امام‌جمعه شیراز:‌ رسانه‌ها به‌دنبال حل مشکل مردم باشند، نه حذف رقیب


امام‌جمعه شیراز:‌ رسانه‌ها به‌دنبال حل مشکل مردم باشند، نه حذف رقیب

شیراز- ایرنا- بخش زیادی از زمان برگزاری نشست روز چهارشنبه اصحاب رسانه با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها اختصاص یافت.

آیت‌الله لطف الله دژکام در این نشست پس از آن که به دیدگاه‌های نمایندگان رسانه‌های استان گوش فراداد،‌توصیه هایی برای ارتقای وضعیت رسانه در استان مطرح کرد.

یکی از این توصیه ها و انذارهای رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در این نشست این بود:‌رسانه‌ها نباید به جریان‌های رقیبی بدل شوند که در آن یکی همیشه می‌زند تا دیگری محو شود. اگر مشکلی هست، صمیمانه بگوییم و کمک کنیم تا معضل مردم حل شود؛ چراکه این نگاه مردمی و شایسته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با گرامیداشت هفدهم مردادماه روز خبرنگار، نامیدن روز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در افغانستان را به این مناسبت را یادآور شد و گفت:‌ اینکه شهادت یک خبرنگار باعث می‌شود از خبرنگاران تجلیل کنیم به این معناست که رفتار آن شهید باید الگویی برای رفتار و فعالیت حرفه‌ای ما باشد.

وی با بیان اینکه شهدا به ما ایثار و گذشت می‌آموزند، خاطرنشان کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تاکید کرده‌اند و باید در جامعه ما زنده شود، همین فرهنگ ایثار است. گذشت کردن باید از همان اول طلبگی آموخته شود؛ والا وقتی به سنین بالاتر رسیدیم، یاد گرفتنش دشوار می‌شود.

امام جمعه شیراز ایران را دچار سیصد سال عقب‌ماندگی از عرصه تمدنی دانست و گفت: در این سیصد سال چیزهایی در رفتارهای فرهنگی‌مان آمده که اگر می‌خواهیم دوباره بزرگ شویم و رسانه‌هایمان جهانی شود باید این فاصله را پر کنیم؛ ازجمله این مسائل آن است که در فرهنگی‌ترین محیط‌ها نمی‌توانیم گذشت کنیم.

گذشت نکردن ناشی از توسعه نیافتگی فرهنگی است

آیت‌الله دژکام این معضل را مبتلابه سنتی‌ترین محافل نیز دانست و گفت: باید آن را توسعه نیافتگی فرهنگ و اجتماعی بنامیم .باید به مرحله‌ای برسیم که از نظر فرهنگی و اجتماعی توسعه‌یافته شویم و نخستین گام این است که در دنیا حرف بزنیم؛ چون سایر ملل تحت‌تأثیر جوامع توسعه‌یافته هستند؛ البته توسعه‌یافتگی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و اسلامی باید صورت گیرد.

وی با توجه به سخنان خبرنگاران در این جلسه گفت: برآیند گلایه ها و مشکلات را می‌شود در موضوع توسعه‌نیافتگی خلاصه کرد و از همین رو این امر باید سامان یابد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه توسعه یافتگی در ابعاد مختلف باید در عرصه خبر و رسانه صورت گیرد، ابراز داشت: رسانه منبر هم جزوی از این مجموعه است و خود ما نیز باید این موضوع را اجابت کنیم.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: این تحول برای خبرنگاران و اصحاب رسانه در فضایی رخ می‌دهد که می‌توان از آن به نوزایی تمدن ایرانی اسلامی یاد کرد. موضوع مد نظر اصحاب رسانه عمدتاً سیاست و اقتصاد است؛ گویی خودشان دیده نمی‌شوند؛ اما هریک از ما به عنوان رسانه درحال ایجاد تحول در درونمان هستیم و باید به این نکته توجه کنیم که نگاه بیرون از ما نیز نیازمند تحول و تغییر است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه خدمات شایانی از خبرنگاران به جامعه ارائه شده است، ضمن قدردانی از آنان بر حفظ فضای توام با صمیمیت با اصحاب رسانه تاکید کرد و بیان داشت: در عمل و رفتار کوشش ما این بوده که این جایگاه را احترام کنیم و گرامی بداریم؛ زیرا همه رسانه‌ها عزیز و محترم هستند و خدماتشان نزد خدا قبول است.

معرفتشناسی رسانه باید در محافل خبری پیگیری شود

وی خاطرنشان کرد: اینکه خبر و اطلاع‌رسانی واقعی، دقیق و شفاف داشته باشیم، از منظر معرفت‌شناسانه نیز باید بررسی شود و نمی‌شود دانشکده خبر و خبرنگاران از این مسئله غافل باشند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی مطلبی را می‌گوییم ذهنیاتمان در انعکاس آن تاثیر می‌گذارد؛ غیر ممکن است کسی بتواند این موضوع را انکار کند؛ در چنین شرایطی باید ببینیم کدام ذهنیات خبر را شفاف و کدام ذهنیات آنها را کدر می‌کند، اگر به این مسائل توجه کنیم توسعه‌یافتگی مشهود خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه معرفت‌شناسی خبر و فلسفه خبر محل بحث است، اظهار کرد: نمی‌شود در ایران که کشوری اسلامی نگاه معرفت‌شناسانه به مسائل نداشته باشیم، خبرنگاران نیز باید به این مباحث ورود کنند. وقتی مباحث فلسفه و معرفت‌شناسی خبر را دانستیم؛ یعنی واقعیات را تبیین کرده‌ایم و در این زمان است که با می‌توانیم بسنجیم آیا در رفتارمان متناسب با حقیقت‌ها رفتار میکنیم یا نه و این بحث اخلاق رسانه و اخلاق خبرنگاری است.

اخلاق در برخی ساحت‌ها دچار آسیب شده است

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه اخلاق در برخی ساحت‌ها دچار آسیب شده است، گفت: به رسانه‌های ما آسیب‌هایی وارد است؛ مثلا می‌توان از کسی نقد کرد که خطبه می‌خواند؛ اما اینکه انتقاد وارد باشد یا خیر محل بحث است. نباید آن را گونه‌ای ارائه کنیم که موضوعی را صددرصد خراب یا صددرصد درست نشان دهیم. است ما معصوم نیستیم و ممکن است مرتکب خطاهایی شویم و آسیب‌هایی ببینیم که آن‌ها را باید در نقد بپذیریم و اصلاح کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حریت در اخلاق رسانه اشاره کرد و این مساله را بسیار مهم برآورد کرد.

وی با بیان اینکه به تناسب حریت بیشتر، مسئولیت بیشتری خواهید داشت، به فعالیت‌های سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: کسی که در گوشه ای فعالیت می‌کند، کمتر میدان دارد و به تناسب آن کمتر هم مسئولیت دارد، انکار نمی‌کنیم که خبرنگاران صدا و سیما هم خدمات شایانی ارائه می‌کنند؛ اما موقعیت‌ها متفاوت است و توقع حریت در جایی که قدرت بیشتر است افزایش می‌یابد.

کار خبرنگاران مصداق امر به معروف و نهی از منکر است

امام جمعه شیراز یکی از نهادهای اجتماعی تاثیرگذار بر امر به معروف و نهی از منکر را رسانه‌ها عنوان کرد و از خبرنگاران به علت پرداختن به موضوع امر به معروف و نهی از منکر تقدیر کرد و اظهار داشت: باید دست بسیاری از خبرنگاران بوسید که کارشان دقیقاً مصداق امر به معروف و نهی از منکر است. خبرنگار مواردی را کشف کرده که منکری در حال انجام بوده است و ممکن است من که وظیفه‌دار امر به معروف و نهی از منکر در این استان هستم از آن مطلع نباشم، اگر خبرنگاران نبودند و هیچ کاری در این زمینه نمی‌توانستیم بکنیم .

آیت‌الله دژکام در ادامه به موضوع درست‌نویسی و ویرایش خبری نیز انتقاد کرد و عنوان کرد: متاسفانه وقتی ادبیات خبر را بررسی می‌کنیم، شاهد ضعف‌های بسیار هستیم . گاه یک سطر خبر یا یک ستون روزنامه را می‌خوانیم که چندین غلط املایی و نگارشی دارد.

نهادهای مربوط به موضوع درست‌نویسی و نگارش صحیح خبر ورود کنند

امام جمعه شیراز از دانشکده خبر و بسیج رسانه و دیگر ارگان‌های مختلف مرتبط با خبرنگاران درخواست کرد که به موضوع ویرایش و نگارش خبر ورود کنند و با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت جلوگیری از لطمه به ادبیات و زبان فارسی،‌افزود: در این زمینه باید تلاش کنیم اول ادبیات فارسی و بعد لهجه‌های مختلف را در رسانه پالایش کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین از اینکه آشنایی با قرآن و حدیث در رسانه در سطح مطلوبی نیست، اظهار کرد: از این منظر گلایه‌مندم که ما در صحیح خوانی قرآن هم مشکل داریم؛ ‌چه رسد به صحیح نوشتنش. عمدتاً "حجت الاسلام" را می‌نویسند "حجت السلام" و بسیاری از این دست غلط‌ها در متن‌های مطبوعاتی تکرار می‌شود.

وی همچنین درباره اهمیت انتقادپذیری مدیران نیز گفت: مدیر اگر منتقد را کمک کار خود ببیند، از او استقبال می‌کند؛ اما مدیران گمان می‌کنند انتقادکننده قصد دارد صندلی را از او بگیرد. نان بریدن کار ما نیست، می‌خواهیم کمک کنیم تا بیشتر و بهتر مدیریت کند و باید این موضوع را به کار بندیم و در انتقادات خود نوع ادبیات همراه با مدارا را به کار گیریم.

مهم‌ترین دغدغه اهالی رسانه عدم پذیرش انتقاد از سوی مدیران است

عاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست، این اداره‌کل را به عنوان تنها دستگاه متولی حوزه رسانه معرفی کرد.

مهدی امیدبخش ابراز داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد سعی می کند در طول سال بیشترین ارتباط را با خبرنگاران برقرار کند.

وی افزود: در هفته خبرنگار با همت و جدیت زیرمجموعه های خود از جمله خانه مطبوعات، انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری و نیز بسیج رسانه برنامه‌هایی را برگزار کنیم.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس افتتاح کتابخانه تخصصی رسانه و اعلان فراخوان جشنواره مطبوعات با موضوع سیل را دو حرکت تأثیرگذار در هفته خبرنگار عنوان کرد که ثمرات آن در سال‌های بعد دیده خواهد شد.
امیدبخش مهم‌ترین دغدغه اهالی رسانه را عدم امنیت خبرنگاران در انتقاد از مدیران اعلام کرد و گفت: اگر رسانه‌ها نقدی به هریک از مدیران ارشد فارس داشته باشند با واکنش مواجه می‌شوند که بعضاً باعث حذف تیتر و مطلب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی باید با این قضیه یا سعه صدر برخورد کنند و این موضوع باید به عنوان یک نقصان مورد توجه قرار گیرد و نیاز است این مسأله از جانب نماینده ولی فقیه تاکید و تصویب شود.

۹۸۸۵ / ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟