راسته پنیرفروشان بازار تاریخی ارومیه در حال مرمت است


راسته پنیرفروشان بازار تاریخی ارومیه در حال مرمت است

ارومیه- ایرنا- رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه گفت: عملیات مرمت و بهسازی راسته پنیرفروشان بازار تاریخی شهر ارومیه توسط حوزه بازآفرینی فضاهای شهری این سازمان در حال اجراست.

داریوش نوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات مرمت و بهسازی این بازار ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فعالیت‌های عمرانی آن تا نیمه نخست سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی اضافه کرد: عملیات بازسازی راسته از مرداد سال جاری آغاز شد و به دلیل شدت آسیب‌های موجود مجبور به تخریب گنبدها و پایه های این راسته شدیم.

وی بیان کرد: پس از گذشت ۱۵ روز از آغاز عملیات اجرایی پایه‌های تخریبی به طول و عرض ۶۰ سانتی‌متر احیا شده و طاق‌های پوششی بر اساس الگوهای تاریخی بازار احداث شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه گفت: این بازار به عنوان مجموعه تاریخی شهر ارومیه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و بیشتر مردم ارومیه و گردشگران لوازم مورد نیاز خود را از این بازار تهیه می‌کنند.

نوری اضافه کرد: اقدامات استحکام‌بخشی پایه‌ها و دیواره‌ها، ساماندهی کف محوطه‌ها، احداث گنبدها و دیگر اقدامات مرمتی در این بنای تاریخی در دست اجراست و مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی شهر یکی از مهمترین اهداف و رسالت‌های این سازمان در جهت زنده‌سازی بناهای تاریخی شهر ارومیه است.

وی گفت: این عملیات با هدف مقاوم‌سازی، ایمن کردن مسیر تردد شهروندان و کسبه بازار و برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی انجام می‌شود.

نوری افزود: این بازار تاریخی با مساحت پنج هکتار شامل بیش از یکهزار باب مغازه و هفت تیمچه و سرای بزرگ، چهار حمام قدیمی و یک باب مسجد (مساحت مسجد جامع شهر) است.

بازار ارومیه در بخش جنوب‌شرقی شهر و در بافت قدیمی ارومیه، مابین خیابان امام خمینی (ره)و بعثت واقع شده و یکی از اجزای اصلی و کلیدی فضای تاریخی شهر ارومیه است.

قدمت این بازار قدیمی و سرپوشیده به دوران صفویه باز می‌گردد و در خرداد سال ۱۳۶۲ با شماره ثبت ۱۶۳۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار ارومیه مربوط به دوره صفوی بوده و دارای راسته های مختلف از جمله بازار مسگرها، زرگران، چاقوسازان، فرش‌فروشان، بذرفروشان، بلورفروشان، کفاشان، عطاران، بزازان و لبنیات‌فروشان است.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...