خبرنگاران آزادانه فعالیت می کنند و با کارت خبرنگارانی می توانند به تمام وزارتخانه ها و سازمان ها مراجعه و هر سندی لازم‌ داشتند را بردارند، اگر خبرنگاران ایرانی قدرت داشتند امروز دادگاه ها خلوت بود.
هژیر فتحی سرپرست خبرگزاری مهر در استان فارس نیز در این نشست به بحث ارتباطات توسعه و روزنامه نگاری توسعه اشاره کردو گفت: در استان فارس رسانه ها تا جایی که برنامه توسعه را برای مردم تبیین کنند جایگاه بالایی دارند و دستگاه های اجرایی رسانه را خوب می دانند اما آنجایی که نقش نظارتی رسانه ها در توسعه اعمال می شود دستگاه ها آن را نمی پذیرند.
ابراهیم شیشه گر سردبیر پایگاه خبری شیرازه نیز در این نشست به پیشینه فعالیت های هنری و ادبی استان فارس و شیراز اشاره و از حضور کم رنگ امام جمعه شیراز در محافل ادبی انتقاد کرد.
وی خطاب به آیت الله دژکام گفت: حضور شما در محافل ادبی و سینماها برای دیدن فیلم های فاخری که تولید می شود می‌تواند تقویت این حوزه را به دنبال داشته باشد.
سید حسین حقایقی قائم مقام صدا و سیما مرکز فارس نیز در این نشست گفت: امام راحل می فرماید هر آنچه است را بگویید مگراینکه مضر به حال انقلاب باشد.
وی افزود: در دوره هایی از اطلاع رسانی هرآنچه هست را گفتیم و گفتم مگر مضر به حال مسئولان انقلاب اسلامی باشد، در گام دوم انقلاب اسلامی بناست حرف هایی را بزنیم که مضر به حال انقلاب باشد.
وی به فعالیت های صورت گرفته در صدا و سیمای مرکز فارس در حوزه های مختلف و گزارش های شاخص سعید پرویزی خبرنگار این مرکز اشاره کرد و گفت: بر پایه این سیاست که رسانه باید مساله محور باشد گزارش ها و تولیدات مختلفی تولید شد و در برخی گزارش ها تا مرحله دادگاه پیش رفتیم.
وی ادامه داد: امروز رسانه ای تاثیرگذار است که در کنار مردم باشد.
جواد شلتوک کار مدیر پایگاه خبری راستین آنلاین نیز پس از سخنان قائم مقام صدا و سیما استان به ظرافت و طنز گفت: با تعریفی‌ که از آقای سعید پرویزی کردید می ترسیم آمریکا فردا او را تحریم کند.
سردبیر ایسنا استان فارس نیز در ادامه با انتقاد از سخنان قائم مقام صدا و سیما و گزارش عملکرد ارایه شده توسط او گفت: رسانه ملی در عرصه ای کار می کند که یکه تاز است و رسانه رقیب ندارد و اعتبارات آن قابل قیاس با سایر رسانه ها نیست.
مصطفی اژدری رئیس سازمان بسیج رسانه نیز در این نشست گفت: در سازمان بسیج رسانه دغدغه هایی داریم که مهمترین آن شکل گیری جریان شفاف رسانه ای مطالعه گری از مسئولان است.
وی افزود: در بحث دغدغه رسانه ها که بعضا نمی تواند به برخی موضوعات ورود پیدا کنند و مسئولی را مورد انتقاد قرار دهند در ۲ سال گذشته راهکاری را دنبال کردیم که با راه اندازی شورای حل اختلاف رسانه موافقت شده است، این در جهت حمایت از رسانه هاست.
امیدبخش معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست به تلاش این اداره کل برای ارتباط بیشتر با خبرنگاران اشاره کرد و گفت: در هفته خبرنگار نیز در تعامل با خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری برنامه های خوبی اجرا کردیم که از جمله آن می توان به افتتاح کارخانه تخصصی رسانه اشاره کرد.
عسگری خبرنگار ایکنا استان فارس نیز در این نشست از نماینده ولی فقیه خواست عملکرد و رفتار و تعامل خود با مردم را بیشتر رسانه ای کند.
علیرضا فرضی از خبرنگاران استان نیز در این نشست خواستار تشکیل کمیته پیگیری‌ مطالبات رسانه ای با محوریت نماینده ولی فقیه در استان برای پاسخگویی بیشتر مسئولان شد.
محمدرضا هاجری مدیر مسئول هفته نامه عدالت فارس نیز در این نشست گفت: رسانه ها بیشتر از اینکه صدای مردم باشند صدای مسئولان هستند و علت آن نیز به خاطر مشکلات مالی است چون حریت به معیشت گره خورده است.
وی افزود: فیلمی به نام گاندو ساخته شده که بیش از ۸۰ درصد مردم این فیلم را پسندیدند چه کسانی در روزنامه ها به این فیلم انتقاد می کنند ؟ چه کسانی بودجه صدا و سیما را بلوکه کردند؟ در همین جمع بپرسیم چه کسی از فیلم گاندو خوشش می آید.
در این هنگام خبرنگاران خطاب به او گفتند: هیچکس.
این فعال اصولگرا خطاب به خبرنگاران اینگونه واکنش داد که این نشان می دهد راه دیگری‌ می روید.
محمد عسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم پس از سخنان هاجری می خواست به او پاسخی دهد که آیت الله دژکام خطاب به او گفت: اگر ‌می خواهید پاسخ آقای هاجری را بدهید یک زمان دیگری پاسخ دهید. خبرنگاران برای دیدار من آمده اند.
مدیر مسئول روزنامه عصر مردم سپس خطاب به محمدرضا هاجری گفت: اینکه می گویید رسانه ها مجیزگوی مسئولان هستند همه رسانه ها را شامل نمی شود؛ در رسانه ها با وجود مشکلات انتقاد و دیدگاه مردم مطرح می شود.
طاهره کریمی خبرنگار دیگر رسانه های استان نیز در این نشست گفت: ای کاش روزی برسد که روز خبرنگار فقط برای خبرنگاران باشد چرا که در حال حاضر در همین جمع نیز افرادی هستند که خبرنگار نیستند.
وی همچنین از نماینده ولی فقیه در استان خواست نشست فقه رسانه همچنان تداوم داشته باشد.
مصطفی مشفقیان مدیر روابط عمومی نهاد نمایندگی‌ولی فقیه در استان فارس در ادامه این نشست از افرادی که به دلیل نبود فرصت موفق به صحبت نشدند عذرخواهی کرد که در این هنگام عزیزالله قهرمانی مدیر سابق خبرگزاری فارس خطاب به او گفت: ما مثل خیلی افراد تحریم شده ایم.
آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه در بخشی از سخنان خود گفت: اینکه شهادت یک خبرنگار باعث می شود تجلیل از خبرنگاران را در آن روز قرار دهیم به این معنا است که رفتار و فعالیت های حرفه ای آن شهید می خواهد الگویی برای رفتار و فعالیت حرفه ای باشد.

۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان به عنوان روز خبرنگار نامیده شده است.
۹۲۵۴/ ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس