مطالب فضای مجازی در راستای دستکاری ذهن هاست


مطالب فضای مجازی در راستای دستکاری ذهن هاست

مثنوی کارکرد فضای مجازی را انگاره سازی و ذهنیت سازی دانست و اظهار داشت: آنچه در این راستا مورد توجه بوده همین ذهنیت سازی است که منجر به رفتار ما می شود و آنچه در فضای مجازی رخ می دهد در واقع دستکاری ذهن هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «داریوش مثنوی» امروز ( ۱۶ مرداد ) در نخستین همایش فعالان فضای مجازی شهرستان بهمئی ، گفت: فضای مجازی نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها، ارتباطی نزدیک و تنگانگ با مقوله مهمی به نام امنیت ملی دارد.

معاون هماهنگ کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همه فعالان عرصه مجازی و اندیشمندان امنیت ملی معتقد به این رابطه تنگاتنگ موثر و نزدیک هستند و فکر نمی کنم کسی منکر این ارتباط نزدیک باشد.

وی با بیان اینکه دانشمندان حوزه امنیت این مقوله را یک مقوله ذهنی می دانند، اضافه کرد: به عنوان نمونه قبل از اینکه ما به عنوان شهروندان سایه اسلحه را بالای سر خود احساس کنیم و احساس نا امنی در دلمان ایجاد شود، همین که نصفه شب در کوچه ای تاریک در فضای سرد یا گرم احساس نا امنی به ما دست دهد، امنیت تبدیل به یک مقوله کاملا ذهنی می شود.

مثنوی با اشاره به اینکه آنچه که در مسئله امنیت بیش از هر چیز مهم به نظر می رسد، احساس امنیت است نه خود نا‌امنی، ادامه داد: قبل از اینکه ما با ترس با یک صحنه ترسناک و خطر روبرو شویم، احساس آن در ذهن، ما را متوجه مسئله امنیت می‌کند.

معاون هماهنگ کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: شاید به خاطر اینکه مسئله احساس امنیت مهم تر از خود امنیت است، امام معصوم می فرماید «مجهولتان، الصحه و الامان» سلامتی و ایمنی انسان از خطر و این دو سپر محافظ انسان در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی بوده و هر دو به یک اندازه مهم هستند.

وی کارکرد فضای مجازی را انگاره سازی و ذهنیت سازی دانست و اظهار داشت: آنچه در این راستا مورد توجه بوده همین ذهنیت سازی است که منجر به رفتار ما می شود و آنچه در فضای مجازی رخ می دهد در واقع دستکاری ذهن هاست.

مثنوی ادامه داد: قبل از آنکه رفتار انسان در فضای مجازی دستخوش تغییر شود ابتدا ذهنیت سازی ها شکل می گیرد؛ همان میزان که امنیت در فضای مادی مسئله ساز است به همان اندازه فضای مجازی با انگاره سازی در رفتار انسان، این احساس ناامنی را به وجود می‌آورد.

معاون هماهنگ کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: زندگی امروز من و شما و همه مردمی که در عالم زندگی می کنند این ویژگی ها را داراست، در محیط امروز دسترسی به اطلاعات آسان تر از گذشته است.

وی تاکید کرد: امروز به راحتی اطلاعات خارج از محدودیت های زمانی و مکانی در اختیار مردم قرار می گیرد و به همین دلیل این عصر را به عنوان عصر اطلاعات و ارتباطات و جهان را به عنوان دهکده جهانی معرفی می کنند.

مثنوی تصریح کرد: در افق دراز مدت و نگاه استراتژیک و راهبردی همه اندیشکده های رسمی دنیا به خصوص آمریکایی که بیش از ۶۰ مورد از اندیشکده های بزرگ کاملا علمی و آکادمیک را در اسناد ملی این کشور می بینیم، دقیقا مؤید همین موضوع است که جهان را به عنوان یک دهکده معرفی می کنند، یعنی به واسطه کارکرد همین فضای مجازی و ویژگی های آن مرزهای جغرافیایی و اعتقادی برداشته شده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از ویژگی های امروز من و شما اطلاعات زیاد است که در کنار این اطلاعات زیاد، می بینیم مفهوم آنچانی عاید ما نخواهد شد؛ اگر در همین گوشی های موبایل و سایر ابزارهای ارتباط جمعی بنگیریم اطلاعات به وفور اما با عمق اندک هستند.

وی یادآور شد: اگر کسی کتاب چند صفحه ای را به درستی مرور کند اطلاعاتی بالاتر از آن کتاب به دست می آورد اما اگر چندین صفحه مرورگر های اینترنتی را مشاهده کنیم، از لحاظ علمی فهم شما نسبت به اطلاعات دریافتی از آنها بسیار ناچیز است.

مثنوی اضافه کرد: این ویژگی های جهان امروز است که با حجم وسیعی از اطلاعات اما با عمق بسیار کم سر و کار داریم.

معاون هماهنگ کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ویژگی دیگری که امروز در فضای مجازی وجود دارد و از ویژگی های عصر امروزی محسوب می شود، عدم تمایز بین بیرون و درون است.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در زندگی امروز بشر نه تنها مرزهای جغرافیایی را در نوردید، بلکه فضای درون و بیرون انسان را هم آشکار و نهان کرده است.

مثنوی ادامه داد: وقتی دسترسی آسان به اطلاعات در اوج وفاداری، اعتماد، رعایت حرمت ها و ارزش ها، با استفاده از دانش روز رخ دهد، رضایت در حوزه امنیت ملی بالا می رود.

معاون هماهنگ کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اما اگر نگاه اول و سلبی به مقوله امنیت داشته باشیم، این یعنی امنیت بر فراز تهدید و در این حالت ما فقط در حوزه امنیت ملی در موضع انفعال و دفع خطر هستیم .

وی تصریح کرد: هر گاه آن نگاه حداکثری را ایجاد و هر آنچه به عنوان ابزار در حوزه مجازی در اختیار شهروندان است در راستای ایجاد توانمندی به پیش ببریم، فضای مجازی تبدیل به فرصت برای ما می شود.

مثنوی یادآور شد: آنچه مسلم است اینکه ما به دلیل نداشتن دانش کافی استفاده از فرصت های فضای مجازی به عنوان لازمه زندگی امروزی، مورد تهدید هستیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد یکی از ویژگی های فضای مجازی را جهانی بودن آن دانست و عنوان کرد: کاربر با دسترسی به فضای مجازی خود، به فضای جهانی دسترسی پیدا می کند.

وی اضافه کرد: گاهی شنیدن اخبار از زبان مردم قابل توجه نیست، اما اگر همین خبر از فضای مجازی شنیده شود، مقبولیت و مشروعیت پیدا می کند.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل