سردرگمی در معنای دینداری از مشکلات نسل امروز است/ هدایت مؤثرتر نسل نو در طرح بصائر


سردرگمی در معنای دینداری از مشکلات نسل امروز است/ هدایت مؤثرتر نسل نو در طرح بصائر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ علیرضا مؤذن در هفتمین همایش معرفی طرح آموزشی بصائر گفت: از مسائل مهم امروز، تغییر معنای دین و یکی از بزرگترین مشکلات نسل امروز سردرگمی معنای دینداری است؛ مسائلی که در طرح آموزشی ــ اعتقادی بصائر قصد برطرف کردن آن را داریم.

سردرگمی در معنای دینداری از مشکلات نسل امروز است/ هدایت مؤثرتر نسل نو در طرح بصائر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هفتمین همایش معرفی طرح آموزشی - اعتقادی بصائر عصر امروز، 15 مردادماه برگزار شد. تلاوت سعید حاجیان، قاری و حافظ ممتاز کشورمان مطلع این مراسم بود و پس از آن توضیحی درباره نحوه پر کردن فرم ثبت نام این دوره از همایش ارائه شد.
در ادامه پیام آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی به سلسله همایش‌های طرح بصائر قرائت شد (متن پیام را اینجا بخوانید).
در ادامه این مراسم، علیرضا مؤذن، مؤلف کتاب‌ سواد رسانه‌‌ای دوره دوم متوسطه و تأمین‌کننده بخش اعظمی از محتوای طرح بصائر و عضو شورای علمی طرح بصائر به سخنرانی پرداخت و گفت: هیچ زمانی مثل اکنون، فرصت تغییر و تحول به این سرعت نبوده‌است. همین فرصت تغییر و تحولات در فضاهایی دیگر نیز وجود دارد.

عامل تعارض در ارتباط میان دو نسل
وی ادامه داد: ما آخرین نسل تمدن قدیمی و اولین نسل الکترونیک هستیم که در نقطه عطف دو نسل قرار داریم و مجبوریم با هر دو تمدن ارتباط بگیریم و لذا تعارض به وجود آمده است.
مؤلف کتاب‌ سواد رسانه‌‌ای بیان کرد: تلاش برای هدایت بهتر و موثرتر نسل جدید در هزاره سوم با طرح مشکل تربیت دینی در این دوران و پیدا کردن راه حل مناسب آن و با نسخه پیشنهادی درمانی و معرفتی قابل حل است و این به دلیل سرعت فزاینده نو شدن است. بنابراین در زمان حاضر سرعت تحولات بالاتر از برنامه‌ریزی کردن برای آن است.
وی بیان کرد: در گذشته شکاف نسلی بود و اکنون شکاف تمدنی میان فرزندان و خانواده‌ها است. همچنین فرزندسالاری به وجود آمده است و مفاسد اخلاقی نیز زیاد شده است.
مؤذن با تأکید براینکه مرزها و صیانت در عصر حاضر برداشته شده‌است، گفت: علت این امر این است که تربیت‌ها رسانه‌ای شده است و برخی جلوه‌هایش عجیب پیدا کرده است. مراد از رسانه هر چیزیست که بتواند پیامی را برساند و حال حاضر تربیت رسانه‌ای اندک اندک سه ضلع دیگر خانواده، مدرسه و جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

احساس ناهماهنگی و تزلزل در آموزه‌های دینی، احساس ناکارآمدی دین در حوزه زندگی و تغییر معنای دین و هدایت، رشد گسترده مشکلات زیرساختی، بحران الگو، تبدیل وظیفه به شغل و بی‌خبری متولیان سنتی از جمله رفتارهای نسل امروز در حوزه اعتقادی است.


وی با اشاره به ضرورت مخاطب‌شناسی متأثر از تربیت رسانه‌ای، اظهار کرد: با نسلی روبرو شده‌ایم که نادان و به دنبال کارهای فان و شاد است. پس کار تربیتی سخت شده و جدیت در کار تربیت نسل جدید لازم است، چون با نسلی روبرو شدیم که هویت 40 تکه دارد.
مؤلف کتاب‌ سواد رسانه‌‌ای ادامه داد: به دلیل اینکه هجوم اطلاعات بر سر فرد آمده است، تمرکز کمتر است. بنابراین با نسل کم‌تمرکزی به ویژه در حوزه فکری و اعتقادی روبرو هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ضد تکنولوژی نیست، افزود: مراد استفاده همراه با آگاهی و آموختن فرهنگ استفاده از تکنولوژی است. اگر می‌گوییم وسیله جدیدی وارد زندگی ما شده، کاربرد آن را بدانیم و از همین رسانه و فضای مجازی می‌توان به خوبی استفاده کرد.
موذن تصریح کرد: در حال حاضر با نسلی روبروییم که سؤال زیادی دارد، لذا کار تعلیم و تربیت سخت است. احساس ناهماهنگی و تزلزل در آموزه‌های دینی، احساس ناکارآمدی دین در حوزه زندگی و تغییر معنای دین و هدایت، رشد گسترده مشکلات زیرساختی، بحران الگو، تبدیل وظیفه به شغل و بی‌خبری متولیان سنتی از جمله رفتارهای نسل امروز در حوزه اعتقادی است.
وی بیان کرد: در ذهن انسان مدرن اصولی قرار گرفته که در ابتدا باید به آن پروتکل‌ها و اصول رسید. از موارد مهم امروز ما بحث تغییر معنای دین است. یکی از بزرگترین مشکلات نسل امروز سردرگمی معنای دین و دینداری است. اصولی که در این طرح به آن پرداخته خواهد شد.
وی گفت: ابزارهای خوبی برای درمان و اقدام در این زمینه در اختیار داریم. ما در جنگ فرهنگی و تهاجمی به یک معنا با اشغال مواجه شده‌ایم، به گونه‌ای که اعتقادات افراد زیر سؤال رفته است. باید کلونی‌های مقاومت تشکیل دهیم تا نوعی الگو شود.
مؤذن با اشاره به اینکه شما معلم قرآن هستید، بیان کرد: می‌توانید مجموعه‌های مقاومت برای حفظ نسل جدید تشکیل دهید تا شاگردان را از این طریق مقاوم کنید و از این پتانسیل استفاده کنید. شما این امکان را دارید که چهره به چهره آدم‌ها را بسازید و این فرهنگ را منتقل کنید.
مؤذن درباره طرح آموزشی اعتقادی بصائر، اضافه کرد: این طرح کمک به تجهیز اساتید است و ابزارهای لازم به پاسخگویی به شبهات و ارائه الگوهای مناسب برای برخورد با این نسل را دراختیار شما قرار می‌دهد.
سپس کلیپی از سخنان علما و وعاظی نظیر حجج اسلام انصاریان، رفیعی، میرباقری و ... درباره طرح اعتقادی و آموزشی بصائر و همراهی مدوم قرآن و عترت پخش شد.

طرحی در راستای پاسخگویی به شبهات
بخش دیگر این مراسم بیان جزئیاتی درباره طرح بصائر از سوی ابراهیم بخشایش، مدیر اجرایی این طرح بود.
وی با تأکید بر اینکه بکارگیری و تمسک به اهل بیت(ع) در کنار آموزش و فراگیری قرآن یک ضرورت است، گفت: طرح آموزشی بصائر ویژه مربیان، اساتید قرآنی، معلمان دینی و قرآن و پرورشی و مبلّغان و فعالان فرهنگی و متولیان تربیت دینی و هر فعال فرهنگی علاقه‌مند به نشر معارف اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

طرح بصائر به صورت سال تحصیلی یا در قالب مدرسه تابستانه و هشت تا ده جلسه به منظور عدم قطع ارتباط برگزار می‌شود. همچنین افراد متقاضی حضور در این طرح براساس سطح تحصیلات و سوابق فعالیت‌های فرهنگی و تدریس سنجیده می‌شوند


وی با اشاره به اینکه شروع این طرح از اواخر سال 94 تا ابتدای سال 95 رقم خورد، افزود: این طرح رقم خورد که در راستای پاسخگویی صحیح به شبهاتی که امروزه در سطح جامعه گسترده شده و همچنین در اختیار قرار دادن محتوایی متناسب با مخاطب در کلاس‌های قرآن و تبیین ترفندهای شیطان در دوران معاصر و تهاجم‌های فرهنگی، پاسخ دادن به شبهات اعتقادی برگزار می‌شود، لذا برگزاری آن یک ضرورت احساس شد.
بخشایش بیان کرد: این طرح به صورت سال تحصیلی یا در قالب مدرسه تابستانه و هشت تا ده جلسه به منظور عدم قطع ارتباط برگزار می‌شود. همچنین افراد متقاضی حضور در این طرح براساس سطح تحصیلات و سوابق فعالیت‌های فرهنگی و تدریس سنجیده می‌شوند.

تجلیل از برگزیدگان
سپس از امیرمحمد سنگری، علیزاده، مجید اصفهانیان، امیرحسین هدایتی، غضنفری مقدم، شعبانی و امید شریفیان، حائزین رتبه‌های اول سال تحصیلی گذشته با اعطای لوح و کمک هزینه عتبات عالیات تجلیل به عمل آمد. از رحیمی، خاکساردوست، دری صفت، پور انتظامی، عطایی و مهاجر، حائزین رتبه‌های دوم و سوم سال تحصیلی گذشته با اعطای کمک هزینه سفر به مشهد مقدس تجلیل شد. همچنین به محمدعلی جواهریان، شکارچی، زاده رعیت، هشیار بالا و روانبخش، منتخبان دوره خانواده نوین و نهضت فمنیست تجلیل به عمل آمد.
یادآور می‌شود، هفتمین همایش معرفی طرح آموزشی بصائر در سالن اجتماعات مسجد ولی عصر(عج) واقع در میدان ولی‌عصر، ضلع جنوب شرقی میدان، خیابان شقایق، کوچه سوم برگزار شد و در پایان، ثبت‌نام در هفتمین دوره این همایش از سوی متقاضیان انجام شد. این دوره‌ها به صورت رایگان و از سوی خیریه اهل‌بیت رسول خاتم(ص) برگزار می‌شود.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببیند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی