امسال 60 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود


امسال 60 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود

ارومیه– ایرنا– معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی گفت: طی سال جاری حدود 60 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده از طریق تصفیه‌خانه‌های این استان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

مقداد اسکندرپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ارومیه، گلمان (ارومیه)، بوکان، سلماس، مهاباد، نقده و میاندوآب به دریاچه ارومیه رها می‌شود.

وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در راستای کمک به احیا و تامین بخشی از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه بر اساس وظایفی که در سال ۱۳۹۴ از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه بر عهده این شرکت گذاشته شد، بخشی از پساب تولیدی را به صورت تصفیه شده به سمت دریاچه سرازیر می کند.

وی بیان کرد: بر این اساس تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه رها خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی ادامه داد: در این راستا ۶۳ هزار و ۸۹۸ مترمکعب در شبانه روز بر ظرفیت پساب تصفیه شده استان افزوده و ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و انتقال جدید احداث شده است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن