الزامات راهنمایی حجاج در مشاعر مقدسه


الزامات راهنمایی حجاج در مشاعر مقدسه

حجت‌الاسلام نواب با اشاره‌به نزدیک بودن ایام تشریق، گفت: راهنمایان حجاج باید با آموزش‌ها، نقشه و توجیهات کامل به مرحله‌ای رسیده باشند که بتوانند مسئولیت خطیر هدایت زائران بیت‌الله الحرام را در مناطق تعیین شده انجام دهند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» در «همایش راهنمایان نقل ترددی» که در مکه مکرمه برگزار شد، گفت: مسیرهای انجام مناسک حج در طول تاریخ متناسب با شرایط، امکانات و تجهیزات جدید بارها تغییر کرده است و ما هم باید خود را با آن تطبیق دهیم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: تمامی کسانی که مسئولیت راهنمایی حجاج را در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) برای انجام مناسک بر عهده دارند، باید علاوه بر بهره گیری از فناوری روز، کاملا با منطقه و نقاط مهم آن آشنا باشند.

وی تصریح کرد: در روایات اسلامی، «راهنمایان» از جایگاهی ارزشمند و ویژه برخوردارند اما زمانی حق آن ادا می شود که انسان به لوازم این کار پایبند باشد.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری یکی از مهمترین این لوازم را شناخت دقیق و برنامه کاری دانست که راهنما می خواهد بر عهده بگیرد.

راهنمایان باید راه های بدیل و جایگزین را هم بدانند

وی تاکید کرد: راهنمایان نه تنها باید مسیرهای حرکت را به خوبی بشناسند بلکه باید راه های بدیل و جایگزین را هم بدانند تا در شرایط اضطراری بتوانند از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام نواب افزود: راهنمایان همچنین باید از آموزش کافی برخوردار باشند و در مورد موضوعات حوزه خویش، کاملا توجیه شده باشند.

نماینده ولی فقیه یادآورشد: اگر انسان در موضوعی دانش کافی نداشته باشد و درباره آن به حد یقین نرسد، با کوچکترین شکی متزلزل می شود. وقتی راهنما خودش راه را بلد نباشد، دیگر افرادی که همراه او هستند حیران و سرگردان می شوند.

سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: راهنمایان حجاج باید با آموزش ها، نقشه و توجیهات کامل به مرحله ای رسیده باشند که بتوانند مسئولیت خطیر هدایت زائران بیت الله الحرام را در مناطق تعیین شده انجام دهند.

وی یادآورشد: چنین راهنمایانی بر اساس روایات اسلامی از پاداشی برخوردار می شوند که خداوند به صاحبان خیر و نیکی عطا می کند زیرا دلالت به خیر مثل انجام خود کار خیر است.

جابجایی نزدیک به ۹۰ هزار زائر ایرانی در ایام تشریق

همچنین، «علیرضا رشیدیان» نیز در این همایش، خدمت به «ضیوف الرحمان» را یک نعمت بزرگ توصیف کرد و از راهنمایان حجاج خواست بخوبی قدر این نعمت و مسئولیت سنگین را بدانند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: در عملیات گسترده ایام تشریق، نزدیک به 90 هزار زائر ایرانی باید در مدتی کوتاه، جابجا شوند و کوچکترین اختلال در اجرای این برنامه از چنان حساسیتی برخوردار است که می تواند کل عملیات را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در ادامه بیان کرد: سن بالای حجاج و بیماری های ناشی از آن، اضطراب آنان در مورد انجام مناسک و گرمای هوا در سال جاری بر حساسیت بیش از پیش انجام عملیات حمل و نقل آنها در مناسک افزوده است.

رشیدیان تصریح کرد: در چنین شرایطی، راهنمایان حجاج باید با آرامش کارشان را انجام دهند و به زائران نیز این آرامش را منتقل کنند.

وی با اشاره به برنامه انتقال حجاج از روز هشتم ذی الحجه به عرفات و سپس، مشعر و منا گفت: واحد نقل ترددی حجاج ایران در سال های اخیر همواره در زمره منظم ترین واحدهای کشورهای مختلف بوده است و تداوم این روند نیاز به نظم و انضباط کاری فوق العاده دارد.

رشیدیان ایام تشریق از هشتم تا دوازدهم ذی الحجه را مهمترین مرحله عملیات حج توصیف کرد و افزود: هر چه زمان و مکان حساس تر باشد، مسئولیت نیز سنگین تر خواهد بود و این چند روز از چنین ویژگی هایی برخوردار است.

ایام تشریق تمرین زمان شناسی

وی ایام تشریق را «تمرین زمان شناسی» دانست که هر عمل آن باید در زمان و مکان ویژه خود انجام شود.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: اگرچه نرخ حمل و نقل در موسم حج امسال نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته اما ایران توانسته است از خودروهای کاملا نو برای جابجایی زائران خویش استفاده کند و این امر، احتمال خرابی خودروها را در ایام تشریق کاهش می دهد.

وی همچنین از بهره گیری از نرم افزارهای جدید برای مکان یابی توسط راهنمایان حج در سال جاری خبر داد و از زائران نیز خواست با نصب نرم افزار زائریار به اداره هر چه بهتر عملیات حج کمک کنند.

«اکبر رضایی»، رییس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه هم ایام تشریق را مهمترین میدان عملیات حج توصیف کرد و گفت: همه دغدغه ما این است که حجاج را با آرامش، راحتی و در وقت خود به مشاعر مقدسه برای انجام مناسک منتقل کنیم.

ایام تشریق از روز جمعه هفته جاری – هشتم ذی الحجه در عربستان- با انتقال زائران ایرانی به صحرای عرفات آغاز می شود و تا روز دوازدهم ذی الحجه ادامه می یابد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی