دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار


دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار

شیراز- همزمان با هفته خبرنگار دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه با معرفی 8 کتاب در حوزه رسانه و مطبوعات در کتابخانه عمومی رییسی اردکانی شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که عصر سه شنبه در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس با حضور رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و رییس خانه مطبوعات برگزار شد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با تبریک روز خبرنگار گفت: برای ارتقا فرهنگ و دانایی مردم تلاش رسانه ها یار این نهاد است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه کتاب موجب افزایش و ارتقا دانایی مردم است، اظهار کرد: رسانه هم در این راستا کار می کنند؛ جنس کار کتاب و رسانه مشترک است و خیلی هنرمندانه می شود وقتی که این دو در کنار هم قرار می گیرند.

وی در ادامه گفت: در سال ها اخیر افزایش تعداد اعضای کتابخانه های عمومی فارس با نقش بی بدیل رسانه ها محقق شد زیرا اینها حاصل و برآیند کار هنرمندانه رسانه و کتاب است.

دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار

رشد ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه های عمومی استان فارس

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان فارس شاهد رشد ۲۰ درصدی بوده است.

این در حالیست که وی اعلام کرد: در سال جاری ۶۷ درصد افزایش امانت کتاب داشتیم و این موفقیت محقق نمی شد مگر به کمک رسانه ها؛ مشخص شدن زمین کتابخانه مرکزی شیراز، به همت رسانه ها توسط استاندار محقق شد.

منوچهری یادآور شد: پس از سالها انتظار از هفته گذشته جابه جایی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز به سالن شورای شهر آغاز شد تا بالاخره شاهد بازسازی این مکان باشیم.

وی در عین حال اعلام کرد: با اینکه امانت کتاب در این کتابخانه متوقف شده، اما اصرار داریم فعالیت کتابخانه شهید دستغیب ادامه یابد و کتابها در سالن شورای شهر قرار می گیرند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، همچنین، بیان کرد: نشست کتابخوان رسانه دوسال پیش با استقبال مواجه شد و کسانی که مروج کتاب و کتابخوانی هستند باعث تبلیغ این نشست شدند.

وی سپس کتاب «کتاب» که رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب است را معرفی کرد و از روزنامه نگاران دعوت کرد که آن را بخوانند.

دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار

به گفته منوچهری، این کتاب در ۶۲۶ صفحه توسط نشر فردا منتشر شده است و به چهار گام تولید کتاب را از منظر رهبری می پردازد.

در ادامه این نشست مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هم گفت: خوشبختانه امسال به همت نهادهای دولتی، مدنی و صنفی برنامه های مطلوبی در هفته خبرنگار برگزار شد.

کورش کمالی سروستانی ادامه داد: از جمله این برنامه ها تلاش های انجمن های صنفی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا رشد کیفی خبرنگاران و ایجاد فضاسازی برای توسعه شهر را در پی دارد. به گفته مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس، نقش خبرنگاران با مطالعه می تواند مثبت باشد.

در ادامه این نشست ابتدا، غلامرضا مالک زاده، دبیر خبر ایرنا اثری در حوزه ویرایش کتاب معرفی کرد.

همراه نبودن کتاب های روزنامه نگاری با شتاب فناوری

وی این حوزه را با کمبود و مطالب این آثار را کهنه ارزیابی کرد و گفت: البته آنچه تاکنون بوده بر اساس خلاقیت و نوآوری منتشر شده که کمتر دیده می شود؛ همراه نبودن کتاب های روزنامه نگاری با شتاب فناوری است.

مالک زاده که معرفی کتاب «مزخرفات فارسی» از رضا شکرالهی را در این نشست برعهده داشت با اشاره به اینکه کتاب فوق توسط یک ویراستار نوشته شده افزود: مولف در این کتاب مواردی را که روزنامه نگاران مواجه هستند مطرح کرده؛ در عین حالی که به صورت طنز نگاهی به غلط نویسی داشته است.

به گفته دبیر خبر خبرگزار جمهوری اسلامی در استان فارس، کتاب «مزخرفات فارسی» به چاپ پنجم در انتشارات ققنوس رسیده است.

سپس صفدر دوام، خبرنگار روزنامه «عصرمردم» به معرفی کتاب «روزنامه نگاری حرفه ای» نوشته فرید قاسمی پرداخت.

دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار

فرید قاسمی آبروی حرفه روزنامه نگاری ایران

وی با بیان اینکه فرید قاسمی آبروی حرفه روزنامه نگاری ایران است، افزود: کتاب یادشده از جمله آثار زیرساختی حرفه روزنامه نگاری به شمار می رود که حاوی ۲۰ مقاله داخلی و خارجی است.

خبرنگار روزنامه عصرمردم چند سطری از مقاله ای با عنوان روزنامه نگار کیست؟ را از این کتاب خواند و ادامه داد: این کتاب غنی در حوزه فنی ویرایشی و حتی گرافیک اثری مفید برای روزنامه نگاران است.

همچنین سمیرا متین نژاد به معرفی کتاب «فرهنگ درست نویسی سخن» نوشته حسن انوری و دکتر یوسف عالی عباس آباد را معرفی کرد و گفت: این اثر، یک کتاب مرجع در حوزه ویرایش و درست نویسی است.

خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر ایرنا فارس دلیل انتخاب این کتاب را سابقه ویراستاری خود برشمرد و افزود: این اتفاق وقتی که متنهای خبری را می خواندم برایم تداعی می کرد؛ برای هرکسی که در حوزه نوشتن فعالیت می کند باید شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این مشکلات ویرایشی در رسانه ها ناگزیر است در عین حال گفت: برخی البته قابل پیش گیری است که به تنبلی بر می گیرد که از بی تفاوتی و خستگی خبرنگاران حاصل می شود.

دایره واژگانی هر خبرنگاری را بشماریم بسامد واژگان کم و تکراری است

متین نژاد که سابقه کار در روزنامه های استانی هم دارد، اضافه کرد: اگر دایره واژگانی هر خبرنگاری را بشماریم بسامد واژگان کم و تکراری است، بنابر این، بسامد واژگان ما اگر نخواهیم درست نویسی کنیم خیلی کم است و نیاز دارد زبان و ادبیات فارسی پالایش شود.

وی تاکید کرد: کتاب فرهنگ درست نویسی سخن کوشش می کند به مخاطب برساند که کلیشه چه بر سر معنا می آورد.

به گفته خبرنگار ایرنا، این کتاب در حدود ۵۰۰ صفحه نوشته شده و دارای مدخل است در حالیکه کتاب بر اساس حروف الفبا می باشد و خلاصه و مفید به بیان موضوع پرداخته و در آخر کتاب نمونه ای نصر فصیح فارسی آورده شده است.

سپس هژیر فتحی، دبیر اخبار استان های خبرگزاری مهر درخصوص کتاب «گزارش نویسی داستانی- روایی» نوشته دکتر احمد توکلی به سخنرانی پرداخت و پیشنهاد کرد که سال آینده نشست ضرورت کتاب خواندن روزنامه نگاران برگزار شود.

وی با انتقاد از اینکه حضور خبرنگاران در این نشست کمرنگ است، افزود: نشست هایی داریم که بالغ بر ۶۰ خبرنگار شرکت می کنند اما نشست های آموزشی مورد استقبال اهالی رسانه قرار نمی گیرد.

شبه رویدادها و خبر را چسبیدیم و آنرا رها نمی کنیم

فتحی در ادامه گفت: کتابی که من آماده کردم پیرامون دغدغه کتابخوان هاست؛ دنیای روزنامه نگاری ما بر اساس استانداردهای روایت است و همچنان شبه رویدادها و خبر را چسبیدیم و آنرا رها نمی کنیم. این دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اظهار کرد: این کتاب ما را از مواردی مانند «وی گفت» و «وی افزود» رها می کند و از سخت خبر نجات می دهد زیرا سخت خبر در رسانه های ما یکه تازی می کند

وی با بیان اینکه در فصل یک کتاب «گزارش نویسی داستانی- روایی» مخاطب با دو پیوست روبه روست، گفت: یکی حوزه مصیبت دیدگان و دیگری هم کودکان را شامل می شود، این در حالیست که در پیوست دوم فنون مصاحبه با کودک ارایه شده است.

به گفته فتحی، در این کتاب دو گزارش به مقایسه گذاشته شده است و گزارش داستانی دنباله دار در روزنامه ها دنبال می کند و چند مثال می زند.

وی یادآوری کرد: ویژگی این کتاب این است که نویسنده مطالب و محتوا را نرم ارایه می کند و از فضای آکادمیک ادبیات استفاده نکرده است.

سپس افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به این نشست پیوست و خطاب به خبرنگاران، گفت: از یک شهروند منفعل یک شهروند مطالبه گر بسازید.

در ادامه خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر به معرفی کتاب «این، کار من است» نوشته لینزی آداریو پرداخت و با یادکردی از غلامحسین امامی، مدیر نشر شیوا و کتاب اسفند که ۱۰ تیرماه چشم از جهان فروبست، گفت: امامی که حق بزرگی بر گردن ادب و فرهنگ شیراز داشت گرچه کتابفروش بود اما رنج می‌خرید.

محمدحسین نیکوپور با بیان اینکه کتاب «این، کار من است» زندگی عشقی و جنگی لینزی آداریو را روایت می کند، افزود: او در کسوت عکاس همچنان مشغول به کار می باشد و یک بانوی عکاس خبری است که در فضای مجازی هم عکس منتشر می کند و اغلب روحیه عکاسی خبری از جنگ دارد اما عکسهای طنز آمیز و شوخ طبعانه ای دارد.

زندگی با جست و جوی بی امان برای کشف حقیقت از زبان یک عکاس خبری

نیکوپور، ادامه داد: زندگی آداریو با جست و جوی بی امان برای حقیقت شکل گرفته است؛ کتاب ترجمه سحر دولتشاهی است که به تازگی از سوی ناشر دیگری ترجمه دیگری از آن به بازار نشر آمده است و به دلیل کیفیت چاپ نشر نظر علیرغم ترجمه مبتدی کتاب خوبی از نظر کیفیت چاپ است.

وی به مقدمه کتاب فوق اشاره کرد و گفت: لینزی آداریو از طرف نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۵ در ایران بوده است که به شدت مجذوب این کشور می‌شود.

مصاحبه تا اندازه ای به شکل دیالوگ ارزیابی می شود

سپس مرضیه امیری، دیگر خبرنگار رسانه های استان فارس به معرفی کتاب «مصاحبه در فیلم مستند» نوشته روبرت صفاریان را که نشر ساقی در ۱۴۰ صفحه به چاپ رسانده است، معرفی کرد و گفت: مصاحبه تا اندازه ای به شکل دیالوگ توسط نویسنده کتاب ارزیابی می شود.

وی اضافه کرد: نویسنده به این پرسش پاسخ می دهد آیا همه پرسشها را با مصاحبه شونده مطرح کنیم؟ درحالیکهبرای داشتن مصاحبه زنده باید مصاحبه شونده سوال تازه مطرح کند.

محسن تورع، خبرنگار خبرگزاری شبستان هم در این نشست کتاب «در مکانی بنام جنگ» را معرفی کرد و گفت: این اثر، یک روایت داستان گو از زبان یک خبرنگار و مترجمش که کودک جنگ می باشد نوشته شده است.

وی اضافه کرد: نویسنده این کتاب بیش از ۳۷جایزه بین المللی گرفته است؛ کودکان مناطق جنگی در این کتاب به عنوان مترجم خبرنگاران جنگی خود را معرفی می کنند.

تورع با بیان اینکه کتاب پنج فصل دارد، ادامه داد: این کتاب روایتی داستان گو دارد که ۲۲۶ صفحه است و موفق شده جایزه آوریل را کسب کند.

سپس، نوید جعفری خبرنگار پایگاه خبری هنر شیراز به معرفی کتاب «روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه» اهتمام ورزید و گفت: پیشنهاد می کنم نشست کتابخوان رسانه به معرفی کتابهای حوزه روزنامه نگاری محدود نشود زیرا خیلی کتابها وجود دارد که می تواند به روزنامه نگاران کمک کند. وی دلیل انتخاب کتابی که معرفی کرد را زوایای پنهان دوره قاجار دانست و افزود: در میان خاطره نویسی های موجود سه کتاب عمده داریم که یکی این کتاب است.

خاطره نویسان به خاطر ترس از سوی دیگران دچار خودسانسوری می شوند

جعفری سپس توضیحی درباره خاطره نویسی داد و گفت: اکثرا خاطره نویسان به خاطر ترس از سوی دیگران دچار خودسانسوری می شوند.

وی با این توضیح که برخی کتاب های خاطره نگاری خاطراتی است که در دوره سیاسی خود نوشته می شود و آثاری که توسط سرسپردگان برای حاکمان نوشته شده است، افزود: خیلی ها معتقدند خیلی مسایل مطرح شده در این کتاب متعلق به نویسنده نیست.

وی در ادامه به خوانش بخشی از این کتاب ۸۰۰ صفحه ای که قدمتی ۵۰ ساله دارد و از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده، پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برنامه های گرامیداشت هفته خبرنگار، کتابخانه خانه مطبوعات و رسانه های فارس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل کتابخانه های عمومی و اصحاب رسانه فارس با موجودی ۷۰ کتاب و نشریه در فضایی جنب خانه مطبوعات افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که عصر سه شنبه در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس با حضور رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و رییس خانه مطبوعات برگزار شد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با تبریک روز خبرنگار گفت: برای ارتقا فرهنگ و دانایی مردم تلاش رسانه ها یار این نهاد است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه کتاب موجب افزایش و ارتقا دانایی مردم است، اظهار کرد: رسانه هم در این راستا کار می کنند؛ جنس کار کتاب و رسانه مشترک است و خیلی هنرمندانه می شود وقتی که این دو در کنار هم قرار می گیرند.

وی در ادامه گفت: در سال ها اخیر افزایش تعداد اعضای کتابخانه های عمومی فارس با نقش بی بدیل رسانه ها محقق شد زیرا اینها حاصل و برآیند کار هنرمندانه رسانه و کتاب است.

دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار

رشد ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه های عمومی استان فارس

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان فارس شاهد رشد ۲۰ درصدی بوده است.

این در حالیست که وی اعلام کرد: در سال جاری ۶۷ درصد افزایش امانت کتاب داشتیم و این موفقیت محقق نمی شد مگر به کمک رسانه ها؛ مشخص شدن زمین کتابخانه مرکزی شیراز، به همت رسانه ها توسط استاندار محقق شد.

منوچهری یادآور شد: پس از سالها انتظار از هفته گذشته جابه جایی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز به سالن شورای شهر آغاز شد تا بالاخره شاهد بازسازی این مکان باشیم.

وی در عین حال اعلام کرد: با اینکه امانت کتاب در این کتابخانه متوقف شده، اما اصرار داریم فعالیت کتابخانه شهید دستغیب ادامه یابد و کتابها در سالن شورای شهر قرار می گیرند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، همچنین، بیان کرد: نشست کتابخوان رسانه دوسال پیش با استقبال مواجه شد و کسانی که مروج کتاب و کتابخوانی هستند باعث تبلیغ این نشست شدند.

وی سپس کتاب «کتاب» که رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب است را معرفی کرد و از روزنامه نگاران دعوت کرد که آن را بخوانند.

دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار

به گفته منوچهری، این کتاب در ۶۲۶ صفحه توسط نشر فردا منتشر شده است و به چهار گام تولید کتاب را از منظر رهبری می پردازد.

در ادامه این نشست مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هم گفت: خوشبختانه امسال به همت نهادهای دولتی، مدنی و صنفی برنامه های مطلوبی در هفته خبرنگار برگزار شد.

کورش کمالی سروستانی ادامه داد: از جمله این برنامه ها تلاش های انجمن های صنفی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا رشد کیفی خبرنگاران و ایجاد فضاسازی برای توسعه شهر را در پی دارد. به گفته مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس، نقش خبرنگاران با مطالعه می تواند مثبت باشد.

در ادامه این نشست ابتدا، غلامرضا مالک زاده، دبیر خبر ایرنا اثری در حوزه ویرایش کتاب معرفی کرد.

همراه نبودن کتاب های روزنامه نگاری با شتاب فناوری

وی این حوزه را با کمبود و مطالب این آثار را کهنه ارزیابی کرد و گفت: البته آنچه تاکنون بوده بر اساس خلاقیت و نوآوری منتشر شده که کمتر دیده می شود؛ همراه نبودن کتاب های روزنامه نگاری با شتاب فناوری است.

مالک زاده که معرفی کتاب «مزخرفات فارسی» از رضا شکرالهی را در این نشست برعهده داشت با اشاره به اینکه کتاب فوق توسط یک ویراستار نوشته شده افزود: مولف در این کتاب مواردی را که روزنامه نگاران مواجه هستند مطرح کرده؛ در عین حالی که به صورت طنز نگاهی به غلط نویسی داشته است.

به گفته دبیر خبر خبرگزار جمهوری اسلامی در استان فارس، کتاب «مزخرفات فارسی» به چاپ پنجم در انتشارات ققنوس رسیده است.

سپس صفدر دوام، خبرنگار روزنامه «عصرمردم» به معرفی کتاب «روزنامه نگاری حرفه ای» نوشته فرید قاسمی پرداخت.

دومین نشست کتابخوان تخصصی رسانه برگزارشد/معرفی کتاب توسط 8خبرنگار

فرید قاسمی آبروی حرفه روزنامه نگاری ایران

وی با بیان اینکه فرید قاسمی آبروی حرفه روزنامه نگاری ایران است، افزود: کتاب یادشده از جمله آثار زیرساختی حرفه روزنامه نگاری به شمار می رود که حاوی ۲۰ مقاله داخلی و خارجی است.

خبرنگار روزنامه عصرمردم چند سطری از مقاله ای با عنوان روزنامه نگار کیست؟ را از این کتاب خواند و ادامه داد: این کتاب غنی در حوزه فنی ویرایشی و حتی گرافیک اثری مفید برای روزنامه نگاران است.

همچنین سمیرا متین نژاد به معرفی کتاب «فرهنگ درست نویسی سخن» نوشته حسن انوری و دکتر یوسف عالی عباس آباد را معرفی کرد و گفت: این اثر، یک کتاب مرجع در حوزه ویرایش و درست نویسی است.

خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر ایرنا فارس دلیل انتخاب این کتاب را سابقه ویراستاری خود برشمرد و افزود: این اتفاق وقتی که متنهای خبری را می خواندم برایم تداعی می کرد؛ برای هرکسی که در حوزه نوشتن فعالیت می کند باید شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این مشکلات ویرایشی در رسانه ها ناگزیر است در عین حال گفت: برخی البته قابل پیش گیری است که به تنبلی بر می گیرد که از بی تفاوتی و خستگی خبرنگاران حاصل می شود.

دایره واژگانی هر خبرنگاری را بشماریم بسامد واژگان کم و تکراری است

متین نژاد که سابقه کار در روزنامه های استانی هم دارد، اضافه کرد: اگر دایره واژگانی هر خبرنگاری را بشماریم بسامد واژگان کم و تکراری است، بنابر این، بسامد واژگان ما اگر نخواهیم درست نویسی کنیم خیلی کم است و نیاز دارد زبان و ادبیات فارسی پالایش شود.

وی تاکید کرد: کتاب فرهنگ درست نویسی سخن کوشش می کند به مخاطب برساند که کلیشه چه بر سر معنا می آورد.

به گفته خبرنگار ایرنا، این کتاب در حدود ۵۰۰ صفحه نوشته شده و دارای مدخل است در حالیکه کتاب بر اساس حروف الفبا می باشد و خلاصه و مفید به بیان موضوع پرداخته و در آخر کتاب نمونه ای نصر فصیح فارسی آورده شده است.

سپس هژیر فتحی، دبیر اخبار استان های خبرگزاری مهر درخصوص کتاب «گزارش نویسی داستانی- روایی» نوشته دکتر احمد توکلی به سخنرانی پرداخت و پیشنهاد کرد که سال آینده نشست ضرورت کتاب خواندن روزنامه نگاران برگزار شود.

وی با انتقاد از اینکه حضور خبرنگاران در این نشست کمرنگ است، افزود: نشست هایی داریم که بالغ بر ۶۰ خبرنگار شرکت می کنند اما نشست های آموزشی مورد استقبال اهالی رسانه قرار نمی گیرد.

شبه رویدادها و خبر را چسبیدیم و آنرا رها نمی کنیم

فتحی در ادامه گفت: کتابی که من آماده کردم پیرامون دغدغه کتابخوان هاست؛ دنیای روزنامه نگاری ما بر اساس استانداردهای روایت است و همچنان شبه رویدادها و خبر را چسبیدیم و آنرا رها نمی کنیم. این دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اظهار کرد: این کتاب ما را از مواردی مانند «وی گفت» و «وی افزود» رها می کند و از سخت خبر نجات می دهد زیرا سخت خبر در رسانه های ما یکه تازی می کند

وی با بیان اینکه در فصل یک کتاب «گزارش نویسی داستانی- روایی» مخاطب با دو پیوست روبه روست، گفت: یکی حوزه مصیبت دیدگان و دیگری هم کودکان را شامل می شود، این در حالیست که در پیوست دوم فنون مصاحبه با کودک ارایه شده است.

به گفته فتحی، در این کتاب دو گزارش به مقایسه گذاشته شده است و گزارش داستانی دنباله دار در روزنامه ها دنبال می کند و چند مثال می زند.

وی یادآوری کرد: ویژگی این کتاب این است که نویسنده مطالب و محتوا را نرم ارایه می کند و از فضای آکادمیک ادبیات استفاده نکرده است.

سپس افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به این نشست پیوست و خطاب به خبرنگاران، گفت: از یک شهروند منفعل یک شهروند مطالبه گر بسازید.

در ادامه خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر به معرفی کتاب «این، کار من است» نوشته لینزی آداریو پرداخت و با یادکردی از غلامحسین امامی، مدیر نشر شیوا و کتاب اسفند که ۱۰ تیرماه چشم از جهان فروبست، گفت: امامی که حق بزرگی بر گردن ادب و فرهنگ شیراز داشت گرچه کتابفروش بود اما رنج می‌خرید.

محمدحسین نیکوپور با بیان اینکه کتاب «این، کار من است» زندگی عشقی و جنگی لینزی آداریو را روایت می کند، افزود: او در کسوت عکاس همچنان مشغول به کار می باشد و یک بانوی عکاس خبری است که در فضای مجازی هم عکس منتشر می کند و اغلب روحیه عکاسی خبری از جنگ دارد اما عکسهای طنز آمیز و شوخ طبعانه ای دارد.

زندگی با جست و جوی بی امان برای کشف حقیقت از زبان یک عکاس خبری

نیکوپور، ادامه داد: زندگی آداریو با جست و جوی بی امان برای حقیقت شکل گرفته است؛ کتاب ترجمه سحر دولتشاهی است که به تازگی از سوی ناشر دیگری ترجمه دیگری از آن به بازار نشر آمده است و به دلیل کیفیت چاپ نشر نظر علیرغم ترجمه مبتدی کتاب خوبی از نظر کیفیت چاپ است.

وی به مقدمه کتاب فوق اشاره کرد و گفت: لینزی آداریو از طرف نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۵ در ایران بوده است که به شدت مجذوب این کشور می‌شود.

مصاحبه تا اندازه ای به شکل دیالوگ ارزیابی می شود

سپس مرضیه امیری، دیگر خبرنگار رسانه های استان فارس به معرفی کتاب «مصاحبه در فیلم مستند» نوشته روبرت صفاریان را که نشر ساقی در ۱۴۰ صفحه به چاپ رسانده است، معرفی کرد و گفت: مصاحبه تا اندازه ای به شکل دیالوگ توسط نویسنده کتاب ارزیابی می شود.

وی اضافه کرد: نویسنده به این پرسش پاسخ می دهد آیا همه پرسشها را با مصاحبه شونده مطرح کنیم؟ درحالیکهبرای داشتن مصاحبه زنده باید مصاحبه شونده سوال تازه مطرح کند.

محسن تورع، خبرنگار خبرگزاری شبستان هم در این نشست کتاب «در مکانی بنام جنگ» را معرفی کرد و گفت: این اثر، یک روایت داستان گو از زبان یک خبرنگار و مترجمش که کودک جنگ می باشد نوشته شده است.

وی اضافه کرد: نویسنده این کتاب بیش از ۳۷جایزه بین المللی گرفته است؛ کودکان مناطق جنگی در این کتاب به عنوان مترجم خبرنگاران جنگی خود را معرفی می کنند.

تورع با بیان اینکه کتاب پنج فصل دارد، ادامه داد: این کتاب روایتی داستان گو دارد که ۲۲۶ صفحه است و موفق شده جایزه آوریل را کسب کند.

سپس، نوید جعفری خبرنگار پایگاه خبری هنر شیراز به معرفی کتاب «روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه» اهتمام ورزید و گفت: پیشنهاد می کنم نشست کتابخوان رسانه به معرفی کتابهای حوزه روزنامه نگاری محدود نشود زیرا خیلی کتابها وجود دارد که می تواند به روزنامه نگاران کمک کند. وی دلیل انتخاب کتابی که معرفی کرد را زوایای پنهان دوره قاجار دانست و افزود: در میان خاطره نویسی های موجود سه کتاب عمده داریم که یکی این کتاب است.

خاطره نویسان به خاطر ترس از سوی دیگران دچار خودسانسوری می شوند

جعفری سپس توضیحی درباره خاطره نویسی داد و گفت: اکثرا خاطره نویسان به خاطر ترس از سوی دیگران دچار خودسانسوری می شوند.

وی با این توضیح که برخی کتاب های خاطره نگاری خاطراتی است که در دوره سیاسی خود نوشته می شود و آثاری که توسط سرسپردگان برای حاکمان نوشته شده است، افزود: خیلی ها معتقدند خیلی مسایل مطرح شده در این کتاب متعلق به نویسنده نیست.

وی در ادامه به خوانش بخشی از این کتاب ۸۰۰ صفحه ای که قدمتی ۵۰ ساله دارد و از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده، پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برنامه های گرامیداشت هفته خبرنگار، کتابخانه خانه مطبوعات و رسانه های فارس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل کتابخانه های عمومی و اصحاب رسانه فارس با موجودی ۷۰ کتاب و نشریه در فضایی جنب خانه مطبوعات افتتاح شد.

کد خبر 4686544

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید